Aihe: Basson säätö
1 2 3 4 525 26 27 28 2932 33 34 35 36
poppamies
11.02.2010 23:38:24

J.Hollström: Kynsilakkaa on jotkut laittaneet noihin. Ruuvilukite on toinen.

Mun tapa olisi sopivasti "pilata" kierteet ruuveista. Vain sen verran että jäykistyy.
Lord Of The Strings
JuhaHo
12.02.2010 14:14:01
J.Hollström: Kynsilakkaa on jotkut laittaneet noihin. Ruuvilukite on toinen.

Kannattaa muistaa, että ruuvilukitteita on kolmea jäykkyyttä, joista itse käyttäisin miedointa, jolloin säätö vielä myöhemminkin onnistuu. Jos käytät jäykempää ei ruuvi enää lämmittämättä liikahda; ainakaan ehjänä.
Funkånaut
25.02.2010 22:17:39

Ei ollut kyllä säätäminen vaikeaa. Kattoin vaan ykkössivulta ohjeet ja pari bassoa tuli hetkessä mieleiseksi.
Do fries go with that shake?
pekezu
04.03.2010 22:26:52

Chameleon-88: Ei ollut kyllä säätäminen vaikeaa. Kattoin vaan ykkössivulta ohjeet ja pari bassoa tuli hetkessä mieleiseksi.

Tää on tätä. Itse olen jatkuvasti törmännyt siihen, että kun tuntuu soittopeli olevan jotenkin epämieluisa jne. Säädöt kohdalleen ja taas on innostus talossa.
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia."
HSS-Tommi
13.03.2010 20:26:41
Terve!

Mitä teen kaularaudan kanssa kun haluan kaulaa hieman notkolleen?
J.Hollström
13.03.2010 20:35:26
HSS-Tommi: Terve!

Mitä teen kaularaudan kanssa kun haluan kaulaa hieman notkolleen?

Jos kaula on kupera (esim. kielet ottaa otelautaan kiinni), niin kaularautaa pitää löysätä, eli kääntää auki (vastapäivään).

Jos taas se on liian kovera (kielet korkealla otelaudasta), niin kaularautaa kiristetään, eli ruuvia käännetään kiinni, ts. myötäpäivään.
HSS-Tommi
13.03.2010 20:40:44
J.Hollström: Jos kaula on kupera (esim. kielet ottaa otelautaan kiinni), niin kaularautaa pitää löysätä, eli kääntää auki (vastapäivään).

Jos taas se on liian kovera (kielet korkealla otelaudasta), niin kaularautaa kiristetään, eli ruuvia käännetään kiinni, ts. myötäpäivään.

Joo on tosiaan liian korkealla kielet, mutta kiitos tästä nyt.
matales
15.03.2010 11:46:20 (muokattu 15.03.2010 12:06:39)
Elikkäs vaidoin tuossa eilen kielet ja tänään kun soitellessa totesin bassoni paljon aiempaa raskassoittoisemmaksi niin aloin miettimään että onko tuolla viritysnupikan ympärille jäävällä kielen määrällä paljonkin merkitystä?

E: Tai no ei mitään, juutupe kerkis jo kertomaan, on sillä näemmä aika paljostikkin. Heh, kymmenen vuotta jo bassottelua takana eikä oo aiemmin tullut tämmöinen mieleen.No, nyt ei sit muuta kun ylimääräsiä pois napsimaan..
I don't want to talk to you no more, you empty-headed animal food trough water! I fart in your general direction! Your mother was a hamster and your father smelt of elderberries! -Frenchman
pekezu
15.03.2010 12:14:04

matales: Elikkäs vaidoin tuossa eilen kielet ja tänään kun soitellessa totesin bassoni paljon aiempaa raskassoittoisemmaksi niin aloin miettimään että onko tuolla viritysnupikan ympärille jäävällä kielen määrällä paljonkin merkitystä?

E: Tai no ei mitään, juutupe kerkis jo kertomaan, on sillä näemmä aika paljostikkin. Heh, kymmenen vuotta jo bassottelua takana eikä oo aiemmin tullut tämmöinen mieleen.No, nyt ei sit muuta kun ylimääräsiä pois napsimaan..

Mä en ainakaan ole moista huomannut, mun mielestä se kieli on aivan yhtä kireällä, oli sitä kieltä siellä viisi kierrosta tai kaksi. Siitä satulan ja tallan välistä se jännite mitataan, eikä niillä ylijäävillä pätkillä ole erityisesti merkitystä. Kannattaa painaa satulan ja tallan kohdalta kieltä ronskisti alaspäin, että se hieman taittuu. Näin se asettuu jo valmiiksi siihen asentoon, mihin se ajan kanssa asettuisi muutenkin.
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia."
poppamies
15.03.2010 12:18:59

matales: Elikkäs vaidoin tuossa eilen kielet ja tänään kun soitellessa totesin bassoni paljon aiempaa raskassoittoisemmaksi...

Ei sillä ylimääräisellä ole mitään merkitystä soitettavuuden kannalta. Uudet kielet on vain muuten jäykemmät tai paksummat.
Lord Of The Strings
matales
15.03.2010 13:05:09 (muokattu 15.03.2010 13:43:37)
poppamies: Ei sillä ylimääräisellä ole mitään merkitystä soitettavuuden kannalta. Uudet kielet on vain muuten jäykemmät tai paksummat.

Juu tuo on tullut huomattua, nyt tuntuivat vaan tavallista huomattavasti jäykemmiltä, vaikka saman paksuinen vakiosetti(130-45 GHSBoomersit) on ollut bassoissa käytössä ties kuin kauan. En tiiä sit onko tämä ko.basso mulla jotenkin erikoinen yksilö vaan kun käytettynä hommasin ja nyt oli eka kerta ostamisen jälkeen kun vaihdoin itse kielet(heti oston jälkeen vein siis perushuoltoon ja samalla vaihdatin kielet(ja tuolla liikkeessä olivat muuten kans jättäneet melko vähän sitä kieltä)), mut kyllä tuo nyt huomattavasti mukavamman tuntuseksi tuli soittaa kun otin sen 4-5 senttiä pois joka kielestä.
Tosin sit taas mitä oon tuohon 6-kieliseen kieliä vaihdellut niin siinä ei oo paljoa ollut pahemmin eroa tuossa jäykkyydessä ennen ja jälkeen vaihdon vaikka on aina tullut rullattua kaikki mitä rullattavissa on.
En tiiä, mystistä hommaa. Pitää vielä vaikka koittaa tehdä sama tuohon toiseen vitoseen ja katsoa mitä tapahtuu.

E: Vai meninkö vaan provoon. Taisinpa mennä. Hidas maanantai.
I don't want to talk to you no more, you empty-headed animal food trough water! I fart in your general direction! Your mother was a hamster and your father smelt of elderberries! -Frenchman
pekezu
15.03.2010 17:07:34

matales: Juu tuo on tullut huomattua, nyt tuntuivat vaan tavallista huomattavasti jäykemmiltä, vaikka saman paksuinen vakiosetti(130-45 GHSBoomersit) on ollut bassoissa käytössä ties kuin kauan. En tiiä sit onko tämä ko.basso mulla jotenkin erikoinen yksilö vaan kun käytettynä hommasin ja nyt oli eka kerta ostamisen jälkeen kun vaihdoin itse kielet(heti oston jälkeen vein siis perushuoltoon ja samalla vaihdatin kielet(ja tuolla liikkeessä olivat muuten kans jättäneet melko vähän sitä kieltä)), mut kyllä tuo nyt huomattavasti mukavamman tuntuseksi tuli soittaa kun otin sen 4-5 senttiä pois joka kielestä.
Tosin sit taas mitä oon tuohon 6-kieliseen kieliä vaihdellut niin siinä ei oo paljoa ollut pahemmin eroa tuossa jäykkyydessä ennen ja jälkeen vaihdon vaikka on aina tullut rullattua kaikki mitä rullattavissa on.
En tiiä, mystistä hommaa. Pitää vielä vaikka koittaa tehdä sama tuohon toiseen vitoseen ja katsoa mitä tapahtuu.

E: Vai meninkö vaan provoon. Taisinpa mennä. Hidas maanantai.

No ei toi poppiksen heitto kyllä mun mielestä provo ollut.

Mun veikkaus on, että se jäykkyydentunne tulee (kuten ylempänä mainitsin, mutten selventänyt) siitä, että jos rullaa koko yli menevän osan tappiin, tulee kieli jyrkemmässä kulmassa satulaan.

Koska bassonkielien ydinlanka (ja muukin kieli) ovat huomattavasti mm. kitarankieltä jäykempää tavaraa, jää kieli näinollen enemmän "kaarelle" satulan jälkeen. Tähän auttaa kielen painaminen satulan molemmin puolin, jolloin kieli ikäänkuin taittuu parempaan asentoon.

Itselleni on nykyisin täysin normaali toimenpide kieltenvaihdossa painaa sekä tallan edestä, että satulan molemmin puolin kieli kohdilleen. Sen lisäksi uudet kielet ovat ainakin itselläni olleet useimmiten hieman vanhoja jäykemmät, mutta asettuneet (eli venyneet) parin päivän sisällä taas samantuntuisiksi. Myös eri valmistajien eripaksuiset kielet voivat olla hieman erilaisia jäykkyydeltään.
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
MissD
20.03.2010 13:39:34
Olen vielä alottelija, joten en tiedä bassoista kovinkaan paljoa. Ongelmana olis uuden, ESP LTD B-154 basson G kielen särinä otelautaa vasten. Särissyt alusta alkaen, mutta nyt kun kävin viemässä ammattilaiselle huoltoon, särisee vielä enemmän. Kaikki muut kielet kunnossa (4 kielinen). Viritysmittari näyttää G:n olevan alivireessä, mutta en uskalla kiristää enää yhtään koska on todella kireällä. Johtuuko särinä vain upouudesta kielestä vai jostain muusta?
poppamies
20.03.2010 20:40:01

MissD: Olen vielä alottelija, joten en tiedä bassoista kovinkaan paljoa. Ongelmana olis uuden, ESP LTD B-154 basson G kielen särinä otelautaa vasten. Särissyt alusta alkaen, mutta nyt kun kävin viemässä ammattilaiselle huoltoon, särisee vielä enemmän. Kaikki muut kielet kunnossa (4 kielinen). Viritysmittari näyttää G:n olevan alivireessä, mutta en uskalla kiristää enää yhtään koska on todella kireällä. Johtuuko särinä vain upouudesta kielestä vai jostain muusta?

Laita se basso ekaksi vireeseen. Ei se kieli katkea. Tottakai alvireinen kieli lepattaa ja särisee.
Lord Of The Strings
poppamies
22.03.2010 16:16:45

MissD: Kaiksi edellista kieltä oli katkennut, mittarin näyttäessä että olivat alivireessä

Ei oo mahdollista! Nyt tuntuu siltä että vedät kielet oktaavin ylivireeseen. Näin sen täytyy olla...
Lord Of The Strings
JussiKoo
22.03.2010 16:17:06
MissD: Kaiksi edellista kieltä oli katkennut, mittarin näyttäessä että olivat alivireessä

Mitä? Oktaavin liian korkealla - ei kai sentään? Normikielet eivät katkea normaalivireeseen viritettäessä. Kulkevathan kielet oikeita reittejä, etteivät ole jostain solmussa tms?

Ja perustsekkaus: Onko normaalivire E-A-D-G, niin, että paksuin kieli on tuo E? Onko viritin sellainen, joka on tarkoitettu myös basson virittämiseen? Mitkä kielet, mikä basso?
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
JuhaHo
30.03.2010 11:57:13
Olen antanut joskus 80-luvun alussa käytettynä hankkimani Ibanez Roadstar II basson poikani käyttöön. Hän käyttää sitä lähinnä Släppi soittoon. Kokeilin bassoa tässä yksi päivä ja huomasin, että kielet olivat melko korkealla slap-tekniikkaan. Yritin säätää kaularautaa sivun 1 ohjeen mukaisesti, mutta havaitsin, ettei sitä pysty kääntämään myötäpäivään edes hyvällä avaimella vaikka kuinka otsasuoni pullistuisi. Toiseen suuntaan ruuvi kääntyy helposti, mutta mitään ei tapahdu sen lisäksi että ruuvi tulee ulos kaulasta.

Basso säädätettiin liikkeessä pari vuotta sitten ja se oli jonkin verran nykyistä parempi. Onko mitään tehtävissä vai pitääkö suunnata kaula- ja/tai bassokauppaan jos haluaa instrumentista soitettavamman.
J.Hollström
30.03.2010 12:05:31
JuhaHo: Olen antanut joskus 80-luvun alussa käytettynä hankkimani Ibanez Roadstar II basson poikani käyttöön. Hän käyttää sitä lähinnä Släppi soittoon. Kokeilin bassoa tässä yksi päivä ja huomasin, että kielet olivat melko korkealla slap-tekniikkaan. Yritin säätää kaularautaa sivun 1 ohjeen mukaisesti, mutta havaitsin, ettei sitä pysty kääntämään myötäpäivään edes hyvällä avaimella vaikka kuinka otsasuoni pullistuisi. Toiseen suuntaan ruuvi kääntyy helposti, mutta mitään ei tapahdu sen lisäksi että ruuvi tulee ulos kaulasta.

Basso säädätettiin liikkeessä pari vuotta sitten ja se oli jonkin verran nykyistä parempi. Onko mitään tehtävissä vai pitääkö suunnata kaula- ja/tai bassokauppaan jos haluaa instrumentista soitettavamman.

Kannattaa avata se ruuvi ja suhauttaa sinne voitelua joukkoon. Kielet löysälle ennen avaamista mielellään.
JuhaHo
31.03.2010 15:42:22
J.Hollström: Kannattaa avata se ruuvi ja suhauttaa sinne voitelua joukkoon. Kielet löysälle ennen avaamista mielellään.

Kiitos vastauksesta. Ei auttanut tämäkään, joten otin kaulan irti, jolloin sain kunnon otteen ruuvista ja kaulasta ja pääsin vääntämään oikein voimalla, niin sain kuin sainkin ruuvin antamaan periksi. Voiteluun käytin LPS:n silikoni sprayta, koska aseöljypurkkini ei ollut lähettyvillä. Kun asensin kaulan takaisin olivat kielet melko siedettävällä korkeudella. Otaksun, ettei tämän oikeasti kuluisi olla näin hankalaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)