Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hylky1113.
1
66leyde
24.03.2010 12:49:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lapin lentokonehylky 1113.
Saksalaista perua näemmä (tunnukset, luftwaffe teksti, ansiomerkkinauha).
 
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2ebnr+pete-hylky-1113.html
 
Hieman on kärsinyt lumessa ja pakkasessa, mutta vielä toimii. Jonkin verran ruostetta helmoissa. Osittain puurakenteinen "leppää, vaahteraa ja jotain tummaa ulkomaista puuta". Yhteydet pelaa gf-mikrofonien kautta.
 
AZa
24.03.2010 12:57:12 (muokattu 24.03.2010 12:58:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onpas komea, vähän tulee mieleen Amfisoundin "Routa Kelo", mutta tuo on omalla tavalla persoonallinen myös. Jotenkin hienoja tuommoiset oikein kuluneet ja ruostuneet kepit!
 
"Come on let's scratch the heavens one last time"
joomak
24.03.2010 20:20:09 (muokattu 24.03.2010 20:20:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tykkään. Ihan ei ole "vanhennus" amfisound tasoa, mutta jälki on kaunis. Itse olen haaveillut tällaisen tekemisestä heti kun ensimmäinen on valmis. Ei tarvitsisi niin tarkasti joka paikkaa hinkata ja saisi vähän takomatöitäkin tehdä.
 
Onko vanhennus tehty petsillä ja sävytetyllä vahalla? Se itselle ensiksi tuli mieleen.
Toinen miettimäni vaihtoehto olisi ootraus, joskis läheltä aidon näköisen ootrauksen aikaansaaminen vaatii harjoittelua.
Kolmas ja helpoin vaihtoehtohan olisi viedä kitara ulos nojailemaan suojaamattomana, ilman sähköosia, mutta itseä ainakin tämän kanssa häiritsee se, että puu aidosti heikkenee harmaantumisen seurauksena. Ainakin männyn kanssa on näin.
 
Kertokaas jos jollain on ollut samantyylisiä projekteja, kuinka olette onnistuneet vanhan efektin tekemään. Olisikohan olemassa jokin happo tms. aine, joka harmaannuttaisi puun. Samalla ajatuksella kuin esim. lipeä vaalentaa.
 
Iso plussa! Komea hylky! Varsinkin lapa on nätti.
 
Tuomoo
24.03.2010 20:49:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi jumpe kun on siistiä jälkeä.
 
Plussa kirjattu!
 
"aristoteles666: soundi joko paranee tai ei."
Kitaravirtuaali
24.03.2010 21:00:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joomak: Kertokaas jos jollain on ollut samantyylisiä projekteja, kuinka olette onnistuneet vanhan efektin tekemään. Olisikohan olemassa jokin happo tms. aine, joka harmaannuttaisi puun. Samalla ajatuksella kuin esim. lipeä vaalentaa.
 
Meikäläisellä on flygariprojekti työn alla, jonka ajattelin vanhentaa ferrosulfaatilla. Kulkee myös nimellä rautavihtrilli, tällä tavaralla saa pinnasta kelon oloisen kun sutii kerroksen puulle ja antaa olla auringossa. Ei siis muutu mitenkään siveltimenvedolla vanhan näköiseksi, mutta helpompi kuin hukata puuvalmis runko pihalle hankeen. En ole vielä kerennyt (saanut aikaiseksi) edistää projektia tuohon vaiheeseen, mutta vaikkapa noista lisätietoa:
 
http://www.geokätköt.fi/geokatkoily … /naamiointi/puun-vanhentaminen.html
http://foorumi.ihanitse.com/viewtopic.php?t=8516
http://www.rakentaja.fi/index.asp?s … kanava/keskusteludetail.asp?id=1638
 
Suunnitelmana on vielä vedellä kitaran pintaa eestaas hitsausharjalla, raaputtaen pehmeämmän puuaineksen syiden välistä pois jolloin puu myös tuntunee vanhemmalta. Ans kattoo, kunhan saa joskus aikaiseksi.
 
... ja nimenselvennys.
66leyde
25.03.2010 07:38:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olen kokeillu rautavihtrilliäkin kitaran vanhentamiseen. (ainetta saa ainakin starkilta muutaman kilon pussissa). vihtrilli toimii sen paremmin mitä huokoisempaa ja pehmeämpää puu on. esim. tavan leppäperään se ei vaikuttanut kovinkaan hyvin ja jäi vain pääosin puun pintaan. höyläämätön mänty taas esim. harmaantuu tosi nopeasti muutamassa päivässä auringon paisteessa. koivukin oli vähän niin ja näin. siinäkään noin puolen vuoden kuluttua väri ei ollut harmaa vaan jotenki se tuli kellertäväksi.
 
mielestäni se ei siis sovi kitarapuitten vanhentamiseen.
 
itse tein tuon siten, että hiomisen ja viiltelyiden jälkeen vähän mustaa sprayta sinne tänne. sen jälkeen sopivasti hiomapaperia (siis kulutuksen jälkiä maaliin), sitten harmaata petsiä, joka ehkä oli vähän turha, koska lopuksi laitoin vielä osmocolorin harmaata vahaa.
 
tonicaster
26.03.2010 19:42:35 (muokattu 26.03.2010 19:44:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tykkään näistä jätkän vekottimista, aikasempi Junkerssikin oli tosi kova! Kivaa särmää näissä!
EDIt: toivottavasti kisaan tulee mukaan jotain tämän suuntaista!
 
Hannu A
27.03.2010 06:51:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komea skeba, vaikka muotoilu ei varsinaisesti iskekään, niin plussat viimeistelystä, joka on vähintäänkin valtavirrasta poikkeava
 
all you need is five strings, two fingers and one asshole. - Keith Richards
JPHe
31.03.2010 08:29:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ferrosulfaatti tosiaan ei taida olla paras vaihtoehto, ainakaan jos tekee Amfisoundin tyylistä pintaa. Vaikka aine toimisikin, niin se on harmaan, koka ei ole milestäni mitenkään hyvä väri. Värjäyksessä onnistuu muutoinkin varmaan parhaiten vaalea puu. Itse ajattelin josku kokeilla DICCO petsiä nimeltä patina, Väri voisi toimia Lisäksi voisi itse tehdä halkeamia ym tummumia käsin. Tumma puu pitäsi varmaan ensin hieman valkaista.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «