Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Studio ja elektroninen musiikki
1
Metalzone
18.03.2010 21:38:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jo jonkin aikaa DJ:nä toimineen, olen himoinnut oman musiikin tekoa ja joitain demoja olenkin jo lataillut. Kuitenkin kyselisin millaista tavaraa kannattaisi koneen ohelle ostaa. Varmasti alkuun pärjää midikiipparilla ja softalla. Mitä softia ja midikiippareita suosittelette, sekä muuta tarpeellista tulisi tietää kotistudiota kasatessa nimenomaan elektronista musiikkia varten.
 
ganesha
18.03.2010 23:23:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

midikiippariksi sellainen jossa tarpeeksi ohjelmoitavia knobeja. täyspitkät mallit kivempia soittaa, mut jos ei ole kiipparistitaustaa niin sillä ei liene sit väliä.
 
viina. hanuri. ja naiset.
Antti1
18.03.2010 23:27:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joissain malleissa on myös padeja rumpuohjelmointia varten. En mä tiedä miten elektronimusahemmot niitä yleensä tekee, mutta mä olisin moisesta lähestymistavasta ainakin kiinnostunut. Pelkkä hiiren klikkailu kun voi olla tylsää toisinaan.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Henri Henri Olavi
19.03.2010 10:18:30 (muokattu 19.03.2010 10:23:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen todennut tämän http://www.m-audio.com/products/en_us/Axiom61.html todella oivaksi peliksi. Tosin itselläni on pienempi malli. Knobit, pädit ja liut tulevat todella tarpeeseen useasti ja onhan niiden kanssa pelailu nyt tuhannesti kivempaa kuin hiiri/näppiskombolla.
 
Softista suosittelen Ableton Live:ä. Se on mielestäni paras markkinoilla oleva konemuusikon softa. Lisäkis siihen tuli juuri Max-tuki, joka tuo muossaan sellaiset lähtökohdat ruuvata soundia, että morjens! En keksi mitä tuolla ei voisi tehdä http://www.ableton.com/maxforlive.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
dewil
19.03.2010 12:08:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan joku midikiippari, (tai usb-kiippareitahan nuo nykyään ovat) helpottaa ohjelmointia kummasti, kun ei ihan kaikkea tarvitse hiirellä klikkailla kohdilleen. Ja jos siitä löytyy muutama pädi rytmien sisäänhakkaamista varten, sekä mahdollisesti vielä ohjelmoitavia liukuja/potikoita, niin automaatioidenkin ruuvaus helpottuu kummasti.
Joissain malleissa on samaan pakettiin yhytetty vielä äänikorttikin, mikä läppärin kanssa muodostaa jo aika muikean näppärän kotistudion.
Lisäksi, vaikka konemusaa lähdetäänkin tekemään, on hyvä hommata yksi asiallinen mikrofoni.
Tämä siksi, jos vaikka hotsittais vedellä inekseen myös lauluja, kitaroita, liveperkkoja ja whatnottia. Itselläni on ryttyytyskäytössä shuren 57, koska se soundaa riittävän hyvältä ja sen voi tunkea mitä ihmeellisimpiin paikkoihin ilman, että tarvii pelätä sen puolesta.
 
Softissa on tosiaan kaks varteenotettavaa lähestymistapaa: Ableton Live ja perinteisempi sekkarityyppinen, kuten Logic tai cubase. (bubling under:Fruity Loops)
Itse hehkutan Logicin nimeen. Se omaa todella hyvät softasynat, efektit, prosessointiplugarit ja bonuksena paketin mukana tulee massiiviset sample, looppi ja efektikirjastot
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
JPQ
19.03.2010 22:31:02 (muokattu 19.03.2010 22:31:47)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari plugaria jota hehkutan tässä:
Linplug Albino
Rob Papen Blue
GForce Oddity
harvoja josta minä pidän vaikka ääni olisi todella korkeakin.(monissa ne aika kauheita)
ja syvä ja/tai nopeakin taajuuden muutos kuulostaa hyvältä (ainakin kahdessa ekassa) verrattuna moniin muihin testaamini sanoisin myös Arturioista sanon melkoisen kökköjä ehkä silti joihinkin tilanteisiin itse hankin noin 1-2 niistä ehkä riippuu samasta kuin tuo seuraavan lauseen sisältö. sanoisin ovat soittimia enemmän kuin moni softaplugari tai virtuaali analogirauta.
Odditystä oli pceellä demotestissä en ole vielä ostanut sen näkee ostanko riippuu siitä mikä Logicin saannin jälkeen tarve. ja se mitä nyt tarkoitan soittimilla tarkoittaa että ääni musikaalinen eikä mitään digikamaluutta.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Juhani_ko
24.03.2010 11:41:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

- Tietokone, äänikortti ja ajurit joilla latenssit pysyy siedettävänä.
 
- USB-liitäntäinen midi-keyboard. neljällä/viidellä oktaavilla pärjännee ihan hyvin. M-Audiolta ja CME:ltä löytyy käyttökelpoista tavaraa huokealla.
 
- Sekvensseri/DAW -softa. Tämä on aika henkilökohtainen juttu, eli kannattaa testailla mikä tuntuu mukavimmalta. Halpoja ratkaisuja on ainakin Kristal ja FL Studio. Jälkimmäistä suosittelen ainakin kokeilemaan sen helppouden ja loistavan hinta/laatu-suhteen takia. Esim. Cubase ja Sonar on sitten kalliimpia ja enemmän "pro" softia, joissa on ominaisuuksia ja muuta kivaa enemmän.
 
- VST efektejä ja syniä. Näitä löytyy sekä maksullisia, että ilmaisia. Yleensä seku-softan mukana tulee jotain. Kannattaa tarkastaa: http://www.kvraudio.com/
 
- Erilaisia rumpu- ym. sampleja, sekä sampleri (softa tai rauta). Näitä tarvitaan aina.
 
Näillä uskoisin pääsevän alkuun.
 
Nyt on kuuminta hottii olla siististi cool.
Kalmo
24.03.2010 16:04:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä suosittelen empimättä midijohdollista midikiipparia USB:n sijaan, jos vain äänikortissa on midikytkennät. Ne ovat luotettavampia.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Juhani_ko
24.03.2010 21:28:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Minä suosittelen empimättä midijohdollista midikiipparia USB:n sijaan, jos vain äänikortissa on midikytkennät. Ne ovat luotettavampia.
 
Noissa uusissa USB kiippareissa on lähes poikkeuksetta mahdollisuus myös kytkeä midi-piuhalla.
 
Nyt on kuuminta hottii olla siististi cool.
mhelin
25.03.2010 08:15:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Minä suosittelen empimättä midijohdollista midikiipparia USB:n sijaan, jos vain äänikortissa on midikytkennät. Ne ovat luotettavampia.
 
USB:n aiheuttama latenssin vaihtelu on mun mielestä suurin ongelma noissa USB-liityntäisissä kiippareissa. Sen vuoksi jättäisin tällaisessa käytössä kaikki USB- (ja Firewire) laitteet pois käytöstä - jopa USB -hiiri saattaa aiheuttaa ongelmia jos halutaan käyttää äänikortin kanssa pienintä mahdollista puskuri/latenssiasetusta. MIDI-latenssikin on mitattavissa, en nyt tähän hätään muista millä softalla mutta google varmaan tietää. "DPC latency checker" on se toinen tärkeä softa jonka avulla selvitetään kuinka hyvin käyttis vastaa äänikortin tai MIDI-interfacen ajureiden pyyntöihin. Disabloimalla turhat softat (servicet) ja laitteet (WLAN, verkkokortti, muut äänikortit, USB-laitteet yms. jotka vaikuttavat asiaan) saadaan DPC-latenssia pienemmäksi. Myös Windowsin eri versioiden välillä on eroja, Windows XP:llä DPC latenssi on yleensä pienempi verrattuna Vistaan ja Windows 7:aan.
 
Kalmo
27.03.2010 19:06:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tarkoittanut luotettavuudella latenssia, vaikka se on yleisin ongelma äänityshommissa, vaan sitä, että useimmissa PC:ssä kulkee paljon tavaraa USB:n kautta, ja toimintahäiriöt äänityshommissa ovat varsin tavallisia. Midipiuha on kuin vesijohto: hana auki niin tavara kulkee, eikä mikään muu signaali yritä väliin.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
dewil
27.03.2010 19:38:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: En tarkoittanut luotettavuudella latenssia, vaikka se on yleisin ongelma äänityshommissa, vaan sitä, että useimmissa PC:ssä kulkee paljon tavaraa USB:n kautta, ja toimintahäiriöt äänityshommissa ovat varsin tavallisia.
 
Osta mäkk...
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
cozmo
27.03.2010 21:12:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: USB:n aiheuttama latenssin vaihtelu on mun mielestä suurin ongelma noissa USB-liityntäisissä kiippareissa. Sen vuoksi jättäisin tällaisessa käytössä kaikki USB- (ja Firewire) laitteet pois käytöstä - jopa USB -hiiri saattaa aiheuttaa ongelmia jos halutaan käyttää äänikortin kanssa pienintä mahdollista puskuri/latenssiasetusta. MIDI-latenssikin on mitattavissa, en nyt tähän hätään muista millä softalla mutta google varmaan tietää. "DPC latency checker" on se toinen tärkeä softa jonka avulla selvitetään kuinka hyvin käyttis vastaa äänikortin tai MIDI-interfacen ajureiden pyyntöihin. Disabloimalla turhat softat (servicet) ja laitteet (WLAN, verkkokortti, muut äänikortit, USB-laitteet yms. jotka vaikuttavat asiaan) saadaan DPC-latenssia pienemmäksi. Myös Windowsin eri versioiden välillä on eroja, Windows XP:llä DPC latenssi on yleensä pienempi verrattuna Vistaan ja Windows 7:aan.
 
Hämmentää jos tällä on oikeasti mitään merkitystä Midiin nähden... Eikös se oo jotain 3kB/s dataa tms. ?
 
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
flimtrick
27.03.2010 21:20:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kyllä mulla ainakaan oo M-audion perus midi-kiipparin kanssa mitään latenssiongelmia ja syna on USB piuhalla kiinni läppärissä mistä se ottaa lisäksi virran...
 
ganesha
28.03.2010 09:37:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Osta mäkk...
 
ja sit softaksi Logic. näillä menee vaikka kuuhun.
 
viina. hanuri. ja naiset.
mhelin
28.03.2010 19:36:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cozmo: Hämmentää jos tällä on oikeasti mitään merkitystä Midiin nähden... Eikös se oo jotain 3kB/s dataa tms. ?
 
Joo mutta kysessä ei ole se etteikö se MIDI viesti tulisi perille vaan se että milloin se tulee.
 
Se tool jolla MIDI-latenssia ja -jitteriä voidaan mitata on MIDITest:
 
http://miditest.earthvegaconnection.com/#about
 
Jotain tuloksiakin tuolta löytyy:
http://miditest.earthvegaconnection.com/results.html
 
Jos latenssi on 1-2 ms ei kannata olla kovin huolestunut, mutta esim. Prosonuksen Fireboxin 10-18 ms latenssi on jo aika paljon pelkälle MIDI:lle, aika etuajassa saa soittaa. JMIDI jtter (eli latenssin vaihtelu) on kuitenkin se joka haittaa reaaliaikaista soittoa enemmän kuin pelkkä latenssi. 20 ms max. jitter Midexillä MME ajureilla on aika paha.
 
sami_sumea
29.03.2010 11:01:44 (muokattu 29.03.2010 11:02:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: ja sit softaksi Logic. näillä menee vaikka kuuhun.
 
Juuh. Ja se on totuus.
 
Bongailinpa muuten tuossa et esm Lady Gagaa tuottava RedOne väsää biisinsä vanhemmalla Macbookilla, Logicilla ja Adamin A7:ila, pelkästään Logicin omilla plugareilla. Eikä luulis jätkällä olevan pikkurahasta pulaa.
 
http://www.youtube.com/watch?v=t5oNqb6Oi-w&feature=related
 
...
 
http://www.adamantiumstudios.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «