Aihe: Pistäkää ääninäytettä soitostanne 2
1 2 3 4 564 65 66 67 68122 123 124 125 126
zak69
24.03.2010 16:47:08
Juu tulee tulee, mutta jos puhutaan jostain sekuntien osista niin sekuntikello ja sitten itsekseen laskeminen päälle on kaikkea muuta kuin tarkkaa hommaa :)
Kuka sen sekkarin käynnistää ja sammuttaa metronomin tarkkuudella, sitä ajoin takaa.
Jos pilkk....ei kun sekuntia aletaan kunnolla nuss...ei kun siis viilaan, niin sitten se rumpuraita johonkin softaan ja klikkiraita päälle.
Mutta antaa olla, asia tuli selväksi ja soittoa en todellakaan moittinut millään lailla.
"No pojat pojat, ei se sointu vaihtamalla parane....."
Kailis
24.03.2010 17:25:48

Karrikoiden; jos tempo on yhden tahdin 146, seuraavan 150 ja sitten 154 niin voila, keskiarvohan on 150, eli se on biisin tempo? Eli jos lasketaan vaikka 30 sekuntia niin mahtuuhan siihen elämää mutta tuolla tavalla se on aina tempossa.
Eikä siinä, hyvin näytteessä lepäsi komppi, sen mitä siedin kuunnella (eikä johtunut rummuista) =D
Cimble
24.03.2010 18:12:06
dumbass: Tuleehan se tempo nyt suoraan siitä kun lyöt sekuntikellon käyntiin ja lasket neljäs-osien määrän. Ei oo hankalaa eikä vaadi mitään "päässälaskua" :--D mutta oli tuon postauksen lukeminen kyllä minunkin mielestäni koomista.

Nyt ajatellaan samalla tavalla asiaa. Biisin alussa on saakeli sama tempo kuin lopussa. Sen voi laskea, jos on hitusen laskutaitoa ja rytmitajua. Ja jos siinä biisin kuluessa tulis muutenkaan merkittäviä heittoja, niin näköjään melko sattumalta tempo palautuu lopussa samaksi, kun se voi todennäköisemmin sitten olla ihan muutakin. Ja ei siinä korvallakaan kuule mitään heittoja. Ihan siltikin vaikka soitto ei mene mihinkään klikkiin. Eikä siinä, minustakin oli koomista kirjoittaa tuota sepustusta... ;) Jouduin oikeesti kelaamaan asioita.
moderndrummer88
24.03.2010 18:46:49
Cimble: Tässä on punk-rumpaloinnin oppitunti: http://www.youtube.com/watch?v=Udmex9dmAQE

Siis miten toi setti on oikein aseteltu? Polvet on ihan suussa, mutta silti tomit ei ole mitenkään korkealla tasolla, tai ainakaan näytä siltä. Vai onko sillä joku 12" basari?:D
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
Cimble
24.03.2010 19:00:16
zak69: Juu tulee tulee, mutta jos puhutaan jostain sekuntien osista niin sekuntikello ja sitten itsekseen laskeminen päälle on kaikkea muuta kuin tarkkaa hommaa :)

En minä kyllä tuota tempoa laskiessa luonnollisestikaan laskenut mitään iskujen tai sekuntien desimaaleja. Ne oli tuossa vain esimerkkinä osoittamassa sitä seikkaa, että kun verrataan kahta päällekkäistä pulssia, ne lähtevät ennen pitkää irtoamaan toisistaan, jos mittaustapana on laskea iskuja per minuutti, ja jos toinen pulssi on metronomi ja toinen klikitön rumpali. Eikä se rumpali voi koskaan soittaa konemaisen tarkasti. Kyllä se soitto elää, vaikka bpm-tempo olisi sama biisin alussa ja lopussa. Ja mahdollisesti myös keskellä.

Kuka sen sekkarin käynnistää ja sammuttaa metronomin tarkkuudella, sitä ajoin takaa.

Ei se nyt ole vaikeaa esim. tuossa 158 tempossakaan. Kyllä sekkarin nappia pystyy varsinkin rumpali painamaan juuri jonkun pulssi-iskun kohdalla, mistä lasku aloitetaan. Se on tarkka ihan sellaisenaan. :)

Jos pilkk....ei kun sekuntia aletaan kunnolla nuss...ei kun siis viilaan, niin sitten se rumpuraita johonkin softaan ja klikkiraita päälle.

Edelleenkään kaksi pulssia ei sovitu samaan kuin jonkin matkaa, kun niitä ei pysty laittaa lähtemään absoluuttisen tarkasti samaan tempoon toisen ollessa ihmisrumpali, johon ei ole ohjelmoitu tarkkoja tempoja juuri tietyin porrassäädöin. Ja kyllä se ihmisen tempo elää vähintään pitkässä juoksussa. Mutta vaikka se tempo olisi jostain kohti muuttunut 2 bpm, sitä ei kuule jos se muutos tulee loivasti. Mutta se on aina hyvä, jos biisin alussa ja lopussa on samahko tempo biisin tai soiton silti latistumatta.

Mielenkiinnosta haluaisin tietää, miten pitkään kaksi 158 bpm:ään asetettua metronomia käy juuri samaa tahtia..? Onko ne yhtä tarkoiksi tehty, kuin kellot sekunteineen. Eli että kaksi eri kelloa käy sekunnilleen samaa tahtia hyvin pitkän aikaa. Vai lähteekö metronomien klikki ennen pitkää eroamaan toisiinsa nähden. Tai klikkiohjelman klikit?

Biisihän eivät normaalisti kestä kuin 3-5 min, joten siinä ajassa ei vielä mitään kummempaa ehdi tapahtua, jos pulssi on kuitenkin koneista peräisin.
Cimble
24.03.2010 19:01:18
moderndrummer88: Siis miten toi setti on oikein aseteltu? Polvet on ihan suussa, mutta silti tomit ei ole mitenkään korkealla tasolla, tai ainakaan näytä siltä. Vai onko sillä joku 12" basari?:D

Pelle on jotain kolme metriä pitkä... Tiedän kun olen ollut pari kertaa vieressä.
Cimble
24.03.2010 19:05:16
Kailis: Karrikoiden; jos tempo on yhden tahdin 146, seuraavan 150 ja sitten 154 niin voila, keskiarvohan on 150, eli se on biisin tempo? Eli jos lasketaan vaikka 30 sekuntia niin mahtuuhan siihen elämää mutta tuolla tavalla se on aina tempossa.

Jos rumpalin tempo heittää joka tahdin jälkeen plus miinus 4 bpm, on se kyllä kai kuultavissa muusikon korvalla normaali biisissä. Luulen. En ole kokeillut.
moderndrummer88
24.03.2010 19:05:54
Cimble: Pelle on jotain kolme metriä pitkä... Tiedän kun olen ollut pari kertaa vieressä.

Kuuntelin ton sun laittaman mikserilinkin. Mites kun mikseriin ei saa laittaa mitään covermatskua yms. kamaa?
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
zak69
24.03.2010 19:06:01
Juu, oikeassahan sinä olet tuossa ja minä lähdin ehkä vähän viilailemaan, pahoittelut :) Samaa asiaa käännellään eikä se siitä muutu.
Jossain koneella pitäisi olla usea klikkisofta kun niitä joskus testailin, voiskin tehdä testiä jossain välissä. Toisin sanoen jättää ne yöksi nakuttamaan kajarit kiinni ja aamulla katsoa onko vielä synkassa :D
"No pojat pojat, ei se sointu vaihtamalla parane....."
Kailis
24.03.2010 19:14:28

Cimble: Pelle on jotain kolme metriä pitkä... Tiedän kun olen ollut pari kertaa vieressä.

Höpsis. Mua lyhyempi ja mä oon 183.
hollmi-5
24.03.2010 19:51:51
moderndrummer88: Siis miten toi setti on oikein aseteltu? Polvet on ihan suussa, mutta silti tomit ei ole mitenkään korkealla tasolla, tai ainakaan näytä siltä. Vai onko sillä joku 12" basari?:D

Ihan normisetti Pellellä oli. Pitäisi Pasilta (kitaristi tuossa) tarkistaa. Gretschin setti se oli ja 20 tai 22" bassorumpu. Huomaa "Lars"-tomikulmat. Pelle istuu matalalla (selkänoja ja turvavyö...) tuolilla. Nykyisin Pellellä on Tavastialta nusaistu baarijakkara.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kailis
24.03.2010 20:55:50

hollmi-5: Ihan normisetti Pellellä oli. Pitäisi Pasilta (kitaristi tuossa) tarkistaa. Gretschin setti se oli ja 20 tai 22" bassorumpu. Huomaa "Lars"-tomikulmat. Pelle istuu matalalla (selkänoja ja turvavyö...) tuolilla. Nykyisin Pellellä on Tavastialta nusaistu baarijakkara.

Joo. En muista mistä eteenpäin (vai vähitellen) se alkoi istua jumalattoman korkealla. Äärimmäisyyksien mies tämä Pollemme =D
markkuliini
24.03.2010 21:02:32

henydrum:

Tämän epäkohdan takia siihen "maailamankelloon" lisätää se sekunti silloin tällöin.
Nyt ei jaksa kuuklata, mutta muistaakseni tässä lähivuosina se lisäys jälleen tehtiin.
Tekikö se tai onko sen sekunnin lisääminen aikoinaan tehnyt kaikista metronomeista epäkelvon?

Eikös se Haitin maanjäristys ollut sitä luokkaa, että tutkijat laskivat päivän pituuden muuttuneen joita sekunnin osia. Maan kuoressa oli vaihtanut paikkaa sen verran paljon massaa, että pyörimisliikkeeseenkin jo vaikutti karvan verran. Huimaa.

Vai missä nyt vasta tärisi, Chilessa?
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
Kailis
24.03.2010 21:05:53

markkuliini: Eikös se Haitin maanjäristys ollut sitä luokkaa, että tutkijat laskivat päivän pituuden muuttuneen joita sekunnin osia. Maan kuoressa oli vaihtanut paikkaa sen verran paljon massaa, että pyörimisliikkeeseenkin jo vaikutti karvan verran. Huimaa.

Mun sisäinen tempo hidastuu aina näistä katastrofeista. Tsunami oli jo sellainen että meinas hyytyä kokonaan.
Epämuusikko
24.03.2010 21:50:07
markkuliini: Eikös se Haitin maanjäristys ollut sitä luokkaa, että tutkijat laskivat päivän pituuden muuttuneen joita sekunnin osia. Maan kuoressa oli vaihtanut paikkaa sen verran paljon massaa, että pyörimisliikkeeseenkin jo vaikutti karvan verran. Huimaa.

Tähän tremolon merkki.
Missä on notaatiomahdollisuus kun sitä todella tarvitaan?
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
hollmi-5
24.03.2010 22:04:54
markkuliini: Vai missä nyt vasta tärisi, Chilessa?

Ja Islannissa.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Ruutikallo
24.03.2010 22:51:26
markkuliini: Eikös se Haitin maanjäristys ollut sitä luokkaa, että tutkijat laskivat päivän pituuden muuttuneen joita sekunnin osia.

Näinpä, nyt pitää taas ostaa uusi metronomi, joka on synkronoitu vallitsevan ajan mukaan.
Jos aikanaan olisi kalenterijärjestelmää ja aikaa alettu mittamaan "tarkemmilla" välineillä, ei olisi tarvetta lisätä sekunteja silloin tällöin =)
Eli laskuvirhe on tapahtunut jo kauan sitten ja metronomit sitä myötä päivitystä vailla =)
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
Bobana
24.03.2010 23:28:14

Olin jostain lukevinani niin että Haitin maanjäristys olisi heivauttanut aikaa johonkin suuntaan muutamia kymmeniä millisekunteja ja taasen Chilen järistyksellä olisi ollut päinvastainen vaikutus eli lähes kumosivat toisensa. Jäljelle jäi nyt muistaakseni yhden käden sormien verran millisekunteja eli mihis sitä tempoa nyt sitten väännetäänkään...?
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Ruutikallo
25.03.2010 00:16:43
Bobana: Olin jostain lukevinani niin että Haitin maanjäristys olisi heivauttanut aikaa johonkin suuntaan muutamia kymmeniä millisekunteja ja taasen Chilen järistyksellä olisi ollut päinvastainen vaikutus eli lähes kumosivat toisensa. Jäljelle jäi nyt muistaakseni yhden käden sormien verran millisekunteja eli mihis sitä tempoa nyt sitten väännetäänkään...?

Niin nuokin perkeleen ilmiöt vielä sen laskuvirheen päälle. Kohta on metronomien päivittäjien markkinat. Ei kun kaikki joukolla osakkeita ostamaan, ennekuin pörssihait hoksaavat tämän sauman.
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)