Aihe: Tekniikan toimittajan/talon teknikon rooli ja vastuu.
1 2
dewil
16.03.2010 12:26:05

Voi kun olisi auvoa, että bändit panisivat edes kokoonpanonsa sinne myspacesivuillensa, jotka ovat käytännössä nykyään kaikilla. Jos tech raideri vielä löytyisi, niin voi kun monesti hymyilyttäisi. Mä kun käyn torpissa talonmiehenä nykyään lähinnä hätätuuraushommissa, kun taas yks kollega on päättänyt lisääntyä tms. niin on nekin vähät prujut hukassa, mitä bändeiltä mahd. on tullut.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Oksu
16.03.2010 16:12:20

Tämä on nyt sitten minusta taas sellainen juttu että eiköhän se ole ihan ihmisestä itsestään kiinni mitä silloin haluaa tehdä. Em. tilanteessa kukaan ei ole sitä talonmiestä palkannut auttamaan bändiä eikä ole mitään muutakaan velvoitetta miksi jollain tavalla pitäisi vierailevaa teknikkoa auttaa oman bändin setin kasaamisessa.

Todennäköisesti sen talonmiehen ainoa velvoite on ollut laittaa laitteet käyttökuntoon ja antaa jotain opastusta siitä miten mikäkin on kytketty. Tämän jälkeen on lupa nostaa kytkintä ja kadota vaikka kuin pieru saharaan. Toisaalta jos minä olen paikalla talonmiehen tai laitetoimittajan asemassa niin kyllä minä sinne ihan ilomielin menen auttavaa kättä tarjoamaan jos se vaan avuksi kelpaa. En minä siinä vieressä katseluun edes pystyisi ja onhan kyse myös siitä millaisen kuvan itsestään haluaa jättää. Reilu meininki ja silleen, niin sen "pitäisi" ollakin. Mutta ei minua eikä ketään muutakaan sellaiseen toimintaan mikään velvoita. Ihan oman harkinnan varaista hommaa tuo on.

Missä lie tällainen talonmies, jonka AINOA velvoite o laittaa laitteet käyttökuntoon ja antaa opastusta siitä miten mikäkin on kytketty? Itse talonsepän ja tavarantoimittajan hommia teen enkä todellakaan jättäisi hommia tuohon! Ajoissa paikalle, ennakkosuunnitelmat(raiderit ym.) haltuun ja lava siistiks. Yleensä tsekattu kytkennätkin valmiiksi. Itse olen paikalla tsekissä ja keikan aloituksessa. Jossain vaiheessa saatan kysäistä herra äänisuunnistajalta jahka voinko poistua hetkeksi ja käydä vaikka savukkeella. Jos ja kun homma toimii.
Hippi kukapa muukaan, ainainen riesa tän päivän stadissa. Oi tulispa kunnon sade joka pyyhkis alleen kaiken ton saastaan. Ja siihen paskaan mä luen hipit, stallarit, kommarit, revarit ja muut hihhulit jotka vaikeuttaa kekkosen duunia.
Teijo K.
16.03.2010 16:19:18

dewil: Voi kun olisi auvoa, että bändit panisivat edes kokoonpanonsa sinne myspacesivuillensa, jotka ovat käytännössä nykyään kaikilla. Jos tech raideri vielä löytyisi, niin voi kun monesti hymyilyttäisi. Mä kun käyn torpissa talonmiehenä nykyään lähinnä hätätuuraushommissa, kun taas yks kollega on päättänyt lisääntyä tms. niin on nekin vähät prujut hukassa, mitä bändeiltä mahd. on tullut.

Mistä mä voin tietää kuka meidän bändissä milloinkin soittaa.

:)
Dugeroow
16.03.2010 17:35:58 (muokattu 16.03.2010 17:44:32)

Oksu: Missä lie tällainen talonmies, jonka AINOA velvoite o laittaa laitteet käyttökuntoon ja antaa opastusta siitä miten mikäkin on kytketty? Itse talonsepän ja tavarantoimittajan hommia teen enkä todellakaan jättäisi hommia tuohon! Ajoissa paikalle, ennakkosuunnitelmat(raiderit ym.) haltuun ja lava siistiks. Yleensä tsekattu kytkennätkin valmiiksi. Itse olen paikalla tsekissä ja keikan aloituksessa. Jossain vaiheessa saatan kysäistä herra äänisuunnistajalta jahka voinko poistua hetkeksi ja käydä vaikka savukkeella. Jos ja kun homma toimii.

Tämä on samalla vastausta tuohon miffen postaukseen.

Minun mielestä liuhu toi tässä keskustelussa esiin tärkeän pointin ja se on työnkuva. Isommissa paikoissa talonmiehen työnkuva on erilainen ja esimerkiksi Rocksissa on homma toiminut aina hyvin liuhun kuvaamalla tavalla.

Se mesta jossa itse olin talonmiehenä on aika todella paljon pienempää kaliberia. Minun liksa vähennettiin suoraan bändin keikkapalkkiosta. Jos bändiltä taas tuli oma teknikko, minun tehtävä oli juurikin tulla vain pystyttämään ja purkamaan kamat. Laitteet ei voineet nimittäin kiinteästi nököttää paikallaan. Samalla annoin infon kamoista ja jos ei ollut iltaan muuta menoa, jäin myös auttamaan mikittämisessä vaikkei siitä erikseen maksettukaan eikä se myöskään kuulunut työni kuvaan. Tuosta pystytys/purku työstä maksettiin kaikenlisäksi vain todella marginaalinen korvaus ja työnkuvaan ei nimenomaan kuulunut jäädä paikalle päivystämään. Tiedän myös että tämä ei ole ainut pikkupaikka Suomessa missä käytäntö on kuvatunlainen. Eri asia tietenkin on jos sulle maksetaan siitä että olet koko illan töissä, niinkuin isommissa paikoissa homma on ja kuuluukin.

Sitä en tiedä mikä kyseisessä paikassa on nykyään käytäntönä kun enää en kyseisellä paikkakunnalla vaikuta.

Tavarantoimittajana minulla on karkeasti jaettuna kahdenlaisia keikkoja. Toiset on niitä, että paikalle tilataan vain kamat eikä ketään niitä käyttämään. Ja tämä on nimenomaan tilaajan toimesta näin pyydetty. On haluttu että kamat tuodaan paikalle, pystytetään ja haetaan pois ja joku muu välissä niitä käyttää. Toinen vaihtoehto on sitten se että tilataan sekä laitteet että teknikko(ja). Voitte varmaan arvata että jälkimmäinen on eri hintainen paketti. Jos se tilaaja nimenomaan tilaa tuotteen, niin että teknikkoa ei haluta, eikä siitä makseta, niin ei sinne silloin kenenkään kai kuulu jäädä päivystämään?

Yleensä minun keikoilla siellä samalla kertaa esiintyy kuitenkin useampi yhtye joten silloin nyt on käytönnössä itsestään selvää että sinne jää myös teknikoita töihin miksaamaan lämppäriä ja tietenkin myös hoitamaan tässä ketjussa mainitut tehtävät, vaihdot jne. Jos siellä töissä kerran ollaan niin totta kai siellä töitä tehdään ja hoidetaan mikkien johdotus ja myös mikkien asettelu, jos bändin miksaaja niin haluaa. Mutta jos tilaushetkellä tällaista henkilöä ei ole haluttu paikalle niin mun näkemys on se että kamat pystyyn, kytkentöjen kertominen bändin teknikolle ja tämän jälkeen minua tarvitaan vasta purettaessa.

Ja vielä tähän raiderikeskusteluun. Olisihan se hyvä että ne kaikki yhteystiedot sun muut tulisi sieltä järjestäjältä molemmin puolin. Olisi myös todella hyvä että se raideri löytyisi sieltä nettisivuilta varsinkin jos bändiin kuuluu jotain erikoisempaa. Kyllä minäkin ne sivut aina käyn tutkimassa jos bändit on vaan tiedossa. Kuitenkin jos tilaaja on tilannut toista ja myöhemmin selviää että bändin raideri sanoo toista, eikä järjestäjä halua maksaa enempää, niin turha sitä on laitetoimittajaa ruveta haukkumaan vaikka kyllä minäkin yleensä niin paljon pyrin joustamaan kun pystyy.
Esp
17.03.2010 02:17:25

LHU: Kalustolista on netissä luettavissa, jos ei riitä voi tuoda mukanaan mitä tarvitsee.

Word! Itselle on ollut melkolailla alusta asti selvää, että jos haluan jotain erikoisempaa kilkettä, tuon sen mukanani, pätee niin mikkeihin kuin räkinkin sisältöön. Jos kiertävällä sepällä on jotain erikoisempaa mieltymystä, niin ei hän voi oikeasti olettaa, että sitä tarjottaisiin vakiona jokaisessa pizzeriassa ;)

Suurempaa ammattitaitoa osoittaa kuitenkin se, että vetää sillä setillä mitä on tarjolla kuin kitisee siitä, että "tämä ja tämä merkki on parempi, miksei teillä ole sitä!?". Tietty jos tarjolla on jotain ihan ala-arvoista, niin palautetta pitääkin antaa, mutta turhasta kitiseminen on turhasta kitisemistä vaikka sen tekisi itse miksaava Jeesus.

Oli mulla joku pointtikin tässä mielessä, mutta se hävisi johonkin kirjoittamisen aikana. Ylipäätänsä se, että osataan toimia tilanteen mukaan on korvaamatonta olit sitten talon teknikko tai kiertävä teknikko. Molempien vastuulla on saada paras mahdollinen tulos käytettävissä olevalla kalustolla yleisölle, joka kuitenkin loppukädessä on se varsinainen asiakas, koska ilman maksavaa yleisöä ei kenelläkään ole keikkoja.
Täh?!?
eetuss
17.03.2010 18:04:26

En ole mikään kehäraakki kiertuemiksaajana mutta jonkun verran kokemuksta on. Ja nämä on siis kokemuksia, eli saatto olla myös paha päivä.

Pikkupaikka, kiertueen eka keikka - talossa oli umpisurkea etupää, mutta en alkanut valittaa. Niillä mennään mitä on. Talon mies lähti soittokeikalle kesken headlinen tsekin. Olin myös lupautunut tekemään supportin, mutta pändi oli minulle ennestään tuntematon - mitä nyt keikkamyyjän lähettämän promon kuuntelin pari kertaa läpi. Talonmies oli luvannut tulla tiettyyn kellonaikaan takaisin ja jätti vielä puhelinnumeron jos tulee jotain. No tuli jotain. Supportilla oli vasuri setti ja miljardi synaa lavalla. Miestä ei näkynyt kellonaikaan mennessä eikä myöskään vastannut puhelimeen. Siellä sitä sitten mentiin persvako vilkkuen kun selvittelin miten talon KIINTEÄT vedot on tehty. Talonmies sitten saapui headlinen vedon aikana bilettämään. Kiitti, jatketaan matkaa.

Sitten yksi veto, josta haluan tilittää. Itse olen tehnyt ihan nokko monitorihommia ja mun mielestä etenkin siinä pestissä on tärkeää esitellä itsensä bändille - niinkuin tietenkin bändin muulle henkilökunnalle. Edellisen vuodatuksen rundin viimeinen keikka abaut yhdessä maan isoimmista keikkapaikoista ja headline huomaa vasta tsekin puolessa välissä että siellä niiden vieressä istuu monitorimies. Ihmettelinkin että mitä ne mulle viuhtoo. Ja muutenkin on todella rasittavaa tehdä duunia ihmisten kanssa joiden naama huutaa: "voi kun olisin jossain muualla!".

Sitten hyviä asioita. On todella miellyttävää kun on kohtelias ja haluaa tehdä hommaa yhdessä. Multa ainakin voi ihan hyvin kysyä voinko pätsätä insertit itse kun on vähän kiire. Ihan loisto meininki, totta kai voin. Ja muutenkin kun tien päällä on monesti tosi väsynyt niin helpottaa kaikkien elämää. Ja ne kaikki ehdotukset että "Hei mulla olis tämä ja tämä mikki, se on ainakin täällä toiminut loistavasti - haluutko testata?" sopii mulle koska tulee sellainen vaikutelma että tämä talon tyyppikin haluaa hyvän keikan. Samalla iskulla saattaa vaikka oppia jotain - ehkä.
Ei se tästä..
anapena
18.03.2010 21:27:29
Sir Attila:Se, että antaa kerran jotain ilmaiseksi (oli kyseessä sitten laite tai työsuorite), muuttuu helposti seuraavalla keikalla oletukseksi.

Juurinäin. "Eikse kuulunukkaa pakettiin...?" Eri asia sitten kavereitten kesken, kun jeesaillaan vuorollaan molempiin suuntiin.
miffe
19.03.2010 10:27:53
anapena: Juurinäin. "Eikse kuulunukkaa pakettiin...?" Eri asia sitten kavereitten kesken, kun jeesaillaan vuorollaan molempiin suuntiin.

Mulla iskee toisinaan megalomania ihan oman perseen suojelemiseksi. Ehkä kyseessä on tapa tunnustaa, että jossain kohtaa on tapahtunut moka, jonka kompensointia ei tehdä asiakkaan haitaksi.

Jos mä esimerkiksi lähetän riderin ja se toisen pään jannu lupaa mulle sen mukaset kamat hintaan X, niin en mä haluu maksaa lisää, jotta se vaihtaa tuomansa kuppaset laulukamat miesten vehkeisiin.

Sometimes you just have to bite the bullet.

Tuossa esimerkkitapauksessani pop tuli kyselemään, että mitähä, onko nyt jossain kohtaa sattunut kommunikaatiovirhe, koska kamat ja palvelu ylittivät rajusti odotukset ottaen huomioon keikkamyyjän ilmoittamat tekniikan hinnan. Siinä kohtaa pyysin saada tietää sovitun hinnan... Tämän jälkeen seurasi kysymys, mitä kyseinen setti normaalisti maksaa ja silloin kummankin keskustelun osapuolen käsitykset sopivasta hinnasta olivat melkolailla samat.
turkulainen
stnprkl
20.03.2010 01:25:08 (muokattu 20.03.2010 01:30:34)
Nyt on kierretty ja kaarrettu aihetta niin miljoonalta eri kantilta et laitan ny oman näkemykseni aiheesta.

Häivälä sen mun mielestä jo tosin kiteytti omassa postauksessaan aika osuvasti.

*Mun kaapeli - minä kytken.

*Sun kaapeli - sinä kytket.

Oksu ja Liuhu on kans asian ytimessä.

JA nyt mä vaan kerron miten mä asiat miellän.

Talkkari äänihommissa on semmonen kaveri kun joko ylläpitää talon laitteistoa tai tuo laitteiston paikalle ja tuntee kyseisen järjestelmän ja ON KOKO ILLAN paikalla. Sit meil on laitetoimittajia, jotka vaan tuo vehkeet paikalle ja hakee ne illan jälkeen veks. Tässä keskustelussa mun ymmärtääkseni Anssi on aloituksessaan puhunu nimenomaan talkkareista siinä mielessä kun mä kyseiset hahmot miellän.

Se et mitä sopparissa joissain tietyissä yksittäisissä keikoissa lukee ei mun mielestä kuulu tähän keskusteluun millään tapaa.

Ja sen kyseisen talkkarihahmon duuneihin kuuluu mun mielestä siellä paikan päällä kattoo et kaikki menee kivasti ja jeesata kiertuehenkilökuntaa kaikin mahdollisin keinoin, jotta saavutetaan kaikkia osapuolia tyydyttävä lopputulos eli hyvä show.
Ja bonusta olis tietty jos tää talon jäbä olis ammatillisesti (tai ainakin oman kalustonsa kanssa toimiessa) vähintään samalla tasolla kiertävän teknisen henkilökunnan kanssa.
Ja tähän talkkarin duuniin liittyy luonnollisesti FX/INS kamojen kytkeminen sepän toiveiden mukaisesti (kaikki nää on luonnollisesti testattu etukäteen), mikityksessä jeesaaminen, jos siihen annetaan lupa (aina ei saa mennä sinne väliin) ja perinteisesti pitää olla myös se jeesmies :) ja hymyillä. Luonnollisesti lämppäriakti kuuluu myös tälle kaverille.
Ja toi ennakkoduuni eli raiderien yhteensopivuus yms. homma kuuluu mun mielestä jollekkin muulle ainakin kädenväännön suhteen. Eli talkkari saa raiderin ja huomaa ettei kalusto riitä, jolloin nakitetaan promoottori ottamaan yhteyttä orkan teknikoihin jne. Eli talkkarin hommiin kuuluu IMHO vain ja ainoastaan kertoa mitä on saatavilla eli millä se show pitäis vetää, jos tää ei kelpaa orkan crewlle niin sit se on sen kiertävän kaverin, orkan kiertuemanagerin (suomessa usein sama keveri :) ja paikallisen promoottorin keskenään väännettävä kättä siitä et kuka maksaa, mitä maksaa ja kuinka paljon. Ja tän kädenväännön jälkeen tää talonmies sit hoitaa ne mahdolliset lisälaitteet tai on hoitamatta (ihan riippuen kädenväännön tuloksesta).
Orkan kanssa kiertävän kaverin tulis sit taas olla sen verta oma-aloitteinen et pyytää joltain instanssilta (esim. ohjelmatoimisto) edes speksit mestoista eikä vaan lähde sokeesti luottamaan siihen et kaikki on aina niinkuin pyydetty.

Niin ja siis nää on ne mitä mä odotan talon henkilökunnalta vieraana ja noi kaikki mä myös hoidan itse talkkarin ominaisuudessa. Ja kuten sanottu yksittäistapaukset, missä on sovittu vaikka ja mitä vaikka ja kenen kanssa ei mun mielestä kuulu tämmöiseen yleismaailmalliseen keskusteluun ollenkaan. Viihdyttävää toi rönsyily kuitenkin on lukea eli jatkakaa :)

Moskova kiittää, kuittaa ja menee maate. (tässä vaiheessa viimestään pitäis kaikkien hiffata et parin viime päivän (tai oikeammin kuukauden) aikana on tullu nähtyä parikin erilaista lähestymistapaa talon miehen hommiin :)
Niistä lisää toisaalla ja toiseen aikaan
Viltsu audiokantaja
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)