Aihe: Paras säilytystapa?
1 2
Tailgunner
08.03.2004 16:35:11 (muokattu 08.03.2004 16:35:36)
Mikä olis paras säilytystapa sähkökitaralle?
paulinho
08.03.2004 16:45:20
Veikkaanpa, että telineessä, joka on suojassa auringolta. Siitä kitara on nopeampi repiä mukaan kuin laukusta, mutta teline ei suojaa kitaraa yhtä paljoa kuin laukku. Mutta... Makuasioitahan nämä ovat. Laukuista en osaa paljoa sanoa, muuta kuin sen, että joku kertoi minulle joskus, ettei niissä saisi pidempiä aikoja säilyttää kitaraa, muttei hän perustellut asiaa mitenkään (toki soittamaton kitara reagoi vaikkapa seitsemän vuoden laukussa säilyttämiseen, mutta en usko, että minua varoitettiin pitkästä säilytysajasta). Itse olen pitänyt kitaroitani gig bageissa tai laukuissa melkein aina, jolloin en soita kitaraa. Kaksi kitaraa on taas ollut telineessä ja ne ovat naarmuunteneet (tähän tosin on vaikuttanut hieman vilkas säilytysympäristö). Eli, laukku kai se on turvallisin, ainakin näillä "lyhyillä" ajoilla.
Man1ac
08.03.2004 16:47:06
Siis kotonako?

No itselläni kitara on telineessä, jos en sitä soita tai kuljeta.

Säilytyspaikka kannattaa valita sellaiseksi, jossa kitaraan ei kohdistu liikaa lämpötilan tai kosteuden vaihteluita.
Under Construction...
Tailgunner
08.03.2004 16:58:03
Kiitos
Da Make
08.03.2004 17:00:51
Säilytyspaikka kannattaa valita sellaiseksi, jossa kitaraan ei kohdistu liikaa lämpötilan tai kosteuden vaihteluita.

Ei siis, kellari, autotalli tai treenis...
Welcome to the Castle Shadowgate... IHKK #09
Jusstus
08.03.2004 18:12:49
Mikä olis paras säilytystapa sähkökitaralle?

Jos arska ei ikkunasta ota suoraan kohti kitaraa ja kosteustasapaino on kunnossa, sähkökitaraa on suht. neutraalia roikottaa kaulasta sellasessa perustelineessä seinällä. On kuulemma aika lailla jännitteetön ja hyvä olotila kitaralle tuo.

Mutta aika lailla kallis kitara saa olla, jotta tollasista kannattaa tosissaan alkaa huolehtimaan. Jos perusasiat on kunnossa, kyllä perussähkis pysyy kunnossa kotioloissa. Akustiset ovat herkempiä lämpötiloille ja kosteudelle.
"These go to eleven.."
Jucciz
08.03.2004 18:24:10
Kovassa casessa, suojassa pölyltä, auringolta, naarmuilta, kolhuilta, kaatumiselta, mahdollisilta kotieläimiltä, vaimolta, ydinkatastrofilta ja kateellisten katseilta. Pari lukkoa auki ja soitin on käyttövalmis.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
p33lo
08.03.2004 19:46:42
Mitä pahaa on auringonvalossa?
Aivan. Jos olisi 5/7 tahtilaji ja tempo olisi 135, miten tietäisi miten nopeasti niitä vitosia alkais soittamaan? Maailma tuhoutuisi. Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön a
Miikathebest
08.03.2004 19:55:22 (muokattu 08.03.2004 19:57:04)

Laittialla on hyvä säilyttää kitaroita. Saa luonnollisen näköisesti kuluneen relic -kepin aika nopsaan.

Jos ei sitä halua, niin laukku/teline on varmastikin ihan hyvä.

Auringon säteily kärventää kitaraa... ainakin väri haalistuu, jos ei muuta... Ja lämpötila vaihtelee -> puut "elvät" -> ei kiva...
Ota se mikä on paras!
Miika Rocks It - Miika's Vision
Fleda
08.03.2004 21:21:17
Sylissä. Soita lakkaamatta.
Tailgunner
08.03.2004 22:01:07
Hyvä idea :)
Mimi
09.03.2004 12:50:35

Tää oli kyllä paras...

Mulla on sähkis lattialle sijoitetussa telineessä, ei osu auringonpaiste yms. ja akustinen on myös lattialla mutta ilman telinettä, koska en ole sellaista ehtinyt toistaiseksi hankkia...Olisko ideaa, että miten säilyttää akustinen (teräskielet), mimmonen teline siis? Ihan perus lattiaständi vai onko parempi lyödä seinälle koukku?
Kaveri:-Hei voitsä avata tän viinipullon kun mulla ei oo sitä värkkiä millä tän saa auki!? Toinen kaveri:*tutkii pulloa n. 5 sek.* -Okei..*vääntää kierrekorkin auki*
poppamies
09.03.2004 13:41:19

No eikö se ole kiistattomasti paras paikka kovassa, sametilla ja satiinilla vuoratussa, laukussa sängyn alla tai kaapissa ettei vorot nää sitä...
"G-strings are for strippers"
Errorist
09.03.2004 15:13:20
No eikö se ole kiistattomasti paras paikka kovassa, sametilla ja satiinilla vuoratussa, laukussa sängyn alla tai kaapissa ettei vorot nää sitä...

Näin minäkin ajattelen. Useassa liikkeessäkin ovat kertoneet, että kovassa laukussa kannattaa säilytellä. Itse olen myös huomannut, että vire pysyy paremmin, kun kitara on laukussa verrattuna siihen, että se olisi telineessä.
God I want to be a man but I don't want to die with a rifle in my hand and as the planes blacken the sky it sounds like heaven is falling -Greg Graffin
KMT
09.03.2004 15:50:38

Mulla on kitarat telineessä ja bassot nojaamassa seinään
"Tiistai on homoille." -Kitaranraiskaaja-
totaali
09.03.2004 17:40:54
... joku kertoi minulle joskus, ettei niissä saisi pidempiä aikoja säilyttää kitaraa, muttei hän perustellut asiaa mitenkään...

Joo, ei noin hassuja väitteitä pidä perustelematta uskoa.

Kova, pehmustettu laukku on tietenkin paras kitaran säilytyspaikka, kunhan se on kyseiselle kitaralle oikean muotoinen ja kokoinen, ettei laukku väännä kitaraa mihinkään suuntaan tai skeba "roiku" laukun sisällä jonkun kantin päällä. Laukussa kitara on suojassa kolhuilta ja auringolta sekä kosteuden ja lämpötilan vaihtelulta. Jos pitää kitaraa sisällä paljaana - oli se sitten lattiatelineessä tai seinällä - ei ainakaan saa talvella tuulettaa huonetta kovin pitkään. Pakkasilma on nääs rutikuivaa ja taas lakat halkeilee.

Tietenkin on eri asia, jos haluaa uuden keppinsä nopeasti näyttämään "vintagelta": paras jättää vaikka parvekkeelle suoraan auringonpaisteeseen ja varsinkin talvella nostella sitä paljaana välillä sisään ja ulos...
Ikuinen aloittelija, mutta joskus vielä alan treenata kunnolla...
riimu
09.03.2004 17:52:40
Kovassa casessa, suojassa pölyltä, auringolta, naarmuilta, kolhuilta, kaatumiselta, mahdollisilta kotieläimiltä, vaimolta, ydinkatastrofilta ja kateellisten katseilta. Pari lukkoa auki ja soitin on käyttövalmis.

Sama meininki täällä. Ydinsodan kestämistä ei ole tullu testattua. Ainakin tuo BOSS Gt-3 laatikko tuossa lattialla näyttää sellaiselta nuclear fortressilta, että se kyllä kestää. Kitarasta en tiedä.
Ei näkymätön löydä kaltaistaan.
Minushuman
10.03.2004 13:34:47
Itse olen miettinyt kannattaisiko kitaraa säilyttää standardi vireessä vai löysätä kielet (ja kaularauta, skeba jossa on kiinteä talla) jos ei soita skeballaan pitkään aikaan? Siis jos ei soita kuukausiin/vuosiin ko. instrumentilla? Olen jättänyt sen standardi vireeseen, mutten ole tarkistanut virettä aikoihin.
"The joy of violent movement pulls you under..."
mongoloidi
10.03.2004 23:17:29
Pidän kitaroitani laukussa,kun en soita.
Sitäpaitsi,ständit ei riittäis kaikille kitaroille.
Day after day, day after day, We stuck, nor breath nor motion ; As idle as a painted ship Upon a painted ocean.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)