Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Rummut: sähkörummut »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vielä kerran .. Milleniumit.. (mesh pädit)
1
reaktor
09.03.2010 19:06:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tässä vuosien varrella kellekään kertyny kokemusta milleniumin mesh-pädeistä? Onko tomit varustettu red shot triggereillä vai onko heikompitasoinen ratkaisu? Onko kukaan päässy polkemaan ja ottamaan tuntumaa tuohon milleniumin mesh basaripädiin?
 
Thomanin valikoimissa ei näyttänyt olevan meshejä 16" basarille, enkä ole varma josko tomille tarkoitettu 16" mesh kestäisi polkemista, joten kävi vaihtoehtoisena mielessä juuri tuo edullisempi milleniumin mesh-basari.
 
Hankin pari vuotta sitten red shot -setin ja alesiksen io:n, ja yritän nyt puntaroida kuinka saisin koottua hinta/laatusuhteessa sopivan setin. Ajatuksena kävi että hankkisin mahdollisesti milleniumin JR setin (pienen koon vuoksi) ja nakkaisin meshit kannuihin + triggerit paikoilleen, sekä erikseen virveliä varten rolandin aidompi mesh-pädi. Hintaa junnusetillä on vain 150e ja kokoluokaltaan se olisi näppärä pienempäänkin tilaan. Hieman hirvittää neljän lugin kiristykset, mutta kuvittelisin että kun äänen laaduttomuudella ei ole merkitystä niin neljälläkin lugilla meshit kiristyisi.
 
Budjettina olisi max. 1000e, mutta tuohon hintaan pitäisi saada hankittua myös yamahan tai rolandin pellit & poljettavan mallin haikka.
 
Onko kukaan päässy vertailemaan Yamahan 3-zone symbaalia esim. Roland 155 malliin? Hintaeroa pelleillä vaikuttais olevan jonkin verran, vaikka teknisesti vaikuttaisivat aika samallaisilta.
 
Jeltz
10.03.2010 09:38:28 (muokattu 10.03.2010 09:44:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reaktor: Onko kukaan päässy vertailemaan Yamahan 3-zone symbaalia esim. Roland 155 malliin? Hintaeroa pelleillä vaikuttais olevan jonkin verran, vaikka teknisesti vaikuttaisivat aika samallaisilta.
 
Rakenteeltaan ja soittotuntumaltaan ovat Rolandit ja Yamahat jokseenkin identtisiä. Rolandeissa on vähän fiksumpi pyörimisenestosysteemi, mutta Yamahakin toimii. Triggauksessa on eroja; Yamahassa lyöntikohta vaikuttaa signaalin voimakkuuteen varsin voimakkaasti, siinä missä Roland triggaa tasaisemmin eri puolilta. Choke toimii molemmissa ongelmitta. Yamaha ei itsessään ole ihan suoraan Roland-yhteensopiva, mutta vdrums.com auttaa modausohjeineen, jos haluaa käyttää 3-alueisesti. Mulla on aivona TD-6V, joka ei tue kuin stereopeltejä, joten en ole jaksanut modailla noita.
 
Mulla on siis itsellä Rolandin CY-12RC, CY-8, sekä Yamaha PCY-135 ja PCY-155. Tiukemmalla budjetilla suosittelen Yamahaa, vaikka Roland absoluuttisella asteikolla ehkä hiukan parempi onkin.
 
EDIT: Tuossa vielä modausohjeita: http://www.vdrums.com/forum/showthread.php?t=56188
 
Modaamattomana PCY-135/155 siis tuottaa saman soundin reunasta ja kuvusta. Mua tuo ei ole niinkään häirinnyt, mutta asia korjaantuu helposti yhden piuhan irroittamisella. Roland-yhteensopivaan kolmialueisuuteen täytyy kuitenkin lisätä tuo toinen jakki.
 
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla.
aleinone
10.03.2010 13:05:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tässä vuosien varrella kellekään kertyny kokemusta milleniumin mesh-pädeistä? Onko tomit varustettu red shot triggereillä vai onko heikompitasoinen ratkaisu?
 
Minulla oli aikoinaan MILLENIUM PD-1012. Yhdessä vaiheessa sen sitten purin atomeiksi, kun päällystin sen uudelleen.
Triggeröinti on tehty kalvon alapuolisella piezolla, ja piezon ja kalvon välissä pala vaahtomuovia. On ehkä heikompitasoinen ratkaisu, mutta ihan hyvin asiansa ajoi.
 
Jeltz
10.03.2010 14:17:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aleinone: Minulla oli aikoinaan MILLENIUM PD-1012. Yhdessä vaiheessa sen sitten purin atomeiksi, kun päällystin sen uudelleen.
Triggeröinti on tehty kalvon alapuolisella piezolla, ja piezon ja kalvon välissä pala vaahtomuovia. On ehkä heikompitasoinen ratkaisu, mutta ihan hyvin asiansa ajoi.

 
Samalla periaatteellahan Rolandinkin meshpadien triggeröinti tapahtuu. Osaatko niihin verrata tuota Milleniumia?
 
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla.
SkittaBöy
26.03.2010 12:42:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on käytössä Milleniumin PD-1010- ja KD-1012-mesh pädit, itse asiassa useampiakin kappaleita. Toimivat erinomaisesti. Aiemmin oli Rolandin ja Yamahan kumipädejä käytössä, niihin verrattuna nämä ovat ainakin hiljaisempia ja ranteille ystävällisempiä.
 
En ole niitä sen kummemmin aukonut tai tekniikkaa tutkinut, joten muuta on paha mennä sanomaan.
 
Timi
09.04.2010 16:33:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilasin halvimman "Sähköpellin" Sakemanneilta,jotta kokeilemaan pääsee.
 
Vaikea.Mutta varma!
reaktor
19.04.2010 09:58:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näillä näkymin olen kallistumassa Millen Mesh Pro settiin ilman aivoa.
 
http://www.thomann.de/fi/millenium_mesh_head_pad_set_pro.htm
 
Harkistin pitkään ja kovasti omien red shottieni kierrättämistä, mutta vastaan tulee tilakysymys sekä se ettei setin osista kasaamalla tulisi ollenkaan halvemmaksi. Halvan pönttösetin voisi löytää 150-200e:llä käytettynä, mutta pöntöt ois turhan kookkaat 9m2 huoneeseeni, jossa tulee olemaan muutakin tavaraa. Lisäksi pitäisi erikseen hankkia haikkakontrolli ja symbaalipädit, jotka lisäisivät taas hintaa ~300e.
 
Tuo setissä tuleva räkki vaikuttaisi olevan paljon laadukkaampi kuin aikoinaan omistamassani TD-7:ssa (90-luvun mallia).
 
Saas nähä millainen pommi sieltä tulee, mutta testattuani useampia rolandin settejä en ollut lainkaan vaikuttunu valmiiden "laatusettien" hinta/laatusuhteesta.
 
29
19.04.2010 11:35:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reaktor: Näillä näkymin olen kallistumassa Millen Mesh Pro settiin ilman aivoa.
 
http://www.thomann.de/fi/millenium_mesh_head_pad_set_pro.htm
 
Harkistin pitkään ja kovasti omien red shottieni kierrättämistä, mutta vastaan tulee tilakysymys sekä se ettei setin osista kasaamalla tulisi ollenkaan halvemmaksi. Halvan pönttösetin voisi löytää 150-200e:llä käytettynä, mutta pöntöt ois turhan kookkaat 9m2 huoneeseeni, jossa tulee olemaan muutakin tavaraa. Lisäksi pitäisi erikseen hankkia haikkakontrolli ja symbaalipädit, jotka lisäisivät taas hintaa ~300e.
 
Tuo setissä tuleva räkki vaikuttaisi olevan paljon laadukkaampi kuin aikoinaan omistamassani TD-7:ssa (90-luvun mallia).
 
Saas nähä millainen pommi sieltä tulee, mutta testattuani useampia rolandin settejä en ollut lainkaan vaikuttunu valmiiden "laatusettien" hinta/laatusuhteesta.

 
Eihän sinun tarvitse täysikokoisia rumpuja ottaa. Ostat vaikka yhden 10" ja yhden 12" rummun ja halkaiset kahtia. Niihin redshotit kiinni ja sinulla onkin täysin identtiset sähköpadit noihin milleniumeihin verrattuna. Basari sitten erikseen tietty.
 
Lisäksi muutama huomio noista milleniumeista. Ilmeisesti tuo triggeri ei ole sieltä parhaimmasta päästä. Joitakin negatiivisia kommentteja olen lukenut täällä Mnetissäkin. Nuo "pelti"paditkään ei hurraa -huutoja aiheuta, mutta eipä ne kyllä kalliitakaan ole. Itselläni on (kohta myynnissä) pari tuollaista mps-200 monopadia. MPS-400 symbaalipadit ovat samanlaisia, mutta kaksialueisia. Bitumihuopaa lisäämällä niistä sai ihan siedettävät, muutoin tuntuvat kovin kevyiltä ja muovisilta. Sitten vielä kehottaisin ottamaan huomioon, että hi-hat controlleri on vain auki-kiinni. Lähes kaikki (ainakin Rolandin) modulit tukevat kuitenkin vähintään auki-puoliauki-kiinni toimintoa.
 
SkittaBöy
19.04.2010 14:04:06 (muokattu 19.04.2010 14:20:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

29: Lisäksi muutama huomio noista milleniumeista. Ilmeisesti tuo triggeri ei ole sieltä parhaimmasta päästä.
 
---
 
Sitten vielä kehottaisin ottamaan huomioon, että hi-hat controlleri on vain auki-kiinni. Lähes kaikki (ainakin Rolandin) modulit tukevat kuitenkin vähintään auki-puoliauki-kiinni toimintoa.

 
Epäilemättä Milleniumin meshit ovat halvemmalla tehtyjä, kertoohan hintakin tuon jo. Mutta toisaalta itselläni on samassa setissä kiinni sekä Rolandin, että Milleniumin mesh-padejä, enkä kyllä voi väittää havaitsevani niiden välillä minkäänlaista eroa iskujen rekisteröinneissä. Kummatkaan eivät jätä rekisteröimättä lyöntejä, eivätkä myöskään rekisteröi tuplana. Äänitän rummuilla myös paljon tietokoneelle MIDI-portin kautta ja kyllä nuo lyöntien voimat (velocity) näyttävät rekisteröityvän ihan yhtä hyvin molemman merkkisillä tuotteilla.
 
Kestävyydestä en sitten tiedä, ehkä Rolandit kestävät pidempään, mutta toistaiseksi sekä Rolandit, että Milleniumit (käytössä jo kohta pari vuotta) ovat toimineet täydellisesti.
 
Milleniumin hi-hat controller ei tosiaan toimi Rolandin moduulien kanssa lainkaan. Omassa käytössäni on Rolandin FD-8, koska modulikin on Rolandilta. FD-8:n oston myötä ketjun aloittajan setin hinta nouseekin sitten taas sen 88 euroa...
 
29
19.04.2010 14:32:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SkittaBöy: Epäilemättä Milleniumin meshit ovat halvemmalla tehtyjä, kertoohan hintakin tuon jo. Mutta toisaalta itselläni on samassa setissä kiinni sekä Rolandin, että Milleniumin mesh-padejä, enkä kyllä voi väittää havaitsevani niiden välillä minkäänlaista eroa iskujen rekisteröinneissä. Kummatkaan eivät jätä rekisteröimättä lyöntejä, eivätkä myöskään rekisteröi tuplana. Äänitän rummuilla myös paljon tietokoneelle MIDI-portin kautta ja kyllä nuo lyöntien voimat (velocity) näyttävät rekisteröityvän ihan yhtä hyvin molemman merkkisillä tuotteilla.
 
Kestävyydestä en sitten tiedä, ehkä Rolandit kestävät pidempään, mutta toistaiseksi sekä Rolandit, että Milleniumit (käytössä jo kohta pari vuotta) ovat toimineet täydellisesti.

 
Ok. Hyvä että on toiminut sinulla hyvin. Muutamat kuitenkin ovat valittaneet noista triggereistä ja niiden perusteella kirjoitin. Modulin-/triggereitten säätöjä testailemalla saa toimintaa paranneltua lähes pädillä kuin pädillä. Se vain vaatii hieman aikaa ja vaivaa, että selvittää mikä mihinkin vaikuttaa.
 
Milleniumin hi-hat controller ei tosiaan toimi Rolandin moduulien kanssa lainkaan. Omassa käytössäni on Rolandin FD-8, koska modulikin on Rolandilta. FD-8:n oston myötä ketjun aloittajan setin hinta nouseekin sitten taas sen 88 euroa...
 
Käytettynä varmaankin kannattaa katsella jos paloista aikoo setin kasata.
 
reaktor
20.04.2010 12:06:00 (muokattu 20.04.2010 12:09:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sepä se osista kasaavalle ongelman tekeekin, että valmiit setit lähtevät ~2/3 hintaan siitä mitä osista kokoamalla hinnaksi tulisi. Sinänsä ei-merkki-uskovaiselle osista kokoaminen on aina yhtä järkevää kuin pelaajalle oman tietokoneen kasaaminen osista, mutta jos budjetti tulee osaltaan vastaan niin joutuu niitä kompromisseja tekemään.
 
Nuo olemassa olevat red-shotit on nyt pyöriny ylimääräisinä ja ajattelin että oisin saanu halvemmalla setin kasaan ihan vain triggaamalla pöntöt, mutta siinä ratkaisussa tulevat ongelmiksi lähinnä tilanpuute ja värkkäystilanpuute (sekä työkalut). Jos vielä maaseudulla asuisin niin olisi vanhat värkkäyspajat käytettävissä, mutta kerrostalossa parvekkeellasahailu (etenkin kun parempi puolisko valtuuttaa myös parvekkeen jälkeenpäin siivoamaan) on yhtä hauskaa kuin sauvasekoitin siellä ja syvällä. Mielummin hankit osat valmiiksi. Joutuisi sitä kuitenkin metsästelemään yksittäisiä newsoundin/traxin pönttöjä sun muita osia, ja kiinnikkeetkin pitäisi tehdä räkkiin sopiviksi... tulee sellaista säätökekkeriä josta voi päästä helpommalla jos hankkii alusta asti tuohon touhuun tarkoitetut edrum osat.
 
btw, osaisko joku heittää mites milleniumin mps pädien kiinnitykset on räkkeihin (MPS x00 / meshit) ? Onko standardiosilla vai jotain ronkeleita omia mille-virityksiä?
 
Itse en koe kovin suureksi ongelmaksi polkimen portaatonta säätöä, koska mielestäni kaikki haikkakontrollit ilman varsinaista haikkaständiä (joko rolandin tai yamahan) on yhtä epärealistisen tuntoisia. Kokemuksia näistä värkeistä kertyi tuolloin 90-luvun lopulla TD-7k:n myötä. Soittotuntuman puolesta toki on erojakin havaittavissa, mutta itse en hienosäätöjazzia yrittäisi kompromissisetillä soitellakaan. Kuitenkin kaikki välimallin osat menevät ennemmin tai myöhemmin vaihtoon, kun nälkä kasvaa syödessä...
 
Saas nähdä mihin tässä päädytään. Jos saan 29:n tarjoamat osat vaihtamaan omistajaa sopivaan hintaan niin lähden kokoamaan osista, muussa tapauksessa pistän tällä viikolla tuon Millen Mesh Pron tilaukseen ja rakentelen sen päälle jatkossa.
 
Skittaboy: Millen Mesh pöntöt tulevat ilmeisesti valmiiksi mesh kalvojen kanssa. Millaisia nuo kalvot ovat tuntumaltaan. Kestävätkö kulutusta ja onko tyypiltään "rolandin kovaa" vai kimmoisampaa/pehmeämpää matskua?
 
29
20.04.2010 16:09:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reaktor: btw, osaisko joku heittää mites milleniumin mps pädien kiinnitykset on räkkeihin (MPS x00 / meshit) ? Onko standardiosilla vai jotain ronkeleita omia mille-virityksiä?
 
Noissa mesh pädeissä näyttää lukevan, että "mounts on all L style rods" Kuva: http://www.thomann.de/fi/prod_bdb_AR_198732.html?image=3
Minulla olevissa MPS-300 pädeissä on omat l-rautansa. Jostain syystä noita ei ole tehty pyöreiksi vaan pädit käytännössä saa noihin rautoihin yhteen (tai pienellä viilauksella) kahteen asentoon.
 
Itse en koe kovin suureksi ongelmaksi polkimen portaatonta säätöä, koska mielestäni kaikki haikkakontrollit ilman varsinaista haikkaständiä (joko rolandin tai yamahan) on yhtä epärealistisen tuntoisia. Kokemuksia näistä värkeistä kertyi tuolloin 90-luvun lopulla TD-7k:n myötä. Soittotuntuman puolesta toki on erojakin havaittavissa, mutta itse en hienosäätöjazzia yrittäisi kompromissisetillä soitellakaan. Kuitenkin kaikki välimallin osat menevät ennemmin tai myöhemmin vaihtoon, kun nälkä kasvaa syödessä...
 
Omasta mielestäni taas oli huikea parannus kun Alesis DM5 -> Roland TD3 vaihdon myötä sai yhden väliasennon tuohon haitsuun, saatika sitten kun TD12 myötä tuli ~3-4 asentoa taas lisää. Ja tuo viimeinen kommentti on kyllä erittäin totta... ;)
 
SkittaBöy
20.04.2010 21:43:17 (muokattu 20.04.2010 21:45:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reaktor: Millen Mesh pöntöt tulevat ilmeisesti valmiiksi mesh kalvojen kanssa. Millaisia nuo kalvot ovat tuntumaltaan. Kestävätkö kulutusta ja onko tyypiltään "rolandin kovaa" vai kimmoisampaa/pehmeämpää matskua?
 
Kalvot tulevat mukana ja ne ovat juurikin sitä kimmoisaa versiota. Itse asiassa kimmoisampia kuin kokeilemani akustisten rumpujen kalvot. En ole vielä joutunut kalvoja vaihtamaan, koska varsinaista syytä siihen ei ole ollut. Eli kestävät kulutusta ainakin minulla, lähes päivittäistä soittoa toista vuotta.
 
Henkilökohtaisesti suosin kimmoisia kalvoja, mutta kaikki ei tykkää.
 
Niin ja Millen symbaalit on kaikki nähdäkseni standardikiinnityksillä, sillä on minulla myös Rolandin ja Yamahan symbaaleja, ja kaikki nuo menevät samoilla kiinnitysosilla räkkiin ja symbaalivarsiin kiinni. Itse asiassa kaikki symbaalivarteni (myös ne, missä on Millen symbaalit kiinni) ovat Rolandin MDY-10U mallia. MDY-10U on nyt jo lopetettu malli tosin, sillä siitä on tuotu markkinoille hieman parempi versio.
 
reaktor
18.10.2010 10:17:10 (muokattu 18.10.2010 10:21:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieman kuulumisia tämän rojektin osalta.
 
29 tosiaan tarjosi apua liikkeelle pääsyyn tyhjentämällä nurkkansa minulle passeliin hintaan. Trigger IO löytyikin tosiaan jo parin vuoden testin takaa, ja 29 antoi ystävällisesti jopa pari pädiä testikäyttöön useammaksi viikoksi sekä joukon hyviä vinkkejä projektin eteenpäin vientiin. Välissä vaan ehti tulla muuttoa ja rahattomuutta, joten sain vietyä setin kasaamista eteenpäin vasta kuluneella viikolla.
 
29:ltä mukaan tarttui siis modatut millen meshit x 4, 2 kpl millen monopädejä, rolandin haikka + cy-5, rolandin v-sarjan virveli ja hillitön määrä muoviosia, jotka onneksi osoittautuivat myöhemmin tarpeelliseksi :)
 
Tilasin DLX:stä MDS-4 telineen, koska 90-luvun TD-7:stä oli kokemusta siltä osin että tuollaiset halvat Yamaha DTX tyyliset tellingit ovat aika keikkuroita verrattuna useamman jalan tellinkeihin. MDS-4 vastasi sopivasti omaa tarvetta kompaktista räkistä ja hintakin oli vain rahtusen päälle 140e.
 
Olisin DLX:stä ostanut mielellään puuttuvan basaripädin, mutta heidän valikoimissa ei edullisia Mesh-basaripädejä valitettavasti ole. Rolandin laatuosat kun maksavat +250e. Tilasin tähän tarpeeseen Thomannilta Milleniumin KD-1012 pädin. Saas nähä onko lopputulos yhtä miellyttävä ja lämmittävä kokemus kuin housuihin kuseminen talvella, mutta ainakin elättelen toivoa pädin meshin kestävyydestä...
 
Eilen kasailin setin basaria lukuunottamatta. Tellinki meni kasaan nopsaa, mutta ensimmäisenä ongelmana tulivat modattujen Millemeshien L-raudat, jotka tosiaan ovat eri mallisia kuin Rolandilla. Onneksi 29:ltä mukana tulleessa pussissa oli perusputkikiinnityksiin sopivia l-raudan paikkoja, kun millen rautoja ei olisi saanut kiinni MDS4:ään ilman 29:n palikoita.
 
Samankaltainen ongelma tuli vastaan peltien raudoissa, sillä millen monopädien alalukot olivat erikokoisella reiällä kuin Rolandin vastaavat. Jälleen kertaalleen ratkaisu löytyi muovipussin varaosista, eli vaihdoin rolandin putkiin millen kiinnitykset.
 
Lopulta setti oli kasassa ja pääsin testaamaan. Löin superior drummerin tulille ja testisessiot pystyyn. Ensivaikutelma oli että modatut millet olivat yliherkkiä ja dynamiikka puuttui täysin. Eroja pädien välillä oli yllättävän paljon, kun puolet pädeistä soi huomattavasti paremmalla dynamiikalla. IO:n säädöt eivät paranteneet dynamiikkaa ja olin hieman huolissani. Onneksi ongelman ratkaisu löytyi Superior Drummerin dynamiikan hienosäädön puolelta ja lopulta pädit soivat todella upeasti. Crosstalkista pääsin eroon IO:n asetuksilla.
 
Harmikseni jouduin toteamaan ettei IO sisällä ns. "Velocity Mix" toimintoa, joka löytyi 90-luvun TD7 aivosta. Kun asiaa selvittelin niin yllätyksekseni huomasin ettei YKSIKÄÄN Rolandin aivo tue nykyään kyseistä ominaisuutta! Velocity Mix mahdollisti wanhassa TD-7 aivossa kahden äänen miksaamisen yhdeltä triggeriltä perustuen lyönnin voimakkuuteen, eli jos jos pädiä soitti hiljaa niin kuului esim. Riden kilkatus, mutta lyöntivoimakkuuden koventuessa ääni vaihtui vaikkapa kanttilyönniksi, ja säädöstä riippuen joko päällekkäin miksattuna tai vain yhden soittimen äänellä. Tämä mahdollisti esim. stereopädeissä neljän äänen soittamisen. Virveleihinkin sai vaikkapa kaksi kanttiääntä ja aksentoidun iskun keskiosaan kun löi riittävän kovaa. Uskomatonta että kyseinen ominaisuus on karsittu kokonaan nykyisistä aivoista. Muutenkin jopa Rolandin huippumoduulien ominaisuudet ovat yksinkertaistuneet verrattuna TD7 moduulin säädettävyyteen. Ilmeisesti Roland uskoo niin vahvasti COSM mallinnukseensa ettei halua enää panostaa triggereiden Midi-datan konffaukseen.
 
Jos jollakulla on halua luopua tuollaisesta 90-luvun TD-7 moduulista ikäänsä vastaavaan hintaan, niin otan moduulin ilomielin vastaan. Toisaalta jos jollakulla on tietoa vastaavan ominaisuuden omaavasta moduulista niin kertokaas ihmeessä!
 
Tällä hetkellä setissä on siis vain yksi crash-pelti ja yksi ride, molemmat monoja, joka rajoittaa soittamista aika kovasti. Seuraavaksi suuntaan katseeni kahden stereopellin hankkimiseen niin saan soittamiseen vaihtelua.
 
Anyway, näillä näkymin vaikuttaisi että miettiminen ja jahkaaminen kannatti. Rahaa projektiin on palanut noin 600e ja soittotuntuma vastaa 1200-1500e rolandin valmista pakettia.
 
29
18.10.2010 11:40:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reaktor: Hieman kuulumisia tämän rojektin osalta.
 
29 tosiaan tarjosi apua liikkeelle pääsyyn tyhjentämällä nurkkansa minulle passeliin hintaan. Trigger IO löytyikin tosiaan jo parin vuoden testin takaa, ja 29 antoi ystävällisesti jopa pari pädiä testikäyttöön useammaksi viikoksi sekä joukon hyviä vinkkejä projektin eteenpäin vientiin. Välissä vaan ehti tulla muuttoa ja rahattomuutta, joten sain vietyä setin kasaamista eteenpäin vasta kuluneella viikolla.

 
Ai, nytkö vasta sait testailtua? Parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan...
 
29:ltä mukaan tarttui siis modatut millen meshit x 4, 2 kpl millen monopädejä, rolandin haikka + cy-5, rolandin v-sarjan virveli ja hillitön määrä muoviosia, jotka onneksi osoittautuivat myöhemmin tarpeelliseksi :)
 
Tilasin DLX:stä MDS-4 telineen, koska 90-luvun TD-7:stä oli kokemusta siltä osin että tuollaiset halvat Yamaha DTX tyyliset tellingit ovat aika keikkuroita verrattuna useamman jalan tellinkeihin. MDS-4 vastasi sopivasti omaa tarvetta kompaktista räkistä ja hintakin oli vain rahtusen päälle 140e.
 
Olisin DLX:stä ostanut mielellään puuttuvan basaripädin, mutta heidän valikoimissa ei edullisia Mesh-basaripädejä valitettavasti ole. Rolandin laatuosat kun maksavat +250e. Tilasin tähän tarpeeseen Thomannilta Milleniumin KD-1012 pädin. Saas nähä onko lopputulos yhtä miellyttävä ja lämmittävä kokemus kuin housuihin kuseminen talvella, mutta ainakin elättelen toivoa pädin meshin kestävyydestä...

 
Kalvonhan saa vaihdettua jos ei kestä, joten se varmaan on ongelmista pienimpiä. Toivottavasti triggaus toimii hyvin.
 
Eilen kasailin setin basaria lukuunottamatta. Tellinki meni kasaan nopsaa, mutta ensimmäisenä ongelmana tulivat modattujen Millemeshien L-raudat, jotka tosiaan ovat eri mallisia kuin Rolandilla. Onneksi 29:ltä mukana tulleessa pussissa oli perusputkikiinnityksiin sopivia l-raudan paikkoja, kun millen rautoja ei olisi saanut kiinni MDS4:ään ilman 29:n palikoita.
 
Samankaltainen ongelma tuli vastaan peltien raudoissa, sillä millen monopädien alalukot olivat erikokoisella reiällä kuin Rolandin vastaavat. Jälleen kertaalleen ratkaisu löytyi muovipussin varaosista, eli vaihdoin rolandin putkiin millen kiinnitykset.
 
Lopulta setti oli kasassa ja pääsin testaamaan. Löin superior drummerin tulille ja testisessiot pystyyn. Ensivaikutelma oli että modatut millet olivat yliherkkiä ja dynamiikka puuttui täysin. Eroja pädien välillä oli yllättävän paljon, kun puolet pädeistä soi huomattavasti paremmalla dynamiikalla. IO:n säädöt eivät paranteneet dynamiikkaa ja olin hieman huolissani. Onneksi ongelman ratkaisu löytyi Superior Drummerin dynamiikan hienosäädön puolelta ja lopulta pädit soivat todella upeasti. Crosstalkista pääsin eroon IO:n asetuksilla.

 
Hyvä, että sait lopulta toimimaan tyydyttävädti. Itse käytin noita pädejä Rolandin modulien kanssa, ja ainakin niissä herkkyyden sai säädettyä mieleisekseen.
 
Harmikseni jouduin toteamaan ettei IO sisällä ns. "Velocity Mix" toimintoa, joka löytyi 90-luvun TD7 aivosta. Kun asiaa selvittelin niin yllätyksekseni huomasin ettei YKSIKÄÄN Rolandin aivo tue nykyään kyseistä ominaisuutta! Velocity Mix mahdollisti wanhassa TD-7 aivossa kahden äänen miksaamisen yhdeltä triggeriltä perustuen lyönnin voimakkuuteen, eli jos jos pädiä soitti hiljaa niin kuului esim. Riden kilkatus, mutta lyöntivoimakkuuden koventuessa ääni vaihtui vaikkapa kanttilyönniksi, ja säädöstä riippuen joko päällekkäin miksattuna tai vain yhden soittimen äänellä. Tämä mahdollisti esim. stereopädeissä neljän äänen soittamisen. Virveleihinkin sai vaikkapa kaksi kanttiääntä ja aksentoidun iskun keskiosaan kun löi riittävän kovaa. Uskomatonta että kyseinen ominaisuus on karsittu kokonaan nykyisistä aivoista. Muutenkin jopa Rolandin huippumoduulien ominaisuudet ovat yksinkertaistuneet verrattuna TD7 moduulin säädettävyyteen. Ilmeisesti Roland uskoo niin vahvasti COSM mallinnukseensa ettei halua enää panostaa triggereiden Midi-datan konffaukseen.
 
Jos jollakulla on halua luopua tuollaisesta 90-luvun TD-7 moduulista ikäänsä vastaavaan hintaan, niin otan moduulin ilomielin vastaan. Toisaalta jos jollakulla on tietoa vastaavan ominaisuuden omaavasta moduulista niin kertokaas ihmeessä!

 
Itselläni oli joskus Roland TD3 moduli, jossa ainakin yksi ride-sample oli sellainen, että hiljempaa lyödessä tuli normaalisti bow -soundi, ja kovempaa bell.
 
Tällä hetkellä setissä on siis vain yksi crash-pelti ja yksi ride, molemmat monoja, joka rajoittaa soittamista aika kovasti. Seuraavaksi suuntaan katseeni kahden stereopellin hankkimiseen niin saan soittamiseen vaihtelua.
 
Anyway, näillä näkymin vaikuttaisi että miettiminen ja jahkaaminen kannatti. Rahaa projektiin on palanut noin 600e ja soittotuntuma vastaa 1200-1500e rolandin valmista pakettia.

 
Hyvä jos on jäänyt positiiviset fiilikset!
 
reaktor
19.10.2010 14:06:54 (muokattu 20.10.2010 08:58:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

29: Ai, nytkö vasta sait testailtua? Parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan...
 
Ottihan se pienen hetken, mutta hiljaa hyvää tulee :)
 
Kalvonhan saa vaihdettua jos ei kestä, joten se varmaan on ongelmista pienimpiä. Toivottavasti triggaus toimii hyvin.
 
Onneksi sinänsä basarin triggaus on helpoin kaikista pädeistä, joten jonkinlaista luottoa on että tuo Millen Mesh toimisi. Eilen vaan selvisi että menee vielä ainakin kaksi viikkoa ennen ku mitään on Saksasta tulossa, kun seuraavan erän saapumispäivä on 29. 10.
 
Noh, nokkelana MacGyverina nakkasin basarilinjaan piezomikin jota poljen sukat jalassa ja hyvin jytisee... tai noh, "hieman" epätarkasti, mutta eihän me semmoista katella. Asenne ratkaisee! ;)
 
Hyvä, että sait lopulta toimimaan tyydyttävädti. Itse käytin noita pädejä Rolandin modulien kanssa, ja ainakin niissä herkkyyden sai säädettyä mieleisekseen.
 
Jep. Hieman yllättäen itseasiassa juuri Rolandin triggeriä en vielä saanut säädettyä täysin mieleiseksi, koska kyseisen pädin sweet-spot ottaa tällä hetkellä niin jyrkällä velocitylla keskelle osuneen lyönnin että Superior napsauttaa 127 velocityn soundin, kun taasen 2-3cm sweetspotin ohi lyödessä velocity tuntuisi olevan vain ~60-70 välillä. Tämänkin pitäisi kylläkin korjautua kunhan pääsen säätämään Trigger IO:ta tarkemmin ja Superiorista hienosäädettyä.
 
Sinänsä hauskaa että tämä ongelma on tuntuisi olevan vähäisempää juuri modatuilla millen pädeillä, ilmeisesti siksi että sun asentamat conet ottavat värähtelyä laajemmalta alueelta tasaisemmin... Joka tapauksessa ei tuntuisi olevan niin tarkkaa lyöntikohdalle kuin Rolandissa, eli velocity ei nouse position mukaan yhtä jyrkästi.
 
Itselläni oli joskus Roland TD3 moduli, jossa ainakin yksi ride-sample oli sellainen, että hiljempaa lyödessä tuli normaalisti bow -soundi, ja kovempaa bell.
 
Jep. Tämä on varmaan kyseisen modulin erikoisominaisuus jolla on pyritty kompensoimaan budjettiluokan rumpusetin ominaisuuksia. Harmittaa tosiaan hieman ettei tuota ominaisuutta ole siirretty wanhasta mallista uusiin, koska kyseessä oli mielestäni varsin käytännöllinen ominaisuus. Onneksi IO:ssa on kuitenkin vielä vapaita paikkoja ja kävin eilen DLX:stä hakemassa pari pädiä lisää settiin.
 
Rolandin CY-8 tuntuisi olevan hieman äänekkäämmällä kumilla kuin Milleniumin monopädit. Millen kumimateriaali on rakenteeltaan pehmeämpää. Rolandin PD-8 kumihattu taasen osoittautui yllättävänkin äänekkääksi (kopisee / kumisee huomattavasti enemmän kuin muut tarvikkeet) ja mietinki josko uskallan sitä edes takoa kerrostalossa vai siirränkö suosiolla varaosaksi.
 
Hyvä jos on jäänyt positiiviset fiilikset!
 
Kyllähän tämä rakentelu on ollu hauskaa touhua. Kun lähtökohtaisesti jo lähti sillä asenteella että budjettiratkaisuilla saa budjettitasoa, niin ei laadullisesti ikäviä yllätyksiä ole tullut vastaan. Jos rahaa olisi enemmänkin niin jotkin asiat olisin tehnyt toisin, mutta tällä budjetilla olen lopputulokseen erittäin tyytyväinen ja soittotuntuma & irtisaadut soundit ovat yllättäneet todella positiivisesti! Aiemmin tarkensinkin että ei tällä hienostojazzia ole tarkoitus soittaa, mutta lyhyen testailun perusteella väittäisin ettei jazzin soittaminenkaan ole missään tapauksessa pois suljettu, sen verran tarkasti soundit rekisteröityy ja dynamiikkakin on tallella :)
 
Nykyinen Pertti
27.05.2011 10:50:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaappaan ketjun muutamalla kysymyksellä :)
 
Olen aikeissa ostaa tämän setin: http://www.thomann.de/fi/millenium_mesh_headmps600_edrum_set.htm
 
Kai mps-600 aivot ymmärtävät Rolandin FD-8 haikkakontrollia?
 
Tämäkin on mielenkiintoinen http://www.thomann.de/fi/millenium_hi_hat_controller_mine_set.htm
 
Aion käyttää tuota aivoa vain viemään midin PC:lle, sehän ajaa saman asian kuin Alesis trigger i/o? Toisaalta aivoista on iloa jos muksut haluavat paukuttaa kalvot rikki :)
 
Linkittämäni setti tulee halvemmaksi kuin tämä aivoton trigger i/o:n kera: http://www.thomann.de/fi/millenium_mesh_head_pad_set_pro.htm
Jotain pieniä erojakin on, käsittääkseni mps-600 -setin hyväksi:
-tuoli
-luurit
-paremmat pellit
-isompi lattiatomi
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «