Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko paksumpi parempi? ;)
1
*Tazka*
09.03.2010 15:58:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve taas
 
Olen tässä soitellu jo jonkun aikaa Sentencedin ja In Flamesin kappaleita, jotka kummatkin soitetaan tavallista matalammista vireistä. Ajoittain esim. soinnut kuulostavat epävireisiltä, vaikka vapaat kielet ovat tarkalleen oikeassa vireessä. Kun puristusta joiltain kieliltä löysemmin, sointu kuulostaa oikealta. Eli esim. kun G-kieli on viritetty F:ksi, ei ensimmäiseltä nauhalta löydy F# vaan jokin epämäärinen ääni F#:n ja E:n väliltä, siispä kieltä ei saa painaa kunnolla.
 
Noh, viereiset kielet eivät kuitenkaan käyttäydy samallalailla, mikä tekee soitosta monimutkaisempaa. Olen miettiny, johtuuko ilmiö yksin kertaisesti siitä, etteivät ohuet kielet toimi näin matalalla, korjaisivatko paksummat kielet asian? Jos jollakulla on kokemusta asiasta olisi kiva saaha homma kuntoon. Kitarani on Ibanezin RG-7321K, ja kielet ovat tietääkseni alkuperäiset (olen kitaran toinen omistaja).
 
Sole poka mikhään...
Thothmes
09.03.2010 16:32:35 (muokattu 10.03.2010 11:29:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysypä ennemmin tuolta kitarakamat-osioista, sieltä varmaan saat vastauksen paremmin.
 
En ole varsinaisesti kitaransoittaja, mutta olen huomannut että joillain hevitilutukseen tarkoitetuilla jumbonauhaisilla kitaroilla vireisen äänen saaminen on paljon hankalampaa kuin esimerkiksi omalla, vanhan liiton "normaalikitaralla". Nuo jumbonauhat ovat niin korkeat, että äänen korkeuteen vaikuttaa kielen painamiseen käytetty voima kohtuuttomasti, koska kieli ei painu "pohjaan" yhtä helposti kuin normaalinauhoilla. Eli normaalikitaralla se painamisvoimakkuus ei niin paljon vaikuta.
 
Varmaan näilläkin oppii soittamaan, mutta itse inhoan tuota ilmiötä. Oikein käytettynä ja osaavan soittajan käsissä se voi olla hyväkin asia, kun noita kerran valmistetaan.
 
edit: vaihda nyt ihmeessä ne kielet joka tapauksessa. Itse olen ihan täysi harrastelija kitaran kanssa, ja vaihdan kielet ehkä kuukauden parin välein. Ei niitä ole mitään järkeä vuosikausia pitää. Monet aktiivisesti keikkailevat vaihtavat kielet joka ilta ennen keikkaa. Kielten vaihto on ihan perustoimenpide, ei sitä kannata venyttää. Vanhat kielet soivat huonommin ja pitävät vireen huonommin.
 
Tommittaja
09.03.2010 18:16:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tietenkin juu löysällä vireellä painaminen kovaa aiheuttaa nuotin korkenemisen. mutta en sanoisi "paremmaksi" ohuempia tai paksumpia. ohuilla on helpompi soittaa, mutta räminää esiintyy enemmän, paksuilla on vaikeampi yms- itse käytän tällä hetkelle Ernie Ballin Super Slinkyjä jotka ovat 009-042.
 
ennen, kun soitin cannibal corpsea, oli minulla 010-052 ja ne olivat ihan ok siihen, mutta tietenkin paksuus vaikuttaa soundiinkin.
 
http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php
spade
09.03.2010 22:46:40 (muokattu 09.03.2010 22:53:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sulla on varmaan intonaatio päin mäntyä. Tän voit todeta helposti vaikka viritysmittarilla eli soitat ekana kielen vapaana ja katot mitä mittari näyttää ja sit soitat huiluäänen 12. nauhan kohdalta ja vertaat näitä keskenään. Kummankin pitäisi näyttää samaa sointua jos intonaatio on kohdallaan. Jos ei näytä niin eiku säätelemään tallapaloja :)
 
EDIT: Niin joo paksummat kielet tietty kun soitetaan matalemmilla vireillä, muuten kieliä tulee herkästi venyteltyä liikaa ja vire on mennyttä.
 
EDIT EDIT: Tai sulla on turhat paksut nauhat jne jne...
 
EDIT EDIT EDIT: Mut tsekkaa intonaatio!
 
Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas
ravensoul
10.03.2010 00:04:47 (muokattu 10.03.2010 00:07:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä kokosävelaskeleen alavireeseen jo melkein kannattas laittaa vakiota paksumpaa settiä ni tulee jotain vastetta kieliltäki. Ei se löysillä kielillä soittaminen välttämättä mitenkään itseisarvoisesti helpompaa ole, mun mielestä, ehkä jopa vaan hankaloittaa juuri tuolla lailla.
 
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
*Tazka*
10.03.2010 12:51:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli mikäs tämä intonaatio nyt sitten niinku on? Testasin normivireillä EADGHE ja kaikissa löyty sama sävel vapaalta kieleltä ja 12. nauhan huiluäänestä. Sitten taas DGCFAD vireillä, eli kaikki kielet askeleen alaspäin, löytyi kaikilta muilta kieleliltä sama sävel vapaana ja 12. nauhan huiluäänenä paitsi tuolta F:ksi viritetyltä G-kieleltä. Mitä pitäis tehä?
 
Minkä paksunen kielisetti sitten ois hyvä jos soittelee paljon askeleen tai kaks normaalia matalammista vireistä? Voiko tällä paksulla setillä sitten soittaa perusvireistä?
 
Sole poka mikhään...
ravensoul
10.03.2010 15:00:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

*Tazka*: Sitten taas DGCFAD vireillä, eli kaikki kielet askeleen alaspäin, löytyi kaikilta muilta kieleliltä sama sävel vapaana ja 12. nauhan huiluäänenä paitsi tuolta F:ksi viritetyltä G-kieleltä. Mitä pitäis tehä?
 
G-kielihän on yleensäkin se ongelmallisin. Johtunee siitä, että se on suhteellisen paksu punomattomaksi. Intonaatio säädetään siirtämällä tallapalaa; jos nauhoilta tulee liian korkeita nuotteja säädetään taaemmaksi ja päinvastoin.
 
Minkä paksunen kielisetti sitten ois hyvä jos soittelee paljon askeleen tai kaks normaalia matalammista vireistä? Voiko tällä paksulla setillä sitten soittaa perusvireistä?
 
Ainakin yhden pykälän paksummat voi kevyesti laittaa ilman merkittävää haittaa normivireessä soitolle (jos siis tänhetkiset kielet on sitä perus 09-luokkaa). Jos vetelee suurimman osan ajasta D:ssä, kannattaa ehkä harkita pariakin pykälää.
 
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
oiva tumpeloinen
10.03.2010 16:30:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

*Tazka*: Eli mikäs tämä intonaatio nyt sitten niinku on? Testasin normivireillä EADGHE ja kaikissa löyty sama sävel vapaalta kieleltä ja 12. nauhan huiluäänestä. Sitten taas DGCFAD vireillä, eli kaikki kielet askeleen alaspäin, löytyi kaikilta muilta kieleliltä sama sävel vapaana ja 12. nauhan huiluäänenä paitsi tuolta F:ksi viritetyltä G-kieleltä. Mitä pitäis tehä?
 
Minkä paksunen kielisetti sitten ois hyvä jos soittelee paljon askeleen tai kaks normaalia matalammista vireistä? Voiko tällä paksulla setillä sitten soittaa perusvireistä?

 
Sun ensimmäinen virhe on se, että sä kokeilet vapaata ääntä ja huiluääntä oktaavin kohdalta. Sun pitää verrata jompaa kumpaa 12. nauhalta painettuun ääneen.
 
Jos sä käytät kahta eri virettä samassa kepissä sävelaskeleen erolla, mä kokeilisin kompromissiä jostain akselilta pykälän paksumpi setti - pykälän paksumpi setti läskipohjalla.
 
*Tazka*
10.03.2010 22:33:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Sun ensimmäinen virhe on se, että sä kokeilet vapaata ääntä ja huiluääntä oktaavin kohdalta. Sun pitää verrata jompaa kumpaa 12. nauhalta painettuun ääneen.
 
Jos sä käytät kahta eri virettä samassa kepissä sävelaskeleen erolla, mä kokeilisin kompromissiä jostain akselilta pykälän paksumpi setti - pykälän paksumpi setti läskipohjalla.

 
Eli siis pitäisi verrata 12. nauhan säveltä ja siitä vierestä saatavaa huiluääntä?
 
Mitä meinaa pykälän paksumpi setti "läskipohjalla"? :S
 
Sole poka mikhään...
spade
10.03.2010 22:41:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

*Tazka*: Eli siis pitäisi verrata 12. nauhan säveltä ja siitä vierestä saatavaa huiluääntä?
 
Juu täähän multa unohtui tosta :D juurikin noin, sillä selviää hienovireen kunto
 
Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas
oiva tumpeloinen
10.03.2010 23:16:51 (muokattu 10.03.2010 23:18:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

*Tazka*: Eli siis pitäisi verrata 12. nauhan säveltä ja siitä vierestä saatavaa huiluääntä?
 
Juuri noin tai sitten vertaat vapaata kieltä ja 12. nauhalta painettua. Niiden pitäisi näyttää samaa mittarissa.
 
Mitä meinaa pykälän paksumpi setti "läskipohjalla"? :S
 
Pykälän paksummalla setillä tarkoitin siis yhtä kokoa paksumpaa settiä. Eli jos sun vanha setti oli esim. 9-42, niin pykälän paksumpi setti olisi 10-46.
 
Läskipohjalla taas tarkoitin sitä, että eri settejä saa eri paksuisilla punotuilla kielillä. Eli jos otetaan esimerkiksi vaikkapa tuo 10-46, niin samalta valmistajalta (tai miksei joltain muultakin valmistajalta) löytynee yleensä myös 10-52 -setti. Nuo kaksi settiä on samanlaiset punomattomien kielten osalta, mutta punotut kielet on toisessa paksummat.
 
*Tazka*
11.03.2010 14:13:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä selvä, kiitoksia paljon neuvoista jäbät!
 
Sole poka mikhään...
laakeri
11.03.2010 17:08:37 (muokattu 11.03.2010 17:11:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös In Flames vedä jostain drop-A# -vireestä? Ei kyllä voi mitenkään olettaa, että soitto pysyisi vireessä jollain ysi- tai kymppisetillä. Ohuet kielethän ovat ihan nuudelia tuommoisissa vireissä.
 
*Tazka*
11.03.2010 18:16:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jo vain, dropped-Bb:stä tai sitten 2 step downeista on Flamesin biisit... niin no, on niitä tässä jo jonku aikaa soteltu 9-setillä :D
 
Sole poka mikhään...
Tjero
13.03.2010 08:39:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin otsikko häiritsee minua.
 
Jäsen #75428.
*Tazka*
13.03.2010 19:22:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

:D sori. piti vain jotenki saaha huomiota aiheelle.
 
Sole poka mikhään...
strophe
20.03.2010 10:58:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tjero: Jotenkin otsikko häiritsee minua.
 
Mitäköhän Freud sanoisi?
 
Mutta tosiaan, yhdyn aiempiin puhujiin siinä, että paksumpi setti on alaviresoittajalle aavistuksen helpompi. Etenkin, jos on rytmikitaristi. Itse olen soittanut varmaan kuusi vuotta drop-C:stä (CGCFAD) ja tämänhetkinen setti on D'Addarion (lempparini) Heavy Gauge, muistaakseni 12-54. Tosin jos kitaraa ei ole erikseen säädetty tuollaisille seteille, ei niitä kannata laittaa lennosta, kaikki säädöt pitää tehdä uusiksi.
 
Vireissä pätee valitettavasti se, että mitä halvempi kitara, sitä huonommin se vireen pitää.
 
~Volyymi korvaa puuttuvan taidon~ http://www.youtube.com/vonpalmhoff
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «