Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ongelmaa plektrakäden etusormen kanssa
1 2
jniska
27.03.2010 20:00:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seuraavanlainen juttu on alkanut häiritsemään yhä enempi ja enempi.
Eli plektrakäden etusormen kärki ja kynnen reuna osuu downstrokella aika usein kieliin. Jos en tarkkaile plekuotetta niin etusormen kynsi ja pää osuu koko ajan kieliin ja jopa kynnen reuna kuluu huomattavasti. Pidän aika normaalilla otteella plekua peukalon ja etusormen välissä, peukalo hieman koukistettuna ja pleku peukun ja etusormen sivun välissä.
Missähän menee vikaan, mitä teen väärin ja miten pääsisin ongelmasta eroon. Tuo on pikkuhiljaa ilmestynyt ongelmaksi huomaamatta. Tai jos siinä nyt mitään varsinaista ongelmaa edes on.
 
Kuukkeloitu on ja hakuakin on käytetty, vastaavaa ongelmaa en löytänyt.
 
Laiha Lissu oli paras
aalataur
27.03.2010 20:43:04 (muokattu 27.03.2010 20:44:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tokihan tuo joskus osuu, mutta että kulumia? Mitä plekua käytät? Syyksi voisin veikkailla liian pienen plektran, esim. Jazz III. Plekun päätä ei pidä sormen alta toki paljoa näkyä, mutta kyllä nyt sen verran ettei tommosta usein tapahtuis.. Itellä kun on plekutekniikka kehittynyt niin liikkeestä on tullut tarkempaa ja pienempää, eikä pleku ui enää niin syvällä kielissä. Tämän myötä tommosetkin on vähentynyt...
kid ego
27.03.2010 20:49:00 (muokattu 27.03.2010 20:50:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on samanlaista ongelmaa. Kynsi kuluu plektrakäden etusormesta aika tehokkaasti.
 
EDIT: Syy on luultavasti juurikin liian pienessä plektrassa. En muista ongelmaa olleen ennen siirtymistäni Jazz III -plekuihin.
aalataur
27.03.2010 20:52:39 (muokattu 27.03.2010 20:52:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kid ego: EDIT: Syy on luultavasti juurikin liian pienessä plektrassa. En muista ongelmaa olleen ennen siirtymistäni Jazz III -plekuihin.
 
Kannattaa testata Jazz III XL:ää. Vitun hyvä, tuskin enää vaihdan plektraa tässä elämässä. Sama kun Jazz III mutta pinta-alaa mistä pitää kiinni on vaan enemmän.
Vladi
27.03.2010 21:08:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Kannattaa testata Jazz III XL:ää. Vitun hyvä, tuskin enää vaihdan plektraa tässä elämässä. Sama kun Jazz III mutta pinta-alaa mistä pitää kiinni on vaan enemmän.
 
Sori offtopicista mutta toi pikkunen Jazz III on semmoinen pleku jolla saa kaverit hajoamaan joka kerta, kun pyytävät plekua lainaks. Tuntuu että kukaan ei osaa soittaa sillä, kun niitä lainailen. Itelle taas se pikkuinen koko ja paksuus on ollu just se juttu noissa. Ikinä en oo ennen pinch-harmonicceja osannu mutta tällä lähtee muutenkin kun vahingossa. Kokeili välillä Ultexejakin kirkkaamman soundin toivossa, mutta aika nopeasti palasin Jazzeihin. Kannattaa testailla, ei kannata antaa pienen koon hämätä. Kova vehjes. :)
 
Kyllä se siitä.
viny
27.03.2010 21:11:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Sori offtopicista mutta toi pikkunen Jazz III on semmoinen pleku jolla saa kaverit hajoamaan joka kerta, kun pyytävät plekua lainaks. Tuntuu että kukaan ei osaa soittaa sillä, kun niitä lainailen. Itelle taas se pikkuinen koko ja paksuus on ollu just se juttu noissa. Ikinä en oo ennen pinch-harmonicceja osannu mutta tällä lähtee muutenkin kun vahingossa. Kokeili välillä Ultexejakin kirkkaamman soundin toivossa, mutta aika nopeasti palasin Jazzeihin. Kannattaa testailla, ei kannata antaa pienen koon hämätä. Kova vehjes. :)
 
Ja tohon pikkuseen ku tottuu ni normikokoset on kömpelöitä. Ei kyllä muut tunnu osaavan soittaa niillä.
 
aalataur
27.03.2010 22:58:25 (muokattu 27.03.2010 23:01:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Kannattaa testailla, ei kannata antaa pienen koon hämätä. Kova vehjes. :)
 
Joo mulla oli Jazz III:sia joku 20 kpl, annoin ne kaverille kun en mä osaa niillä soittaa. Liian pieni mun makuun. Paksuus/materiaali/muoto/terävyys on XL:ssä sama, se on vaan isompi. Mutta plekuhan on 100% makuasia ja hyvin pitkälti tottumuskysymys. Mihin tahansa tottuisi jos soittaisi sillä vuoden. Varmasti tottuisin siihen pieneenkin Jazziin, mutta eipä ole järkeä alkaa vaihteleen kun noita isojakin myydään. Sama se millä soittaa, kunhan sillä saa äänet ulos. Tyypit jotka vaihtelevat plekua jatkuvasti tekevät itselleen karhunpalveluksen, siihen menee hukkaan työtä. Plekusta tulee kovan työn kautta "käden jatke", eikä sitä noin vaan vaihdella.
Vladi
27.03.2010 23:06:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Joo mulla oli Jazz III:sia joku 20 kpl, annoin ne kaverille kun en mä osaa niillä soittaa. Liian pieni mun makuun. Paksuus/materiaali/muoto/terävyys on XL:ssä sama, se on vaan isompi. Mutta plekuhan on 100% makuasia ja hyvin pitkälti tottumuskysymys. Mihin tahansa tottuisi jos soittaisi sillä vuoden. Varmasti tottuisin siihen pieneenkin Jazziin, mutta eipä ole järkeä alkaa vaihteleen kun noita isojakin myydään. Sama se millä soittaa, kunhan sillä saa äänet ulos. Tyypit jotka vaihtelevat plekua jatkuvasti tekevät itselleen karhunpalveluksen, siihen menee hukkaan työtä. Plekusta tulee kovan työn kautta "käden jatke", eikä sitä noin vaan vaihdella.
 
Njoo oot kyllä oikeassa. Mulle toi Jazz III oli se pleku, joka tuntu heti hyvältä ja josta ei tulis mieleenkään luopua. Heti ekalla kerralla kun moisella soitin, alkoi hymyilyttämään kun tiesin löytäneeni sen oikean(plekun, ei naisen vaikka moinenkin löytyy). Olin kuitenkin käynyt läpi niin 0.72:sia Fenkun plekuja kuin 2mm Dunloppeja, mutta toi Jazzi oli just eikä melkein se, millä haluan jatkossakin soittaa. :)
 
Kyllä se siitä.
VIBRA
28.03.2010 00:02:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan yksinkertasen vinkin tähän vois heittää, että tosiaan toi plektra vähän suuremmaksi, ja koukistat etusormea vähän enemmän suoraksi. Pikkuhiljaa kun plekuun tottuu, kannattaa ostaa samanlaisia, ja plekun pitäminen oikealla tavalla kädessä harjaantuu..
 
Ite oon huomannu myös sen, että jos soittaa "alaltaan" liian suurelta plektralta, nopea sahaus ja yksisuuntainen nopea komppaus vaikeutuu huomattavasti..
 
Harjottele tekniikkaa päivittäin niin kyllä se siitä!
 
Ps. Käsittääkseni, harvemmin plekun paksuus hirveästi tähän sormen kieliin hakkaamiseen vaikuttaa.
 
-^- To have sunk so far and low. There is no tomorrow. A tragedy on display, A sickness for all to see -^-
Tonski
28.03.2010 11:39:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Tyypit jotka vaihtelevat plekua jatkuvasti tekevät itselleen karhunpalveluksen, siihen menee hukkaan työtä. Plekusta tulee kovan työn kautta "käden jatke", eikä sitä noin vaan vaihdella.
 
Jep, se duuni oikean plekun löytämiseksi kannattas olla nimenomaan kitaransoittoa alotellessa just niitä ensimmäisiä asioita, että kun on löytäny oikean plekun itelleen niin sitä ei enää tartte ajatella ollenkaan myöhemmin.
 
Tähän kun päästiin, mä haluaisin kysyä plektrojen materiaalien vaikutuksesta soundiin osaavammilta: plekujen paksuus ja kärjen muoto käsittääkseni ovat niitä suurimpia vaikuttajia soundin kannalta, mut mitenkäs tää materiaali? Jos nyt oletetaan ettei iskupinnassa ole mitään karheaa pintaa kuten esmes joidenkin plekujen yläosassa on pidettävyyden kannalta. Onko materiaalilla miten paljon merkitystä ite sen iskuäänen kannalta? Luin netistä paljon Jazztone-plektrojen soundista ja pistin pari pakettia tilaukseen kun aika positiivista kamaa tuli vastaan, miten materiaali eroaa esmes JazzIII-plekuista?
 
ihku
Muuki
28.03.2010 12:12:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Onko materiaalilla miten paljon merkitystä ite sen iskuäänen kannalta? Luin netistä paljon Jazztone-plektrojen soundista ja pistin pari pakettia tilaukseen kun aika positiivista kamaa tuli vastaan, miten materiaali eroaa esmes JazzIII-plekuista?
 
On toki, mutta jos aatellaan näitä yleisimpiä plektroja joissa materiaaleina esim. muovi, nylon tms. niin ne erot on mun mielestä hyvin pieniä. Sitten kun lähetään näihin eksoottisempiin plektroihin, kuten mulla on yksi metallinen plektra (http://www.jimdunlop.com/index.php? … oducts/pip&id=32&pmh=products/picks), iskuääni muuttuu kyllä dramaattisesti. Se on kirjaimellisesti piiskausta. Tuolla muuten saa riffeihin semmosta jytyä että oksat pois. Toisaalta ei siinä välttämättä muuta sitten kuulekaan kun ruoskimista. Suosittelen kokeilemaan tuota, euron pari taitaa maksaa joten ilolle/pettymykselle hyvä hinta.
 
Keksitään kun keretään.
kiriminni
28.03.2010 13:41:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sijoittaa sen 20€ kerran ja ostaa kaikenkokoisia ja mallisia eri materiaaleista
tehtyjä plekuja.Se millä saa parhaan(tarkimman ja nopeimman)tremolon on jo aika
lähellä sitä oikeaa.Alumiinisella saa ainakin parhaat squeilit.
 
Krice
28.03.2010 13:58:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole plektrasta vaan soittajasta kiinni. Tosin jazz3 on turhan pieni minustakin. Yksi sitkeä myytti on se, että plektran kärjestä pitäisi jäädä vain vähän näkyviin. Miksi hitossa? Sittenhän se kynsi osuu kieliin kun se on niin lähellä reunaa. Otetta plektrasta voi jopa vaihdella (kauhistus!) sen mukaan mitä soittaa.
 
Tonski
28.03.2010 14:44:29 (muokattu 28.03.2010 14:48:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Yksi sitkeä myytti on se, että plektran kärjestä pitäisi jäädä vain vähän näkyviin. Miksi hitossa? Sittenhän se kynsi osuu kieliin kun se on niin lähellä reunaa. Otetta plektrasta voi jopa vaihdella (kauhistus!) sen mukaan mitä soittaa.
 
Voin olla väärässä ja todistakaa vääräksi, mutta ainakin omakohtaisten kokemusten mukaan tarkkuus on sitä parempaa, mitä lähempänä se iskukohta plektrassa on sormea. Jos sun pitää tökätä tikkataulun napakymppiin 5m pitkällä tikulla, niin eikö se ole sitä vaikeempaa, mitä kauempaa pidät kiinni? Mielestäni plekun kanssa on aika lailla sama juttu, eihän se meinaa että sun pitää pitää plekusta niin vähän näkyvissä, että sormet hilaa kieliä joka iskulla.
E:
Ai niin.. Mitä vähemmän plekua on näkyvissä, sitä helpommin sitä voi käsittääkseni annostella osumaan kieliin -> mitä vähemmän sitä osuu kieliin, sitä vähemmän se antaa vastusta. Nämä siis soolosoitossa, komppaamisen kanssahan homma on aika paljon vapaampaa(tyylilajisidonnaisestikin vielä..)
 
ihku
aalataur
28.03.2010 15:20:56 (muokattu 28.03.2010 15:23:08)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä toi läheltä pitäminen on ihan hyvä pilittelyssä, avoimien sointujen lätkyttämisessä ehkä enemmän sitä kärkeä näkyviin. Vähän sama tosiaan jos kynällä koitat piirtää paperille kuvaa, vaikea piirtää tarkasti jos ei pidä suht läheltä kynän kärkeä kiinni. Toki rajansa siinäkin, eli semmonen hyvä kohta missä pinchit irtoaa helposti mutta ei liian lähelle ettei osu sormet kieliin.
 
Jazz 3 on kyllä tosi hyvä sinänsä, ite tykkään, mutta XL-versiona tuntui vasta lopullisesti että "se oikea" pleku löytyi. Se oli kyllä love at first sight (feel?). Itsekin koittanut kaikenlaista 2.0 & 1.5 Gatorista, 1.35 Tortex sharppiin, 0.88 Tortexiin, Fender Heavyyn ja ties mihin.
Räkkipeli
28.03.2010 22:44:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nopeassa ja tarkassa soitossa pikkunen, terävä Jazz on kyllä ihan kurko!
 
Bluesia ja semmosta sointumusaa tulee soiteltua sitten isommalla, kepeemmällä kalikalla.
Ja onhan noita Jazz XL:iä käytössä kans.
 
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
Ambitus
29.03.2010 00:56:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Luin netistä paljon Jazztone-plektrojen soundista ja pistin pari pakettia tilaukseen kun aika positiivista kamaa tuli vastaan, miten materiaali eroaa esmes JazzIII-plekuista?
 
Samaa muoviskeidaa ne on. Paketeissa n. joka viidennen plekun liimaus on vituroillaan. Mulle toi Jazztone 204 on ainut pleku, millä pystyy soittaa kunnolla. Ehkä paras pleku (ainakin mulle) ikinä! Välillä studiossa vaihtelen kyllä JazzIII:seen, jos haluaa hakea enemmän rapsuttelusoundia.
 
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
Räkkipeli
29.03.2010 01:13:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Samaa muoviskeidaa ne on. Paketeissa n. joka viidennen plekun liimaus on vituroillaan. Mulle toi Jazztone 204 on ainut pleku, millä pystyy soittaa kunnolla. Ehkä paras pleku (ainakin mulle) ikinä! Välillä studiossa vaihtelen kyllä JazzIII:seen, jos haluaa hakea enemmän rapsuttelusoundia.
 
Niin mä itseasias mietin, et haetko sä tolla tylpällä plektralla sitä, että pikkausäänet jäis mahdollisimman minimiin?
 
Ite tykkään tosiaan terävemmillä soitella, mut niillähän tulee se pikkaus aika pintaan.
 
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
kid ego
29.03.2010 01:24:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Samaa muoviskeidaa ne on. Paketeissa n. joka viidennen plekun liimaus on vituroillaan. Mulle toi Jazztone 204 on ainut pleku, millä pystyy soittaa kunnolla. Ehkä paras pleku (ainakin mulle) ikinä! Välillä studiossa vaihtelen kyllä JazzIII:seen, jos haluaa hakea enemmän rapsuttelusoundia.
 
Kävin Dunlopin sivuilta vilkaisemassa, että minkälaisesta plärästä on kyse. Meikä ei varmaan saisi _mitään_ soitettua tuommoisella. o_O
 
Tosin ennen siirtymistäni Jazz III -plekuihin (joka oli puoliksi vahinko) soittelin 1 mm Tortex Teardropeilla, jotka nekin ovat aika pyöreitä. Mutta tuo Jazztone 204 näyttää kyllä öö aika mielenkiintoiselta. :D
Ambitus
29.03.2010 01:41:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkipeli: Niin mä itseasias mietin, et haetko sä tolla tylpällä plektralla sitä, että pikkausäänet jäis mahdollisimman minimiin?
 
Ite tykkään tosiaan terävemmillä soitella, mut niillähän tulee se pikkaus aika pintaan.

 
Joo se 204 on ainut pleku millä mä saan todella tasaisen soundin aikaiseksi ja nim.omaan pikkausäänen saa hiljaiseksi. Muutenkin sen on helppo kontrolloitava.
 
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «