Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: herääminen melodiaan
1
slyme
10.03.2010 10:10:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sattu tällanen juttu: heräsin yks aamu uneen, jossa soi selkeänä leffamusiikkina sävelmä. Sävelmä niin selkeä, että hyräilin sen kännykkään talteen heti ekaks herättyäni. Kohta vihelsin sävelmän myös, se valtas vähän koko päivänkin siinä ja pakotti sanoittamaankin itsensä.
 
Pari viikkoa tapahtuneesta soitin vihellelmän yhdelle tutulle, joka ällistyksekseni analysoi tarkalleen mistä vihellys kertoi. Päättyneen suhteen tuskan ja tunnelman, positiivisuuteen kääntyväisen elämänhallinnan (kumminkin), haikean "elämä voittaa"-fiiliksen. En ollut itse edes tajunnut koko asiaa, luulin ilmestyksen liittyvän yhteen toiseen juttuun. Mutta kun kuuntelin melodian analyysin päälle, tajusin itsekin että siltähän se tosiaan kuulostaa, juma- ja lauta.
 
Mutta. Mitä tossa siis tapahtui oli se, että ilmeisesti alitajunta käsitteli kaiken se murheen ja sitä seuranneen toivon niin, että kaikki purkautui ulos melodiana, kertoen tarinan niin tarkalleen, että sen joku heti kuuli.
 
Mä olen aika ihmeissäni, etenkin kun en ole millään lailla ollut harrastunut musiikin suhteen. En soita mitään, en ymmärä teoriasta mitään etc. Mulla on toi "biisi" vaan nyt, jonka täytyy alitajuntani sekoilut tuntien olla aika lailla aito. Yritän tehdä sille jotain, mutta se on vähän hankalaa kun on keinot vähän vähissä. Pitää kai oppia soittamaan jotain..vähän olen tos hankkinutkin sitä sun tätä.
 
No mut, kysymys kuuluu: onko tämmönen yleistä harrastuneemmille? Mä olen muuten aiemmin nähnyt unihorroksissa kaikenlaista, valveillakin (roikkuvia & hyväksyttyjä patentteja kymmenkunta, kaikenlaisia tuoteideoita läjäpäin etc), mutta että melodia tuolla tavalla, johan on kummallista. Alkaako tässä joku patoutunut musikaalisuus purkautumaan, vai mitä tää on ja mitä pitää tehdä? Jos mä kykenenkin säveltämään? Teenkö mä tämmösillä ideoilla mitään, kun kaikki keinot puuttuu?
 
Bitti-Hiisi
10.03.2010 12:27:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slyme: Sattu tällanen juttu: heräsin yks aamu uneen, jossa soi selkeänä leffamusiikkina sävelmä. Sävelmä niin selkeä, että hyräilin sen kännykkään talteen heti ekaks herättyäni. Kohta vihelsin sävelmän myös, se valtas vähän koko päivänkin siinä ja pakotti sanoittamaankin itsensä.
 
Pari viikkoa tapahtuneesta soitin vihellelmän yhdelle tutulle, joka ällistyksekseni analysoi tarkalleen mistä vihellys kertoi. Päättyneen suhteen tuskan ja tunnelman, positiivisuuteen kääntyväisen elämänhallinnan (kumminkin), haikean "elämä voittaa"-fiiliksen. En ollut itse edes tajunnut koko asiaa, luulin ilmestyksen liittyvän yhteen toiseen juttuun. Mutta kun kuuntelin melodian analyysin päälle, tajusin itsekin että siltähän se tosiaan kuulostaa, juma- ja lauta.
 
Mutta. Mitä tossa siis tapahtui oli se, että ilmeisesti alitajunta käsitteli kaiken se murheen ja sitä seuranneen toivon niin, että kaikki purkautui ulos melodiana, kertoen tarinan niin tarkalleen, että sen joku heti kuuli.
 
Mä olen aika ihmeissäni, etenkin kun en ole millään lailla ollut harrastunut musiikin suhteen. En soita mitään, en ymmärä teoriasta mitään etc. Mulla on toi "biisi" vaan nyt, jonka täytyy alitajuntani sekoilut tuntien olla aika lailla aito. Yritän tehdä sille jotain, mutta se on vähän hankalaa kun on keinot vähän vähissä. Pitää kai oppia soittamaan jotain..vähän olen tos hankkinutkin sitä sun tätä.
 
No mut, kysymys kuuluu: onko tämmönen yleistä harrastuneemmille? Mä olen muuten aiemmin nähnyt unihorroksissa kaikenlaista, valveillakin (roikkuvia & hyväksyttyjä patentteja kymmenkunta, kaikenlaisia tuoteideoita läjäpäin etc), mutta että melodia tuolla tavalla, johan on kummallista. Alkaako tässä joku patoutunut musikaalisuus purkautumaan, vai mitä tää on ja mitä pitää tehdä? Jos mä kykenenkin säveltämään? Teenkö mä tämmösillä ideoilla mitään, kun kaikki keinot puuttuu?

 

 
Nyt vaan sijoitat koko omaisuutesi sinfoniaorkesterin levytykseen aiheesta, ja sit autossa matkalla studiolle avaat radion ja huomaatkin, et voi saa- ja tana... :))))
 
On toi siis ainakin omalla kohdallani hyvin tuttua. Usein tulee keksittyä melodioita unissaan, mutta välillä käy huono säkä, ja huomaa että se olikin jo jostain olemassa olevasta biisistä.
 
Mä oon pari kertaa onnistunu unissani kuulemaan koko biisin, ja oon lisäksi tajunnu olevani unessa. Sit oon "tietoisesti" käyny biisin niin monta kertaa läpi, että muistan sen varmasti, ja olen onnistunut sen jälkeen herättämään itseni ja kirjoittamaan kaiken tarvittavan muistiin yöpöydällä lojuvalle nuottipaperille. Kätevää, mutta harvinaista! :)
 
By your command!
Numb
10.03.2010 13:42:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slyme:No mut, kysymys kuuluu: onko tämmönen yleistä harrastuneemmille?
 
Ei ainakaan mulle ole yleistä. Yksi biisi on, joka soi unessa, ja jonka välittömästi herättyäni plokkasin talteen. Unessa sen tosin lauloi Rod Stewart, vaikkei se Rodin tyyliä varsin olekaan.
 
Biisi on ollut pöytälaatikossa jonkin aikaa, juurikin sen varalta, että jos se kuitenkin on jokin olemassa oleva biisi. Mikään Rodin biisi se ei kuitenkaan ole.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Sharkman
12.03.2010 03:26:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä sävellyksesi olisi mielenkiintoista kuulla. Ihan senkin takia, ettei se paljastu joksikin jo sävelletyksi kappaleeksi, joka on vain jäänyt alitajuntaasi muhimaan.
 
And you hear yourself mumbling... Dogs fucked the Pope... no fault of mine.
piiska2
13.03.2010 17:09:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paul McCartney väitti kuulleensa Yestedayn unessa ja sitten aamulla äänittäneensä sen muistiin. Hän tarkistutti sen monta kertaa tutuillaankin, jottei olisi olemassa oleva kappale.
 
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
Timo.T
15.03.2010 16:50:07 (muokattu 15.03.2010 16:50:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bitti-Hiisi: Nyt vaan sijoitat koko omaisuutesi sinfoniaorkesterin levytykseen aiheesta, ja sit autossa matkalla studiolle avaat radion ja huomaatkin, et voi saa- ja tana... :))))
 
On toi siis ainakin omalla kohdallani hyvin tuttua. Usein tulee keksittyä melodioita unissaan, mutta välillä käy huono säkä, ja huomaa että se olikin jo jostain olemassa olevasta biisistä.
 
Mä oon pari kertaa onnistunu unissani kuulemaan koko biisin, ja oon lisäksi tajunnu olevani unessa. Sit oon "tietoisesti" käyny biisin niin monta kertaa läpi, että muistan sen varmasti, ja olen onnistunut sen jälkeen herättämään itseni ja kirjoittamaan kaiken tarvittavan muistiin yöpöydällä lojuvalle nuottipaperille. Kätevää, mutta harvinaista! :)

 
Stockhausenin "Trans" on ainakin yksi savellys minka han naki unessa ja minka kirjoitti sitten herattyaan.
 
Mulla on kans unissa paljon musaa, en aina kyl yleensa pysty muistamaan sita, ja usein en halua. Mut valilla kun joku 20 osanen afro-caribian bandi soittaa niin en sitten kirjoittaessa oikein tieda etta mista alkais ja jaa sitten kirjoittamatta. En ole ikina kuullut pelkkia melodioita, yleensa aina on isoja orkestereita, ja todella, yleensa musiikkia josta itse en tykkaa (syy miksi en halua niita muistaa), mika on ehka omituista, mutta on todennakosesti vain alitajuntani tapa vittuilla minulle.
 
JPQ
16.03.2010 02:10:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo.T: Stockhausenin "Trans" on ainakin yksi savellys minka han naki unessa ja minka kirjoitti sitten herattyaan.
 
Mulla on kans unissa paljon musaa, en aina kyl yleensa pysty muistamaan sita, ja usein en halua. Mut valilla kun joku 20 osanen afro-caribian bandi soittaa niin en sitten kirjoittaessa oikein tieda etta mista alkais ja jaa sitten kirjoittamatta. En ole ikina kuullut pelkkia melodioita, yleensa aina on isoja orkestereita, ja todella, yleensa musiikkia josta itse en tykkaa (syy miksi en halua niita muistaa), mika on ehka omituista, mutta on todennakosesti vain alitajuntani tapa vittuilla minulle.

 
voihan ollakin mistäs sitä tietää vaikken hänen musiikista perusta en tarkoita silti että lahjaton ja suurimpia mestareitahjan ei monesti omana aikana täysin ymmäretä.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Timo.T
17.03.2010 15:31:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: voihan ollakin mistäs sitä tietää vaikken hänen musiikista perusta en tarkoita silti että lahjaton ja suurimpia mestareitahjan ei monesti omana aikana täysin ymmäretä.
 
on se, ja on varmaan yks hanen parhammista savellyksistaan, varsinkin livena kun on myos stage draamaa sisaan kirjoitettuna tai niin han ainakin kertoin, toinen ainakin on se kuuluisa helikopteri jousi kuartetti, ei ehka uni, mutta mika kuulemma on visio siita miten han lenteli ympari saksaa kaupunkeja irti kehostaan ja niin edes pain.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «