Aihe: Sormet vai plektra?
1 2 3 4 513 14 15 16 17
hollstro
19.03.2010 16:40:42

käyhis: Joo..

Ei niitä peukkutukia varsinaisesti tarvitse yhtään mihinkään. Tietty jos soittaa jotain, missä lähinnä möyritään e-kieltä, niin se voi helpottaa. Itelläni tuli ainakin jokseenkin luonnostaan taipumus siirtää peukku aina soitettavaa kieltä alemmalle kielelle lähinnä demppausta varten. E kielelle mentäessä peukku sitten joko on tyhjän päällä tai nojaa yksinkertaisesti runkoon. Tosin kyllä se omakin peukalo joskus mikrofonin päälle tiensä löytää, mutta harvemmin, koska ei jaksa rajoittaa soittoasemaa sen mukaan, missä niitä mikkejä nyt sattuu olemaan.

Nää on niin henkilökohtaisia asioita. Joillekin sormituki on must, toisille ei. Riippuu myös bassosta millä soittaa, löytyykö peukulle tuki oikeasta kohtaa ilman varsinaista peukkutukea.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
käyhis
20.03.2010 18:25:00
hollstro: Nää on niin henkilökohtaisia asioita. Joillekin sormituki on must, toisille ei. Riippuu myös bassosta millä soittaa, löytyykö peukulle tuki oikeasta kohtaa ilman varsinaista peukkutukea.

Toki, en väitä vastaan. Lähinnä halusin moisen sanoa siksi, että itellänikin oli aikoinaan tapana tarvita peukkutukea ja huomasin sen rajoittavan soittoa jos bassossa ei löytynyt sopivasta paikasta tukea. Olisi ehkä pitänyt tarkentaan, että peukkutuen tarpeesta voi treenata itsensä ulos jos moiselle tarvetta esiintyy.
pekezu
20.03.2010 18:27:44

hollstro: Nää on niin henkilökohtaisia asioita. Joillekin sormituki on must, toisille ei. Riippuu myös bassosta millä soittaa, löytyykö peukulle tuki oikeasta kohtaa ilman varsinaista peukkutukea.

Samaa mieltä. Mulla on jatsarissa peukkutuki. Son kaula- ja tallamikin välissä. Mutta en mä siitä jatkuvasti vedä, siitä vedellään chilipepperssit ja sit pehmeemmät soundit otetaan kaulamikin päältä.
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
samumaster
29.08.2010 19:48:55
käyhis: Toki, en väitä vastaan. Lähinnä halusin moisen sanoa siksi, että itellänikin oli aikoinaan tapana tarvita peukkutukea ja huomasin sen rajoittavan soittoa jos bassossa ei löytynyt sopivasta paikasta tukea. Olisi ehkä pitänyt tarkentaan, että peukkutuen tarpeesta voi treenata itsensä ulos jos moiselle tarvetta esiintyy.

Mä käytän peukkutukena otelaudan "päätyä". Olen tottunut siihen ja pystyn soittaa todella hyvin. Mietin että pitäskö treenata se peukkutukitarve pois kun monet tekee sillain. Ei se ainakaan mun soittoa rajoita.
Davet
30.08.2010 16:20:49 (muokattu 30.08.2010 16:21:59)
Meikä on viimeaikoina ruvennut treenailemaan sormisoittoa enemmän. Peukku on pakko tukea johonkin (nykyisessä ritsassa kaulamikkiin), muuten menee liian hankalaksi.
There is no way to peace, peace is the way to go.
WT
31.08.2010 00:27:11
Mulla on bassossa kaksi mikkiä. Niiden päältä ja otelaudan päästä löytyy sen verran hyvin peukkutukea, että saan kyllä soitettua ihan mistä tahansa otelaudan ja tallan väliltä. En ole ainakaan koskaan kokenut, että se mitenkään rajoittaisi soittamista..
SnowCrow
31.08.2010 21:01:52
Mulla nojaa peukku aina siihen edelliseen kieleen ku mitä soitetaan. Kun soitetaan E-kieltä niin peukku on ilmassa, ei sitä tarvii erikseen tukea. Tämä onnistuu, jos pitää bassoa tarpeeksi korkealla, että voi nojata kädellä siihen basson bodyyn, jolloin käsi on juuri sopivalla korkuudella. :)
Miggoz
02.09.2010 19:52:49
Sormilla tulee soitettua. Plektralla oon kokeillu, mutta ei se oikein sovi mulle.
Basisti
J.Hollström
02.09.2010 21:21:28
Joskus ennenvanhaan mulla oli semmoinen käsitys, että plekulla soittavat basisti on vaan epäonnistuneita kitaristeja, jotka on joutuneet basisteiksi koska kitaristin paikka oli jo varattuna.

Mutta näin vähän myöhemmin on tullut huomattua, että plekulla on aika kiva vetää, ja saa aika fantsun soundinkin.

Henk. koht. soittelen molemmilla, ja ihan tarkoituksellisesti soitan joskus koko reenit ilman plekua, tai kokonaan plekun kanssa. Ihan vaihtelun ja harjoituksen kannalta.

Suosittelen kokeilemaan ja reenaamaan molempia.
ninokoo
05.09.2010 15:29:17
J.Hollström: Henk. koht. soittelen molemmilla, ja ihan tarkoituksellisesti soitan joskus koko reenit ilman plekua, tai kokonaan plekun kanssa. Ihan vaihtelun ja harjoituksen kannalta.

Suosittelen kokeilemaan ja reenaamaan molempia.

Sama juttu. Pääasiassa tulee vedettyä sormilla mutta viime aikoina ottanut plektraa matkaan ja sillä on todellakin kiva vetää välillä vaikka koko treenit. Kun on kitarataustaa niin suht helposti alkoi lähteä plekusoitto rullaamaan kun sitä vaan on treenaillut. Plekulla röytämisessä on jotain terapeuttista.
Lines on my face are getting clearer - and I say goodbye - to my hopes and dreams
Ihminen?
05.09.2010 15:38:02 (muokattu 05.09.2010 15:40:19)
Mä käytän plekua että sormia, riippuen musiikin nopeudesta. os soitan jotain nopeeta metallia, käytän mielummin plekua, koska sillä on nopeempi rämpätä niitä kieliä. Jos soitan jotain hidasta musaa, vaikkapa nyt jotain hidasta metallipiisiä, jätän plekun pois ja soitan etu- ja keskisormilla vuorotellen, peukulla tukea mikistä. Omassa bassossa on hiotut kielet, koska saan sormiin rakot jos soitan ilman plekua tolla mun etu- ja keskisormityylillä. Sllon ei hetkeen voi soittaa edes ilman plekua. Kaulan puoleisella kädellä ei kyllä ikinä oo rakkoja ollu.

E: plekulla mulla vaan on tapana soittaa lähes kaulan päältä jos en kiinnitä siihen suuremmin huomiota, ja soitto voi töksähtää jos osun vahingossa kaulaan. Jhtuu varmaan siitä, että alotin musajutut kitaralla. Noh, pikkuhiljaa alkanu oppia soittamaan siinä about mikkien päällä koko ajan.
leksi-B
05.09.2010 15:54:27
Plekulla röytämisessä on jotain terapeuttista.

Plekulla röytäminen on kyllä hienoa ja kuulostaakin erinomaiselta.
"Kaikki mitä teet elämässäsi on merkityksetöntä, mutta on tärkeää, että teet sen, koska kukaan muu sitä ei tee."
Gary oin
05.09.2010 15:58:02

On kyllä tullut paha tapa naputtaa kolmella sormella dadaillessa läppäriin tai pöydänpintaan ja baarissa istuessa vaikka oluttuoppiin. On kyllä tässä kesän aikana selvästi huomannut että moinen kannattaa, vaikka onkin täysin eri asia kuin kielten näppäily. Alkukesästä oli vaikeaa pitää kahdeksasosia tasaisena kolmella sormella näppäillen, vaan pikkuhiljaa alkaa nuo sormet liikkua niinkuin haluan. Vielä kun saisi soittaessakin useammin tuon nimettömän mukaan eikä mene helpoimman mukaan kahdella. Siihen on vielä aikaa että nykyisen bändin kanssa pystyisin plekun heivaamaan olan yli, vaan eipä oikeastaan tarvettakaan kun plekun kolina tuohon paahtoon sopii.
BassoSisko
05.09.2010 20:51:43
Mä olen ajatellut nyt pikkuhiljaa opetella tota plektran käyttöä. Kyllästyttää jatkuvasti olla lyhentelemässä kynsiään, kun jostain syystä mulla pitää olla kynnet melkein luuta myöden poissa ettei haittaisi soittoa.

Siihen liittyen kysymys, kannattaako plekulla soitella niin että basso on ylempänä kuin sormilla soitellessa?
En nyt huomannut testata, enkä enää tänään jaksa, mutta kuuluuko selkeää eroa soundissa (kuten sormisoitossa) jos soittaa kaula- tai tallamikin lähellä?
leksi-B
05.09.2010 22:24:17 (muokattu 05.09.2010 22:26:12)
Siihen liittyen kysymys, kannattaako plekulla soitella niin että basso on ylempänä kuin sormilla soitellessa?
En nyt huomannut testata, enkä enää tänään jaksa, mutta kuuluuko selkeää eroa soundissa (kuten sormisoitossa) jos soittaa kaula- tai tallamikin lähellä?

Kannattaa soittaa sillä korkeudella millä onnistuu parhaiten, mutta itse pystyn soittamaan plekulla alempana kuin sormilla. Bassoa pidän silti jokatapauksessa aikasta ylhäällä.

Kyllä kuuluu.

edit: ylhäällä bassoa pidettäessä ranne on enempi mutkalla plekulla soittaessa.
"Kaikki mitä teet elämässäsi on merkityksetöntä, mutta on tärkeää, että teet sen, koska kukaan muu sitä ei tee."
mtnen
05.09.2010 22:25:09
BassoSisko: ...kannattaako plekulla soitella niin että basso on ylempänä kuin sormilla soitellessa?
...kuuluuko selkeää eroa soundissa (kuten sormisoitossa) jos soittaa kaula- tai tallamikin lähellä?

Mun mielestä plekulla soitettaessa basso pitää pudottaa tuonne polvien korkeudelle...se on jotenkin paremman näköistä:)
Soundissa on ihan samat erot soitettaessa kaula tai tallamikin läheltä.

En jaksanut kahlata koko ketjua läpi josko löytyisi muita kuin minä, jotka soittaa aika usein plekutyylillä, mutta ilman plekua.
Eli aivan kuin olis pleku kädessä, mutta soitan etusormella ja sen kynnellä. Soundi on jotain siltä väliltä, pehmeämpi ja paremmin kontrolloitava kuin plektralla.
Tyyli syntyi yksinkertaisesti siksi, että aina oli plekut hukassa kun niitä olis tarvinnut.
BassoSisko
05.09.2010 22:26:09
leksi-B: Kannattaa soittaa sillä korkeudella millä onnistuu parhaiten, mutta itse pystyn soittamaan plekulla alempana kuin sormilla. Bassoa pidän silti jokatapauksessa aikasta ylhäällä.

Kyllä kuuluu.

Ok, kiitos. Mulla on ihan hakusessa nyt ton plekun kanssa tuo basson korkeussäätö. Sormisoitossa saa olla aika alhaalla, mutta plekulla tulee tunne että sitä pitäis nostaa ylemmäs.
BassoSisko
05.09.2010 22:29:04
mtnen: Mun mielestä plekulla soitettaessa basso pitää pudottaa tuonne polvien korkeudelle...se on jotenkin paremman näköistä:)
Soundissa on ihan samat erot soitettaessa kaula tai tallamikin läheltä.

En jaksanut kahlata koko ketjua läpi josko löytyisi muita kuin minä, jotka soittaa aika usein plekutyylillä, mutta ilman plekua.
Eli aivan kuin olis pleku kädessä, mutta soitan etusormella ja sen kynnellä. Soundi on jotain siltä väliltä, pehmeämpi ja paremmin kontrolloitava kuin plektralla.
Tyyli syntyi yksinkertaisesti siksi, että aina oli plekut hukassa kun niitä olis tarvinnut.

Jaa, pitääkin testata uudestaan vielä niin että basso on normi asennossa, nyt yritin väkisin sitä nostella ylemmäs.

Mulla pitää olla kynnet lyhennettyinä tosi rajusti, muuten tulee tuskaa ja kipua. Joten mulle ei sovi tuo kynsillä soitto.
mtnen
05.09.2010 22:40:37
...Mulla pitää olla kynnet lyhennettyinä tosi rajusti, muuten tulee tuskaa ja kipua. Joten mulle ei sovi tuo kynsillä soitto.

Eikun se idea onkin just siinä, että etusormen kynsi pitää olla lyhyt. Ja tokihan se tuolla tyylillä kuluu väkisinkin, etusormen kynttä ei ole tarvinnut leikata juuri koskaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)