Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ovationeista ja vähän muistakin
1 2
hallu
13.03.2010 11:35:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, täällä ei olekaan ollut aikoihin "minkä kitaran ostaisin" ketjuja;-) Ei maar, pakko mun on kummiskin pari kysymystä laittaa, kun on vähän jäänyt askarruttamaan. Eli olen noista olemassa olevista ketjusta lukenut kitaran säilyttämisestä ja laminaatin ja vanerin ja puun eroista saundiin ja muutenkin eli ei siitä enempää.
 
Josko joku osaisi kertoa tästä kitarasta ensinnäkin sen mistä materiaalista se on tehty ja tietenkin muutenkin jos on kokemusta tai muuten vaan tekee mieli sanoa.
http://www.thomann.de/fi/ovation_cc … id=20d86c2c5c3c8da67305c358c894e066
 
Olen hakemassa sellaista hyvää yleisrämpyttelykitaraa korkeintaan keskinkertaiselle riparirämpyttäjälle. Projektina olisi vielä opetella vanhoilla päivillä jazzia ja bluesia joten jonkin sortin kompromissia olen tähän hakemassa. Tämä http://www.f-musiikki.fi/kitarat_ja … ra_/_saga_teraskielinen_kitara.html kitara kovasti kiinnostaisi ja houkuttelisi, mutta se on hinnaltaan ihan kipurajoilla enkä ole varma miten se sopii tarkoitukseeni (en ole uskaltanut kokeilla sitä etten vaan vahingossakaan alkaisi haluta sellaista;-). Jos jollakulla on kokemusta tällaisesta tai juuri tästä jazzkitarasta niin kuulisin/lukisin mielelläni etenkin säilytyksen ongelmat halkeilu talvella etc.? käytön huolettomuus on tärkeä seikka itselleni myös.
 
Vertailukohdaksi tyyppäsin kaupassa paria martinia ja tunnustaa täytyy, että hienoja soittimia ne meikäläisen näkövinkkelistä ovat, mutta auttamattoman kalliita. Kiinnostukseni pääpaino on tuossa ensimmäisen linkin ovationissa ja se on hinnaltaankin jokseenkin realistisella tasolla. On mulla vaihtoehtoina muutamia yamahoita ja ibanezejakin, mutta niistä mulla on aika selkeä näkemys jo.
 
kiriminni
13.03.2010 19:19:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ovationi taitaa olla elastaanista tehty eli lycra eli jumppahousut.
Sen kanssa voi mennä vaikka suihkuun soittelemaan.
Gitane onkohan tosiaan Brasilialaista ruusupuuta tohon hintaan?
Siinä on aika pitkä skaala,mutta jos on pitkät sormet niin ok.
Aika ääripään kitaroita eikö kannattaisi samantyylistä hakea?
 
Veikko
13.03.2010 19:27:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
Josko joku osaisi kertoa tästä kitarasta ensinnäkin sen mistä materiaalista se on tehty ja tietenkin muutenkin jos on kokemusta tai muuten vaan tekee mieli sanoa.
http://www.thomann.de/fi/ovation_cc … d=20d86c2c5c3c8da67305c358c894e066.

 
Juuri tuota Ovationia en ole kokeillut, mutta jos se on samanlainen kuin ne mitä olen kokeillut niin omakohtaisesti sanoisin, että yksipuolinen, tylsä ja ei ihan akustinen soundi. Mutta jos meinaa perustaa Bon Jovia soittavan orkesterin niin varmaan ihan sopiva.
Ovation on kaikin puolin sellainen, että joko siitä tykkää tai sitten ei. Älä nyt ainakaan kokeilematta osata.
 
Sellanen puuhöylä, joka ei toimi mutta millä saa ikkunan hajalle ja serkulta silmän mustaksi - Ja positiivinen kaveri, ei mitenkään katkera tai kyyninen ja ihmisrakas se on. Lämmin kuin jääsirpale silmässä. Leo Tolstoi Veikosta
padaa@dadaa!
13.03.2010 19:50:15 (muokattu 13.03.2010 19:50:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikko: Ovation on kaikin puolin sellainen, että joko siitä tykkää tai sitten ei. Älä nyt ainakaan kokeilematta osata.
 
Hyvin sanottu. Esim. Al Di Meolan tyyppiseen akustiseen musiikkiin Ovation sopii, mutta en välttämättä haluaisi kuunnella Ovationilla, ainakaan ihan hi-tec malleilla soitettua bluegrassia.
 
hallu
14.03.2010 10:51:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos teille kun vastasitte. Joo, minä itseasiassa toivoinkin sen Ovationin olevan lycraa;-) koska ajattelin, että se olisi säilytyksen kannalta se kaikkein huolettomin vaihtoehto. Kävin kyllä jo kokeilemassa sitä ja samalla reissulla kokeilin myös laminaattikitaroita sekä puukantisia ja paria ihan kokopuistakin kitaraa. Noissa puisissa kitaroissahan ei välttämättä siitä kokonaissoundista saa liikkeessä koko kuvaa koska kansi "aukeaa" vasta kun kitaraa on hetken soittanut. Kyllä minä kuitenkin huomasin, että äänen "elävyydessä" on eroja. Tuo mainitsemani Ovation oli soinniltaan ihan ok (mielestäni napakampi kuin sen yltiönäyttävän näköinen laminaatti Ibanezin AVS jotain), mutta tylsä joo eikä silleen reagoinut yhtä herkästi kuin puiset. Kokeilun perusteella olisin hyvinkin voinut sen hyväksyä, mutta jäi mietityttämään että se saattaa ajan oloon himassa käydä vähän yksitoikkoiseksi (ei niinkö inspiroi) no sehän on oikeastaan minun ongelma. Pitää vähän miettiä miten suhtautuu siihen. Se kummiskin on elektroakkari niin sen ääntä saanee rikastettua sen etuvahvarin eq:la sähköisesti soitettuna. Olisko se äänityshommiin mimmoinen? Myyjä kylläkin suositteli sellaista ratkaisua, että ottaa mieluummin hyvän akkarin ja konkkamikin niin äänitys käy kuin tanssi ja hoituu samalla mikillä muitakin äänityksiä.
 
Nuo puiset/puukantiset kitarat kyllä houkuttelee sointinsa takia, mutta pelottaa se säilytyskriittisyys, kun kitaraa pitäisi kummiskin käyttää reissussa mökillä ja prätkäretkillä ja ties missä leirintäalueilla, mutta toisaalta olen täällä lukenut, että ammattimuusikot pärjäilevät puisien kitaroiden kanssa ihan raskaassa keikkakäytössä hyvä boksi pelastanee paljon ja ne madot. Jään miettimään vielä asiaa. Itselleni 300-800 on merkittävä määrä rahaa eikä sitä laiteta kevein mielin menemään (tuhat euroa aiheuttaa jo ranteiden viiltelyä).
 
milahtee
14.03.2010 14:29:50 (muokattu 14.03.2010 14:30:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LeoFender: Hyvin sanottu. Esim. Al Di Meolan tyyppiseen akustiseen musiikkiin Ovation sopii, mutta en välttämättä haluaisi kuunnella Ovationilla, ainakaan ihan hi-tec malleilla soitettua bluegrassia.
 
No, Tony Rice käyttää Mar West albumilla Ovationia. Bluegrass-hörhöt eivät ole pystyneet päättelemään, millä raidoilla soi Ovation ja millä Tonyn D-28.
 
Veikko
14.03.2010 19:18:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

milahtee: Bluegrass-hörhöt eivät ole pystyneet päättelemään, millä raidoilla soi Ovation ja millä Tonyn D-28.
 
En mäkään erottaisi. Mutta vastustaa pitää :) Itseasiassa mulla on Ovationin alamerkin Applausen ukulele.
 
Sellanen puuhöylä, joka ei toimi mutta millä saa ikkunan hajalle ja serkulta silmän mustaksi - Ja positiivinen kaveri, ei mitenkään katkera tai kyyninen ja ihmisrakas se on. Lämmin kuin jääsirpale silmässä. Leo Tolstoi Veikosta
Old Guitar
15.03.2010 22:07:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

milahtee: No, Tony Rice käyttää Mar West albumilla Ovationia. Bluegrass-hörhöt eivät ole pystyneet päättelemään, millä raidoilla soi Ovation ja millä Tonyn D-28.
 
Noissa äänityksissä on varmaankin käytetty molemmmissa kitaroissa mikitystä ym. efektit siihen päälle erilaisten vahvistimien läpi. Tällöin soitinten eroa on vaikeampi tunnistaa, mutta jos kitaroita soitettaisiin akustisesti vertaillen, niin toki eroja löytyy puisen kitaran eduksi. Itse en hankkisi Ovatonia akustiseksi kitaraksi. Mikä sellainen akustinen on, joka tarvitsee sähköisen vahvistuksen soidakseen hvyin. Se on kai sähköakustinen.
 
milahtee
16.03.2010 09:17:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Guitar: Noissa äänityksissä on varmaankin käytetty molemmmissa kitaroissa mikitystä ym. efektit siihen päälle erilaisten vahvistimien läpi. Tällöin soitinten eroa on vaikeampi tunnistaa, mutta jos kitaroita soitettaisiin akustisesti vertaillen, niin toki eroja löytyy puisen kitaran eduksi. Itse en hankkisi Ovatonia akustiseksi kitaraksi. Mikä sellainen akustinen on, joka tarvitsee sähköisen vahvistuksen soidakseen hvyin. Se on kai sähköakustinen.
 
Ei ole. Tony Ricen käyttää äänityksissä kahta Neumannin mikkiä, jotka ottavat kitaran akustisen saundin talteen. Ovationia voi siis soittaa akustisesti, vaikka sen suosio aikoinaan kai perustui vahvistamisen helppouteen. Tarkempaa tietoa Tony Ricen mikityksistä täältä: http://www.flatpick.com/Pages/Featured_Artist/Tony2.html
 
hallu
20.03.2010 07:19:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kiitos teille kun vastasitte. Joo, minä itseasiassa toivoinkin sen Ovationin olevan lycraa;-) koska ajattelin, että se olisi säilytyksen kannalta se kaikkein huolettomin vaihtoehto. Kävin kyllä jo kokeilemassa sitä ja samalla reissulla kokeilin myös laminaattikitaroita sekä puukantisia ja paria ihan kokopuistakin kitaraa. Noissa puisissa kitaroissahan ei välttämättä siitä kokonaissoundista saa liikkeessä koko kuvaa koska kansi "aukeaa" vasta kun kitaraa on hetken soittanut. Kyllä minä kuitenkin huomasin, että äänen "elävyydessä" on eroja. Tuo mainitsemani Ovation oli soinniltaan ihan ok (mielestäni napakampi kuin sen yltiönäyttävän näköinen laminaatti Ibanezin AVS jotain), mutta tylsä joo eikä silleen reagoinut yhtä herkästi kuin puiset. Kokeilun perusteella olisin hyvinkin voinut sen hyväksyä, mutta jäi mietityttämään että se saattaa ajan oloon himassa käydä vähän yksitoikkoiseksi (ei niinkö inspiroi) no sehän on oikeastaan minun ongelma. Pitää vähän miettiä miten suhtautuu siihen. Se kummiskin on elektroakkari niin sen ääntä saanee rikastettua sen etuvahvarin eq:la sähköisesti soitettuna. Olisko se äänityshommiin mimmoinen? Myyjä kylläkin suositteli sellaista ratkaisua, että ottaa mieluummin hyvän akkarin ja konkkamikin niin äänitys käy kuin tanssi ja hoituu samalla mikillä muitakin äänityksiä.
 
Nuo puiset/puukantiset kitarat kyllä houkuttelee sointinsa takia, mutta pelottaa se säilytyskriittisyys, kun kitaraa pitäisi kummiskin käyttää reissussa mökillä ja prätkäretkillä ja ties missä leirintäalueilla, mutta toisaalta olen täällä lukenut, että ammattimuusikot pärjäilevät puisien kitaroiden kanssa ihan raskaassa keikkakäytössä hyvä boksi pelastanee paljon ja ne madot. Jään miettimään vielä asiaa. Itselleni 300-800 on merkittävä määrä rahaa eikä sitä laiteta kevein mielin menemään (tuhat euroa aiheuttaa jo ranteiden viiltelyä).

 
Jäi tuo Ovationi niin kaivelemaan, että piti vielä lukea lisää siitä. Siinä hopeaisessa ideassa on vissiin se kansi sitten kummiskin puuta eli kuusta joten ei sen kanssa ihan suihkuun liene syytä meennä;-). Se "malja" lienee jotain lycraa, mikä selittänee sen tylsähköksi kuvatun saundin. Omasta mielestäni se ei ihan kelvoton ollut ja luulen, että pitää mennä vielä kertaalleen stedaamaan sitä. Jos nyt ymmärsin oikein ja se kansi kuusta olisi, niin kosteusmatorulianssiinhan sen kanssa sitten kummiskin joutuu tulevana talvena. Riffissä sitä oli testattu ja testaaja moitti ettei kitara ole kauttaaltaan vireessä tallan sijoittelun takia ja se ainakin pitää tarkistaa ennen kuin sen ostan, koska tuo nyt ei kuitenkaan ole mikään ihan halpa kitara, niin ei viitsi alkaa riskeeraamaankaan.
 
Muutkin vaihtoehdot vielä siintää silti mielessä.
 
Old Guitar
20.03.2010 23:10:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: J
Muutkin vaihtoehdot vielä siintää silti mielessä.

 
Se on hyvä! Itse en ottaisi edes ilmaiseksi Ovationia, jos joutuisin sillä itse soitteleen. Puu on sentään luonnonmateriaali ja soi varmasti paremmin kuin muovi, vai mitä siinä OVationissa onkaan käytetty materiaaleina. Puisesta kitarasta voi tulla hyvinkin läheinen ystävä, mutta muovisesta ei. Materiaaleina ne luokitellaan puu eläväksi ja muovi kuolleeksi. Sen aistiiikin selvästi. Puisen kitaran kanssa pääset yhteisymmärrykseen paremmin ja saavutat musiikillisesti parempia tuloksia.
 
Eihän asia minulle kuulu, mutta toivon, että valitset puisen vaihtoehdon oman itsesi takia.
 
hallu
21.03.2010 11:15:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Guitar: Se on hyvä! Itse en ottaisi edes ilmaiseksi Ovationia, jos joutuisin sillä itse soitteleen. Puu on sentään luonnonmateriaali ja soi varmasti paremmin kuin muovi, vai mitä siinä OVationissa onkaan käytetty materiaaleina. Puisesta kitarasta voi tulla hyvinkin läheinen ystävä, mutta muovisesta ei. Materiaaleina ne luokitellaan puu eläväksi ja muovi kuolleeksi. Sen aistiiikin selvästi. Puisen kitaran kanssa pääset yhteisymmärrykseen paremmin ja saavutat musiikillisesti parempia tuloksia.
 
Eihän asia minulle kuulu, mutta toivon, että valitset puisen vaihtoehdon oman itsesi takia.

 
Joo, ihan totta. Kyllä siinä Ovationissa sellainen tietty outouden fiilis oli, mutta se oli muutenkin vähän kitaraksi erikoinen kun siinä on se pyöreä pohja. Mitä nyt olen katellut, niin onhan monissa Ovationin malleissa se kansi kuitenkin kuusipuuta (joissakin oli myös laminoituja kansia).
 
Mulla on kaiken kaikkiaan tämä kitara-asia vähän hakusessa ja vasta hiljalleen alkaa täsmentyä mitä olen hakemassa. Joulun alla intoilin puisista resonaattorikitaroista ja tuo jazzkitaravaihe oli tuossa välissä. Tosiasia on, että mun vanha akkari on mennyt paskaksi ja joku siihen käyttöön nyt on laitettava. En ihan huippukitaraan aikonut investoida kun ei rahat vaan riitä tällä erää. Martineja vähän kaupassa kokeilin ja voin hyvin ymmärtää, miksi sitä täällä niin kehutaan.
 
Huvittava yksityiskohta näyttää olevan sellainen, että mitä hienompi ja parempi kitara on, niin sitä askeettisemman näköinen se on (valmistaja luottaa vissiin, että se menee soittajalle eikä tee kompromisseja soinnin ja ulkonäön välillä). Sitten kun mennään hintahaitaria alas päin niin halvimmat lateksikitarat on koreita kuin riikinkukot:-) (ne kun ei vissiin pysty soinnilla kilpailemaan niin koittavat olla sitten ainakin nättejä).
 
No juu. Mulla ei ole varaa ihan kokonaan puusta tehtyyn kitaraan (sellaiset taitaa halvimmillaankin olla sielä tonoonin luokassa ja alle pitäis päästä. Puukantinen mulla kuitenkin on siintänyt tässä mielessä. Ne laminaattivaihtoehdot hylkäsin kun muutamaa kokeilin (tuppaavat olemaan aika vaimeita soinniltaan). Mulla on ollut mielessä Ibanezin Artwood sarjan kitara esim. AW40 ja sitten Yamahan olisko ollut LL6 tjsp (sellainen teräskielinen puukantinen, joka oli hiljattain musafasulla tarjouksessa). Olen ajatellut, että siinä viiden sadan tietämissä se menee nyt mun realiteetti.
 
Tuo Ovation tuli vähän niinkö puskista mun ajatuksiin kummittelemaan. Olen minä niistä ollut jollain tasolla tietoinen, mutta eivät ne aikaisemmin ole tuntuneet yhtään kiinnostavilta kitaroilta. Nyt varmaan se idean eksoottisuus muhun jotenkin vetosi. Oli se Ovation kuitenkin napakampi soinniltaan mielestäni kuin esim Ibanezin exoticwood sarjan kitara, joka oli kauttaaltaan laminoitu.
 
Hemmetti kun mua on kuumottanut tuo thomannin tarjonta. Näissä kivijalka musaliikkeissä ei ole oikein sen veroista valikoimaa. Minä olen vaan niin vanhan aikainen etten oikein pysty ostamaan kitaraa verkosta jos ei pääse kokeilemaan juuri sitä yksilöä jonka aikoo ostaa. En tiedä ehkä sitä on jo niin seniili samoja kitaroitahan ne on ja samoilta tehtailta matkaa tehneet. Jotenkin vaan tuntuu, että se musakaupan hyllyllä ollut kitara olisi jo vähän maistanut täkäläistä ilmastoa ja toisaalta se olisi laitettu iskuun. Pitää vielä kierrellä. Espoon Tapiolassa oli tosi hyvä musafasu, tyypit tuntuivat oikeasti tietävän mistä puhuvat ja muutenkin kohtelu oli ystävällistä ja valikoima aika hyvä. Vantaan musafasulla on joku inventaario ollut menossa koko alku vuoden ja niillä on hyllyt ammottaneet tyhjyyttään tidä sitten onkohan se liike lopettamassa tai jotain. Kuulin että tikkurilassa olisi joku soitin liike ja ajattelin sielläkin poiketa. Musamaailmaan ei kannattane mennä kun ei niillä nettisivujen perusteella ole kun jotain Larriveeta. Aron soitin on kyllä ihan pakko käydä tsekkaamassa, vaikka helsingin keskustaan meno onkin ihan täyttä tuskaa ja melkein milummin käristyisin helvetin tulessa, mutta niillä nyt vaan on niin mielenkiintoista tarjontaa.
 
Hei kiitti teille tosi paljon kommenteistanne. Minä koitan pitää huolen, että ostinpa sitten Ovationin tai oikean kitaran, niin en ostaisi sitä typeryyttäni vaan olisin jotenkin edes perillä siitä mitä olen ostamassa. Tämä akustisten maailma vaan onkin odottamattoman kimurantti (olen sähkisten kanssa puuhaillut enemmän).
 
Mäci
21.03.2010 14:52:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No juu. Mulla ei ole varaa ihan kokonaan puusta tehtyyn kitaraan (sellaiset taitaa halvimmillaankin olla sielä tonoonin luokassa ja alle pitäis päästä.
 
Tuosta :http://www.thomann.de/fi/eastman_ac320.htm
 
Mulla oli vastaava OM-malli ja on lyömätön hinta/laatu-suhteeltaan.
 
Among Gods creatures two, the dog and the guitar, have taken all the sizes and all the shapes, in order not to be separated from the man - Andres Segovia-
hallu
21.03.2010 16:41:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäci: Tuosta :http://www.thomann.de/fi/eastman_ac320.htm
 
Mulla oli vastaava OM-malli ja on lyömätön hinta/laatu-suhteeltaan.

 
No hitto joo:-). Onko sulla kokemusta akustisen tai yleensäkään kitaran ostamisesta verkosta? onnistuiko tai tuliko pettymyksiä? itseäni nimenomaan kitaran osto verkosta epäilyttää. Pitäisi päästä tutkimaan ite sitä ostettavaa yksilöä. Onkohan noita Eastmaneja jossakin kotoperäisessä kaupassa myytävänä?
 
Mäci
21.03.2010 17:07:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No hitto joo:-). Onko sulla kokemusta akustisen tai yleensäkään kitaran ostamisesta verkosta? onnistuiko tai tuliko pettymyksiä? itseäni nimenomaan kitaran osto verkosta epäilyttää. Pitäisi päästä tutkimaan ite sitä ostettavaa yksilöä. Onkohan noita Eastmaneja jossakin kotoperäisessä kaupassa myytävänä?
 
Monia kitaroita olen ostanut eikä juurikaan ole tarvinnut pettyä. Millbrook myy Eastmania,tosin sivuillansa ei ole kuin kalliimpia malleja.
 
Tässä on videopätkä Acoustic Guitarilta.
 
http://www.youtube.com/watch?v=LLiL3D_ImZQ
 
Among Gods creatures two, the dog and the guitar, have taken all the sizes and all the shapes, in order not to be separated from the man - Andres Segovia-
hallu
22.03.2010 19:43:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, kiitokset teille kaikille kommenteista. Olette aivan oikeassa siitä kitarasta. Kävin tänään taas kokeilemassa vaihtoehtoja ja ostin kitaran sellaisen Blueridgen on koko puuta. Vähän tylsän näköinen, mutta soinniltaan todella hyvä mikään ei vain tuntunut vetävän sille vertoja (no ehkä ne Martinit veti, mutta hintaluokassaan.). Tätä kitaraa kokeilin ja sointi vaikutti kerrassaan hersyvän elävältä ja hyvältä ja lisäksi soittotuntuma oli mataluudestaan huolimatta puhdas. Olen todella iloinen ja tyytyväinen, vaikka kitara oli jonkun satasen kalliimpi kuin olin ajatellut voivani maksaa ja ulkonäöltään ei mikään näyttävä, mutta sointihan se tärkeintä onkin. Tämä kitara siis kyseessä http://www.f-musiikki.fi/kitarat_ja … ra_/_saga_teraskielinen_kitara.html
Ihmettelin kitaran heleää ja hyvää sointia kokeillessani sitä ja myyjä sanoi että se on koko puuta. Pakko tunnustaa, että on jopa parempi sointinen kuin vanha kitarani Yamaha FG401. Liikkeessä oli toinenkin aivan erinomaisen tuntuinen kitara Yamaha LL6. mutta se jäi hyllyyn tämä kitaran myötä.
Kiitos kun sanoitte että älä osta Ovationia:-) ei se ovation tuntunut enää yhtän miltään kun oli tuota bluebridgeä kokeillut.
 
kiriminni
22.03.2010 21:13:17 (muokattu 22.03.2010 21:17:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oho olipas komea kitara.Ja älä kadu,ettet ostanut Martinia mulla oli 2000€ sellainen
ja täysi paska.Ei se Tommy Emmanuelkaan niillä soita vaan Maton merkkisellä
kitaralla.Ps.jäikös noita vielä hyllyyn?Kerro vähän minkälainen soundi ja toimiiko
plektralla vai sormilla näppäillen paremmin?
Miten niin tylsännäköinen?Martiniin saa laittaa 10000€ customiin jos haluaa ton näköisen.
Voisitko mitata kaulan paksuuden ekasta nauhavälistä ja otelaudan leveyden?
 
hallu
23.03.2010 14:00:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiriminni: Oho olipas komea kitara.Ja älä kadu,ettet ostanut Martinia mulla oli 2000€ sellainen
ja täysi paska.Ei se Tommy Emmanuelkaan niillä soita vaan Maton merkkisellä
kitaralla.Ps.jäikös noita vielä hyllyyn?Kerro vähän minkälainen soundi ja toimiiko
plektralla vai sormilla näppäillen paremmin?
Miten niin tylsännäköinen?Martiniin saa laittaa 10000€ customiin jos haluaa ton näköisen.
Voisitko mitata kaulan paksuuden ekasta nauhavälistä ja otelaudan leveyden?

 
Röyh... tuli kumottua pullo konjakkia eilen uuden kitaran kunniaksi, mikä osaltaan verottaa tuota arviointia kun lähinnä eilen soittelu oli ihan pelkkää fiilistelyä. Tämä on mun ensimmäinen ns. "kunnollinen" akustinen joten en ihan kauhean hyvin osaa analysoida sen ominaisuuksia, mutta olen kyllä paljon viimeisen puolen vuoden aikana kierrellyt katsellut ja olen oppinut teiltä kaikilta paljon akustisista, mistä suuret kiitokseni.
 
Mielestäni tuo sopii hyvin molempiin näppäilyyn sekä plektralla soittoon (itse soitan akustista usein pelkästään sormilla, mutta olen viime aikoina opetellut sellaista tyyliä jossa käytetään molempia eli pleku etusormen ja peukun välissä ja pikkusormi, nimetön ja keskisormi hoitaa korkeampia kieliä). Toi on kaupan jäljiltä säädetty aika matalalle kielet eli se on hiukan paremmin omimmillaan näppäilysoitossa (plektralla pitää pikata aika hennosti ettei särise) toisaalta se on kevyt soittoinen. Kielten jakokin ehkä sopii paremmin näppäilyyn koska välit tuntuisivat vähän isommilta kuin esim. vanhemmassa kitarassani. Otelauta on aika tasainen (ihan lievästi kaartuva), mikä voi olla vähän harhaakin, koska otelauta tuntuisi olevan pikkuisen leveämpi kuin tuossa yamahassani. Soiton keveys mohdollistaa tiluttelunkin, mutta toisaalta soololovettomana ihan korkeille nauhoille ei vaivattomasti pääse, mutta toisaalta kopan reuna on neljännentoista nauhan kohdalla joten oktaavinpäähän vapaasta asemasta pääsee vaivattomasti.
 
Soinniltaan tuo on parasta mitä minulla on koskaan ollut. Ääni on heleä ja se ihan oikeasti muuttuu kun kieltä näppää eri kohdista. Soundi on lämmin ja elävä, mutta näissä puukitaroissahan kestää hetken, että kansi "aukeaa" eli en tiedä mahtaako tuo soundi olla vielä valmis. Niin joo, se tallaluu ja satula on tehty luusta, mikä vaikuttanee myös soinnin heleyteen ainakin jonkin verran. Kitaran viimeistelyssä en ole havainnut minkäänlaisia skrubuja eli nähdäkseni kohtuullisen hyvin rakennettu soitin tämä on. Virittimet ovat avonaiset ja eilen kun sitä virittelin niin tuntuu toimivan ihan hyvin ja vire ei ole valunut ainakaan ensimmäisenä vuorokautena. Kitara on kiiltäväksi lakattu ja myös kaula on kiiltävällä lakalla (esim. martinaissahan suositaan nykyisin sitä liukuvampaa satiinilakkausta). Tuo kitaran lapa on tässä ehkä silmiinpistävänkin pieni (pienempi kuin esimerkiksi yamahan lavat), mitä vaikutelmaa voi lisätä sekin, että ne koristemaalaukset on vähän yltiöpäisenkin runsaita. Otelaudan asemamerkit ovat pienehköjä, mutta myös hyvin koristeellisia. Otelaudassa ja lavassa ei ole listoja, mutta kopan kansi ja pohjasaumat on listoitettu sekä myös pohjassa menee lista siinä keskellä. Lista nauhat ovat myös tavalista koristeellisempia, mutta ääniaukon kehyskoristeet ovat hyvin maltillisia.
 
Itse meinasin ensin hairahtua joidenkin soitinten näyttävyyteen, mutta kun soitinta kokeili, niin tajusin että oleellisinta on soittimen sointi eikä se miltä se näyttää (toki näyttävyydelläkin oma arvonsa on). Kun kuvailin tätä kitaraa "tylsän" näköiseksi, niin en tarkoittanut sanoa ihan niin pahasti. Tämä on oikeasti aika kaunis soitin ja tärkeissä paikoissa hillitty tyylikkyys ja hyvä viimeistely ovat kauniita asioita. Jos olisin hairahtunut erikoisuuksiin, niin olisin luultavasti taas hetken päästä kitara kaupoilla, mutta tämä kitara on kaikkea sitä mitä tarvitsen ja tämä on parempi soitin kuin minä soittaja, mutta niinhän se pitääkin olla.
 
Ostin tämän espoon musafasulta ja siellä oli hyvä ja ystävällinen palvelu ja myyjät hämmästyttävän hyvin sietivät jahkailuani ja tyhmyyttäni ja kärsivälisesti neuvoivat ja osoittivat herkkyyttä siinä etteivät tuppautuneet liikaa. Antoivatpa vielä kitaralaukunkin kaupantekijäisiksi joten kaikin puolin hyvä mieli jäi. En tullut kysyneeksi onko heillä lisää tätä kitaramallia takahuoneessa (sanoivat tosin joskus aikaisemmin etteivät pidä varsinaista varastoa vaan tilaavat yleensä myydyn yksilön tilalle uuden). Sen verran myyjä paljasti, että juuri tätä kitaramallia myydään paljon, koska on hinta-laatusuhteeltaan varsin hyvä. Tällä hetkellä kyllä itse uskallan tätä kitaraa suositella, mutta en edusta minkäänlaista asiantuntijuutta akustisten kitaroiden saralla.
 
hallu
23.03.2010 14:24:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Röyh... tuli kumottua pullo konjakkia eilen uuden kitaran kunniaksi, mikä osaltaan verottaa tuota arviointia kun lähinnä eilen soittelu oli ihan pelkkää fiilistelyä. Tämä on mun ensimmäinen ns. "kunnollinen" akustinen joten en ihan kauhean hyvin osaa analysoida sen ominaisuuksia, mutta olen kyllä paljon viimeisen puolen vuoden aikana kierrellyt katsellut ja olen oppinut teiltä kaikilta paljon akustisista, mistä suuret kiitokseni.
 
Mielestäni tuo sopii hyvin molempiin näppäilyyn sekä plektralla soittoon (itse soitan akustista usein pelkästään sormilla, mutta olen viime aikoina opetellut sellaista tyyliä jossa käytetään molempia eli pleku etusormen ja peukun välissä ja pikkusormi, nimetön ja keskisormi hoitaa korkeampia kieliä). Toi on kaupan jäljiltä säädetty aika matalalle kielet eli se on hiukan paremmin omimmillaan näppäilysoitossa (plektralla pitää pikata aika hennosti ettei särise) toisaalta se on kevyt soittoinen. Kielten jakokin ehkä sopii paremmin näppäilyyn koska välit tuntuisivat vähän isommilta kuin esim. vanhemmassa kitarassani. Otelauta on aika tasainen (ihan lievästi kaartuva), mikä voi olla vähän harhaakin, koska otelauta tuntuisi olevan pikkuisen leveämpi kuin tuossa yamahassani. Soiton keveys mohdollistaa tiluttelunkin, mutta toisaalta soololovettomana ihan korkeille nauhoille ei vaivattomasti pääse, mutta toisaalta kopan reuna on neljännentoista nauhan kohdalla joten oktaavinpäähän vapaasta asemasta pääsee vaivattomasti.
 
Soinniltaan tuo on parasta mitä minulla on koskaan ollut. Ääni on heleä ja se ihan oikeasti muuttuu kun kieltä näppää eri kohdista. Soundi on lämmin ja elävä, mutta näissä puukitaroissahan kestää hetken, että kansi "aukeaa" eli en tiedä mahtaako tuo soundi olla vielä valmis. Niin joo, se tallaluu ja satula on tehty luusta, mikä vaikuttanee myös soinnin heleyteen ainakin jonkin verran. Kitaran viimeistelyssä en ole havainnut minkäänlaisia skrubuja eli nähdäkseni kohtuullisen hyvin rakennettu soitin tämä on. Virittimet ovat avonaiset ja eilen kun sitä virittelin niin tuntuu toimivan ihan hyvin ja vire ei ole valunut ainakaan ensimmäisenä vuorokautena. Kitara on kiiltäväksi lakattu ja myös kaula on kiiltävällä lakalla (esim. martinaissahan suositaan nykyisin sitä liukuvampaa satiinilakkausta). Tuo kitaran lapa on tässä ehkä silmiinpistävänkin pieni (pienempi kuin esimerkiksi yamahan lavat), mitä vaikutelmaa voi lisätä sekin, että ne koristemaalaukset on vähän yltiöpäisenkin runsaita. Otelaudan asemamerkit ovat pienehköjä, mutta myös hyvin koristeellisia. Otelaudassa ja lavassa ei ole listoja, mutta kopan kansi ja pohjasaumat on listoitettu sekä myös pohjassa menee lista siinä keskellä. Lista nauhat ovat myös tavalista koristeellisempia, mutta ääniaukon kehyskoristeet ovat hyvin maltillisia.
 
Itse meinasin ensin hairahtua joidenkin soitinten näyttävyyteen, mutta kun soitinta kokeili, niin tajusin että oleellisinta on soittimen sointi eikä se miltä se näyttää (toki näyttävyydelläkin oma arvonsa on). Kun kuvailin tätä kitaraa "tylsän" näköiseksi, niin en tarkoittanut sanoa ihan niin pahasti. Tämä on oikeasti aika kaunis soitin ja tärkeissä paikoissa hillitty tyylikkyys ja hyvä viimeistely ovat kauniita asioita. Jos olisin hairahtunut erikoisuuksiin, niin olisin luultavasti taas hetken päästä kitara kaupoilla, mutta tämä kitara on kaikkea sitä mitä tarvitsen ja tämä on parempi soitin kuin minä soittaja, mutta niinhän se pitääkin olla.
 
Ostin tämän espoon musafasulta ja siellä oli hyvä ja ystävällinen palvelu ja myyjät hämmästyttävän hyvin sietivät jahkailuani ja tyhmyyttäni ja kärsivälisesti neuvoivat ja osoittivat herkkyyttä siinä etteivät tuppautuneet liikaa. Antoivatpa vielä kitaralaukunkin kaupantekijäisiksi joten kaikin puolin hyvä mieli jäi. En tullut kysyneeksi onko heillä lisää tätä kitaramallia takahuoneessa (sanoivat tosin joskus aikaisemmin etteivät pidä varsinaista varastoa vaan tilaavat yleensä myydyn yksilön tilalle uuden). Sen verran myyjä paljasti, että juuri tätä kitaramallia myydään paljon, koska on hinta-laatusuhteeltaan varsin hyvä. Tällä hetkellä kyllä itse uskallan tätä kitaraa suositella, mutta en edusta minkäänlaista asiantuntijuutta akustisten kitaroiden saralla.

 
---/edit----
 
Niin niitä mittoja. Mulla ei ole kunnollista mauseria, niin en saanut tuota kaulan paksuutta oikein mitattua, mutta otelaudan leveys ensimmäisen nauhan kohdalla näyttäisi olevan 45mm luokkaa (eli se mun uskomus leveämmästä otelaudasta näyttää romuttuvan saman tien) se kaula voisi olla ehkä pikkuisen littempi kuin tuossa yamahassani, mutta en osaa sanoa, kun en sitä voi vielä mitata. Ehkä tuo pieni lapa sai sen kaulan näyttämään leveämmältä kuin se onkaan. Skaala tuntuisi olevan parisen senttiä pidempi kuin tuossa yamahassani joten sekin voi vähän vaikuttaa soittotuntumaan.
 
----edit/----
 
Hannu A
10.04.2010 00:24:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verran täytyy nostaa pinnalle tätä ketjua, kun itse juuri tuohon Ovationin kyseiseen malliin törmäsin tässä viikolla, niin mitä olit mieltä siitä soittimena?
 
Itse olen hakenut nimenomaan mikitettyä akustista (tai elektroakustista tjsp.), tällä kertaa 6-kielistä kun edellinen 12-kielinen yamaha tuli myytyä viime syssynä. Mulle on nimenomaan tärkeää se, että kitaran saa tarvittaessa liitettyä vahvistimeen, tokihan laukusta löytyy ääniaukkoon asennettava magneettimikkikin, mutta helppoutensa vuoksi kiinteästi asennettu piezo + etuvahvistin on käytännössä se mitä haluan.
 
Pikaisesti kokeilin tota Ideaa (siis tätä http://www.thomann.de/fi/ovation_cc54ipl_idea.htm) kaupassa akustisena ja vahvistimen läpi, enkä ainakaan ihan heti sitä lähtenyt tuomitsemaan paskaksi. Huomenna oon menossa uudestaan, niin katsotaan muuttuuko mielipide (ja mihin suuntaan).
 
Se mikä mulle puoltaa ostopäätöstä juuri ko. mallissa on ei niinkään itse kitara, vaan etuvahvistin. Niinkuin tuolta t-kaupan sivultakin voi havaita, niin siitä löytyy sisäänrakennettu viritysmittari ja kondensaattorimikki. siis sen tallan piezon lisäksi.
Ja kitaralla voi nauhoittaa omaa soittoa ja sen jälkeen ajaa sen tallenteen joko kuulokkeisiin tai vahvariin ja jamitella siihen päälle. tai sitten ladata mp3-muodossa vaikka trubaduurikeikkaa varten taustanauhat itelleen siihen skebaan...
 
Näkyy olevan tuota etusta irrallaankin myynnissä (tietty Ovationin oma ja sopii vain tiettyihin ko. valmistajan malleihin) http://www.thomann.de/fi/ovation_idea_preamp.htm
 
Kuitenkin omaan singersongwriter-tyyppiseen sohvalla rämpyttelyyn ja biisien tekoon/ covereiden sovittamiseen toi sopii kuin nenä päähän. Lisänä se, että laskuitukoppaisena (tai mitä nyt sitten onkaan toi lyrachord syöny) kitara on vähän vähemmän sään vaihteluille altis, kuitenkin siinä on ihan oikea akustisen kitaran kuusikansi rimoituksineen kaikkineen.
 
Olipahan mainospuheet... Joo, mutta siis huominen ratkaisee, että hommaanko ton vai en. Tärkeintä on kuitenkin viimekädessä kitaran sointi akustisesti ja vahvistimen läpi, noi preampin ominaisuudet on sitten tervetullutta boonusta. Raportoin sitten kuinka käy...
 
all you need is five strings, two fingers and one asshole. - Keith Richards
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «