Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: vahvarin särinät ja huminat
1
kallle
22.03.2010 16:54:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vanha (45 vuotias) selmerin putkinuppi ja sen alla uusi framuksen 1X12 kaappi. Treeniksellä huomasin, että säriseepä nyt niin kovasti, että ei soittaminen onnistu. Ja tämä tapahtui kun laitoin pedaalista säröt päälle. Kaikilla säröpedaaleilla sama ilmiö. Mitä teen tuon yhdistelmän kanssa? Jätänkö kotiin koristeeksi ja päivitän "hieman" uudempiin vehkeisiin vai alanko nuppia ruuvailemaan?
 
aristoteles666
22.03.2010 16:56:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vie se nuppi huoltoon.
 
kallle
22.03.2010 17:25:24 (muokattu 22.03.2010 17:27:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: vie se nuppi huoltoon
 
Vuosi takaperin sen käytin huollossa, eikä sitä ole sen jälkeen juuri käytetty.
 
Antti1
22.03.2010 17:27:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vie se nuppi uudestaan huoltoon.
 
Osaatko sä tehdä vikaselvitystä tuohon laitteeseen? Kysymyksenasettelusta saa sen kuvan, että et. Millä perusteella pystyisit sen itse siis "ruuvailemaan" kuntoon? Ihan sähköturvallisuudenkin vuoksi se huolto vois olla kova sana. Ota vaikka yhteyttä huollon tehneeseen tahoon ja koita tahkota vähän edullisempi diili huonosti tehdystä duunista tms.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
aristoteles666
22.03.2010 17:30:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Vie se nuppi uudestaan huoltoon.
 
Osaatko sä tehdä vikaselvitystä tuohon laitteeseen? Kysymyksenasettelusta saa sen kuvan, että et. Millä perusteella pystyisit sen itse siis "ruuvailemaan" kuntoon? Ihan sähköturvallisuudenkin vuoksi se huolto vois olla kova sana. Ota vaikka yhteyttä huollon tehneeseen tahoon ja koita tahkota vähän edullisempi diili huonosti tehdystä duunista tms.

 
aivan oikein.
 
kallle
22.03.2010 18:14:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Vie se nuppi uudestaan huoltoon.
 
Osaatko sä tehdä vikaselvitystä tuohon laitteeseen? Kysymyksenasettelusta saa sen kuvan, että et. Millä perusteella pystyisit sen itse siis "ruuvailemaan" kuntoon? Ihan sähköturvallisuudenkin vuoksi se huolto vois olla kova sana. Ota vaikka yhteyttä huollon tehneeseen tahoon ja koita tahkota vähän edullisempi diili huonosti tehdystä duunista tms.

 
En lähde tässä sen kummemmin analysoimaan, mikä laitteessa voisi olla vikana, koska en todella ole mikään putkivahvistimiin erikoistunut henkilö. Enkä nyt tuolla ruuvailulla tarkoittanut ihan sitä, että itse alkaisin jotain räpeltämään. Aloin tässä vain miettiä, olisiko aika siirtyä käyttämään jotain monipuolisempaa/modernimpaa laitetta. Toki nuo vanhat putkivehkeet ovat tietyissä piireissä kovinkin arvostettuja, joten täytyyhän tuo kuntoon saada. Täytyy ottaa yhteyttä huollon tehneeseen kaveriin ja kysellä vähän mikä saattaisi olla pielessä.
 
pekurides
22.03.2010 18:38:06 (muokattu 22.03.2010 18:39:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kallle: Treeniksellä huomasin, että säriseepä nyt niin kovasti, että ei soittaminen onnistu. Ja tämä tapahtui kun laitoin pedaalista säröt päälle. Kaikilla säröpedaaleilla sama ilmiö.
 
hiukan sekavaa... onko tuo sitten aikaisemmin toiminut samoilla säröpedaaleilla hyvin ja nyt ihmeellisesti jotain häikkää vai mitä ihmettä ajat takaa?
 
Onko siinä vahvistimessa jotain omaa "pedaalia" mistä saat jotain lisäsäröjä vai tämä ensimmäinenkin oli joku metalzone siinä lisänä?
 
Oletko muilla vahvistimilla käyttänyt näitä samoja pedaaleja samoilla säädöillä ja saanut toivottua pörinää?
 
tietty määrä särinää ja huminaa kuuluu normaalistikin olla siinä "särötetyssä" saundissa varsinkin lisäpedaalilla ja sitä pitää vaan oppia hallitsemaan ja säätämään niin ettei mene överiksi:)
 
Äkkiseltään tuli mieleen että yksinkertaisesti vois olla vaan liikaa säröä ruuvattu puhtaan kliinin päälle metalzonesta ja ihmetellään kun ei saundaa samalta kuin cannibal Corpse ..... no, ihan läppänä vaan kun ei tiedä taustoja:)
 
niin, ja jos himassa kuitenkin ihan ok pörissyt ja sitten kun reeniksellä käännetään nupit kakkoon niin myös särinät ja hurinat nousevat tietenkin samalla... ja se maadoitettu pistorasia myös.
 
They see me rollin, they hatin.
Krice
22.03.2010 18:54:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kallle: Jätänkö kotiin koristeeksi ja päivitän "hieman" uudempiin vehkeisiin
 
Kyllä. Noin vanhassa koneessa on kaikki sähköosat varmasti melko hapekkaassa kunnossa. Pelkkä putkien vaihtaminen ei välttämättä auta enää.
 
aristoteles666
22.03.2010 18:56:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Kyllä. Noin vanhassa koneessa on kaikki sähköosat varmasti melko hapekkaassa kunnossa. Pelkkä putkien vaihtaminen ei välttämättä auta enää.
 
vie se nyt vain huoltoon, siinä saattaa olla hyvinkin yksinkertainen vika.
 
Janne19691
22.03.2010 19:25:15 (muokattu 22.03.2010 19:26:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Kyllä. Noin vanhassa koneessa on kaikki sähköosat varmasti melko hapekkaassa kunnossa. Pelkkä putkien vaihtaminen ei välttämättä auta enää.
 
Erehdys kuin tärähdys, perusputkikoneissa ei ole niin montaa osaa jotka kaipaa vaihtoa putkien lisäksi. Lähinnä elkot kaipaa ehkä vaihtoa, jokunen vastus jos on vaeltanut kovin kauas spekseistä.
 
Kysymys nyt vaan on siitä että haluaako sen laittaa kuntoon vai ei.
 
Rule #1: There are no rules.
kallle
22.03.2010 20:44:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hiukan sekavaa... onko tuo sitten aikaisemmin toiminut samoilla säröpedaaleilla hyvin ja nyt ihmeellisesti jotain häikkää vai mitä ihmettä ajat takaa?
 
Kyllä se on toiminut aikaisemmin ilman massiivisia kohinoita, ihan treenikäytössäkin. Nyt olen kokeillut bossin säröjä ja jotain multiefektiä, mutta kohisee varsin ikävästi. Tuossa ei todellakaan ole minkäänlaisia säröjä omasta takaa. Se on aikalailla on/off -mallia. Volume-, treble- ja bassosäädöt löytyy. Ja kyllähän minä tiedän, että särön kanssa aina vähän kohisee, mutta tämä on jo vähän liikaa. En ole koskaan kamalasti hifistellyt äänentoistolaitteiden kanssa,vaikka soittanut olen aina. Joku vois kantaa treenikselle sellaiset vehkeet, ettei muiden tarvis enää kuunnella mun valitusta huonoista soundeista. No joo... kyllähän toi kuntoon täytyy saada. Ja tuo nuppi on tarkalleen ottaen Selmer Truvoice Treble-n-Bass Fifty, ja tietysti krokotiilinnahkajäljitelmällä. Vm. noin 1964.
 
pekurides
22.03.2010 22:04:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kallle: Kyllä se on toiminut aikaisemmin ilman massiivisia kohinoita, ihan treenikäytössäkin. Nyt olen kokeillut bossin säröjä ja jotain multiefektiä, mutta kohisee varsin ikävästi. Tuossa ei todellakaan ole minkäänlaisia säröjä omasta takaa. Se on aikalailla on/off -mallia. Volume-, treble- ja bassosäädöt löytyy. Ja kyllähän minä tiedän, että särön kanssa aina vähän kohisee, mutta tämä on jo vähän liikaa. En ole koskaan kamalasti hifistellyt äänentoistolaitteiden kanssa,vaikka soittanut olen aina. Joku vois kantaa treenikselle sellaiset vehkeet, ettei muiden tarvis enää kuunnella mun valitusta huonoista soundeista. No joo... kyllähän toi kuntoon täytyy saada. Ja tuo nuppi on tarkalleen ottaen Selmer Truvoice Treble-n-Bass Fifty, ja tietysti krokotiilinnahkajäljitelmällä. Vm. noin 1964.
 
Tää on selvä juttu.
 
kokeile ekaksi vaihdella uusia etusputkia, ei maksa kun kympin kipale ja jos ei rauhotu niin sitten päätepuikot uusiksi, ei nekään kauheita kustanna.
 
Kyllähän tuollainen vanharouva pitää ajossa pitää eikä yhden kulahtaneen putken takia hylätä, kulutustavaraa ne putket on siinä missä hehkulamputkin:)
 
Sitten kun olet rahoissasi niin vaikkapa modernia ENGLiä kaveriksi niin saat jättää hyvästit pedaalijumpalle!
 
-p-
 
They see me rollin, they hatin.
aristoteles666
23.03.2010 00:04:22 (muokattu 23.03.2010 00:05:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekurides, saanko kysyä, oletko käynyt jotain sähköpuolen kouluja?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «