Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Studiotyöskentelyn laaturaportti (aloittelijoille)
1 2
riniti
27.03.2010 14:16:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen työskennellyt nyt puolisen vuotta kesällä kasaamassani vaatimattomassa kotistudiossa. Kaikki ympärillä on peruskamaa. Mitään ei ole liikaa. Kitarana esimerkiksi on netistä 170 eurolla huudettu 30-vuotias Ibanezin Roadster.
 
Pähkäilin aluksi, kuinka saan tuotettua laadukasta musiikkia ilman kymppitonnin vehkeitä. Vääntelin namikoita, huudatin (halpaa) multiefektilaitetta ja tulin jostakin syystä, vastoin kaikkia odotuksia, hitaasti järkiini - suunnistin saundin ja soitannan alkuhämäriin, ryhdyin tallentamaan tietokoneelle ihan perusjuttuja, kitaraa ilman isompia efektejä, annoin ideoiden viedä ja suuntasin aktiivisen huomion periaatteessa vain yhteen asiaan: hyvään ottoon. Luukuttamalla ja räpeltämällä lopputulos oli.. mielenkiintoinen, joten mitä mahtaakaan tapahtua, jos lopettaa räpeltämisen ja keskittyy kunnolla pieneen ja jäsenneltyyn tekemiseen?
 
Ihme tapahtui! En tullut uskoon, mutta kuulin (halvoista) kontrollikaapeista ihmeellisiä asioita: kappaleita, joiden idea ei ollut levinnyt bittitaivaaseen! Syntikalla soitettuja raitoja (basso, rummut, jouset, jne.), jotka istuivat paikoillaan kuin betonitatti. Ensin olin hiukan hävennyt kitaraani. Vanha ja halpa romu. Nyt olen varsin kiintynyt siihen. 170 euroa, eikä mennyt hukkaan.
 
Mitä me tästä opimme? No, ainakin sen, että aloittelijan studiotyöskentely lähtee mainiosti käyntiin yhdellä muistisäännöllä: Keskity hyvään ottoon! Soita otto huolellisesti. Jos otto ei ole hyvä, hengitä pari kertaa syvään ja soita se toiseen kertaan. Älä hyväksy puolinaista. (Nainen hyväksytään aina kokonaisena.) Vastaus laatuun ei ole kallis studio vaan hyvä otto. Voit efektoida (miksata) sitä loppumattomasti ja palata aina turvallisille alkulähteille: hyvään ottoon.
 
Toista (100 kertaa): hyvä otto, hyvä otto, hyvä otto..
 
Studiotyöskentelyn I kiistaton totuus on siis tässä: Hyvä otto.
 
Hyvän oton määritelmä on: Hyvä otto ei ole huono otto.
 
Studiotyöskentelyn II kiistaton totuus on siis: Hyvä otto ei ole huono otto.
 
Olkaa hyvä. Saa jatkaa.
 
Aika ei ole lukujärjestys. Mahdottomat asiat on alettava heti. (Paavo Haavikko)
lion
27.03.2010 15:10:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heh. Itsepsyykkausta, hurja meininki. :) Millä tahansa vehkeillä voi päästä haluttuun lopputulokseen jos tietää mitä tekee.
 
- Li'oN
 
cozmo
27.03.2010 15:15:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

riniti: Olen työskennellyt nyt puolisen vuotta kesällä kasaamassani vaatimattomassa kotistudiossa. Kaikki ympärillä on peruskamaa. Mitään ei ole liikaa. Kitarana esimerkiksi on netistä 170 eurolla huudettu 30-vuotias Ibanezin Roadster.
 
Pähkäilin aluksi, kuinka saan tuotettua laadukasta musiikkia ilman kymppitonnin vehkeitä. Vääntelin namikoita, huudatin (halpaa) multiefektilaitetta ja tulin jostakin syystä, vastoin kaikkia odotuksia, hitaasti järkiini - suunnistin saundin ja soitannan alkuhämäriin, ryhdyin tallentamaan tietokoneelle ihan perusjuttuja, kitaraa ilman isompia efektejä, annoin ideoiden viedä ja suuntasin aktiivisen huomion periaatteessa vain yhteen asiaan: hyvään ottoon. Luukuttamalla ja räpeltämällä lopputulos oli.. mielenkiintoinen, joten mitä mahtaakaan tapahtua, jos lopettaa räpeltämisen ja keskittyy kunnolla pieneen ja jäsenneltyyn tekemiseen?
 
Ihme tapahtui! En tullut uskoon, mutta kuulin (halvoista) kontrollikaapeista ihmeellisiä asioita: kappaleita, joiden idea ei ollut levinnyt bittitaivaaseen! Syntikalla soitettuja raitoja (basso, rummut, jouset, jne.), jotka istuivat paikoillaan kuin betonitatti. Ensin olin hiukan hävennyt kitaraani. Vanha ja halpa romu. Nyt olen varsin kiintynyt siihen. 170 euroa, eikä mennyt hukkaan.
 
Mitä me tästä opimme? No, ainakin sen, että aloittelijan studiotyöskentely lähtee mainiosti käyntiin yhdellä muistisäännöllä: Keskity hyvään ottoon! Soita otto huolellisesti. Jos otto ei ole hyvä, hengitä pari kertaa syvään ja soita se toiseen kertaan. Älä hyväksy puolinaista. (Nainen hyväksytään aina kokonaisena.) Vastaus laatuun ei ole kallis studio vaan hyvä otto. Voit efektoida (miksata) sitä loppumattomasti ja palata aina turvallisille alkulähteille: hyvään ottoon.
 
Toista (100 kertaa): hyvä otto, hyvä otto, hyvä otto..
 
Studiotyöskentelyn I kiistaton totuus on siis tässä: Hyvä otto.
 
Hyvän oton määritelmä on: Hyvä otto ei ole huono otto.
 
Studiotyöskentelyn II kiistaton totuus on siis: Hyvä otto ei ole huono otto.
 
Olkaa hyvä. Saa jatkaa.

 
Oikein piristävää lukea tämä sen jälkeen kun on lukenut tovin laitelutkailijat.com:in keskusteluja siitä, että "mikä mixbuss kompressori tekee musiikistani potkivampaa" tai "saanko ulkoisella summauksella enemmän 3d:tä". Plussan annoin.
 
- Niko
 
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
Kalmo
27.03.2010 18:29:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytynee siis alkaa ottaa, kun hyvä otto on kaiken a ja o.
 
Totta tuo. Monille nippelimania on vain alitajuinen keino paeta sitä faktaa, että musiikin luomiseen tarvitaan luova ihminen, jotain mitä antaa. Uskottelemalla itselleen että softa tai härpätin X tai Y sitten vasta mahdollistaa sen pro touhun, antaa peliaikaa sen oivaltamiseksi, että rocktähdeksi haluavan täytyisi myös ihan oikeasti osata jotain, joko tehdä hyviä biisejä tai tulkita hyvin toisten tekemiä - tai molempia.
 
Ihan vain ilokseen äänitteleville tuo oivallus, että perustekemisellä ja perusvehkeillä pääsee pitkälle, on vapauttava ja luovuutta lisäävä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
riniti
27.03.2010 19:12:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Ihan vain ilokseen äänitteleville tuo oivallus, että perustekemisellä ja perusvehkeillä pääsee pitkälle, on vapauttava ja luovuutta lisäävä.
 
Juuri näin! Ajattelin vähän rohkaista palstaa lukevia aloittelevia äänitystyöläisiä, koska seikka on minusta aivan olennainen ja juuri tällaiset asiat aloittelijan päässä pyörivät. Siitä tuskin voi puhua tarpeeksi.
 
(Ja onhan se niinkin, että Mersun ominaisuuksista pääsee nauttimaan kunnolla vasta kun on hajottanut luunsa Trabantissa.)
 
Aika ei ole lukujärjestys. Mahdottomat asiat on alettava heti. (Paavo Haavikko)
BubbleBob
27.03.2010 23:27:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljas idea - koristelu.
 
http://www.pelastustoimi.fi/media/lapsille/wanha/h192500x.jpg
 
Joo-joo, mut auttaako.
Metal_Late
29.03.2010 14:48:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

riniti: Juuri näin! Ajattelin vähän rohkaista palstaa lukevia aloittelevia äänitystyöläisiä, koska seikka on minusta aivan olennainen ja juuri tällaiset asiat aloittelijan päässä pyörivät. Siitä tuskin voi puhua tarpeeksi.
 
(Ja onhan se niinkin, että Mersun ominaisuuksista pääsee nauttimaan kunnolla vasta kun on hajottanut luunsa Trabantissa.)

 
Moro,
 
Lohduttaa, kun alan itsekkin kokeilemaan äänittelyä, muuta kuin Zoom H2:lla.
Aloittelijalle SM57, Presonus Tubepre ja Cubase 5 Essential :-)
 
varakeef
29.03.2010 15:54:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuoha on oikea lähtökohta, mutta se herättää joukon lisäkysymyksiä, joka pelkistyy seuraavaan: mutta mikä on hyvä otto?
 
Onko se virheetön otto, riittävän hyvä otto vai tunnelmaltaan oikeanlainen otto?
 
Voiko jossain tilanteessa kaikki kolme edellytystä toteutua yhtäaikaa?
 
Onko seuraava otto potentiaalisesti niin hyvä, että siihen kannttaa käyttää vielä aikaa?
 
Nykytekniikan kirous on se, että uuteen ottoon on aina mahdollisuus vanhaa ottoa tuhoamatta. Helposti päädytään tusinaan lähes identtisiä suorituksia, joista joku joutuu valitsemaan ns. parhaan. Ennen vanhaan kysymys voitiin esittää muodossa "luuletko todella pystyväsi parempaan".
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Juhani_ko
29.03.2010 17:55:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Tuoha on oikea lähtökohta, mutta se herättää joukon lisäkysymyksiä, joka pelkistyy seuraavaan: mutta mikä on hyvä otto?
 
Karkea veikkaus aloittajan viestin lukien: Se mikä tuntuu ja kuulostaa itsestä hyvältä.
 
Nyt on kuuminta hottii olla siististi cool.
anapena
29.03.2010 18:02:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää oli virkistävä ketjun avaus, pitkästä aikaa asian ytimessä.
 
myslique
30.03.2010 02:50:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: mutta mikä on hyvä otto?
 
Täydellisen oton kyllä tuntee. Siinä on maaginen fiilis, jonka kuultuaan muut vaihtoehto-otot jättävät kylmäksi. Jos 20 sooloraidasta ei löydy yhtään selkeää voittajaa, pitää jatkaa äänitystä tai arvioida ottojen arviointiperusteet.
 
Näin siis jos puhutaan solistista. Jossain taustalisukkeessa hyvä otto voi olla se tarpeeksi tarkka suoritus, jonka aikana kosketinsoittaja alkoi haukotella urkupistettä soittaessaan.
 
Täydellisen oton vangitsemiseen tarvitaan niin hyvät kamat, että äänenlaadulliset puutteet eivät myöhemmin ala harmittaa. Musiikin ostajat kyllä arvostavat mikrofonietuasteen ja mikrofonin impedanssien yhteensopivuutta ja pientä jitteriä.
 
Mielipiteesi kiinnostavat minua yhtä paljon kuin faktani sinua.
riniti
30.03.2010 10:42:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: mikä on hyvä otto? Onko se virheetön otto, riittävän hyvä otto vai tunnelmaltaan oikeanlainen otto? Voiko jossain tilanteessa kaikki kolme edellytystä toteutua yhtäaikaa?
 
myslique: Täydellisen oton kyllä tuntee. Siinä on maaginen fiilis, jonka kuultuaan muut vaihtoehto-otot jättävät kylmäksi.

 
Mietin asiaa kommenttia kirjoittaessani itsekin sen verran kovasti, että jätin itsekriittisesti juuri tämän analyysin pois. Maailmanluokan muusikot ovat soittaneet maailmanluokan levyjä sadan dollarin kitaralla, jeesusteipillä kasaan teipatuilla rummuilla, jne. Tämä laittaa pakostakin miettimään olemassaolevista resursseista lähteviä mahdollisuuksia. Useinhan ajatellaan näin: "Jos minulla olisi tuo asia kunnossa niin sitten..." Mutta entäpä jos ei ole? Entä jos tulen tekemään elämäni loppuun asti persaukisena musiikkia Ibanezin 30-vuotiaalla Roadsterilla? Yksi musiikin tekemisen prosessin kynnyksistä on mielestäni juuri tässä: ainainen vastuun delegointi sinne, missä sitä ei tunneta. Ja kun olosuhteet usein ovat sitä mitä ovat, ainoa järkevä vaihtoehto on keskittyä laadun reaaliaikaiseen maksimoimiseen. Minusta vastaus tähän on hyvä otto. Se on pikkujuttuja (jääkaappi pois päältä, että sähköverkon jännitekuorman muutokset (kaapin kompressori) eivät naksahtele itse tuotteessa, jne.), mutta myös kaikkea tuota, minkä varakeef ja myslique mainitsevat. Hyvä otto on keskittymisen tila, oman tekemisen oivaltamista. Sitä, että ei yritä liikaa. Sitä, että ymmärtää, että vähemmän on enemmän. (Omat nauhoitukseni rupesivat kuulostamaan heti paremmilta kun jätin liiat efektit pois ja ryhdyin soittamaan pelkällä kaiulla.)
 
myslique: Täydellisen oton vangitsemiseen tarvitaan niin hyvät kamat, että äänenlaadulliset puutteet eivät myöhemmin ala harmittaa. Musiikin ostajat kyllä arvostavat mikrofonietuasteen ja mikrofonin impedanssien yhteensopivuutta ja pientä jitteriä.
 
Tässä on aika lailla asian pointti: joskus kamat voivat olla vähän huonommatkin. Niillä on kuitenkin saatava aikaiseksi lopputuote, joka nimenomaan ei harmita myöhemmin. Taas tarvitaan sitä moniulotteista oivallyskykyä, joka kasaa herkullisen aterian vähistä aineksista.
 
Ei ole muuten kovin hyvä idea lähteä laatimaan mielenkiintoiseen kysymykseen vaativaa vastausta, jos kello on 10:41 ja parturiaika on kello 11:00!
 
Palaillaan...
 
(juoksuaskelia)
 
Aika ei ole lukujärjestys. Mahdottomat asiat on alettava heti. (Paavo Haavikko)
masterhat
30.03.2010 11:58:16 (muokattu 30.03.2010 11:59:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo, ja monikanavakompressorien presetit tekee soundin isoksi ja autuaaksi...
 
masteriin vaan muutamat multibandit, niin avot...
 
E: en osaa tehdä enää mitään ilman noita. aina saa paskastakin edes inhimillisen ison kuullosta, kun vähän klikkailee
 
''On moraalitonta antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa''
riniti
30.03.2010 14:26:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... no niin, tukka on veks ja lammas jääkaapissa.
 
(Jätin muuten kerran puolivahingossa click trackin pois biisistä. Kappale kipusi heti lähdössä parhaimpien joukkoon - todennäköisesti siksi, että paineet pysyä "täsmällisesti" tahdissa katosivat.)
 
Niin, se hyvä otto. Vähemmän on enemmän. Se on minusta hyvä määritelmä. Ja aika tarkka täytyy olla soittotekniikan kanssa. Voisi kai sanoa, että hyvän oton vaatimus singahtaa melko suoraan harjoittelumotivaatioon liittyviin seikkoihin. Vai olisiko itsekritiikki oikea sana? Omaan soittoon saa ja täytyy olla tyytyväinen, jos se on (riittävän) hyvää; jos soitto ei täytä hyvälle soitolle asetettuja vaatimuksia, siihen ei saa tyytyä. Kuvitelma musiikillisesta neroudesta elää ja voi hyvin. Harva muistaa mainita, kuinka paljon kyseiset nerot ovat harjoitelleet. (Keith Richards: "Minulle tuli tarve soittaa jokikinen kerta kun käteni vain koskettikin sähkökitaraa. Kulutin tunteja toisensa jälkeen saman levyuran kimpussa palaten yhä uudelleen takaisin alkuun.")
 
Hyvässä otossa saa olla virheitä. Klassisen musiikin puolella huippupianistit tekevät kuulemma konserteissa jatkuvasti virheitä - yleisö ei yleensä huomaa niitä, koska muusikko osaa elää virheidensä kanssa. Sulautua virheisiin. Kun kappale on riittävän monimutkainen, on sulaa hulluutta vaatia itseltään sen täydellistä hallintaa. (Sama pätee täysin kyllä yksinkertaiseenkin kappaleeseen.) Sen sijaan oman soittamisen (täydellistä) hallintaa voi kyllä vaatia. Olisiko se tulkintaa? Eli, suunnilleen: alkuperäinen nuotitus + soittajan tekemät virheet + soittajan kyky kääntää virheet hyväkseen = tulkinta.
 
Hyvä otto kääntää musiikillisen idean pöydälle kuvapuoli ylöspäin. Se ei saa hypätä idean yli. Se ei ole myöskään koko korttipakka.
 
Jos raitaa ei voi kuunnella yksin, ilman tukea, otto ei ole hyvä. (Toki raita voi koostua useammista otoista.)
 
Hyvä otto on häiriötön. Pieni suhina ei haittaa. Sen saa poistettua.
 
Jos taustalta puuttuu musiikillinen idea, hyvää ottoa ei saa vangittua, vaikka se olisi teknisesti täydellinen. Musiikillinen idea ei ole soitin. Se, että se vaatii soittimen päästäkseen esiin, on toinen juttu.
 
Jos ei tajua kokonaisuutta, on vaikea vangita hyvää ottoa. Täytyy ehdottomasti ymmärtää, mitä on tekemässä. Hyvä otto hengittää erilaisia musiikillisia kerrostumia. Kaikki se, mitä ei ole, on mukana hyvässä otossa. Kaikki se, mitä taitava muusikko ei soita, on jatkuvasti vahvasti läsnä.
 
Hyvä otto hengittää vapaasti. Se ei ole click track.
 
Hyvä otto hyväksyy itse itsensä. Ottoa ei voi pakottaa hyvän oton kaapuun. Kun otto lähestyy hyvää ottoa, se kertoo kokemuksistaan. Sitä kannattaa kuunnella.
 
Otto saattaa olla myös lonkero.
 
Tällaista ajatuksia pyörii 1/2-vuotiaan studiomuusikon päässä. Ensi kesänä tulee vuosi täyteen. Ehkä ajatukset ovat silloin toisenlaisia.
 
Aika ei ole lukujärjestys. Mahdottomat asiat on alettava heti. (Paavo Haavikko)
varakeef
30.03.2010 15:14:57 (muokattu 30.03.2010 15:17:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

riniti: ... Jos raitaa ei voi kuunnella yksin, ilman tukea, otto ei ole hyvä.
 
Tuossa väitteessä ei ole perää. Se, miltä yksittäinen raita kuulostaa yksinään ei ole mitään merkitystä, ellei tämä yksittäinen raita soi lopullisessa kappaleessakin yksinään.
 
Onhan sillä toki vaikutusta siihen, miltä lopputulos kuulostaa, mutta jos ajatellaan että hyvä otto on lopputuloksen kannalta riittävän hyvä otto, ei yksinään kuunneltavuuden vaatimus ole perusteltu.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
myslique
30.03.2010 15:22:15 (muokattu 30.03.2010 15:24:26)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

riniti: Jos raitaa ei voi kuunnella yksin, ilman tukea, otto ei ole hyvä.
 
Studiossa kuultua:
 
"No tälleen soolona kuunneltuna mun soolo kuulostaa kököltä mutta sitä eihän ole vielä edes miksattu".
- Eli soitto paranee kun ympärille tulee hälyä.
- Totta esim. bassoraidan ja DI-kitaran kohdalla - siitä ei kannata ottaa pois kaikkia virheeltä kuulostavia hälyääniä.
 
"Ei tää vielä kuulosta miltään kun sitä ei ole miksattu".
- Kaikua ja monialuekompuraa perään niin melodia paranee?
 
"Ai noinko sä soitat bassoa?! En ole ikinä saanut siitä selvää kun treeniksellä on niin kova meteli."
- Mitä tähän nyt sanoisi.
 
Mielipiteesi kiinnostavat minua yhtä paljon kuin faktani sinua.
Numb
30.03.2010 15:46:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

myslique: "No tälleen soolona kuunneltuna mun soolo kuulostaa kököltä mutta sitä eihän ole vielä edes miksattu".
- Eli soitto paranee kun ympärille tulee hälyä.

 
Umm... No ei se soitto siitä parane, mutta tolkku saattaa löytyä :)
 
Kokonaisuus on kokonaisuus kuitenkin. Esimerkiksi vähän sinnepäin lauletut taustat kuulostavat soolona pahalta, mutta kokonaisuudessa ne voivat olla osa "sitä juttua".
 
Ja kuuntelin tuossa äskettäin vanahaa kunnon Ziggy Stardustia, ja tuumin siinä että joistakin soolokitararaidoista, että jos ne soloaisi, niin niissä ei olisi tolokun häivääkään.
 
Samoin hyvä bändikitarasoundi saattaa kuulostaa esim. vähän ylikirkkaalta. Mutta sitten kun sinne lykätään muukin kama, niin se skittasoundi vain luontevasti ottaa oman paikkansa.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
myslique
30.03.2010 16:03:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Kokonaisuus on kokonaisuus kuitenkin. Esimerkiksi vähän sinnepäin lauletut taustat kuulostavat soolona pahalta, mutta kokonaisuudessa ne voivat olla osa "sitä juttua".
 
Oman näkemykseni mukaan stemmalaulujen pitää olla kunnolla vireessä, jotta ne kuulostaisivat hyvältä. Epämääräisen stemman heitän mieluummin roskakoriin tai tunetettavaksi kuin miksaukseen harmonioita sotkemaan. Pieni elämä on tietty OK, mutta kokonaisuudesta tulee 'likainen', jos kuoro ei laula skarpisti.
 
Kaikki riippuu lopulta tyylilajeista ja siitä, mitä haetaan, joten mitä näistä turhaa enempää vatkaamaan...
 
Kitaroiden kirkkaudesta olen samaa mieltä. Montaa kertaa en ole joutunut kitaraan lisäämään alapäätä äänityksen jälkeen. Basistillekin pitäisi jättää soittotilaa.
 
Mielipiteesi kiinnostavat minua yhtä paljon kuin faktani sinua.
Numb
30.03.2010 16:07:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

myslique: Oman näkemykseni mukaan stemmalaulujen pitää olla kunnolla vireessä, jotta ne kuulostaisivat hyvältä. Epämääräisen stemman heitän mieluummin roskakoriin tai tunetettavaksi kuin miksaukseen harmonioita sotkemaan. Pieni elämä on tietty OK, mutta kokonaisuudesta tulee 'likainen', jos kuoro ei laula skarpisti.
 
Kyl mummielestä esim. Rollareiden soundiin kuuluu se kun Keef vetää taustalla vähän sinnepäin :)
 
Kaikki riippuu lopulta tyylilajeista ja siitä, mitä haetaan, joten mitä näistä turhaa enempää vatkaamaan...
 
Näinpä :)
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
masterhat
30.03.2010 17:35:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Tuossa väitteessä ei ole perää. Se, miltä yksittäinen raita kuulostaa yksinään ei ole mitään merkitystä, ellei tämä yksittäinen raita soi lopullisessa kappaleessakin yksinään.
 
Onhan sillä toki vaikutusta siihen, miltä lopputulos kuulostaa, mutta jos ajatellaan että hyvä otto on lopputuloksen kannalta riittävän hyvä otto, ei yksinään kuunneltavuuden vaatimus ole perusteltu.

 
no ei kai noita OP:n (ketjun aloittajan siis)suuria postauksia kauhean vakavasti ole tarkoitus ottaa. kuitenkin tekstistä heijastuu se, että kyseessä on harrastelijan mutuilua ja omia viboja.
 
''On moraalitonta antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa''
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «