Aihe: Fender Stratocaster / ohkaiset kaulat
1 2 3 4
sandelius
23.03.2010 10:36:56
Osta torilta Richie Kotzen -strato. Kaula on lukemani perusteella erittäin tuhti.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=394735
Jii-Gee
23.03.2010 12:01:39

Tosta löytyy ihan hyödyllistä tietoa Fenkun kauloista;

http://www.fender.com/news/index.php?display_article=422
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
StevieRayVehkakoski
23.03.2010 12:23:23
Vähän on ympäripyöreetä lätinää. Miksiköhän Fender ei muuten kerro kuinka paksuja niiden kaulat on, ei olisi kauhean vaikeata lisätä että .800" ast first fret ja .900" at 12th fret..
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
Krice
23.03.2010 12:34:38

StevieRayVehkakoski: Miksiköhän Fender ei muuten kerro kuinka paksuja niiden kaulat on

Ne ei tiedä sitä itsekään, kaulat tulee varmaan jostakin kiinalaisesta tehtaasta.
varakeef
23.03.2010 13:16:23
StevieRayVehkakoski: Vähän on ympäripyöreetä lätinää. Miksiköhän Fender ei muuten kerro kuinka paksuja niiden kaulat on, ei olisi kauhean vaikeata lisätä että .800" ast first fret ja .900" at 12th fret..

Koska kaulat hiotaan enemmän tai vähemmän käsipelillä ja halutaan välttää jonkun vaatimasta rahojaan takaisin vain sillä perusteella, että kaula onkin sadasosan ohkaisempi.

Teetä mieleisesi kaula. Sen takia Fenderit ovat pulttikaulaisia.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Rämppy
23.03.2010 13:16:55
Jos jostain löydät Chris Rea Straton, niin siinä olis early 60's tyyppinen mehikostrato paksulla kaulalla. Muistaakseni.
En sitten malttanut olla sanomatta.
StevieRayVehkakoski
23.03.2010 14:10:12
varakeef: Koska kaulat hiotaan enemmän tai vähemmän käsipelillä ja halutaan välttää jonkun vaatimasta rahojaan takaisin vain sillä perusteella, että kaula onkin sadasosan ohkaisempi.

Teetä mieleisesi kaula. Sen takia Fenderit ovat pulttikaulaisia.

Kyllähän Warmoth, Allparts ymym. arvaavat minkäpaksuinen mistäkin kaulasta tulee..

Eikä se ongelma varsinaisesti ole se etteikö maailmalta löytyisi mun käteen sopivaa Straton kaulaa, ihmettelen vaan sitä että Fender tekee sataa erilaista "classic vintage signature special hot rod memorial contemporary traditional" - mallia ja niistä kahteen on laitettu kunnollisen paksuinen ja -mallinen kaula. Oliko ne 50- ja 60-luvun Fenderit muka tällaisia tikkuja kuin nämä nykyiset? Enpä ole koskaan tainnut pitää käsissäni 50- tai 60-luvun Fendereitä mutta kaikissa meikäläisen rahoilla ostettavissa vintage-peleissä on ollut suunnilleen passeli kaula, poislukien -62 Epiphone Century jossa oli kaula kyllä todellinen tikku.
Rämppy
23.03.2010 15:56:04
Custom shopin time machine -sarjan stratoissa kaulat on paksumpia kuin vastaavissa mex classic ja usa vintage stratoissa. Mutta hinta on tietysti eri...
Eric Johnson stratossa on mukavan paksu soft V -kaula 12 radiuksella, isoilla nauhoilla ja ylänauhojen kohdalla C:ksi muuttuvalla profiililla. Uutena nämäkin tietty vähän hintavampia...
Mitäs vielä löytyy... jeff beck signaturessa on jo aika halko kaula.
En sitten malttanut olla sanomatta.
aristoteles666
23.03.2010 16:22:24

ainakin niissä alkuun tulleissa jeff beck malleissa, eli lace sensoreilla varustetuilla, oli jopa fenderin mukaan paksuimmat kaulat mitä fender on koskaan tehnyt.

mutta ihmeesti ihmiset soittaa viulua tai bouzoukia vaikka niissä on ihan onnettoman ohuet kaulat.
Herbert_temp
23.03.2010 16:24:08 (muokattu 23.03.2010 16:24:43)
StevieRayVehkakoski: Kyllähän Warmoth, Allparts ymym. arvaavat minkäpaksuinen mistäkin kaulasta tulee..

Eikä se ongelma varsinaisesti ole se etteikö maailmalta löytyisi mun käteen sopivaa Straton kaulaa, ihmettelen vaan sitä että Fender tekee sataa erilaista "classic vintage signature special hot rod memorial contemporary traditional" - mallia ja niistä kahteen on laitettu kunnollisen paksuinen ja -mallinen kaula. Oliko ne 50- ja 60-luvun Fenderit muka tällaisia tikkuja kuin nämä nykyiset? Enpä ole koskaan tainnut pitää käsissäni 50- tai 60-luvun Fendereitä mutta kaikissa meikäläisen rahoilla ostettavissa vintage-peleissä on ollut suunnilleen passeli kaula, poislukien -62 Epiphone Century jossa oli kaula kyllä todellinen tikku.

Joo samaa olen ihmetellyt minäkin... Ja Esim. ne Meksikon 70-lukulaiset mitä olen kokeillut eivät vastanneet paksuudeltaan minun muistikuviani aidoista 70-luvun haloista.

Am Hod Rod 62 on kyllä tarpeeksi jööti minulle, mutta jotenkin se perus Am Vintage 62 vastaa eniten minun ihannettani stratosta, kaikkine vintage nauhoinen.
Roll Away the Dew!
aristoteles666
23.03.2010 16:27:19

Herbert_temp: Joo samaa olen ihmetellyt minäkin... Ja Esim. ne Meksikon 70-lukulaiset mitä olen kokeillut eivät vastanneet paksuudeltaan minun muistikuviani aidoista 70-luvun haloista.

Am Hod Rod 62 on kyllä tarpeeksi jööti minulle, mutta jotenkin se perus Am Vintage 62 vastaa eniten minun ihannettani stratosta, kaikkine vintage nauhoinen.

60 luvun stratoista löytyy paksua ja ohutta kaulaa, vaihtelee laidasta laitaan.
50 luvun stratoja ei ole tullut kokeiltua mutta voisi kuvitella asian olevan samoin myös silloin.
mattim
23.03.2010 17:26:39

Mulla on tollaiset mitat otettuina omista kitaroista;

Gibson LP Standard 59's 2006 20/30
Fender Strato Classic Player 50's 23/28

Matti
StevieRayVehkakoski
23.03.2010 18:02:53 (muokattu 23.03.2010 18:06:39)
mattim: Mulla on tollaiset mitat otettuina omista kitaroista;

Gibson LP Standard 59's 2006 20/30
Fender Strato Classic Player 50's 23/28

Matti

Miltä nauhoilta ja miten nuo on mitattu?

Ja tosiaan custom shop tekee paksuja kauloja ja noissa kahden tonnin kitaroissa on paksuja kauloja mutta miksi on 100 erilaista halpaa mallia joissa on kaikissa tikkukaula?

EDIT: Tästähän vois vetää johtopäätöksen että aloittelijat soittaa ohuilla kauloilla ja taas kunnon pelimannit paksummilla. Taidankin lähteä taputtelemaan itseäni selkään, olen siirtynyt yhden askeleen korkeammalle kitaristiudessani.
mattim
23.03.2010 18:21:15

StevieRayVehkakoski: Miltä nauhoilta ja miten nuo on mitattu?

Ja tosiaan custom shop tekee paksuja kauloja ja noissa kahden tonnin kitaroissa on paksuja kauloja mutta miksi on 100 erilaista halpaa mallia joissa on kaikissa tikkukaula?

EDIT: Tästähän vois vetää johtopäätöksen että aloittelijat soittaa ohuilla kauloilla ja taas kunnon pelimannit paksummilla. Taidankin lähteä taputtelemaan itseäni selkään, olen siirtynyt yhden askeleen korkeammalle kitaristiudessani.

Mauserilla mitattu, 1/12 nauhat.

Matti
Kivijalka
23.03.2010 18:36:44
StevieRayVehkakoski: EDIT: Tästähän vois vetää johtopäätöksen että aloittelijat soittaa ohuilla kauloilla ja taas kunnon pelimannit paksummilla. Taidankin lähteä taputtelemaan itseäni selkään, olen siirtynyt yhden askeleen korkeammalle kitaristiudessani.

Aloittelijat soittaa ohuilla ja teeskentelijät paksuilla. Välimallin jätkät kunniaan!
A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
Confidentum
23.03.2010 20:02:15
Kivijalka: Aloittelijat soittaa ohuilla ja teeskentelijät paksuilla. Välimallin jätkät kunniaan!

Huraa! Allekirjoitusainesta!
Kaiuttimesta kuuluu ääniä
StevieRayVehkakoski
26.03.2010 13:36:31
No nyt on hanskassa Hot Rod 62 ja jo kaulaa piisaa vaikka tätä on vähän hinkkailtu. Kaiken kaikkiaan hyvän tuntuinen kepukka mutta ei ehkä työnlaadultaan sellainen mitä tuolla hinnalla odottaisi mutta mitäs sitten kunhan soi.
Jii-Gee
26.03.2010 14:36:23

StevieRayVehkakoski: No nyt on hanskassa Hot Rod 62 ja jo kaulaa piisaa vaikka tätä on vähän hinkkailtu. .

Saisitko mitattua strategiset mitat ?
Leveys satulan kohdalta,ja paksuus ekalta & 12. nauhalta ?
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
StevieRayVehkakoski
27.03.2010 16:26:26 (muokattu 27.03.2010 16:28:59)
42,3 mm satula, 22,5 ekalta ja 24,5 12. nauhalta mutta tässä on tosiaan hiottu takaprofiili uusiksi. Ja nämä siis pelkän puun mitat, eikä nauhan päältä mitattuna.

Toi MattiM:n mittaus vähän hämmentää kun vakiostratoissa on aika lailla tasan tuuman paksuinen kaula eil siis 25,4mm joten toi 28mm ei voi oikein pitää paikkaansa?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)