Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Piirustuksesta ääriviivat puuhun
1
Dark Avenger
19.03.2010 17:48:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vapaalla kädellä ei paljoa piirrellä, viivojen mukaan sahaamisessa ja poraamisessa on tarpeeksi tekemistä. Eli miten työpiirustuksesta pruukataan siirtää halutut viivat työstettävälle pinnalle aka. puulle? Isot pojat puhui siirtokalvoista, mutta eipä sano oikein mitään.
 
"Korkeakouluissa paskan määrä on vakio, se vain ilmenee eri muodoissa."
Antti1
19.03.2010 18:42:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dark Avenger: Vapaalla kädellä ei paljoa piirrellä, viivojen mukaan sahaamisessa ja poraamisessa on tarpeeksi tekemistä. Eli miten työpiirustuksesta pruukataan siirtää halutut viivat työstettävälle pinnalle aka. puulle? Isot pojat puhui siirtokalvoista, mutta eipä sano oikein mitään.
 
Mistäpä piirustuksesta ja systeemistä mahtaa nyt olla kyse? Yksi vaihtoehto on ihan vaan leikata siitä paperista sapluuna puun päälle ja vetää kiinni vaikka kaksipuolisella teipillä.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
miksaa
19.03.2010 20:11:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen käynyt kopioliikkeessä piirustuksen kanssa ja ottanut parit kopiot. Niitä on hyvä leikkailla ja liimailla sitten puuhun.
 
"Ruuvaa, väännä, säädä, hinkkaa, tee! "
Antti1
19.03.2010 20:14:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nyt on kyse sähkökitaran tms. tekemisestä, niin huono idea ei välttämättä myöskään oo tehdä vaikka mdf:stä jyrsinsapluunaa ennen varsinaisen kepakon tekemistä.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
kulmahiomakone
20.03.2010 11:25:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

->Itse olen yleensä kopioinut alkuperäisen piirustuksen leivinpaperille, leikannut leivinpaperista kaavan ja piirtänyt kaavan mukaan sitten puuhun (ei tarvitse olla leivinpaperia, tavallinenkin käy, jos löytää tarpeeksi leveää tai viitsii teippailla. Leivinpaperi on vähän huonoa kaavapaperia: ohutta hötöä, teippi ei tartu eikä oikein kynäkään. Jos piirtää paksummalle, jäykemmälle ja siten ollen paremmalla kaavapaperille kuin leivinpaperi, piirtämisessä voi käyttää apuna lasipöytää ja valoa pöydän alla tai vaikkapa riittävän kokoista ikkunaa, jos ei pöytää ole. Noilla tavoin saa alkuperäisen piirustuksen viivat näkymään kaavapaperin läpi, että ne voi kopioida). Joistain malleista olen työstänyt vanerikaavan. Ihan riittävän tarkasti on saanut tuolla tavalla tehtyä... silmällä loput. Toki mikkikolot ja vastaavat on mitoitettu pleksin mukaan, mikäli kaupan sellainen on tullut ja tallat, kaulakolot sun muut suurempaa tarkkuutta vaativat kolot ja reiät luonnollisesti mitataan paikoilleen, eikä piirretä.
 
Lopuksi tekisi mieli vittuilla, että epäilyttää kyllä kitaran syntyminen, jos ei itse keksi, miten saa siirrettyä paperilta viivat puuhun. En kuitenkaan viitsi. Ei kysyvä tieltä eksy, paitsi jos saa vääriä neuvoja jne.
 
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
probus
20.03.2010 12:29:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä liimasin paperin puun pintaan heikolla paperiliimalla ja viilsin askarteluveitsellä paperin läpi kuviot puulle. Lopuksi revin paperisuikaleet irti puusta ja vahvistin jäljet lyijykynällä puun pintaan. Ei tuolla ihan millintarkkaa jälkeä saa, mutta ihan näppärä keino irtonaisten paperisapluunoiden sijaan jos on paljon piirrettävää.
 
miksaa
20.03.2010 13:37:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän noita sapluunoita ja ääriviivojen siirtoja oikeasti tartte mihinkään muuhun kuin sen bodyn muotojen hakemiseen. Kaikki muu on mitoitettavissa kitaran keskiviivan mukaan...
 
"Ruuvaa, väännä, säädä, hinkkaa, tee! "
Little Savage
20.03.2010 14:12:55 (muokattu 20.03.2010 14:13:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on piirrustukset ja A4 nelosia teippailtu yhteen ja sitten vaan piirrän läpi A4nelosille ja leikkaan kuvan irti. Tää on ihan esikoulujuttuja.
 
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
Juniper
20.03.2010 14:47:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalkkeeripaperia on ainakin ennen käytetty ääriviivojen siirtämiseen.
 
jukcat
23.03.2010 16:44:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen monitoimitulostimella ottanut kopioita esim lavasta jne ja liimannut ne siihen työstettävän puun päälle- oikeaan kohtaan!- melko helppo on piirustuksia näin seurailla.
 
sex, juice and rock'n roll..
wellman
26.03.2010 11:31:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juniper: Kalkkeeripaperia on ainakin ennen käytetty ääriviivojen siirtämiseen.
 
lottokumongeissa oli ennen kopiomustepaperit, niillä sitkopsattiin hämähäkkimiehiä..
eipä taida olla nykyään.
 
Ei kannata kopioida mitään kitaramalleja, niitä saa niin halvalla kaupasta nykyään. ja hyvälaatuisia!
 
emmäätiärä
jamu
26.03.2010 17:30:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lasertulosteet jäävät puuhun, kun kuumalla silitysraudalla silittellee. Jos puu on tasasta, niin aika monimutkasiaki kuvia saa siirrettyä.
 
Hannu A
26.03.2010 18:19:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leivin- tai voipaperisen sapluunan kanssa ääriviivat puuhun, sen jälkeen kaikkien jyrsittävien kolojen ääriviivat käyttäen apuna sitä palikkaa joka siihen koloon tulee. Ensimmäiseksi kaulan kolo, jonka mukaan sitten esim. pleksin paikka hahmottuu jne.
 
sitten jyrsintävaiheessa olen viime aikoina jyrsinyt ensin kaulataskun ja sen jälkeen leikannut bodyn ääriviivat. Kun kaulan saa paikalleen, on tallan ja mikkien paikat helppo tarkistaa ennen jyrsintää...
 
all you need is five strings, two fingers and one asshole. - Keith Richards
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «