Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Volumepedaalia
1
NoPainNoGain
28.03.2010 20:21:37 (muokattu 28.03.2010 20:23:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Multa löytyy tollanen yksikanavainan vahvari jotai buustailen sd-1:sellä. Aikaisemmin oon hoitanu cliinit soundit polkasemalla sd1:sen pois päältä ja scrollailemalla skeban volumea. Kuitenkin alkaa bändimme biiseissä olla semmoisia osuuksia, että toi vaihto pitäis suoritta käytännössä samalla koko ajan soittaen, eikä oo semmosta hyvää taukoa missä vois oikea käsi käydä volanupikalla.
 
Varmaan sitten tähän tarkoitukseen kannattais hommata volapedaali, että saman homman vois hoitaa jalalla? Mutta mimmoinen sen sitten pitäisi olla. Hintaa sais olla max.100e. Varmaankin mono ja passiivinen, mutta mitä eroa on esim. lineaarinen ja logaritminen? Minkälainen spedu vastaa parhaiten kitaran volaa ja on siis tähän tarkoitukseen paras, eli särön määrän vähentämiseen. Pedaalissa sais olla myös semmonen minimi säädin, ettei vahingossa häviä volat kokonaan.
 
Ehdotuksia tulemaan!
 
duc
28.03.2010 20:26:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibsoneissa on yleensä lineaariset volumepotikat ja Fendereissä logaritmiset, eli kummatkin käyvät.
oiva tumpeloinen
28.03.2010 20:31:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.roland.com/products/en/FV-500H/index.html
 
Tommonen vois olla kova peli. En oo kyllä testannut, onko siinä parhaat efektit mun käyttöön. Olisin suositellut Ernie Ballin kiikkua, mutta siinä ei ole minimivolumesäätöä. Kovin monella starallakin noita kyllä näkyy lankussa, en sitten tiedä, onko pelkästään ekspressiospeduina.
 
Marzi
28.03.2010 20:31:53 (muokattu 28.03.2010 20:37:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bossilta löytyy mainio värkki just tohon. Minimivolan säätöruuvi löytyy. Siinä on lisäksi tuner out ja se toimii myös ekspressiopedaalina jos semmosta tarvii joskus. Rakenne mallia tankki ja hinta alle 100€.
 
E:Olin hidas, mut tossa vielä T-linkki:
http://www.thomann.de/fi/boss_fv500 … id=ac2f01d58902ec9b03780e66404108a1
 
Testattu on ja toimii kuin kolmipyöräisen taka-akseli, hankintalistan n:o 1 itellä tällä hetkellä.
 
Tarpeeksi on liian vähän.
baba o riley
28.03.2010 20:34:11 (muokattu 28.03.2010 20:36:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse suosittelen mxr micro amppiä. Lisää gainiä signaaliin. Toimii kuin junan vessa.
 
Electro harmonixolla löytyy klassinen LPB1 tai vähän arvokkaampi LPB2ube (putkilla toteutettu). Kannattaa testata myös EHn Mole, screaming bird (kait vanhasta screaming tree trebleboosterista johdettu) ja signal pad. Kaikki boostereita vähän eri toimintaperiaatteella ja nimenomaan puhtaan soundin buustaamiseen. Noista pitäis kyllä löytyä joku joka laittaa sun vehkees ruvelle :)
 
eni siis volapedaalia tässä suositellut vaan yhellä polkasulla toimivia ratkaisuja/käänteinen toimintaperiaate volapedaalille.
 
oiva tumpeloinen
28.03.2010 20:36:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baba o riley: Itse suosittelen mxr micro amppiä. Lisää gainiä signaaliin. Toimii kuin junan vessa.
 
Electro harmonixolla löytyy klassinen LPB1 tai vähän arvokkaampi LPB2ube (putkilla toteutettu). Kannattaa testata myös EHn Mole, screaming bird (kait vanhasta screaming tree trebleboosterista johdettu) ja signal pad. Kaikki boostereita vähän eri toimintaperiaatteella ja nimenomaan puhtaan soundin buustaamiseen. Noista pitäis kyllä löytyä joku joka laittaa sun vehkees ruvelle :)

 
No mikäs järki tuossa on? Aloittajalla on mitä ilmeisimmin vahvari alunperin ruvella, ja boostaa sitä lisää jollain purkilla. Jos soundi on säröillä tyydyttävä, niin mikä järki on lähteä sitä päätä sorvaamaan uusiksi, jos ollaan tyytyväisiä pelkällä potikan ruuvauksella?
 
baba o riley
28.03.2010 23:36:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ajatuksena oli vaan se että jos tarvitsi nopeita vaihtoja cliinin ja ruven välillä niin jos vahvari on lähtökohtaisesti hyvällä kliinillä niin buusterilla voi ruvettaa. Ihan vaan ajatus, ratkaisu josta tykkään itse enempi kun volapedaalista jos ei tarvitse koko haarukkaa vaan ainoastaan cliinin ja pörön. Olen micro amppiä käyttänyt niin että siinä missä tavallisesti potikalla tiputtaisin gainiä niin tiputan styrkkarista sen verran että pääsen 10volalla kitarasta puhtaan rajamaille ja sitten buusterilla taas ruvelle. Sillon toimii yhellä kytkimellä eikä tarvitse hakea sitä volapedaalilla tai potikalla. sit tietenki se buusteri saa olla päällä melkein koko ajan kun siitä tulee sen stupin "normaalitila" mutta sit sen perään voi viel laittaa vaikka säröpedaalin tai toisen buusterin.
 
Ei tartte hernettä nenään ottaa jos esitetään ihan toinen näkökulma asiaan joka itse asiassa toimii sekin. Itse vaan inhoan volapedaalin käyttöä. helpompi riehua lavalla kun on vain stomppereita eikä tarvitse hakea sitä sweetspottia kiikulla.
 
tekemällätehtywannabe
28.03.2010 23:54:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minimisäätö onnistuu mihin tahansa volapedaaliin helposti. Teippaat vaan tavaraa pedaalin alle :)
 
Viimeiset kuuluisat sanat.
Antroid
28.03.2010 23:58:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös noista EH:n speduista juurikin Pad toimisi volan tiputtajana? En toisaalta tiedä onko se kätevämpi kuin tuo Bossin minimivolasäädöllä varustettu volumespedu. Toi Padin footswitch ois nopeampi käyttää, mutta sillä volaspedulla voisi säätää portaattomasti halutun volan/särön.
 
NoPainNoGain
29.03.2010 00:16:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antroid: Eikös noista EH:n speduista juurikin Pad toimisi volan tiputtajana? En toisaalta tiedä onko se kätevämpi kuin tuo Bossin minimivolasäädöllä varustettu volumespedu. Toi Padin footswitch ois nopeampi käyttää, mutta sillä volaspedulla voisi säätää portaattomasti halutun volan/särön.
 
Hmm tämäpä vaikutti mielenkiintoiselta. Sais tosiian melkeinpä kanavanvaihdin pedaali tyyliin tuota säröä pienemmälle. Kellään kokemkuksia tästä laitteesta ko. käytössä?
 
duc
29.03.2010 00:22:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NoPainNoGain: Hmm tämäpä vaikutti mielenkiintoiselta. Sais tosiian melkeinpä kanavanvaihdin pedaali tyyliin tuota säröä pienemmälle. Kellään kokemkuksia tästä laitteesta ko. käytössä?
 
EQ-pedaalihan toimisi myös, saa sopivasti laskettua signaalin kokonaistasoa, ja voi myös hakea jotain taajuuksia joilla saa puhtaat kuulostamaan paremmilta tms.
baba o riley
29.03.2010 11:09:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NoPainNoGain: Hmm tämäpä vaikutti mielenkiintoiselta. Sais tosiian melkeinpä kanavanvaihdin pedaali tyyliin tuota säröä pienemmälle. Kellään kokemkuksia tästä laitteesta ko. käytössä?
 
Toi pad tosiaan skulaa ihan ku kitaran volapotikka, mutta "on off "kytkimellä. En ole just padiä käyttänyt, mutta kokeillut vähän vastavaa ideaa jonka yks heebo oli itse juotellut kasaan. Uskon että toi ajais aika pitkälti sun asiaa, jos et tosiaan portaatonta hakua tarvitse. Sitä en tiedä onko padissä yhtään buustivaraa vai toimiiko se puhtaasti vain padinä.
 
duc
29.03.2010 11:11:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baba o riley: Toi pad tosiaan skulaa ihan ku kitaran volapotikka, mutta "on off "kytkimellä. En ole just padiä käyttänyt, mutta kokeillut vähän vastavaa ideaa jonka yks heebo oli itse juotellut kasaan. Uskon että toi ajais aika pitkälti sun asiaa, jos et tosiaan portaatonta hakua tarvitse. Sitä en tiedä onko padissä yhtään buustivaraa vai toimiiko se puhtaasti vain padinä.
 
Täysin passiivinenhan se on, eli ei voi boostata.
baba o riley
29.03.2010 18:29:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

duc: Täysin passiivinenhan se on, eli ei voi boostata.
 
Joo, niinhän siinä lukeekin kun rupesin kans itse asiaa vähän tutkimaan. Ei olis tosin tyhmempi jos olis buusti samassa, olis suht monikäyttönen stompboxi. Voisin itsekin ostaa :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «