Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: NOS-etuasteputket
1 2
teddy boy
21.03.2010 10:43:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pöö!
 
Hyvä asiantunteva mnetin raati. Mikä on yleinen konsensus vanhoista etuasteputkista? Ovatko rahan väärti? Mulla olisi '67 Bandmaster nuppi äänityskäytössä Rivera Silent Sisterin kanssa ja pohdin pitäiskö etuaste miinoittaa NOS:illa? Äänitys tapahtuu prokamoilla eli äänensävyllä on merkitystä.
 
Kuinka hyviä ovat tällä hetkellä tarjolla olevat kalliit etuasteputket, esim. TAD, verrattuna Telefunkkeniin tms?
 
Kiitos jo etukäteen!
 
"and in the land of star-crossed lovers and barren-hearted wanderers, forever lost in forsaken missives and satan's pull, we seek the unseekable and we speak the unspeakable"
McNulty
21.03.2010 11:53:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teddy boy: Pöö!
 
Hui!
 
Hyvä asiantunteva mnetin raati. Mikä on yleinen konsensus vanhoista etuasteputkista? Ovatko rahan väärti?
 
Asiantuntevasta en tiedä. Muutamaa NOS 12AX7-etusta ja 6V6-pääteputkea kokeilin tuossa Matampin Minimatissa. Erot hyviin nykyputkiin ovat aikas minimaalisia. Hyvin olen pärjännyt juurikin TADin, Svetlanan (C-logo) ja Tung-Solin putkilla... joita kuitenkin saa useamman kappaleen yhden Jucciz-hinnoitellun Telefunkenin hinnalla.
 
Mulla olisi '67 Bandmaster nuppi äänityskäytössä Rivera Silent Sisterin kanssa ja pohdin pitäiskö etuaste miinoittaa NOS:illa? Äänitys tapahtuu prokamoilla eli äänensävyllä on merkitystä.
 
Pro-kamoilla varustetussa äänitystilassa on varmasti myös hyvä EQ, jolla siihen omaan soundiin voi vaikuttaa etuasteputkia enemmänkin. Tietysti, kun kamalistaasi katsoo, niin tuohon oikeasti vanhanliiton meininkiin voi huoletta liittää myös NOS-putket... fiiliksen ja meiningin (eli mojon) takia. Soundillisesti tuskin saat kauheasti lisäarvoa, korvien väliin kylläkin :)
 
Kuinka hyviä ovat tällä hetkellä tarjolla olevat kalliit etuasteputket, esim. TAD, verrattuna Telefunkkeniin tms?
 
Kuten tuolla dadassa mainitsin, niin hyvät putket ovat hyviä, valmistusajankohdasta riippumatta. Ei ne silloin 50- tai 60-luvulla Fenderin tehtaillakaan välittäneet siitä mitä sinne styrkkarin sisään survottiin... kunhan oli oikeaa mallia ja että vahvistin toimi.
 
Kiitos jo etukäteen!
 
Kiitos ja anteeksi!
 
Getcha Pull - 6604
duc
21.03.2010 12:41:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Todennäköisesti Telefunken on TADia parempi soundiltaan, mutta kannattaa toki testata ja kuunnella itse ja miettiä sitä hintaeroa että kannattaako hankinta. Tosin eipä se parin kalliimman putken hankinta ammattilaishommissa paljoa pitäs budjettia rasittaa :)
oiva tumpeloinen
21.03.2010 12:43:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

duc: Todennäköisesti Telefunken on TADia parempi soundiltaan, mutta kannattaa toki testata ja kuunnella itse ja miettiä sitä hintaeroa että kannattaako hankinta. Tosin eipä se parin kalliimman putken hankinta ammattilaishommissa paljoa pitäs budjettia rasittaa :)
 
Mua taaskin kiinnostaisi, miten voidaan suorilta sanoa jonkun putken olevan toista parempi soundiltaan joka paikassa.
 
Aloittajalle vielä sen verran, että jos mojon takia lähdet ostamaan, niin osta ihmeessä pois. Muuten voipi olla ilot vähän niin ja näin. Tosin eipä noi montaa kymppiä maksa, jos ulkomailta katselee.
 
duc
21.03.2010 12:48:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Mua taaskin kiinnostaisi, miten voidaan suorilta sanoa jonkun putken olevan toista parempi soundiltaan joka paikassa.
 
No hyvä että kiinnostaa. Tässä ei kumminkaan mitään mörrimöykkymetallisoundia oltu hakemassa, sinne voikin soveltua joku hi-gain perusputki paremmin.
oiva tumpeloinen
21.03.2010 12:51:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

duc: No hyvä että kiinnostaa. Tässä ei kumminkaan mitään mörrimöykkymetallisoundia oltu hakemassa, sinne voikin soveltua joku hi-gain perusputki paremmin.
 
Hyvinhän se taas kysymykseen vastasi. Sitä en kyllä tiedä, mistä tuo mörrimöykkymetallisoundi tähän tuli. Minä en sitä ainakaan mainostanut.
 
Mutta vieläkin uusin kysymyksen. Kun jokaisella on vähän erilainen maku soundin suhteen, ja erilaiset vahvarit, mitä halutaan saada kuulostamaan eri tavalla erilaiselta, niin miten voidaan sanoa, että Telefunken soundaa aina paremmalta? Vai onko tämä vähän samanlainen asia kuin, että kaikkiin kysymyksiin vastaus on 42?
 
pekurides
21.03.2010 12:57:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Mua taaskin kiinnostaisi, miten voidaan suorilta sanoa jonkun putken olevan toista parempi soundiltaan joka paikassa.

 
jep.
 
Hevimetallihommissa ärhäkkäämmät TAD:it potkii tiukemmin mutta Kyllä niissä 5xkalliimmissa telefunkkeneissa on oma juttunsa varsinkin kevyemmässä soitannassa.
 
jos se telefunkenin smoothimpi ja keskialueelta korostuva saundi ilman sirinöitä toimii niin silloin ei perusputket enää taho oikein kelvata...
 
Erilaisia ovatten ja ehkä aika näyttää jos telefunken vielä kestää sen 5xpidempään niin silloinhan on hintansa väärti:)
 
Toisaalta 5xtelefunken etuset hinnalla saapi melkein jo kohtuu asiallisen nupinkin tai kitaran niin... :)
 
They see me rollin, they hatin.
duc
21.03.2010 13:06:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Hyvinhän se taas kysymykseen vastasi. Sitä en kyllä tiedä, mistä tuo mörrimöykkymetallisoundi tähän tuli. Minä en sitä ainakaan mainostanut.
 
Mutta vieläkin uusin kysymyksen. Kun jokaisella on vähän erilainen maku soundin suhteen, ja erilaiset vahvarit, mitä halutaan saada kuulostamaan eri tavalla erilaiselta, niin miten voidaan sanoa, että Telefunken soundaa aina paremmalta? Vai onko tämä vähän samanlainen asia kuin, että kaikkiin kysymyksiin vastaus on 42?

 
Eikös tuossa aloitusviestissä tullut vahvistin aika hyvin selväksi? Ja sanoin "todennäköisesti", mistä sitä tietää vaikka johonkin käyttötarkoitukseen parhaimman soundin saa heittämällä ECC83:t metsään etuasteesta ja laittamalla tilalle vaikka TADin tai GT:n 7025 tai 5751 -putkia. Perusrokkimeininkiin kumminkin veikkaisin että Telefunken tai vastaava laadukas putki toimii paremmin.
aristoteles666
21.03.2010 13:38:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

duc: No hyvä että kiinnostaa. Tässä ei kumminkaan mitään mörrimöykkymetallisoundia oltu hakemassa, sinne voikin soveltua joku hi-gain perusputki paremmin.
 
yrittäkää jo ymmärtää että ei ole mitään high gain putkia tai low gain putkia vaan kaikki ne 12AX7 on ihan yhtä high gain.
 
teddy boy
21.03.2010 13:39:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve taas,
 
Eli konsensus tuntuu olevan että "up to you"?
 
Mun pitää harkita tätä asiaa vielä. Itse olen ollut ainakin todella tyytyväinen TAD:in putkiin aikaisemmin ja olen niitä ajatellut kokeilla taas uudestaan. 100 euroa en maksa Telefunkkenista sen tiedän jo nyt, mutta onhan niitä monia muitakin edullisempia erimerkkisiä putkia, jotka on samalla tehtaalla valmistettu.
 
Ja minkälaista soundia siis haetaan? Telecasterista piuha sisään Bandmasteriin, volume kasiin, EQ:t mielen mukaan. Joskus on Fulltone Tube Tape Echo edessä. Ja voi ei... siihenkin pitäisi tietty sovittaa joku uusi etuasteputki jos kerran Bandmasteriinkin.Tube Tape Echoa tulee usein käytettyä juuri sen eutasteen takia. Tulee pikkumuroa lisää sopivasti. Tää on kyllä loppumaton suo ;)
 
Riveran Silent Sisterissä on Eminence Texas Heat joka mikitetään Shure 57:lla ja Beyerdynamic M160:lla. Etuasteena on API A2D tai Avedis MA5. Sieltä mennään Empirical Labsin UBK Fatsoon, Purplen Audion Actioniin ja Avediksen E27:n kautta Apin AD-muuntimille ja sit Cubaselle.
 
"and in the land of star-crossed lovers and barren-hearted wanderers, forever lost in forsaken missives and satan's pull, we seek the unseekable and we speak the unspeakable"
aristoteles666
21.03.2010 13:42:23 (muokattu 21.03.2010 13:42:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekurides: jep.
 
Hevimetallihommissa ärhäkkäämmät TAD:it potkii tiukemmin mutta Kyllä niissä 5xkalliimmissa telefunkkeneissa on oma juttunsa varsinkin kevyemmässä soitannassa.
 
jos se telefunkenin smoothimpi ja keskialueelta korostuva saundi ilman sirinöitä toimii niin silloin ei perusputket enää taho oikein kelvata...
 
Erilaisia ovatten ja ehkä aika näyttää jos telefunken vielä kestää sen 5xpidempään niin silloinhan on hintansa väärti:)
 
Toisaalta 5xtelefunken etuset hinnalla saapi melkein jo kohtuu asiallisen nupinkin tai kitaran niin... :)

 
ja sanot että kuulet sen eron noin?
hassua, muistan sinun myöntäneen että ne erot ovat enemmän korvien välissä kuin oikeita eroja.
 
duc
21.03.2010 13:43:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: yrittäkää jo ymmärtää että ei ole mitään high gain putkia tai low gain putkia vaan kaikki ne 12AX7 on ihan yhtä high gain.
 
Tosielämässä noiden vahivstuksilla on kyllä eroa.
aristoteles666
21.03.2010 13:46:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

duc: Tosielämässä noiden vahivstuksilla on kyllä eroa.
 
tosielämässä niillä juuri ei ole .
 
oiva tumpeloinen
21.03.2010 13:46:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teddy boy: Eli konsensus tuntuu olevan että "up to you"?
 
Kyllä mä näkisin, että se on nimenomaan sitä up yours-meininkiä koko homma. =)
 
Jos jostain löydät halvalla (kyllä niitä ihan Telefunkenejakin välillä näkee sopuhintaan), tai mojo vaatii, niin ilman muuta kannattaa kokeilla. Mutta jos on tyytyväinen jollain muulla putkella, ei mikään NOS-putki ole kuitenkaan mikään graalin malja, millä saadaan hommat paljon paremmaksi.
 
duc
21.03.2010 13:47:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: tosielämässä niillä juuri ei ole .
 
Sinä nyt olet tunnetusti aivan pihalla kaikesta.
teddy boy
21.03.2010 13:57:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Kyllä mä näkisin, että se on nimenomaan sitä up yours-meininkiä koko homma. =)
 
Jos jostain löydät halvalla (kyllä niitä ihan Telefunkenejakin välillä näkee sopuhintaan), tai mojo vaatii, niin ilman muuta kannattaa kokeilla. Mutta jos on tyytyväinen jollain muulla putkella, ei mikään NOS-putki ole kuitenkaan mikään graalin malja, millä saadaan hommat paljon paremmaksi.

 
Kiitti vastauksesta! Tajusin juuri että nuo TAD:it on kiinalaisia. Mulla on sellainen periaate että vastustan kaikkea kiinalaisia tuotteita rock-muusiikissa. Ja itseasiassa kiinalaisia tuotteita yleensä. Laatu ei ole koskaan vakuuttanut.
 
Mut joo, ehkä alan etsimään edullisempia NOS-putkia...
 
"and in the land of star-crossed lovers and barren-hearted wanderers, forever lost in forsaken missives and satan's pull, we seek the unseekable and we speak the unspeakable"
pekurides
21.03.2010 13:58:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: ja sanot että kuulet sen eron noin?
hassua, muistan sinun myöntäneen että ne erot ovat enemmän korvien välissä kuin oikeita eroja.

 
nyt muistat väärin:9
Kyllä nuo telefunkenit varsinkin helposti erottaa saundiltaan ,kun päikseen vaihtaa jonkun muun tilalle.
 
miten paljon sitä eroa sitten syntyy korvien välissä ei tiedä kukaan, sokkona varmaan pitäisi vertailla ja lopuksi katsoa mitkä ne parhaalta saundaisi?
 
Sitä paha sanoa mikä etusputki on paras, eri vehekeissä tuntuu toisten EQ toimivan kivemmin ja myös ihan makumieltymyksistä johtuen.
 
Kyllähän nuiden NOS pitäisi vissiin ihan speksien mukaan olla parhaat sähköisessä mielessä olen antanut itseni ymmärtää?
 
They see me rollin, they hatin.
oiva tumpeloinen
21.03.2010 14:00:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teddy boy: Kiitti vastauksesta! Tajusin juuri että nuo TAD:it on kiinalaisia. Mulla on sellainen periaate että vastustan kaikkea kiinalaisia tuotteita rock-muusiikissa. Ja itseasiassa kiinalaisia tuotteita yleensä. Laatu ei ole koskaan vakuuttanut.
 
Mut joo, ehkä alan etsimään edullisempia NOS-putkia...

 
Käsittääkseni TAD vain leimaa putket. Eli jollain tavalla varmistuvat laadusta ja antavat "hyville" putkille oman "takuunsa" laadusta.
 
SirElwood
21.03.2010 14:02:14 (muokattu 21.03.2010 14:02:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekurides: Kyllähän nuiden NOS pitäisi vissiin ihan speksien mukaan olla parhaat sähköisessä mielessä olen antanut itseni ymmärtää?
 
Mitkä speksit ja miten sähköisessä mielessä? Datalehtiä vertaamalla? Verrataanko maksimi-arvoja vai valmistajan antamia "design center" arvoja? Sisäisiä kapasitansseja? Katodin pinnoitteen materiaalia ja/tai paksuutta? Mitä?
 
Metalrock
21.03.2010 14:07:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: yrittäkää jo ymmärtää että ei ole mitään high gain putkia tai low gain putkia vaan kaikki ne 12AX7 on ihan yhtä high gain.
 
http://www.tubedepot.com/12ax7reviews.html
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «