Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua klikkiongelmaan
1 2
ääliö
17.03.2010 23:09:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etsin sellaista klikkiä/perkkapädiä/rumpukonetta, johon voisin (biisien välissä),vauhdissa, lyödä kapulalla uuden tempon/sykkeen. Onko kellään tietoa?
 
Pieni Bossin Dr Rytmi on käytössä ja sisältää kyllä "tap" toiminnon. Käytänkin kyseistä laitetta "normaaleilla" keikoilla alkutempojen varmistamiseksi.
 
Olen kuitenkin myös mukana orkesterissa jossa ei edetä sovitun biisilistan järjestyksessä vaan bändiliideri (kosketinsoittaja) valitsee biisit spontaanisti useiden kymmenien biisien joukosta. Tällöin en voi antaa alkutempoa, enkä ehdi myöskään räpläämään monia eri nappeja nakkisormillani, vaan on napattava tempo hänen soitostaan vauhdissa.
 
Apuva siis tähän tilanteeseen.
 
Ylilihavat Rumpalit ry.
Niq
17.03.2010 23:15:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ääliö: Käytänkin kyseistä laitetta "normaaleilla" keikoilla alkutempojen varmistamiseksi.
 
Näähän sotii toisiaan vastaan?
 
Tällöin en voi antaa alkutempoa, enkä ehdi myöskään räpläämään monia eri nappeja nakkisormillani, vaan on napattava tempo hänen soitostaan vauhdissa.
 
Vastaan kysymykseen kysymyksellä: Mihin helkuttiin sä sitä klikkiä sit enää tarviit?
 
"...svengaa liikaa ollakseen matemaattisesti oikein" -Epämuusikko
ääliö
17.03.2010 23:22:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arvelinkin että tää herättää ajatuksia ja kysymyksiä. Koitan vastailla niihin tuonnempana.
 
Ihan ekax haluaisin kuitenkin vastauksen omaan kyssäriini.
 
Ylilihavat Rumpalit ry.
passe
17.03.2010 23:27:34 (muokattu 17.03.2010 23:51:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Näähän sotii toisiaan vastaan?
 

 
Vastaan kysymykseen kysymyksellä: Mihin helkuttiin sä sitä klikkiä sit enää tarviit?

 
Olisko niin, että biisien lähtötempo on monissa biiseissä kitaristin käsissä. Pädiin naputtamalla sitten saisi sen tempon masiinaan ja klikin sitä kautta naputtamaan. Eli on halua soittaa klikin kanssa, mutta tempo ei ole vain omissa käsissä.
 
E: kiinnostuin itsekin aiheesta. En kyllä äkkiseltään löytänyt Googlella sellaista metronomia, johon voisi kapulalla huitoa.
 
Kohtuukokoisella tap-napilla:
 
http://www.alesis.com/sr18
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
markkuliini
17.03.2010 23:28:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arvaan että efektien/looppien takia?
 
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
moderndrummer88
17.03.2010 23:36:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Arvaan että efektien/looppien takia?
 
Eiks nuo efektit ja loopit mee jo ennaltamäärättyyn tempoon, kuhan vaan jollain midikontrollerilla ne sitten napauttaa käyntiin? Passen vaihtoehto kuulosti hyvältä...
 
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
markkuliini
17.03.2010 23:46:18 (muokattu 17.03.2010 23:47:48)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Eiks nuo efektit ja loopit mee jo ennaltamäärättyyn tempoon, kuhan vaan jollain midikontrollerilla ne sitten napauttaa käyntiin? Passen vaihtoehto kuulosti hyvältä...
 
Onhan noita värkkejä joista saa looppeja jne. moneen eri tempoon. Esim. käsittääkseni Roland Handsonic jne. Just tuossa Logicillakin hidastin lennosta koko biisin tempon murto-osaankomppeineen, looppeineen yms. ,kun en osannut pianoita soittaa oikeaan tempoon. :D
 
Ajattelin että jos on kyse esim. livejamittelusta johon haluaa lennosta jotain tiettyä delayta tai säksätystä, niin silloin alkuperäinen kysymys on varsin järkevä.
 
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
grooveman
18.03.2010 01:40:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä lähtee arvaus, että kaveri haluaa pitää tempon tasaisena biisin läpi eikä luota omaan sisäiseen taimiin..
 
"rumpali jolla on huono taimi, on yksinkertaisesti vain huono rumpali."-S.Kuoppamäki
markkuliini
18.03.2010 01:52:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

grooveman: Täältä lähtee arvaus, että kaveri haluaa pitää tempon tasaisena biisin läpi eikä luota omaan sisäiseen taimiin..
 
Tai sitten bändiliideri haluaa laskea tempot, mutta laskee ne miten sattuu. Ja rumpali haluaa kovaa todistusaineistoa. :)
 
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
grooveman
18.03.2010 02:05:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Tai sitten bändiliideri haluaa laskea tempot, mutta laskee ne miten sattuu. Ja rumpali haluaa kovaa todistusaineistoa. :)
Aa, kyllä. Tuokin voi olla erittäin totta. :)
 
"rumpali jolla on huono taimi, on yksinkertaisesti vain huono rumpali."-S.Kuoppamäki
ääliö
18.03.2010 05:50:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin että jos on kyse esim. livejamittelusta johon haluaa lennosta jotain tiettyä delayta tai säksätystä, niin silloin alkuperäinen kysymys on varsin järkevä.
 
Nyt liikutaan jo todella lähellä.
Kovasti tuntuu kertyvän läppää asian vierestä.
 
Haluan siis livetilanteessa, vanhan tempon (klikin) päälle, lyödä uuden tempon joka eroaa tästä alkuperäisestä temposta merkittävästi. Haluaisin tehdä sen nopeasti, kapulalla suoraan esim pädiin.
 
Ylilihavat Rumpalit ry.
Speedy
18.03.2010 10:10:43 (muokattu 18.03.2010 10:11:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ääliö: Nyt liikutaan jo todella lähellä.
Kovasti tuntuu kertyvän läppää asian vierestä.

 
Herää pari kyssäriä,
 
-Miksi?
-Miksi itse et voi laskea biisiä käyntiin?
-Jos vaihto on kinkkinen, miksi ette treenaa vaihtoa niin, että uusi tempo tulee kaikilta selkäytimestä?
-Eikö joku muu voi huolehtia taustojen yms. ajamisesta ja "synkkaamisesta" (jos siis siitä oli kyse) esim. se, joka laskee ne biisit käyntiin?
-Pystyykö MIDIllä ohjaamaan lyömällä, efektiraitoja, esim. pro toolssissa tai vastaavissa? MIDI ohjain kiippareillahan pystyy tekemän mitä vaan kun nappia pyörittää, mutta se on aika epätarkkaa..
 
Esim. tuossa mun Yamahan Clickstationissa on MIDI reiät, mutta en kyllä tiiä mitä hyötyä niistä on?
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
markkuliini
18.03.2010 12:28:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: Herää pari kyssäriä,
 
-Miksi itse et voi laskea biisiä käyntiin?
-Jos vaihto on kinkkinen, miksi ette treenaa vaihtoa niin, että uusi tempo tulee kaikilta selkäytimestä?
-Eikö joku muu voi huolehtia taustojen yms. ajamisesta ja "synkkaamisesta" (jos siis siitä oli kyse) esim. se, joka laskee ne biisit käyntiin?

 
Nuo kaikki pitää unohtaa, jos kyse on vähänkään improvisoidummasta musiikista niinkuin tuo 'jami'-sana antaa ymmärtää. Eli jos ei ole valmiita vaihtoja mitä treenata jne. :)
Ja jos kyse on rytmiloopeista tai rumpuefekteistä jotka ovat osa improa, niin kyllä itse haluaisin rumpalina olla niitä laittamassa käyntiin/pois, enkä antaa niitä jonkun muun soittajan vastuulle.
 
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
markkuliini
18.03.2010 12:29:28 (muokattu 18.03.2010 12:29:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ääliö:
Kovasti tuntuu kertyvän läppää asian vierestä.

 
Tämä kun on aika spessuhommaa, ei tunnu olevan kenelläkään täällä varmaa tietoa moisista laitteista. :)
 
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
Speedy
18.03.2010 12:35:10 (muokattu 18.03.2010 12:36:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Nuo kaikki pitää unohtaa, jos kyse on vähänkään improvisoidummasta musiikista niinkuin tuo 'jami'-sana antaa ymmärtää. niin kyllä itse haluaisin rumpalina olla niitä laittamassa käyntiin/pois, enkä antaa niitä jonkun muun soittajan vastuulle.
 
No eikös tuo ainakin toka kysymykseni ole just hyvin ajakohtainen?
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
markkuliini
18.03.2010 12:38:27 (muokattu 18.03.2010 12:39:05)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: No eikös tuo ainakin toka kysymykseni ole just hyvin ajakohtainen?
 
Tylsää improilua jos rumpali laskee aina biisit käyntiin. Silloin kukaan muu ei voi aloittaa spontaanisti, ja tuo biisien laskeminenkin on joskus tuollaisessa musassa vähän plaah. Etenkin jos halutaan, ettei musiikki katkea kappaleiden välissä pitkäksi aikaa.
 
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
Speedy
18.03.2010 12:54:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Tylsää improilua jos rumpali laskee aina biisit käyntiin. Silloin kukaan muu ei voi aloittaa spontaanisti, ja tuo biisien laskeminenkin on joskus tuollaisessa musassa vähän plaah. Etenkin jos halutaan, ettei musiikki katkea kappaleiden välissä pitkäksi aikaa.
 
Niin no minä nyt en tiiä millasesta musasta tässä puhuttiin, enkä sen enemmän että "mitä" rumpalin piti laskea ja "miksi", looppi, efekti, klikki???
 
Mutta jos itse olisin tekemässä, niin tilanteesta riippuen, en haluaisi ensin odottaa jonkun käyntiin laskua, sen jälkeen itse naputtaa se koneeseen ja kenties jo soittaa samalla.. Jos kyseessä on looppi, niin sehän on jo kaksi tahtia siinä tapauksessa myöhässä.. Jos se on efekti, niin sei välttis ole edes rumpalin "hoidettavissa"..
 
En niin paljon ole perehtyny noihin konehommiin, että en tiedä voiko kaikki edes olla synkassa keskenään.. Eikö sitten voisi vaikka trigata basarin, josta kone ottas tempon.. tai pianistille trigattu efektipedaali..
 
Plus että en ole vielä törmänny semmoseen metronomiin jonka tap-tempo olis niin tarkka että tulis kerralla oikein.. Tai se voi kyllä johtua minun huonosta taimistakin..=)
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Simbe
18.03.2010 12:55:36 (muokattu 18.03.2010 12:57:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: Herää pari kyssäriä,
...
Esim. tuossa mun Yamahan Clickstationissa on MIDI reiät, mutta en kyllä tiiä mitä hyötyä niistä on?

 
Siihen saa liitettyä sekvensseriltä (esim PT) tulevan midi tempo-mapin, jos on vaikka ohjelmoitu tempovaihdoksia biisiin ja taustat tulevat sekvensserisoftasta tietokoneelta. Koska reikiä on kaksi, niin ehkä tuo toimisi myös toisin päin? Ei hajua.
 
Samoten siinä muistaakseni on trigger-in liitäntä, johon voi liittää vaikka padin tap-tempon naputteluun. Se oma tap-tempo -nappula on aika kökkö, mulla ainakin on vaikeuksia saada sillä oikeeta tempoa kerrasta, eikä sitä oikein arvaa kapulalla naputtaa.
 
Onko sinulla Yamaha rummut? Käy täällä.
markkuliini
18.03.2010 13:17:43 (muokattu 18.03.2010 13:23:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: Niin no minä nyt en tiiä millasesta musasta tässä puhuttiin, enkä sen enemmän että "mitä" rumpalin piti laskea ja "miksi", looppi, efekti, klikki???
 
En minäkään varma ole, mutta aiemmin tuossa sanottiin arvaamani livejamittelun olevan lähellä totuutta. Ja siinä jo nämä syyt tulivat tavallaan ilmi.
Ainakin mun mielestä just sellaisessa tilanteessa ei ole hauskaa/kätevää/tyylikästä edetä aina niin, että biisi poikki ja rumpali laskee seuraavan sisään klikin avulla, ja tuollainen vauhdista tempon määrittäminen olisi just siihen kätevää. :)
 
Mutta jos itse olisin tekemässä, niin tilanteesta riippuen, en haluaisi ensin odottaa jonkun käyntiin laskua, sen jälkeen itse naputtaa se koneeseen ja kenties jo soittaa samalla.. Jos kyseessä on looppi, niin sehän on jo kaksi tahtia siinä tapauksessa myöhässä.. Jos se on efekti, niin sei välttis ole edes rumpalin "hoidettavissa"..
 
No, mun mielikuvitus ainakin luo verkkokalvolle sellaisia tilanteita, että loopit sun muut eivät välttämättä olisi koko biisin ajan päällä, ja että kukaan ei LASKE biisejä käyntiin vaan ne vain alkavat jonkun soittamina, varsinkin jos musa on ei-ennalta-sävellettyä tai -sovittua.
Ja olen monen rumpalin olen nähnyt livenä laittavan itselleen delay-pedaaleilla tai softalla vaikkapa Walking on the moon-tyylistä risuaitaa soundiin. Jos kyse on sellaisesta vapaammasta musiikista, niin kyllä se nimenomaan pitää olla omissa näpeissä ne efektit.
 
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
Speedy
18.03.2010 15:36:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä nyt on vähän turha jossittelu ketju.. Jos oli tarkotus löytää ratkaisu alkuperäseen ongelmaan, niin se on vähän vaikeaa kun ei tiedä musatyylistä mitään, jamitellakkin voi aika monella tavalla.. tai ylipäätään tiedä mistään mitään mitä haetaan ja mihin tarkoitukseen.. Sinällään aihe on mielenkiintonen mutta ei tunnu johtavan muuhun kun läppään asian(?) vierestä..=)
 
Kaikkihan on varmaan mahdollista, mutta eriasia on onko se järkevää tahi taloudellista..
 
Kyllähän looppeja/sampleja/efektejä pystyy rumpali helpostikkin ohjaamaan, mutta niiden reaaliaikainen muokkaaminen?? En muista pystykö esim. EZDrummerilla/Superiorilla tehtyjä looppeja ohjaamaan MIDIllä.. Oliko että iPhonella vai Wii:n ohjaimella pystyy ohjaamaan PT:tä, semmonen varmaan pitää hommata..=D
 
Yks vaihtoehtohan ois sitten varmaan joku DJ käyttöön tarkotettu sämpleri tahi softa?? Mutta eikös loopeissa tempon muuttaminen vaadi ainakin sen, että looppi on MIDI file? Audion hidastaminen tai nopeuttaminenhan heikentää äänen laatua.. Tosin jos muokkas on pientä niin eihän sitä välttis edes huomaa..
 
Mutta ehkä ois syytä tietää vähän enemmän käyttötarkoituksista
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «