Aihe: Mark IV:n tilalle Orange vai joku muu?
1 2 3 4 523 24 25 26 27
JuSu
20.03.2010 08:20:02
aristoteles666: soundi joko paranee tai ei.

Melko tyhjentävä lausahdus kyllä. =)

Allekirjoitusainesta.
'aristoteles666: soundi joko paranee tai ei.'
Vladi
20.03.2010 09:41:59
duc: Nyt on pari treeniä soitettu Telefunken Mark IV:n V1-paikalla. Soundi tuntui kyllä parantuvan. Tuntui vaikuttavan keskiääniin eniten, katosi tiettyä vittumaisuutta jota keskitaajuuksissa on monesti mukana :) Tosin ymmärrän miksei kaikkeen metalliin tällainen sovi, jos hakusessa nimenomaan on ilkeä soundi joka erottuu mahd. hyvin.

Voi olla että tulee kokeilu itellekkin eteen, kun ei tuo Markku kaupakskaan käy. Kyllä tolla nyt soittelee kuitenkin, ei se niin hirveä ole. Tuntuu että soundimieltymyksetkin vaihtelee päivän ja mielialan mukaan, eilen markku kuulosti ihan hyvältä.

Mitäs muita putkia sulla on käytössä? Ja ilmeisesti Telefunkeni vähän pehmens sitä soundia?
Kyllä se siitä.
JuSu
20.03.2010 09:55:34
Vladi: Tuntuu että soundimieltymyksetkin vaihtelee päivän ja mielialan mukaan, eilen markku kuulosti ihan hyvältä.

Ikävä kyllä, mutta ainakin mun kokemus on, että tuollaisessa tilanteessa se kampe menee kyllä aika herkästi vaihtoon loppujen lopuksi kuitenkin.

Olipas paljon täytesanoja.

Sama lyhyesti: Vaihtoon se menee kuiteskin. =)

JuSu
duc
20.03.2010 09:56:22
Vladi: Voi olla että tulee kokeilu itellekkin eteen, kun ei tuo Markku kaupakskaan käy. Kyllä tolla nyt soittelee kuitenkin, ei se niin hirveä ole. Tuntuu että soundimieltymyksetkin vaihtelee päivän ja mielialan mukaan, eilen markku kuulosti ihan hyvältä.

Mitäs muita putkia sulla on käytössä? Ja ilmeisesti Telefunkeni vähän pehmens sitä soundia?

Mulla on tuon lisäksi pari JJ:n ECC83:a ja pari TungSolin ECC83:a. Svetlana oli myös aikaisemmin, mutta siitä en tykännyt. Ja päätteessä siis Mesan 6L6GL:ää pari ja toinen TADin EL34:ää. Soundiin vaikutti varmaankin myös se, että vaihdoin samalla tuon Svetlanan tilalle JJ:n, mutta tuskin se oli ratkaiseva tekijä... Mutta kyllä tuo soundi tietyllä tavalla vähän pehmeni. Soittelin vähän aikaa vahingossa lead-kanavan bright-potikka ylhäällä, eikä sekään pilannut soundia. Vähän vaikea tällä vahvistimella sanoa suoraan kuinka paljon vaikutusta oli, kun säätöjä tosiaan riittää, ja dynamiikkaa myös.
s8na
20.03.2010 11:48:57

JuSu: Ikävä kyllä, mutta ainakin mun kokemus on, että tuollaisessa tilanteessa se kampe menee kyllä aika herkästi vaihtoon loppujen lopuksi kuitenkin.

Olipas paljon täytesanoja.

Sama lyhyesti: Vaihtoon se menee kuiteskin. =)

JuSu

Mä just arvoin toisinpäin ja päätin opetella elämään nykyisillä vehkeillä ainaki hetken aikaa.
All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
Jouni74
20.03.2010 15:21:57
s8na: Mä just arvoin toisinpäin ja päätin opetella elämään nykyisillä vehkeillä ainaki hetken aikaa.

Eli vaihto siirtyy muutaman viikon tai jopa kuukauden :)
Nimimerkillä treeneissä Nomad on aivan loistava ja tietokoneen ääressä kuumottaa Markin nupit.. voivoi.. ja huoh..
ONLY HARD IS HARD ENOUGH -The Grammers
JuSu
20.03.2010 15:31:23
Jouni74: Eli vaihto siirtyy muutaman viikon tai jopa kuukauden :)
Nimimerkillä treeneissä Nomad on aivan loistava ja tietokoneen ääressä kuumottaa Markin nupit.. voivoi.. ja huoh..

Mikäs Nomad sulla mahtaa olla? Ite hankin tuossa kama-arsenaalin järkeistysvimmassa Nomad 55 1x12" -combon, ja nyt oon ollut sen kanssa kovin, kovin tyytyväinen yllättävän pitkään... =)

JuSu
Jouni74
20.03.2010 15:37:16 (muokattu 20.03.2010 15:37:33)
JuSu: Mikäs Nomad sulla mahtaa olla? Ite hankin tuossa kama-arsenaalin järkeistysvimmassa Nomad 55 1x12" -combon, ja nyt oon ollut sen kanssa kovin, kovin tyytyväinen yllättävän pitkään... =)

JuSu

55 nuppi. Loistava pelihän tuo on. Päätteessä Svetlanat.
Vähän hukkaan menee itellä nuo 1. ja 2. kanava, kun kompin soitan 3. kanavalla ja "soolot" boostaan SD-1 llä.
Nyt olis tarkoitus ruuvata nuppia joku ilta, että sais 2. kanavasta soolokanavan, mitä värittäis pikkasen reverbillä.
Tai SD-1 kaiken pohjalle ja 2. = komppi, 3. = lead.
Alkaa tää uusien ettiminen VÄHÄN tympimään.. Onneksi kitarasetti on erittäin mieluinen ja liiankin riittävä.
Jouni74
20.03.2010 17:07:07
JuSu: Mulla oli vähän aikaa nuppiversio tuossa vuosi, pari sitten, mutta silloin se ei tuntunut oikealta. Nyt sitten sattui tuo combo sopivasti kohdalle kohtuuhintaan, niin poistin sen...

Hyväsoundinen vehjeshän tuo, tosin joidenkin makuun ehkä hippaisen liian sisäsiisti. Ei kovin kiukkuisen tai räyhäkkäänoloinen vehjes, mikä toisaalta sopii mulle just hyvin, kun tykkään tuollaisesta pehmeästä soundistä, erityisesti säröosastolla. Toimii kivasti myös kerrostalovolumeilla.

Mä tykkään tuossa myös siitä, että jokaiselle kanvalle on oma gain, volume ja eq ja erityisesti kanavakohtainen presencesäätö on mun mielestä varsin hyvä ominaisuus. Kattava jalkakytkin on myös hyvä.

Mikähän tuli, että tuon sarjan valmistus lopetettiin?

JuSu

Nomad tosiaan sopisi Mesan nykymallistoon hienosti "välimalliksi".
Itse taidan juuri kaipailla säröpuolella sitä tiukinta puraisua..
Vladi
20.03.2010 17:21:47
s8na: Mä just arvoin toisinpäin ja päätin opetella elämään nykyisillä vehkeillä ainaki hetken aikaa.

Vähän tämmöiset fiilikset itelläkin. Viimeisen vuoden aikana neljäs vahvistin menossa, tosin yks niistä vanha trankkupeli. Mark ei oo niin huono että siitä olis hirveä pakko päästä eroon ja aöan olla jo niin kyllästynyt kamojenvekslaukseen että pieni tauko tekee terää. Vois tehdä jotain radikaalia ja keskittyä kamojen sijaan soittamiseen ;)
Kyllä se siitä.
250768
20.03.2010 18:43:18 (muokattu 20.03.2010 18:44:29)
Kamarunkkaus on ikuista ei siitä ikinä eroon pääse aina vaan hakee parempaa ja parempaa.Välillä käy vähän kyllä lompakon päälle.
Aina on palattu les pauliin mutta pitäähän ne kaikki kitarat läpi käydä.
kimurantti1
20.03.2010 20:53:30 (muokattu 20.03.2010 20:54:52)
250768: Kamarunkkaus on ikuista ei siitä ikinä eroon pääse aina vaan hakee parempaa ja parempaa.Välillä käy vähän kyllä lompakon päälle.

Riippuu kovasti minkälaisia diilejä tekee ja mistä syistä. En halua kuulostaa omahyväiseltä, mutta jos nyt myisin kaikki laitteeni pois, niin aika todennäköisesti saisin niistä pois saman summan mitä niihin olen sijoittanutkin. Ainakaan montaa satasta ei tulisi takkiin, ja summa mistä puhun on lähempänä kymmentä kuin viittä tuhatta.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
aristoteles666
20.03.2010 21:02:03 (muokattu 20.03.2010 21:15:42)

kimurantti1: Riippuu kovasti minkälaisia diilejä tekee ja mistä syistä. En halua kuulostaa omahyväiseltä, mutta jos nyt myisin kaikki laitteeni pois, niin aika todennäköisesti saisin niistä pois saman summan mitä niihin olen sijoittanutkin. Ainakaan montaa satasta ei tulisi takkiin, ja summa mistä puhun on lähempänä kymmentä kuin viittä tuhatta.

mulle on herttaisen yhdentekevää tuleeko takkiin ja kuinka paljon koska en ole vaihtamassa tai myymässä mitään kamoistani, en viitsi ostaa kamoja turhaan.
enkä myöskään keräile mitään.
kimurantti1
20.03.2010 21:20:50
aristoteles666: mulle on herttaisen yhdentekevää tuleeko takkiin ja kuinka paljon koska en ole vaihtamassa tai myymässä mitään kamoistani, en viitsi ostaa kamoja turhaan.

Toi on ihan järkevä asenne toki. En mäkään turhaan mitään laitteitani ole ostanut, mutta aina on mahdollista että mieltymykset muuttuu tai joku laite ei olekaan ihan halutunlainen. Aina ei ole mahdollista esimerkiksi kokeilla kaikkia laitteita kattavasti enne ostoa. Sen takia kantsii yrittää tehdä järkeviä diilejä.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
maxillaris
20.03.2010 22:00:25
Vladi: Vähän tämmöiset fiilikset itelläkin. Viimeisen vuoden aikana neljäs vahvistin menossa, tosin yks niistä vanha trankkupeli. Mark ei oo niin huono että siitä olis hirveä pakko päästä eroon ja aöan olla jo niin kyllästynyt kamojenvekslaukseen että pieni tauko tekee terää. Vois tehdä jotain radikaalia ja keskittyä kamojen sijaan soittamiseen ;)

Yksi vinkki olisi sellainen, että jätät mesan "jemmaan". Lisäksi suosittelen vielä lämmöllä kokeilemaan Mullardin vanhoja esim. Yellow-label putkia..siis 12ax7.

20-vuotta olen mesan kamoja rumpannut edes-takaisin ja nyt on kypsynyt ajatus, että pidän ne mitä on.

(Myydä voi, jos on useampia samoja..tuonkin neuvon sain eräältä kokeneelta Englantilaiselta harrastajalta. Hänen vinkkiään kokeilin vuosia sitten ja ostin viisi studio pre-ampia..totta. Kaksi niistä soundasi "huonolta..siis studio-kritereerein" ja kolme soundasi oikein mainiolta...no nyt on sitten useita laitteita muutama kappale:)...)

Mikäli uusi laite kiinnostaa niin osta. Meneehän siihen paljon aikaa(rahan säästäminen), jos alkaa joka laitteen ostamaan ja ei vanhoja myy pois...lisäksi tilaa tarvitaan paljon:)...mutta mesoissa on sellainen hauskuus, että ne alkaa kuullostaa hyvältä sen jälkeen,kun et enää sitä omista:)
Vladi
22.03.2010 12:03:23
Hyödynnän omaa ketjuani ja heitän linkin tuonne soitinrakennus-palstalle, josko saisin nopeammin vastauksen pikku nikkarointitouhuuni:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=189167
Kyllä se siitä.
Vladi
23.03.2010 13:40:01
Kävimpä sitten soittelemassa Marsun JVM-sarjan kuninkaan, eli sen nelikanavaisen härvelin. Soittelin Les Paulilla Marsun jonkun 4x12-kaapin läpi ja täytyy sanoa, että tykkäsin kovasti. Muuttui aika paljon tuo mielikuva laadukkaampaan suuntaan ainakin, jos ei muuta.

Puhdas kanava oli varsin mainio ja hyvät aivan aavistuksen säröytyvät soundit löytyi helposti. Crunch-kanavalta löytyi omaan korvaan tarpeeksi perinteiset Marsusoundit ja isolla volalla olisivat varmasti vielä paremmat. OD-kanava oli myös hyvä ja siitä sai suht nopsasti hyviä soundeja ulos. Kyllähän tuolla metallikin taipuu.

Marsun metallisoundi on kyllä aika erilainen kuin Mark IV:n. Mark IV ärjyy koko taajuusalueelta kun taas Marsussa ärjyn soundin saa ruuvaamalla keskiääntä isommalle ja se purevuus on nimenomaan keskialueella. Toisaalta ei voi olettaakkaan, että nää kuulostais samalta. Jotenkin särösoundissa Mark on loppujen lopuksi miellyttävämpi, kaikkeen muuhun menoon ostaisin tuon JVM:n. Päättyykö tää mun tarina nyt siihen, että huomaan tykkääväni Markin soundista? :D Tietty jos ois rahaa ni ostaisin molemmat...
Kyllä se siitä.
Mr. Speed
23.03.2010 14:11:45
Vladi: Kävimpä sitten soittelemassa Marsun JVM-sarjan kuninkaan, eli sen nelikanavaisen härvelin. Soittelin Les Paulilla Marsun jonkun 4x12-kaapin läpi ja täytyy sanoa, että tykkäsin kovasti. Muuttui aika paljon tuo mielikuva laadukkaampaan suuntaan ainakin, jos ei muuta.

Puhdas kanava oli varsin mainio ja hyvät aivan aavistuksen säröytyvät soundit löytyi helposti. Crunch-kanavalta löytyi omaan korvaan tarpeeksi perinteiset Marsusoundit ja isolla volalla olisivat varmasti vielä paremmat. OD-kanava oli myös hyvä ja siitä sai suht nopsasti hyviä soundeja ulos. Kyllähän tuolla metallikin taipuu.

Marsun metallisoundi on kyllä aika erilainen kuin Mark IV:n. Mark IV ärjyy koko taajuusalueelta kun taas Marsussa ärjyn soundin saa ruuvaamalla keskiääntä isommalle ja se purevuus on nimenomaan keskialueella. Toisaalta ei voi olettaakkaan, että nää kuulostais samalta. Jotenkin särösoundissa Mark on loppujen lopuksi miellyttävämpi, kaikkeen muuhun menoon ostaisin tuon JVM:n. Päättyykö tää mun tarina nyt siihen, että huomaan tykkääväni Markin soundista? :D Tietty jos ois rahaa ni ostaisin molemmat...

Itte kävin kokeilemassa JVM410. En tykännyt. Musta mättösoundit oli "trankkumaisia".Eivät olleet läsnä, ja jotenkin punchi jäi uupumaan. Kuitenkin testihuoneessa pystyi volaa nostaa niin, etät korvatulpat olivat jees.
Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa.
Spike
23.03.2010 14:42:17
Vladi: Päättyykö tää mun tarina nyt siihen, että huomaan tykkääväni Markin soundista? :D Tietty jos ois rahaa ni ostaisin molemmat...

Tohon marshall-mesa välimaastoon osuu paljon vaffareita... vht, peaveyt, englit jne. Kuulostaa siltä ettei sun kannata pitää kauheaa kiirettä vaihtamisen kanssa, testaile rauhassa mitä vastaan tulee.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)