Aihe: Pianon soittaminen kerrostalossa - äänieristystä parannettava?
1 2 3 4
Janus
26.03.2010 13:44:18 (muokattu 26.03.2010 13:47:34)
Tossa on huomioitava sellanenkin juttu, että pianonsoitto - päivittäinenkin - harrastustoimintana menee normaalin kotitalouden aiheuttamien äänien piikkiin (siinä kuin lemmikkien äänet, pesukone/kuivausrumpu, TV:n katselu), kunhan se tapahtuu taloyhtiön "sallimina" aikoina, esim. just toi 7-23. Yläkerran Silja 5v:n pianoharjoittelusta ärsyyntyvä alakerran naapuri olisi aika heikoilla riitatilanteessa, mikäli asiasta tehtäisiin todellinen ongelma isännöitsijän kanssa.

Kokonaan toinen juttu on sit ammattimainen harjoittelu ja vaikkapa pianotuntien pitäminen: ketään naapuria ei voi velvoittaa kuuntelemaan 4-5 tuntia pianonsoittoa vuorokaudessa, pahimmillaan päivittäin. Ja tällaisessa tilanteessa isännöitsijältäkään ei varmasti heru ymmärrystä pianistille. Ammattilaisen kannattaakin a) hommata jokin digivehje motorista treeniä varten, b) rakennuttaa kokonaan erilliseen pikkuhuoneeseen (kalliilla) kellutus+äänieristys, c) harjoitella flyygelillä tai pystypianolla muualla, esim. konservatoriolla, studiolla tai työhuoneella, tai d) kaikki edellämainitut.

EDIT: Silent-vehkeet (esim. Yamahan U3) ovat myös todella hyviä vaihtoehtoja. Lisäksi Rolandin V-Pianon tatsi on paljon lähempänä flyygelin vastaavaa, kuin monen huonon pystypianon...
kingdom
26.03.2010 15:49:54
Chemo: Senkin voi kyseenalaistaa, onko akkaripianon soittotatsi tarpeeksi lähellä sitä flyygeliä, jolla se keikka/tutkinto/mikäliemuuvarsinainenesitys kuitenkin on.

Ääni digipianolle kerrostalokäytössä.

Muokka: semmoistakin omituisuutta oon nähnyt, että se onkin digipiano joka yllättäen on soittotuntumaltaan lähempänä flyygeliä. Akkareissakin on tietysti eroja.

No joo, totta toinen puoli. Esim. mun pianolla äänenvoimakkuutta säädellään lähinnä pedaaleilla kun varsinaisia pianissimoja ei sillä saa aikaiseksi. Ehkä mezzopianoon asti pääsee mut sitä hiljempaa soittaessa lyö vaan tyhjää. Tiedä mistä johtuu.

Mut joo, kyllä mäkin oon sitä mieltä että sen paremmin kerrostalon äänenjohtavuutta tuntematta on varmempaa lähtee digipianolla liikenteeseen.
TÄMÄ EI OLE MAINOS | I'm no fucking buddhist, but this is enlightenment.
JuhaHo
26.03.2010 15:58:56
Janus: Tossa on huomioitava sellanenkin juttu, että pianonsoitto - päivittäinenkin - harrastustoimintana menee normaalin kotitalouden aiheuttamien äänien piikkiin (siinä kuin lemmikkien äänet, pesukone/kuivausrumpu, TV:n katselu), kunhan se tapahtuu taloyhtiön "sallimina" aikoina, esim. just toi 7-23. Yläkerran Silja 5v:n pianoharjoittelusta ärsyyntyvä alakerran naapuri olisi aika heikoilla riitatilanteessa, mikäli asiasta tehtäisiin todellinen ongelma isännöitsijän kanssa.

Kokonaan toinen juttu on sit ammattimainen harjoittelu ja vaikkapa pianotuntien pitäminen: ketään naapuria ei voi velvoittaa kuuntelemaan 4-5 tuntia pianonsoittoa vuorokaudessa, pahimmillaan päivittäin. Ja tällaisessa tilanteessa isännöitsijältäkään ei varmasti heru ymmärrystä pianistille. Ammattilaisen kannattaakin a) hommata jokin digivehje motorista treeniä varten, b) rakennuttaa kokonaan erilliseen pikkuhuoneeseen (kalliilla) kellutus+äänieristys, c) harjoitella flyygelillä tai pystypianolla muualla, esim. konservatoriolla, studiolla tai työhuoneella, tai d) kaikki edellämainitut.

Keskustelimme isännöitsijän kanssa aiheesta ja hän totesi, että on olemassa ennakkotapauksia joissa pianonsoitonharjoittelu olisi johtanut huoneiston haltuunottoon. Mielestäni oli reilua, että seinänaapuri kertoi meille kuinka sietämätöntä pojan harjoittelu on. Tämä kuuluu normaaliin muiden huomioon ottamiseen. Todennäköisesti soitosta ei lähtenyt sietämätön meteli, mutta se saattoi hyvinkin kuulua naapurin puolelle. Jossain vaiheessa vain ärsytyskynnys oli ylittynyt ja itse aistin että asia oli vaivannut häntä pidempään ennen puheeksi ottamista. Sanoin joskus miettineeni, että kuuluukohan pojan soitto ja koska kukaan ei ollut ottanut asiaa puheeksi olin päätellyt ettei se kuuluisi. No onneksi pojalle järjestyi harjoittelutila.

Muista omasta nuoruudestani, kun opettelin kontrabasson soittoa, niin se ärsytti muuta perhettä suunnattomasti ja sain pääsääntöisesti harjoitella silloin kun muita ei kotona ollut.
Teijo K.
27.03.2010 09:51:56

Janus: Tossa on huomioitava sellanenkin juttu, että pianonsoitto - päivittäinenkin - harrastustoimintana menee normaalin kotitalouden aiheuttamien äänien piikkiin (siinä kuin lemmikkien äänet, pesukone/kuivausrumpu, TV:n katselu), kunhan se tapahtuu taloyhtiön "sallimina" aikoina, esim. just toi 7-23. Yläkerran Silja 5v:n pianoharjoittelusta ärsyyntyvä alakerran naapuri olisi aika heikoilla riitatilanteessa, mikäli asiasta tehtäisiin todellinen ongelma isännöitsijän kanssa.

Ei tuo ole noinkaan yksinkertaista, sillä vaikka järjestyssäännöt kieltävät meluamisen öisin, se ei tarkoita sitä että se olisi sallittu päivisin.

Itse olen harjoitellut kontran kanssa kotona ja toistaiseksi ei ole tullut sanomista. Jos tulee niin sitten pitää miettiä asia uudemman kerran.
MrShaft
27.03.2010 10:13:56
Pianisti on lainsuojaton... Kyllä se niin on.
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
kimurantti1
27.03.2010 13:03:06 (muokattu 27.03.2010 13:10:06)
Mäkin olen treenannut sähkökitaraa ihan putkivahvistimella kerrostalossa, sekä tässä että edellisessä asunnossani. En tietenkään luukuta vahvistinta, mutta kyllä se tavan puhevoimakkuutta kovempaa tulee ja treenaan keskimäärin 4 tuntia päivässä. Olen pitänyt huolen siitä, että soitto ei jatku minuuttiakaan sen jälkeen kun hiljaisuus on alkanut, enkä myöskään ole aloittanut vahvistimen kanssa ennen klo 12:sta, niin että kukaan normaali rytminen ihminen ei varmaan enää silloin ole nukkunut. Kummassakaan ei toistaiseksi ole tullut sanomista asiasta. Edellinen talo oli uudempi 90-luvulla rakennettu talo, tämä on 70-luvulla rakennettu, ja seinät on kyllä selvästi ohuemmat. Tietysti akustinen piano tulee aika lujaa, ja ns. fortella soitettaessa lujempaa kuin mitä tämä mun vahvistettu sähkökitara.

Tuohon harrastusjuttuun kuitenkin sellainen pointti, että on aika erilaista kuunnella ammattilaista soittamassa tai treenaamassa, kuin 7-vuotiasta juuri viulunsoiton aloittanutta muksua. Liika on tietysti aina liikaa, mutta uskoisin silläkin olevan väliä, että minkälaista meteli on. Puuduttavan kuuloisia asteikkoaharjoituksia ei ehkä ilta yhdeksältä kantsi ruveta veivaamaan.

Myöskin sillä on varmaa väliä, että kuinka hiljainen talo noin ylipäätään on. Täällä asuu kyllä opiskelijoita jonkin verran ja ääntä pääsee välillä, ainakin yläkerrassa on pidetty sellaisia bileitä välillä että on lasit helisseet. Eipä ne mua oikeasti haittaa kun olen viikonloppuisin muutenkin yleensä keikalla ja silloin kun mökä on ärsyttänyt, niin olen vaan asennoitunut niin, että jos siedän muiden mökää, niin myös mulla itselläni on oikeus vähän möykätä täällä. Kuitenkin kun näitä juttuja kun lukee, niin tuntuu että mulla on käynyt näissä kahdessa asunnossani aikamoinen säkä.

Olen vähän eri mieltä tuosta sähköpiano/piano -jutusta. Jos pääasiallisesti pitää treenata vaikka flyygeliä, niin sitä ei todellakaan voi treenata tehokkaasti sähköpianolla/syntikalla. Myöskin esim. sähkökitaran, jota kuitenkin keikoilla ja studiossa soitetaan vahvistimella, treenaaminen ilman vahvistinta on aikalailla puolitehokasta hommaa. Toki nuotinlukua ja jotain ihan näkkäritason sointu/skaala-treeniä voi vallan hyvin tehdä ilman vahvistintakin, mutta biisien treenaaminen on vähän niin ja näin. Vähän sama juttu kuin laulun treenaaminen kuiskaamalla tai jääluistelun treenaaminen rullaluistimilla.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Chemo
27.03.2010 17:03:13

kimurantti1: sähkökitaran, jota kuitenkin keikoilla ja studiossa soitetaan vahvistimella, treenaaminen ilman vahvistinta on aikalailla puolitehokasta hommaa. Toki nuotinlukua ja jotain ihan näkkäritason sointu/skaala-treeniä voi vallan hyvin tehdä ilman vahvistintakin, mutta biisien treenaaminen on vähän niin ja näin.

Mulla tää menee täysin toisin: sähkökitaratreeni ilman vahvistinta on aivan täysimittaista harjoittelua, ja sitä on hyvä tehdäkin niin paranee tuntuma siihen miten soitin soi akustisesti. Itse treenaan biisitreeniäkin mieluummin kokonaan ilman vahvistinta kuin esim. jollain mallintavalla.

Kukin toki tyylillään.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
sub zero
27.03.2010 17:29:24 (muokattu 27.03.2010 17:29:34)
sähkökitaraa voi treenata kuulokkeilla, joten se ei silleen liity tähän naapurikysymykseen
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
Antti1
27.03.2010 17:39:25 (muokattu 27.03.2010 17:40:16)
sub zero: sähkökitaraa voi treenata kuulokkeilla, joten se ei silleen liity tähän naapurikysymykseen

Voi pianoakin treenata kuulokkeet päässä. :)

Kyllähän noita hyviä sähköpianoja/mitälie löytyy, jos on valmis iskemään muutaman tonnin rahaa kiinni. Mieluummin mä ainakin investoisin, kuin hommaisin itselleni häädön pystärin kanssa.
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
baron
27.03.2010 20:14:16

Antti1: Voi pianoakin treenata kuulokkeet päässä. :)

Kyllähän noita hyviä sähköpianoja/mitälie löytyy, jos on valmis iskemään muutaman tonnin rahaa kiinni. Mieluummin mä ainakin investoisin, kuin hommaisin itselleni häädön pystärin kanssa.

Et taida olla pianisti? Kyllähän akkari aina (lähes aina?) hakkaa digivehkeen ja ne on eri soittimia.
Vai yritätkö väittää että akustinen kitara ja sähkökitara on sama soitin?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Tande
27.03.2010 20:33:56
baron: Et taida olla pianisti? Kyllähän akkari aina (lähes aina?) hakkaa digivehkeen ja ne on eri soittimia.
Vai yritätkö väittää että akustinen kitara ja sähkökitara on sama soitin?

Sähkökitaralla tosin harvemmin pyritään matkimaan akustisen soundia.
Anteeksi.
baron
27.03.2010 20:52:07

Tande: Sähkökitaralla tosin harvemmin pyritään matkimaan akustisen soundia.

Hammond ja Rhodes on epäonnistuneita yrityksiä matkia kirkkourkujen ja akustisen pianon soundia ja sitten niitten epäonnistuneista soundeista on tullut itseisarvo joita nykyisin matkitaan.
(Ja varmaan kohta matkitaan näitä jäljittelijöitäkin)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
blastoff
28.03.2010 01:31:42
Olen vähän eri mieltä tuosta sähköpiano/piano -jutusta. Jos pääasiallisesti pitää treenata vaikka flyygeliä, niin sitä ei todellakaan voi treenata tehokkaasti sähköpianolla/syntikalla.

Tämä voi olla ihan totta, mutta ei sen pitäisi olla naapurien ongelma.
padaa@dadaa!
28.03.2010 16:57:09

Dolly_Keys
28.03.2010 17:12:14
JuhaHo: Keskustelimme isännöitsijän kanssa aiheesta ja hän totesi, että on olemassa ennakkotapauksia joissa pianonsoitonharjoittelu olisi johtanut huoneiston haltuunottoon.

Tää osui silmään(ton linkin lisäks), koska tiedän ite että on olemassa myös ennakkotapauksia, joissa korkein oikeus on nimenomaan laskenut pianonsoiton edellämainituihin "normaaleihin elämisen ääniin". Tosin toimenpiteisiin varmasti ryhdytään, jos soittoa kuuluu monia tunteja (näköjään 4h riittää) joka päivä, ja tietenki jos hiljaisuuden aikana soittaa. Mutta sehän on jo ihan eri asia. On ollu itelläki tästä vähän skabaa entisen naapurin kanssa, joten otin aikanaan selvää. Tästä on ollu hesarissaki vissiin juttua viimesen vuoden sisällä...
Aivokalvo
01.04.2010 01:24:02 (muokattu 01.04.2010 01:25:59)
Mä oon pianonvirittäjänä saanut kuulla aika monenlaisia kokemuksia noista kerrostalosoitteluista. Helsinkiläisissä vanhoissa kerrostaloissa taitaa tilanne olla pahin. Hurjimmillaan asiakkaat on kertoilleet naapureiden antaneen sanallisia tappouhkauksia ja että asian myötä on sitten jouduttu muuttamaan tyystin toisaalle. Toisaalta sellaistakin oon kuullut että naapurin mummot ovat tulleet kehumaan ja esittämään jopa toivekappaleita!

Kuitenkaan millään lisäinvestoinneilla ei voi juurikaan tilannetta parantaa. Muistan itse kerrostaloajoiltani että ykköskerroksen pianistin soittosessiot kuuluivat neljänteen kerrokseen todella selvästi - ihmisäänet ja muut vastaavat sen sijaan eivät.

Esimerkiksi kun menen kerrostaloon virittämään niin suosittelen aina asiakkaalle että laittaa ilmoitustaululle "varoituksen" etukäteen. Lisäksi pyrin hoitamaan homman päiväsaikaan.

Eli kyllä se sähköpiano on ainoa järkevä ratkaisu. Hyvät luurit siihen lisäksi niin voi soitella yölläkin.

Tietyistä asioista on välillä pakko luopua; varmaan moni rumpalikin haluaisi takoa kannujaan makuuhuoneessa. Sopii olla vain tyytyväinen, että nykyään on jo sentään jotain vaihtoehtoja soittoharrastuksiin kerrostaloissa. Kyllä sähkörummuilla ja -pianolla kotitreenit hoitelee. Tai jos ne ei kelpaa, niin sitten luulis olevan niin iso stara että on varaa siihen omakotitaloon...
Whack Follol De Rah!
Anonymous-jazz
01.04.2010 09:49:59

sub zero: digitaalipiano kerrostaloon (ja muihinkin taloihin, joissa asuu useampia ihmisiä). siinä jää voitolle kun myy akustisen ja ostaa digin

on ihan uskomatonta mussutusta sanoa, että semmoisella ei voi treenata tarpeeksi hyvin

On joo... Mä en oo esim. koskaan omistanut ns. oikeata akustista pienoa tai sitten flyygeliä vaikka oon noita kiippareita hakannut pienen ikäni, tai siis soittanut.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
nirzin
01.04.2010 12:02:07
Eikös Iiro Rantala joutunut takavuosina aika pahaan kahnaukseen kerrostalonaapurien kanssa pianonsoittonsa takia? Kun muistelen, että aika monta vuotta sitten hän oli jossain telkkariohjelmassa ja siellä muistaakseni liikuttavan yksimielisesti oltiin sitä mieltä, että kyllä on suvaitsemattomia naapureita, kun tuollaisesta asiasta valittavat.

Vai muistelenko väärin?
Teijo K.
01.04.2010 12:07:30

Kummasti kelpasi eilen Marian Petresculle Popparin midiflyygeli keikallakin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)