Aihe: Auttakaa uusavutonta (vinyylisoittimista)
1 2
-mipe-
13.03.2004 12:07:03
Siis mistä saa uusia neuloja? Olen käyttäny äidin vanhaa soitinta, johon tuskin on vaihdettu neulaa 70-luvun jälkeen.
With the power of Rock n´Roll anything is possible
Nuuskamuikkunen
13.03.2004 13:59:41 (muokattu 13.03.2004 13:59:58)
Siis mistä saa uusia neuloja? Olen käyttäny äidin vanhaa soitinta, johon tuskin on vaihdettu neulaa 70-luvun jälkeen.

Kyllähän niitä melkein mikä tahansa kulutuselektroniikkaliikke hankkii jos käyt kysymässä. Pienemmissä liikkeissä on yleensä tieto/taito parempaa. Kannattaa myös varmistaa, että asentaavat sen sitten samaan hintaan. :)

Niin, ja se on muuten äänirasia, eikä neula.
Kahvi on hyvää, mutta tee on parasta.
Stein
13.03.2004 21:49:47 (muokattu 13.03.2004 21:51:02)

Paluu itse kysymykseen, eli tällä kertaa levysoittimen rakenteeseen. Pahoittelen, jos teksti on liian ylimalkaista ja lukijaa aliarvioivaa, mutta näin ainakin toivon aloittelijankin saavan selkoa.

Levysoitin koostuu karkeasti ottaen seuraavista osista:

Runko - No jokainen tietää, mikä runko on.
Levylautanen - Se osa, joka pyörii. Tähän laitetaan levy. Levylautasen päällä on yleensä kuvimatto tai huopa. Tämä siksi, ettei levy ole suoraa metallia vasten ja naarmuunnu. Huopa lisäksi mahdollistaa pysäytyksen levyn reunasta kiinnipitämällä ilman, että koko levylautanen pysähtyy ja näinollen mahdollisesti vahingoittaa moottoria, jota väkivalloin hidastetaan.
Neula - Se joka "lukee" levyn raitaa. Yleensä timantti päässä. Neula on normaaleissa kotisoittimessa yleensä vinossa, DJ-soittimissa, joilla "Sckrätsätään", pystyssä.
Äänirasia - Halvemmissa versioissa kiinteä, kalliimmissa (paremmissa) erillinen. Yksinkertaistettuna tämä osa muuttaa neulan värähtelyn sähköksi.
Varsi - tässä on kiinni äänirasia ja neula
Kupu levysoittimen päällä on yksinkertaisesti pölysuoja

Ja kuten aiemmin mainittua, levysoittimen signaali on "erilaista" kuin esim. CD-soittimesta tuleva signaali. SIksi vahvistimessa tarvitsee olla phono-sisäänmeno tai jos ei ole tarvitset erillisen RIAA-muuntimen. Tämä muuttaa signaalin siis "tavalliseksi".

Sen vielä haluan mainita, että vinyylisoitin ja .levyt keräävät staattista sähköä. Tämä lisää rätinää (ja pölyä). Siksi levyjä putsatessa kannattaa käyttä sitä harjaa josta on siitäkin ollut puhetta. Toinen staattista sähköä vähentävä asia on antistaattinen huopa, josta mainitsinkin aiemmin.

Tässä nyt joitakin perusjuttuja. TOivottavasti en johtanut ketään vahingossa huonolla selitystaidollani harhaan.

EDIT: Neuloja ja äänirasioita saa mm. diskoäänentoistoon keskittyneistä liikkeistä ja saksan T-kaupasta
Vain olennainen on tärkeää!!!
Viceroy
14.03.2004 20:08:34

Mulla on käytössä mummovainaan länsisaksalainen PE 2010 Hifistudio 5 -vinyylisoitin (+sisäänrakennettu viritinvahvistin).

Onko tuttu kellekään?
Ja suo mulle hauta pohjassa meren, kun vanhuuden peikko mun hyytävi veren!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)