baron 18.03.2010 08:05:08 | |
---|
http://books.google.fi/books?id=Gk6 … ge&q=sus4b9%20chord&f=false Mulla on työn alla jazzmollin moodit ja löysin ylläolevan jossa on esitetty miten asteikot soitetaan kitaran yhdellä kielellä. Kun näin sen, vähän aikaa pähkäilin kunnes keksin että yhdessä moodissa on virhe eli ei kannata aina heti kaikkea uskoa mitä netistä löytää. Haluaako joku muu arvuutella/etsiä virhettä asteikoista? Myös ei-kitaristeille käy koska otteen vieressä on nuotin nimi. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dr Dominant 18.03.2010 08:55:48 | |
---|
näyttäis olevan toi lokrinen #2, olikse siellä nimetty locrian with natural 2 tai jotain sinnepäin. Siellä oli puhdas kvintti eikä vähennetty. "Dr. Dominant, I presume?" |
baron 18.03.2010 09:04:08 | |
---|
Dr Dominant: näyttäis olevan toi lokrinen #2, olikse siellä nimetty locrian with natural 2 tai jotain sinnepäin. Siellä oli puhdas kvintti eikä vähennetty. Jess! Mä oon oppinut sen asteikon nimellä aiolinen b5 ja tossa se on ihan normaali aiolinen. Saataisko me tästä ihan oikea visailu klasaripalstan tyyliin? Eli se joka ekana vastaa oikein pistää seuraavan? Eli jos Dr D keksii sopivan kysymyksen, voisi jatkaa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dr Dominant 18.03.2010 11:09:02 | |
---|
baron: Saataisko me tästä ihan oikea visailu klasaripalstan tyyliin? Eli se joka ekana vastaa oikein pistää seuraavan? Eli jos Dr D keksii sopivan kysymyksen, voisi jatkaa. Ööh, tota nyt on pää ihan tyhjä. Ei taida juuri tällä hetkellä irrota, sori! Pistäkää idearikkaammat kisailua pystyyn, mulla menee kaikki vähäinenkin luomisenergia nyt muihin hommiin ;-) "Dr. Dominant, I presume?" |
Anselmi83 20.03.2010 10:52:42 | |
---|
Mä voin aloittaa. Mitkä on tolppamerkinnät ja asteikot seuraavalle sointukululle: Cmaj7-A7b9-Dm7-B7b9-Em7-Eb7-Dm7-Db7-Cmaj7 |
baron 20.03.2010 11:43:03 (muokattu 20.03.2010 13:01:31) | |
---|
Anselmi83: Mä voin aloittaa. Mitkä on tolppamerkinnät ja asteikot seuraavalle sointukululle: Cmaj7-A7b9-Dm7-B7b9-Em7-Eb7-Dm7-Db7-Cmaj7 Mä yritän mutta en kaikkea kerralla, ekaksi vain tolpat I - V/II - II - V/III - III - Vs/II - II - Vs - I Menköön nyt sitten asteikotkin samaan syssyyn Cmaj7 = C jooninen A7b9 = A mixb2b6 Dm7 = D doorinen B7b9 = B mixb2b6 Em7 = E fryyginen Eb7 = Eb overtone Dm7 = D doorinen Db7 = Db overtone Cmaj7 = C jooninen You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 20.03.2010 12:47:27 | |
---|
baron: Mä yritän mutta en kaikkea kerralla, ekaksi vain tolpat I - V/II - II - V/III - III - Vs/II - II - Vs - I Jep varmaan noin, mutta en malta olla lisäämättä miten paljon mielenkiintoisempaa olisi nähdä tuo sama nuottiviivastolla. ..anteeksi mieltymykseni. |
Anselmi83 20.03.2010 16:36:24 | |
---|
baron: Mä yritän mutta en kaikkea kerralla, ekaksi vain tolpat I - V/II - II - V/III - III - Vs/II - II - Vs - I Menköön nyt sitten asteikotkin samaan syssyyn Cmaj7 = C jooninen A7b9 = A mixb2b6 Dm7 = D doorinen B7b9 = B mixb2b6 Em7 = E fryyginen Eb7 = Eb overtone Dm7 = D doorinen Db7 = Db overtone Cmaj7 = C jooninen Bingo! Eli baronin vuoro jatkaa. |
baron 20.03.2010 17:51:53 | |
---|
Anselmi83: Bingo! Eli baronin vuoro jatkaa. Lähden tästä kohta keikalle. Yritän huomenna keksiä jotain. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron: A7b9 = A mixb2b6 Helpommin D harmonisen mollin viides moodi(A fryyginen dominantti)? ihku |
baron 21.03.2010 22:47:01 (muokattu 21.03.2010 22:47:47) | |
---|
Tonski: Helpommin D harmonisen mollin viides moodi(A fryyginen dominantti)? Harmonisen mollin viides moodi = Fryyginen dominantti Miksolyydinen b2b6 = mixb2b6 Spanish Phrygian Scale Spanish Gypsy Scale Phrygian Major Scale Rakkaalla lapsella on monta nimeä jotka kaikki on syytä tuntea. Mutta mitä nimeä siitä sitten pitäisi käyttää? Mä olin oppinut fryygisen dominantin mutta mut nuijittiin tällä samalla palstalla koska fryyginen on molliasteikko ja duuriasteikosta ei muka saa käyttää molliasteikkoon viittaavaa nimeä. Joku väitti että yksiselitteisin tapa on käyttää duuriasteikon moodeja pohjana ja kertoa miten kyseessä oleva asteikko siitä poikkeaa ja siitä miksolyydinen b2b6, lyhennettynä mixb2b6. Mä oon kerran muuttanut kantaani miksi tätä asteikkoa nimitän enkä toista kertaa sitä tee. Yritä sinäkin oppia että fryyginen dominantti ja mixb2b6 on prikulleen sama asia ja palstan teoriaviisaiden mielestä jälkimmäinen on parempi nimi. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron 21.03.2010 23:04:04 | |
---|
Uusi kysymys Fm#5 - G7 - Cmaj7 Analyysi? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Schnowotski 21.03.2010 23:23:15 (muokattu 21.03.2010 23:25:04) | |
---|
baron: Uusi kysymys Fm#5 - G7 - Cmaj7 Analyysi? Haetko sitä, että tuo Fm#5 on kyseenalaisesti napolilainen sekstisointu. Lainausmerkit, nuo kirjotetun kielen "kondomit" - väärinymmärrysten "ehkäisyvälineet". |
baron 21.03.2010 23:26:53 (muokattu 21.03.2010 23:32:17) | |
---|
Schnowotski: Haetko sitä, että tuo Fm#5 on väärinkirjoitettu napolilainen sekstisointu. No joo, sitä mä hain. Ylinousevaa mollisointua ei käytetä koska se on duurisoinnun terssikäännös ja tässä tapauksessa Db eli bII asteen sointu eli napolilainen sekstisointu. (Jonkunlainen kompakysymys olevinaan, tarkoituksella väärinkirjoitettu) Ole hyvä ja jatka. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Tonski 22.03.2010 13:33:15 | |
---|
baron: Joku väitti että yksiselitteisin tapa on käyttää duuriasteikon moodeja pohjana ja kertoa miten kyseessä oleva asteikko siitä poikkeaa ja siitä miksolyydinen b2b6, lyhennettynä mixb2b6. Mä oon kerran muuttanut kantaani miksi tätä asteikkoa nimitän enkä toista kertaa sitä tee. Yritä sinäkin oppia että fryyginen dominantti ja mixb2b6 on prikulleen sama asia ja palstan teoriaviisaiden mielestä jälkimmäinen on parempi nimi. Mm.. En oo ennen kuullukaan tuosta tavasta, kait suht loogista, mutta silti lienee ihan sama mikä lyyrinen horisontti se on nimeltään jos saa selville. Melkein kaikkein helpointa ois käyttää "x-asteikon y. moodi", niin ei ikinä menis pieleen. ihku |
baron 22.03.2010 15:31:46 (muokattu 22.03.2010 22:56:35) | |
---|
Tonski: . Melkein kaikkein helpointa ois käyttää "x-asteikon y. moodi", niin ei ikinä menis pieleen. Toi pitää kyllä paikkansa. Mutta kun "gurut" ovat tehneet hienoja suomennoksia: muunneasteikko (RMM seitsemäs), yläsävelasteikko (RMM neljäs) niin sääli olisi jättää niitä käyttämättä. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Schnowotski 22.03.2010 22:48:57 | |
---|
baron: Ole hyvä ja jatka. Oli minulla tähän jotain analyysinpoikasta, mutta ei se oikein... keksikään vain joku muu jos tulee mieleen jotain sopivaa. Lainausmerkit, nuo kirjotetun kielen "kondomit" - väärinymmärrysten "ehkäisyvälineet". |
baron 23.03.2010 07:45:59 | |
---|
"Yksi hullu kysyy enemmän kuin 10 viisasta ehtii vastata" Mihin tarvitaan luonnollista mollia? (Tähän ei varmaan oo yksiselitteistä vastausta mutta mitä siitä) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Bitti-Hiisi 23.03.2010 08:29:54 | |
---|
baron: "Yksi hullu kysyy enemmän kuin 10 viisasta ehtii vastata" Mihin tarvitaan luonnollista mollia? (Tähän ei varmaan oo yksiselitteistä vastausta mutta mitä siitä) Etkö oo ikinä törmänny esim. sointukiertoon Am, F ja G? Sun pitää selkeesti ruveta kuuntelemaan enemmän Iron Maidenia... :) By your command! |
baron 23.03.2010 08:36:49 | |
---|
Bitti-Hiisi: Etkö oo ikinä törmänny esim. sointukiertoon Am, F ja G? Sun pitää selkeesti ruveta kuuntelemaan enemmän Iron Maidenia... :) Aukko yleissivistyksessä! Mun hakema vastaus on enemmän jazz/klasaripuolelta. Jos nyt odotettaisiin muitakin vastauksia. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |