Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Efektiräkki to go?
1 2
MOT
26.03.2010 10:35:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!
 
Olen ajatellut kasata itselleni 4U korkean efektiräkin, jonka voisin napata mukaan, kun tulee komennus keikalle. Pöytä on ja ääni saadaan kyllä kuuluviin- reverbiä tai delayta ei aina ole, kompurasta puhumattakaan, nämä siis pitäisi löytää. Keikalle lähtö on tapahtunut nopeimmillaan viidessä minuutissa ja kaikki paikalle tulevat kamat outoja- bändi tyyppiä kootut teokset.
 
Kompura/gate osastolle on 2 vahvaa ehdokasta dbx166xl ja dbx266xl. 266:ssa on 4 kanavaa ja 166:ssa on 2. Olen huomannut, että monilla räkissä on 2 x 166 eikä 1 x 266. Miksi räkkiin 2 x 166 eikä 1 x 266? Onko 166:ssa jokin ominaisuus jota 266:ssa ei ole?
 
Multiefektiksi ehdolle pikaisella selailulla Thomannilta löytyi TC Electronicin laitteita (D-Two, M-One XL) ja Lexiconilta MX sarja. Mitään avaruusmuljutuksia ei ole tarkoitus laitteesta ottaa, lähinnä reverb ja delay. Tap tempo delaylle olisi kiva.
 
Toiseen vapaaseen paikkaan tulee tässä vaiheessa laatikko, johon voin tunkea piuhoja ja muuta sälää. Toinen jääköön varalle tulevaisuutta varten.
 
Johtava ajatus on hankkia muutama perusefekti, joihin voin ajan kanssa tutustua, tehdä presettejä ja saada jotain tuttua ja turvallista mukaan. Haen soundi-/kestävyys-/helppokäyttöisyys-/hintasuhteeltaan hyviä laitteita. Kommentteja, ehdotuksia, kiitos.
 
Guido
26.03.2010 11:03:22 (muokattu 26.03.2010 14:30:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä noissa molemmissa dbx:n kompuroissa on vain 2 kanavaa.
Budjettiratkaisuna tc:n m-350 ja dbx:n 266xl:iä niin monta kun lompakon pohja tulee vastaan. Tc:stä saa delayn ja reverbin. Tietysti joku 4-kanavainen gate olis mukava...
 
MOT
26.03.2010 11:27:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guido: Kyllä noissa molemmissa dbx:n kompuroissa on vain 2 kanavaa.
Budjetti ratkaisuna tc:n m-350 ja dbx:n 266xl:iä niin monta kun lompakon pohja tulee vastaan. Tc:stä saa delayn ja reverbin. Tietysti joku 4-kanavainen gate olis mukava...

 
2 kanavaa on molemmissa dbx:ssä tosiaan. I stand corrected.
 
Danko
26.03.2010 12:01:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MOT: Onko 166:ssa jokin ominaisuus jota 266:ssa ei ole?
 
Säädettävä gaten release-aika sekä limitteri. Myös botnen käsittelyssä tuo 166 toimii varmemmin.
 
keltainen on uusi punainen (+4 = -16 dBFS)
Mr General
26.03.2010 12:37:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on käytössä mm. noita dbx 166:sia. Aiemmin oli myös 266:ta, mutta niihin en rupee enää rahojani tuhlaamaan. 166:n ja 266:n hintaero on todella pieni verrattuna siihen minkäläinen on hinta-laatu-suhteen ero. Mikäli raha riittää niin tossa voisi olla fiksua ruveta kasaamaan settiä jossa olisi esim. 2-3x dbx 166, tc:n m-one ja d-two ja sitten joku 4 ch gate, mistä tuossa aiemmin jo mainittiin. dbx:ltä löytyy 1074, drawmerilta mx 40 ja ds 404. Tietysti jos haluaa säästää vielä yhden unitin räkkitilaa, niin voi sijoittaa vaikka dbx:n 1046 nelikanavaiseen kompuraan, mutta 2 ch kompuraan mahtuu sen verran enemmän säätöjä, että itse suosin ensisijaisesti niitä.
 
arig
26.03.2010 12:47:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dynamiikkan hallintaa kohtuullisessa tilassa. 3U kapistus 8ch gate ja 8 ch comp. KT:n Square One Dynamics http://www.ktsquareone.com/dynamics.php. Maksaa sen reilun tontun alveineen. XLR liitynnät, kuuntelu ja erilliset "key-in" tulot. Huippupeli tuolla rahalla.
 
-Turn Me Up!
Mr General
26.03.2010 12:51:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noni, tuon Square Onin unohdin kokonaan:P Toi on tosiaan ihan hintansa arvoinen vehje. Vaatii ehkä hieman totuttelua, mutta kyllä sillä vetää!
 
Dugeroow
26.03.2010 14:14:19 (muokattu 26.03.2010 14:17:08)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr General: Noni, tuon Square Onin unohdin kokonaan:P Toi on tosiaan ihan hintansa arvoinen vehje. Vaatii ehkä hieman totuttelua, mutta kyllä sillä vetää!
 
Korjatkaa nyt jos olen väärässä, mutta eikös tämän laittee miinus ollut se että jokainen kanava on kerralla joko gate tai comp, ei molempia yhtäaikaa. Basari ja snareosastolla käytän yleensä molempia jos vaan mahdollista on.
 
Edit. tuosta kun sivuja todella pikaiseen katsoo niin ei tainnutkaan olla se tämä Square one joka näin toimii.. vai onko sittenkin?
 
arig
26.03.2010 14:37:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dugeroow: Korjatkaa nyt jos olen väärässä, mutta eikös tämän laittee miinus ollut se että jokainen kanava on kerralla joko gate tai comp, ei molempia yhtäaikaa. Basari ja snareosastolla käytän yleensä molempia jos vaan mahdollista on.
 
Kyllähän tämä on rajoitteena. Tuohon Gate+Comp kanavaan pitää uhrata kaksi kanavaa.
 
Aikas selkeestihän tuo on tuolla sivulla sanottu: "The Dynamics Processor shall provide eight complete channels of either compression or gating, with push button selection and LED status indication of operational mode on an individual channel basis."
 
-Turn Me Up!
MOT
26.03.2010 14:48:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr General: Mikäli raha riittää niin tossa voisi olla fiksua ruveta kasaamaan settiä jossa olisi esim. 2-3x dbx 166, tc:n m-one ja d-two ja sitten joku 4 ch gate, mistä tuossa aiemmin jo mainittiin. dbx:ltä löytyy 1074, drawmerilta mx 40 ja ds 404. Tietysti jos haluaa säästää vielä yhden unitin räkkitilaa, niin voi sijoittaa vaikka dbx:n 1046 nelikanavaiseen kompuraan, mutta 2 ch kompuraan mahtuu sen verran enemmän säätöjä, että itse suosin ensisijaisesti niitä.
 
Raha on tietysti yksi määrittävä tekijä, mutta mieluummin ostan yhden tai kaksi kunnon laitetta kalliimmalla kuin ostan budjettivehkeet, jotka ei kestä, soundi on huono ja muutenkin pistää hatuttamaan koko vehjes.
 
Budjetti koko räkille on tonnin nurkilla, joten Square One menee yksinään budjetista yli. Tonniin mahtuisi Thomannin hinnoilla (mistä en varmaankaan kamoja osta) 2 x 166 ja tc m-one. Toi d-two on pelkkä delay, joten jäänee tässä vaiheessa kaupan hyllyyn.
 
Mr General
26.03.2010 15:13:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo on kyllä oikein terve periaate. Kannattaa vielä kytätä tori-palstaa. Noi laitteet on sen verran yleisiä että niitä liikkuu käytettynä aika paljon ja yleensä vielä järkihintaan. Mutta tietysti jos asialla on kiire niin sitten eiku vaan kauppaan!
 
Hotlicks
26.03.2010 20:26:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossahan olis 8 kanaalia kumpaakin 2U tilassa. Hintakin lähes ilmainen.
 
http://www.thomann.de/fi/presonus_acp88.htm
 
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
dewil
26.03.2010 21:18:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hotlicks: Tossahan olis 8 kanaalia kumpaakin 2U tilassa. Hintakin lähes ilmainen.
 
http://www.thomann.de/fi/presonus_acp88.htm

 
Snadi topiikin kaappaus, mutta mä en oo muutaman pikaisen kokeilun jälkeen oikein päässy sinuiksi oikein ko. presonuksen kaa. Jotenkin se on semmonen... no joo laite.
Ihan kuin sillä olis tosi tylpät hampaat, tiäks? Ja mä sentäs olen aika transparentin kompuroinnin miehiä.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
stnprkl
26.03.2010 22:37:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hotlicks: Tossahan olis 8 kanaalia kumpaakin 2U tilassa. Hintakin lähes ilmainen.
 
http://www.thomann.de/fi/presonus_acp88.htm

 
Juu toi kyseinen purkki on mun mielestä melko turha keksintö, tommonen oli vastassa männäviikolla ja ainoo hyvä puoli siinä oli et noi kaheksan kanavaa riitti just mun tarpeisiin. Mutta siis käytettävyys ja kuin hyvin se tei toivotut asiat oli mun mielestä melko hanurista. Multa ääni sille SquareDynamicsille.
 
Viltsu audiokantaja
Sami_T
27.03.2010 06:05:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dbx 266xl:aa en suosittele kellekään mihinkään tarkoitukseen. Perustelin tätä näkemystäni ihan hiljattain jossain threadissa niin en rupee nyt tähän vääntämään uudelleen.
 
166xl on halvin millä pystyy jotain tekemään.
 
Mun mielestä yks sellainen miettimisen arvoinen asia on paljonko joku vehje maksaa per kanava.
 
T-marketin hinnoilla:
- dbx 166xl 113 e per kanava
- Square One 147 e per kanava
 
Tällä hetkellä mä vedän aina kiltisti niillä kamoilla mitä eteen kannetaan. Mutta jos rupeis kasaamaan jotain omaa FOH-räkkiä niin vaikka toi Square One on tietyissä jutuissa vähän ärsyttävä (se !"#"#% threshold-hienosäätö ja mä jotenkin saan sen gaten aina välillä napsumaan) niin silti se menis sinne lootaan heti ensimmäisenä.
 
Itse olette lihava.
dewil
27.03.2010 13:16:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä kun sais tuosta squaresta semmosen tyhmän miehen version, jossa on vintagemoodi pohjassa, medium atakki, pitkä release, ratio kolmessa, softknee ja pelkästään enämpi/vähempi-nappi, niin se olis aika siinä :D
Meinaan että niin mä sen aina ruuvaan enivei.
 
Ps: Mitä se "solo in place" namiska tekee?
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
RautiSa
28.03.2010 00:34:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen myös miettinyt samantapaisen räkin rakentamista. Mulla siihen tulis luultavasti tc m1 ja 1-2 kanavainen putkietunen/kompura + mahdollisesti joku kompura/gate tai vaikka drawmer mx40.
 
puusormi
28.03.2010 00:54:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Ps: Mitä se "solo in place" namiska tekee?
Bassokanavasta sitä ei saa painaa missään nimessä.
 
Saapiko lähettää terveisiä?
arig
28.03.2010 01:17:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ps: Mitä se "solo in place" namiska tekee?
Kun tuo namiska on pohjassa, kanavan solo -nappula lähettää sidechain in -signaalin kanavan omaan ulostuloon. Muutoin sc in signaali menee vain solo bussiin. Tossa on vielä sc bus in, jolla usiamman pelin voi ketjuttaa.
 
-Turn Me Up!
NeliX4
28.03.2010 21:58:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosikit:
 
Drawmerin 4ch gate, Klarkin/Drawmerin 4 ch comp ja TC M300 4U rockbagissa. Gateksi voi laittaa myös vaikka Behkun ja kompuraksi 166:n jos budjetti ei kestä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «