Aihe: Alkuvaikeudet klarinetinsoitossa 1 2 | |
---|---|
![]() 03.11.2009 20:46:07 | |
Kiitos taas kommenteista. Tulin juuri tunnilta. Pyysin opettajaani soittamaan omalla suukappaleellaan ja lehdellään minun soitintani. Halusin kuulla saako siitä kunnllollista ääntä. Hämmästyin, ääni oli melkein yhtä hunajainen, klarinetinomainen kuin hänen omassa kalliissa laatusoittimessaan. Minun on tästä lähtien soitettava tunneilla 2 1/2:n lehdellä. Äänenlaadulla ei väliä, sanoo hän, se tulee kuulema aikanaan. Liian ohuilla lehdillä soittaminen ei vahvista kasvojen ja suun lihaksia. Vielä yksi opettajan kommentti. Valittelin että sormitus a:sta h:hon on niin vaikea, että minulla menee viikkoja yksin sen oppimiseen " Ai jaa, minulta meni 5 vuotta". | |
![]() 03.11.2009 21:20:30 | |
MKH 39: Valittelin että sormitus a:sta h:hon on niin vaikea, että minulla menee viikkoja yksin sen oppimiseen " Ai jaa, minulta meni 5 vuotta". Itse odotin, että breakin ylitys alkaisi sujua parissa kuukaudessa. Kai siihen pari vuotta meni ennenkuin siihen tuli jotain sujuvuutta. Jossain vaiheessa opettaja sanoi että kyllä sen pitäisi jo ruveta sujumaan ja sitten se rupesikin. Ongelma ei ollut niinkään sormituksessa vaan ilmankäytössä. Olen kyllä nähnyt sellaisiakin teorioita että aloittelija oppii tuon nopeastikin jos ei osaa pitää sitä vaikeana. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 13.03.2010 16:06:40 | |
Heipsan. Hankin tuossa pari viikkoa sitten huuto.netistä halvan vanhan klarinetin ja olen vähän siihen yrittänyt puhallella. Onko tyypillistä toisen rekisterin alimpia ääniä ei meinaa saada soimaan sitten millään? C# vielä joten kuten lähtee, mutta C ja etenkään H eivät irtoa. Deestä eteenpäin sitten jonkin matkaa tulee ihan siedettävästi. Soitinkin saattaa olla vähän kehno ja voi tuossa jotain pientä vikaakin olla. Pitäisi saada joku vähän kurkistamaan. Ainakin tuo keskimmäinen liitos on vähän löysä. Siinä ei ole korkkia, vaan tuollaista lankaa. Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys. Ostakaa muinaissoitinfolkia Vapinamonologeja | |
![]() 13.03.2010 19:26:45 | |
Zarmo: Heipsan. Hankin tuossa pari viikkoa sitten huuto.netistä halvan vanhan klarinetin ja olen vähän siihen yrittänyt puhallella. Onko tyypillistä toisen rekisterin alimpia ääniä ei meinaa saada soimaan sitten millään? C# vielä joten kuten lähtee, mutta C ja etenkään H eivät irtoa. Deestä eteenpäin sitten jonkin matkaa tulee ihan siedettävästi. On se aika yleistä. Ainakin itselle tuttua. Ole tarkkana että sormet on kunnolla rei'issä, että rei'ät on kunnolla ummessa. Ja sitten kunnolla ilmaa. Se koko pitkä putki pitää saada soimaan ja vielä kolmannella yliäänellä. Se vaatii painetta, erityisesti kun tullaan alarekisteristä ylöspäin ja yhtäkkiä putken pituus kasvaa moninkertaiseksi. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 14.03.2010 10:22:35 | |
Zarmo: Heipsan. Hankin tuossa pari viikkoa sitten huuto.netistä halvan vanhan klarinetin ja olen vähän siihen yrittänyt puhallella. Onko tyypillistä toisen rekisterin alimpia ääniä ei meinaa saada soimaan sitten millään? C# vielä joten kuten lähtee, mutta C ja etenkään H eivät irtoa. Deestä eteenpäin sitten jonkin matkaa tulee ihan siedettävästi. Soitinkin saattaa olla vähän kehno ja voi tuossa jotain pientä vikaakin olla. Pitäisi saada joku vähän kurkistamaan. Ainakin tuo keskimmäinen liitos on vähän löysä. Siinä ei ole korkkia, vaan tuollaista lankaa. Soittimen kunto kannattaa tarkistaa aivan ensimmäiseksi. On turha taistella vuotavan soittimen kanssa. Siinä taistelussa jää aina häviölle. Klarinetin tiiviyden voi tarkistaa pätkä kerrallaan: Toisella kädellä kaikki läpät kiinni ja reiät umpeen. Toisella kädellä tukitaan alapää ja puhalletaan reilusti yläpäästä sisään. Ei saa yhtään vuotaa mistään. Nuo osien väliset liitokset ovat sitten tietysti vielä erikseen, mutta vuotavat läpät löytää ainakin helposti. | |
![]() 17.03.2010 17:53:21 | |
Aloitin tämän ketjun syksyllä 2009, ja ilokseni sain vastauksia, joista kiitos. Nyt oli taas tullut muutama kommentti. Oma tilanteeni on se, että olen syksystä asti käynyt noin kerran viikossa tunnilla. Se, että soittoharrastus on jatkunut, on kyllä kannustavan opettajani ansiota. Soundi on edelleen kamala, ei ole pyöreyttä, ei kuulasta pehmeyttä, pikemminkin kalkkunan huutoa. Alarekisteri jotenkin menee mutta rekisterinvaihto on vaikeaa. Juuri tuo a:sta h:hon on edelleen epävarmaa. Opettajani sanoo, että jännitän. Tiedän sen itsekin. Pitäisi osata ottaa jotenkin löysemmin, mutta silti ilmaa tarpeeksi Mutta kaikenkaikkiaan: Olen oppinut paljon uutta musiikista. Klaran soittaminen on opettajani mukaan kuin puhetta ja soitin on kehoni jatke . Hieno ajatus. Kunpa oppisin jotenkin toteuttamaan tuota. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)