Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Reaper ja masterointi
1 2
aalataur
18.03.2009 20:47:10 (muokattu 18.03.2009 20:51:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
 
Luin tuon masterointi-FAQ:in ja siinä käskettiin ostamaan jotakin kalliita plugareita. Mulla ei ole varaa ostaa yhtään mitään. Voiko siis pelkästään Reaperista löytyvillä plugareilla masteroida demokäyttöön? Minkä nimiset plugarit sieltä efektivalikosta pitää valita ja mitkä niiden tärkeimmät asetukset suunnilleen pitäisi olla rock/metallimusassa? Tavoite on siis saada yhdeksi stereo-waviksi muutetun biisin volatasoa vaan korotettua lähemmäs kaupallisten CD-levyjen volatasoa. Ei niinkään enää siinä vaiheessa korjata soundia ja koittaa räplätä EQ:ta tai muuten hifistellä. Volatason kevyt nosto riittäis mulle.
 
Pahoitteluni dorkasta kysymyksestä, mutta joku alkuun auttava pikaohje olisi kiva. Parametrien vaikutuksia voin testailla itse sitten kun tiedän mitän suunnilleen pitää tehdä ja mitkä on vähemmän olennaisia parametreja (jos sellaisia edes on).
Kalmo
18.03.2009 23:50:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tunne Reaperin sisältöä lainkaan, mutta Kjaerhusin ilmaisen Classic sarjan plugareissa on ainakin limitteri (ja muuta mukavaa), ja kvraudio.com -sivustolta löydät varmasti ilmaisia kompressoreita yms. kokeiltavaksi. Oleellisinta on oppia käyttämään niitä, mitään ohjearvoja kun ei voi antaa tutustumatta äänimateriaaliin.
 
Kyllä ihan asiallisiin tuloksiin pääsee ilman paksua lompakkoakin. Ja lompakon paksuudesta riippumatta pitää olla kärsivällisyyttä lukea, opetella ja kokeilla.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
sami_sumea
19.03.2009 00:32:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei niinkään enää siinä vaiheessa korjata soundia ja koittaa räplätä EQ:ta tai muuten hifistellä. Volatason kevyt nosto riittäis mulle.
 
Kaivas jostain BuzMaxi3-niminen limitteri, se on paras ilmainen limitteri mihin oon törmännyt.. Tolla tekee jo vaikka mitä. Joku hyvä kompura ja eq tietty auttaa yleissoundin ruuvaamisessa kans, mut Reaperin omatkin on siedettäviä.
 
...
 
http://www.adamantiumstudios.com
Roki
19.03.2009 20:41:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kjaerhus Classic sisältää jotain käyttökelpoista. Parempia masterointivärkkejä löytyy sitten osoitteesta http://www.jeroenbreebaart.com/
 
Ja signaalin tarkasteluun Gonio3 ja SSL X-ISM. Googlella löytynevät.
 
Been there - done that - don't ask.
hape
20.03.2009 18:11:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TLs Pocket Limiter on kans aika jees noista ilmasista.
 
http://www.kvraudio.com/get/1727.html
 
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
anapena
20.03.2009 22:28:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

W1 on ilmainen ja simppeli limitteri.
 
Roki
27.03.2009 17:25:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Tavoite on siis saada yhdeksi stereo-waviksi muutetun biisin volatasoa vaan korotettua lähemmäs kaupallisten CD-levyjen volatasoa. Ei niinkään enää siinä vaiheessa korjata soundia ja koittaa räplätä EQ:ta tai muuten hifistellä. Volatason kevyt nosto riittäis mulle.
 
Ja ennen kun alat sinäkin tekemään -4dBFS RMS muhjua, niin lue ainakin seuraavat:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=176675
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=175098
 
Suuri äänenpaine ei tee biisistä parempaa.
 
Been there - done that - don't ask.
aalataur
27.03.2009 17:32:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roki:Suuri äänenpaine ei tee biisistä parempaa.
 
Ei toki tee, on vaan epäkäytännöllistä kun omat äänitykset on puolet hiljemmalla mitä vanhatkin kaupalliset levyt. Ei mitään järkeä tietenkään lähteä Death Magnetic -tyyliseen hölmöilyyn (jos sellainen kotikonstein on edes mahdollista).
 
Kukaan ei ole kertonut että mitkä Reaperissa on ne pluginit (nimeltään) mitä tässä masteroinnissa tarvitsee? Ilmeisesti reaComp, reaEQ ja reaLoud. Mikä tuo reaLoud_lpf on?
 
Tietysti jos nuo Reaperin on ihan surkeat niin voinhan koittaa noita muita ilmaisia. Periaatteen opettelusta pitäisi lähteä liikkeelle, en tiedä mistä aloittaisi kun muuttujia on niin paljon.
zekeode
27.03.2009 17:44:47 (muokattu 27.03.2009 17:45:44)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://forum.cockos.com/showthread.php?t=31774
 
Tai sitten Reaperin manuaali:
http://www.cockos.com/reaper/userguide/ReaperUserGuide25Eval.pdf
saastara
28.03.2009 19:01:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalautar: Kukaan ei ole kertonut että mitkä Reaperissa on ne pluginit (nimeltään) mitä tässä masteroinnissa tarvitsee? Ilmeisesti reaComp, reaEQ ja reaLoud. Mikä tuo reaLoud_lpf on?
 
Jos kotimasterointia on tarkoitus noilla Reaperin omilla plugareilla tehdä, niin suosittelen, että käytät reaXCompia reaCompin sijaan. Voi tulla melko jäätäviä tuloksia jos rupeat yksikaistaisella kompuralla koko projektia ruttaamaan. Kaikkea kannattaa toki kokeilla.
 
"It's not enough to know which notes to play. You got to know why they need to be played."
Glacius
17.03.2010 11:44:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: Kaivas jostain BuzMaxi3-niminen limitteri, se on paras ilmainen limitteri mihin oon törmännyt.. Tolla tekee jo vaikka mitä. Joku hyvä kompura ja eq tietty auttaa yleissoundin ruuvaamisessa kans, mut Reaperin omatkin on siedettäviä.
 
...

Olisiko kertoa mitään sivustoa mistä sais ilmasiks paremman eq:n ja kompuran kun nämä reaperin valmiit
 
PIM
17.03.2010 12:59:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Glacius: Olisiko kertoa mitään sivustoa mistä sais ilmasiks paremman eq:n ja kompuran kun nämä reaperin valmiit
 
No jos esim. tähän artikkeliin http://www.prorec.com/Articles/tabi … acomp-Free-Compressor-A-Review.aspx on uskomista, niin voi olla vaikeaa jopa ihan rahan kanssa.
 
sami_sumea
17.03.2010 13:29:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Glacius: Olisiko kertoa mitään sivustoa mistä sais ilmasiks paremman eq:n ja kompuran kun nämä reaperin valmiit
 
www.kvraudio.com
 
Sieltä haulla löytyy muutama sata vaihtoehtoa.
 
...
 
http://www.adamantiumstudios.com
varakeef
17.03.2010 21:48:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun tässä nyt haetaan suoraviivaista ratkaisua volyymin nostoon, suosittelen empimättä Kjaerhusin Classic Master Limiteriä. Siinä on yksi säätö, jota väännetään kovemmalle niin pitkälle kuin kantti kestää. Siis alkaahan sekin jossain vaiheessa pumppaamaan ja säröytymään, mutta aika kiva sointi siinä on.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Teijo K.
18.03.2010 00:49:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Kun tässä nyt haetaan suoraviivaista ratkaisua volyymin nostoon, suosittelen empimättä Kjaerhusin Classic Master Limiteriä. Siinä on yksi säätö, jota väännetään kovemmalle niin pitkälle kuin kantti kestää. Siis alkaahan sekin jossain vaiheessa pumppaamaan ja säröytymään, mutta aika kiva sointi siinä on.
 
Ja sit kun toi ei enää riitä, niin helpoimmalla pääsee kun pistää jonkun masterointeja tehneen hommiin. Halvempaa kuin ostella noita leluja himaan ja todeta että niitä pitäis osaa käyttääkin.
 
:)
varakeef
18.03.2010 09:23:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Ja sit kun toi ei enää riitä, niin helpoimmalla pääsee kun pistää jonkun masterointeja tehneen hommiin. Halvempaa kuin ostella noita leluja himaan ja todeta että niitä pitäis osaa käyttääkin. :)
 
Ilmainen tuo plugari toisaalta on, että vaikeampi on ammattilaisen halvemmalla osaamistaan myydä.
 
Ja helppoahan elämän ei tarvitse olla: eikö lähes kaiken harrastelun suola ole se, että kaupasta saa parempaa, nopeammin ja halvemmalla, mutta silti halutaan tehdä itse. Saahan ainakin sitä, mitä sattuu tulemaan.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Roki
18.03.2010 13:22:24 (muokattu 18.03.2010 13:29:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Ilmainen tuo plugari toisaalta on, että vaikeampi on ammattilaisen halvemmalla osaamistaan myydä.
 
Yhden nupin ilmaisplugarin rajat vaan tulee vastaan aikasta pian. Eikä kyse ole loppujen lopuksi plugarin hinnasta, vaan siitä onko helpompi tärvätä lukematon määrä tunteja itse opetteluun vai maksaa hieman jollekin jolla ne tunnit ovat jo takana. Tai saattaapa joku pidemmälle ehtinyt harrastelija hoitaa homman korvauksettakin.
 
Been there - done that - don't ask.
humppahanuristi
18.03.2010 13:35:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roki: Yhden nupin ilmaisplugarin rajat vaan tulee vastaan aikasta pian. Eikä kyse ole loppujen lopuksi plugarin hinnasta, vaan siitä onko helpompi tärvätä lukematon määrä tunteja itse opetteluun vai maksaa hieman jollekin jolla ne tunnit ovat jo takana. Tai saattaapa joku pidemmälle ehtinyt harrastelija hoitaa homman korvauksettakin.
 
Varmasti noinkin mutta itse tässä touhutessa olen sellaisen huomannut, että tulee kiinnitettyä vähän enemmän siihen ääniainekseen huomiota jo soittotilanteessa.
Kyllä meidän "oikea" levy tullaan tekemään ammatilaisten toimesta mutta jotain tuollaisia pieniä sivuprojekteja on ihan hauska tehdä itse.
 
Se saattaa siis tuoda avarampaa näkemystä myös muuhun toimintaan kuin pelkästään siihen rpäläykseen sen plugarin kanssa.
 
Ja jossain tapauksessa se itse tehtynä (en nyt tarkoita itseäni) saattaa kokonaisuutena olla parempi se itse tehty tallenne kuin ammattitason tallenne. Kaikki ei välttämättä ole hiottu ja tehty ohjekirjan mukaan mutta se kokonaisuus vaan toimii.
 
Humpasta rautalankaan...
Teijo K.
18.03.2010 18:23:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuotanko mä noin paskaa tekstiä vai onko luetun ymmärrys hankalampaa kuin äkkiä uskoisikaan. Mä koitan selventää mitä yritin tuossa sanoa.
 
varakeef: Ilmainen tuo plugari toisaalta on, että vaikeampi on ammattilaisen halvemmalla osaamistaan myydä.
 
Enhän sanonut missään että halvemmalla kuin tuo ilmainen?
 
Ja helppoahan elämän ei tarvitse olla: eikö lähes kaiken harrastelun suola ole se, että kaupasta saa parempaa, nopeammin ja halvemmalla, mutta silti halutaan tehdä itse. Saahan ainakin sitä, mitä sattuu tulemaan.
 
Sitten kun tuo ilmainen plugari ei enää riitä ( lue, se riittää aika pitkälle, mutta jossain vaiheessa tulee raja vastaan että sillä ja muilla ilmaisilla ei homma enää etene) niin siinä vaiheessa ei mielestäni kannata lähteä ostamaan noita kalliita plugareita, vaan antaa masterointi jonkun muun hommaksi.
 
Ellei tietty halua harrastaa nimenomaan masterointia.
 
Mähän en siis sanonut, että ei kannata masteroida itse. Ja olin jopa samaa mieltä tosta Kjäerhusin Mastering Limitteristä, mulla on jo pitkään ollut se oletuksena mukana kaikissa treenisdemojen "masteroinneissa". Sanoin vain, että tietyn rajan jälkeen pääsee helpommalla kun antaa sen homman muille. Jos vaikka haluaa käyttää sen vähän vapaa-ajan johonkin muuhun. Ihan amamttilaistenkin tekemä masterointi on mun mielestä suhteellisen halpaa lystiä. Siis kun vertaa noitten laadukkaitten masterointivälineitten hintaan.
Glacius
21.03.2010 19:06:46 (muokattu 21.03.2010 19:21:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olisko mitään suosituksia eq:sta ja kompurasta tuolta KVR-sivustolta ? näyttää aika rutkasti tuolla niitä olevan
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «