Aihe: studiossa mikkiin laulamisesta (aloittelija kysyy tyhmiä) | 1 |
---|
|
miten kuuluu laulaa studiossa mikkiin? -ihan niin kovaa kuin ääni antaa myöten? -hiljaa kuiskaamalla? -vai tästä välistä tyylillä missä ääni soi parhaiten? vai onko tässä rajoituksia? miten siis laulu oikeesti purkitetaan? studion mielipidettä vai laulajan mielipidettä pitää kuunella? | Yrms 29.03.2010 17:31:57 | |
|
Sieltä missä ääni soi parhaiten. Jotkut mikit voivat mennä tukkoon jos vetelee kauhean kovaa, mutta eiköhän se siellä studiolla selkiä.. www.mikseri.net/blindways | |
No täähän nyt taas on niin kiinni mitä genreä tehdään... Lampaanteurastusmeiningeissä voi olla parempi antaa se SM58 käteen, kun taas Ella Fitzgerald hiljaa korvan juureen hönkimässä tarvii ison proximityn. Joku hillitty & harkittu kompura äänitysvaiheessa ei juurikaan ole pöllömpi veto. keltainen on uusi punainen (+4 = -16 dBFS) | |
unohdin ihan mainita että kyseessä oli ihan omaan käyttöön / itse opiskeluun suomi iskelmää... ettei ihan kevyttä eikä mitään mörköä :) tärkeintä tässä hommassa oli se että oppii studio käyttäytymistä ja miten homma oikeesti menee ensimmäistä kertaa siis studiossa niin ei oikein tienny miten edetä... eikä mitään huippu laatua haettukaan. | |
Sinä tietenkin laulat juuri niinkuin laulat muutenkin, ja se laulu taltioidaan mahdollisimman uskollisesti. Eihän Bruce Dickinsonillekaan sanota että studiossa pitää laulaa hiljaa. Perusjuttuja on sitten se, että osaa kontrolloida etäisyyttä mikkiin, ei heilu edestakaisin, ja ettei päästele kontrolloimattomia kiekaisuja ja muita äänipiikkejä jotka tekevät äänittämisestä turhan hankalaa. On hyvä myös osata kontrolloida hengitystään niin, ettei tarpeettomasti puhku tai suhise päin mikkiä ym., ja forte-kohdissa on hyvä kääntää päätä hieman sivuun jne. Kokemus opettaa. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
Kalmo: Sinä tietenkin laulat juuri niinkuin laulat muutenkin, ja se laulu taltioidaan mahdollisimman uskollisesti. Eihän Bruce Dickinsonillekaan sanota että studiossa pitää laulaa hiljaa. Perusjuttuja on sitten se, että osaa kontrolloida etäisyyttä mikkiin, ei heilu edestakaisin, ja ettei päästele kontrolloimattomia kiekaisuja ja muita äänipiikkejä jotka tekevät äänittämisestä turhan hankalaa. On hyvä myös osata kontrolloida hengitystään niin, ettei tarpeettomasti puhku tai suhise päin mikkiä ym., ja forte-kohdissa on hyvä kääntää päätä hieman sivuun jne. Kokemus opettaa. Kokemus opettaa, se on kyllä totta. Studiossa kuuntelisin tarkkaan ne äänittäjän ohjeet, koska luultavimmin sillä kundilla on jonkin verran kokemusta takana siitä mikä toimii ja mikä ei toimi. Monesti tollasissa "pehmeemmissä" genreissä toimii sellanen vähän hiljempaa vedetty laulu. Livetilanteessa joutuu vetämään / tulee vedettyä vähän lujempaa taustamekkalan takia, mut studiossa sellaisesta kovaa vedetystä laulusta voi löytyä ikävää karaktääriä esim. keskialueella... Kokeile, ja mene biisin ehdoilla. Muista vireen ja taimauksen ohella myös laulun fiilis ja tulkinta. Viestin pitää mennä perille. Huonoin otto on yleensä se, jossa on vähiten tuota "välittymistä"... Väittäisin, että ei mene täysin hukkaan treenata biisiä myös tosi hiljaisella volalla ennen studioon menemistä. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|