Aihe: Aivot narikkaan-elokuvia?
1 2 3 4 5
Suisiideri
10.03.2010 02:40:40
Harold & Kumar -leffat, sekä How high. Jos tuo poltteluhuumori vähänkään kolahtaa niin nämähän nyt ainakin on pirun hauskoja vailla kunnon juonta :D
laakeri: tarkottaa, että suisiideri surmaa keittiössä lohikäärmeen ja vie siltä paahtoleivän
Teijo K.
10.03.2010 13:16:37

Mun mielestä kaikki suuret Hollywood-tuotannot on näitä. Avatar nyt viimeksi nähdyistä. Eikä niitä muunlaisina kannata edes pitää. Hetkellinen irtaantuminen arjen rutiineista ja se siitä.
seppo69
10.03.2010 13:20:14
Teijo K.: Mun mielestä kaikki suuret Hollywood-tuotannot on näitä.

Mikä on suuri hollywood-tuotanto? Ja siis kaikki suuret Hollywood-tuotannot ovat mielestäsi aivot narikkaan-elokuvia?
Teijo K.
10.03.2010 13:29:16

seppo69: Mikä on suuri hollywood-tuotanto? Ja siis kaikki suuret Hollywood-tuotannot ovat mielestäsi aivot narikkaan-elokuvia?

Suuri Hollywood -tuotanto on elokuva joka on isosti tehty isolla rahalla hollywoodin tyyliin. Esim. just Avatar.

Kyllä, mielestäni kaikki edellä mainitut ovat aivot narikkaan elokuvia.

Tuliko tarpeeksi rautalankaa vai väännetäänkö lisää?
seppo69
10.03.2010 13:30:41
Teijo K.: Suuri Hollywood -tuotanto on elokuva joka on isosti tehty isolla rahalla hollywoodin tyyliin. Esim. just Avatar.

Kyllä, mielestäni kaikki edellä mainitut ovat aivot narikkaan elokuvia.

Tuliko tarpeeksi rautalankaa vai väännetäänkö lisää?

No mikä on iso raha ja mikä on Hollywood-tyyli?
Teijo K.
10.03.2010 13:32:16

seppo69: No mikä on iso raha ja mikä on Hollywood-tyyli?

Aletaanpa ihan alusta. Tiedätkö sä mitä tarkoittaa "elokuva"? Noi mun käyttämät käsitteet on niin yleisesti käytössä olleita jo niin pitkään, että mä haistan tässä sun kyselyinnossa vahvasti trollaamista nyt.
seppo69
10.03.2010 13:36:57
Teijo K.: Aletaanpa ihan alusta. Tiedätkö sä mitä tarkoittaa "elokuva"? Noi mun käyttämät käsitteet on niin yleisesti käytössä olleita jo niin pitkään, että mä haistan tässä sun kyselyinnossa vahvasti trollaamista nyt.

Tiedän. Vastaa vain siihen kysymykseen. Sanoit että kaikki suuret Hollywood-tuotannot ovat aivot narikkaan-elokuvia. Haluaisin tietää mitä tällä tarkoitat? Mikä tekee elokuvasta suuren Hollywood-tuotannon? Joku tietty rahamäärä joka ylitetään? Ja mikä on Hollywood-tyyli?
Teijo K.
10.03.2010 13:42:21 (muokattu 10.03.2010 13:49:07)

seppo69: Tiedän. Vastaa vain siihen kysymykseen. Sanoit että kaikki suuret Hollywood-tuotannot ovat aivot narikkaan-elokuvia. Haluaisin tietää mitä tällä tarkoitat? Mikä tekee elokuvasta suuren Hollywood-tuotannon? Joku tietty rahamäärä joka ylitetään? Ja mikä on Hollywood-tyyli?

Miksi vastaisin trollin kysymyksiin? Sanoin mielipiteeni, ja siitä saa ihan rauhassa olla eri mieltä. Jos noita asioita ei ymmärrä, tai ei halua ymmärtää, niin mikään määrä selittämistä ei sitä sulle aukaise.

Koko Hollywoodin unelmatehdas, kuten sitä myös kutsutaan, on perustettu nimenomaan niiden "aivot narikkaan" elokuvien varaan. Päiväunia ja hetkellinen irtaantuminen arjen rutiineista on ollut se kantava voima. Ei niinkään taiteelliset ambitiot. Aivot narikkaan ei ole mikään haukkumasana. Mun mielestä. Se kuvaa sitä uppoutumista kuvitteelliseen maailmaan, mikä ei ole totta, mutta siihen uppoaa siitä huolimatta. Itse en juuri edes jaksa katsella tiedostavia tai taiteellisia leffoja. Ei Seppo, en selitä mitä nämäkään tarkoittavat, Google toimii.
seppo69
10.03.2010 15:04:43
Teijo K.: Miksi vastaisin trollin kysymyksiin? Sanoin mielipiteeni, ja siitä saa ihan rauhassa olla eri mieltä. Jos noita asioita ei ymmärrä, tai ei halua ymmärtää, niin mikään määrä selittämistä ei sitä sulle aukaise.

Koko Hollywoodin unelmatehdas, kuten sitä myös kutsutaan, on perustettu nimenomaan niiden "aivot narikkaan" elokuvien varaan. Päiväunia ja hetkellinen irtaantuminen arjen rutiineista on ollut se kantava voima. Ei niinkään taiteelliset ambitiot. Aivot narikkaan ei ole mikään haukkumasana. Mun mielestä. Se kuvaa sitä uppoutumista kuvitteelliseen maailmaan, mikä ei ole totta, mutta siihen uppoaa siitä huolimatta. Itse en juuri edes jaksa katsella tiedostavia tai taiteellisia leffoja. Ei Seppo, en selitä mitä nämäkään tarkoittavat, Google toimii.

En taas oikein ymmärrä tätä sun vauhkoamista. Kysyn omasta mielestäni asiallisia kysymyksiä. Halusin vain tietää, että tekeekö suuri budjetti ja tämä "Hollywood-tyyli" elokuvasta mielestäsi automaattisesti aivot-narikkaan-elokuvan? Koko "suuri Hollywood-tuotanto" on mielestäni käsitteenä aika hämärä, varsinkaan kun suurinta osaa elokuvista ei tehdä missään Hollywoodissa.

Halusin vain kysyä että asetatko samaan kategoriaan vaikka Avatarin ja Schindlerin listan, tai vaikka No country for old menin? Kaikkihan on tehty isolla rahalla ja niissä on kuuluisia näyttelijöitä ja ohjaajia. Eli voihan elokuva olla suuri Hollywood-tuotanto vaikka se ei olekaan tällainen aivot narikkaan elokuva? Eikö niin?

Vai tarkoitatko tuolla suurella Hollywood-tuotannolla vain yksiulotteisia toimintapläjäyksiä ja romanttisia komedioita, jotka on tehty isolla rahalla, jonkin suuren studion toimesta?
Stradlin
10.03.2010 15:30:13 (muokattu 10.03.2010 15:31:10)
Teijo K.: Ei Seppo, en selitä mitä nämäkään tarkoittavat, Google toimii.

Ei se oikein googlettamalla selviä, että mitä leffoja sä minkäkin käsitteen alle niputat.

Esimerkiksi Memento ja Donnie Darko ovat mun käsitykseni mukaan Hollywood-leffoja, mutta ei nyt kuitenkaan mitään "Aivot narikkaan"-osastoa.
I used to do a little but a little wouldn't do so the little got more and more
Atomic Cafe
10.03.2010 15:55:01 (muokattu 10.03.2010 18:44:55)
Teijo K.: Koko Hollywoodin unelmatehdas, kuten sitä myös kutsutaan, on perustettu nimenomaan niiden "aivot narikkaan" elokuvien varaan. Päiväunia ja hetkellinen irtaantuminen arjen rutiineista on ollut se kantava voima. Ei niinkään taiteelliset ambitiot.

Jos kaikki elokuvat tehdään draaman kaarella niin ne on väkisinkin tyhmiä, olkoonkin että idean isä on itse Aristoteles. Siinä on liikkumatilaa aika vähän jos joka elokuvassa pitää olla sankari, sillä pitää olla arkkivihollinen jonka avulla peilataan sankarin hyvyyttä, elokuvan puolessa välissä pitää rakastella tai vähintään pussailla ja lopussa pitää räjäyttää viisi taloa ja 100 autoa. Olkoonkin että nykyään on menty siihen että sankarista on tullut antisankari koska katsojan on helpompi samaistua roolihahmoon joka on ihan kun yksi meistä, käy paskalla ja tekee moraalisia valintoja.

Se on tosin todettava että vaikka 95% Hollywood tuotannosta on älyllisessä mielessä pelkkää pissaa ja kakkaa niin onhan siellä unelmatehtaan liepeillä aina ollut myös "riippumattomia" tuottajia, ohjaajia ja käsikirjoittajia. Siitä jengistä puolet ottaa mallia euroopasta ja muuttaa samalla eurooppalaisia käsityksiä elokuvan tekemisestä kun taas se toinen puoli tekee samaa paskaa kun isot yhtiöt mutta huomattavasti halvemmalla.

Isoista paskatuotantolaitoksista on erikseen mainittava Alkuperäinen United Artists joka oli viiden Hollywood-tähden: Charles Chaplin, Douglas Fairbanks, Mary Pickford, William S. Hart ja D. W. Griffith 5. helmikuuta 1919 perustama elokuvastudio ja tuotantoyhtiö. Sen nimi, "yhdistyneet taiteilijat" heijasti yhtiön periaatetta, että vallan piti olla tähdillä, ei liikemiehillä.

Tämän jälkeen ne liikemiehet ostivat yhtiön ja pallottelivat sitä keskenään kunnes Vuonna 2006 Tom Cruise ja Pamela Wagner yhdessä MGM:n kanssa perustivat "uuden United Artists"-yhtiön, New UA.

Sekin on erikseen mainittava että löytyyhän niitä kuvainraastajia isoistakin tuotantoyhtiöistä mutta se on eritttäin harvinasta ja harvalle käsikirjoittajalle tai ohjaajalle siihen annetaan mahdollisuuksia. Draaman kaari on sikarihemmoille Jumalan viimeinen sana, se on tuttua ja turvallista sekä minimoi taloudelliset riskit.

Suurin osa unelmatehtaan ohjaajista on Renny Harlineja jotka joutuvat raatamaan niska limassa ja perse ruvella jatko-osille jatko-osia ja sikaripelle tumppaa sikarin ohjaajan otsaan jos lopputulos ei miellytä. Sen jälkeen ei pääse ohjaamaan edes niitä jatko-osien jatko-osia jotka on raapustanut joku alkoholisoitunut ja elämäänsä pettynyt itsemurhakanditaatti jota kutsutaan ihan säälistä käsikirjoittajaksi.

Kannattaa myös muistaa että Hollywoodin rinnalle on melko nopeasti noussut Bollywood ja siellä sitä liukuhihna paskaa vasta tuotetaankin(800-1000 elokuvaa vuodessa), mutta se on oma tarinansa se.
tsugaru
11.03.2010 09:55:36
tomaattiorava:...pointti tässä ois nimenomaan löytää sellasia leffoja jotka ovat kertakaikkiaan niin mukaansa tempaavia ja viihdyttäviä ...

Eiköhän tällä määritelmällä paremminkin karsiudu 95% Hollywood-tuotannosta.
No, olihanne tietysti pikkasen "hyvinsyöneen" näkösiä keskitysleirivangeiks, mut eise ainakaan mua silleen haitannu, ku ei täs oikeestaan ollu pääosissa ne ihmiset, vaan niitten puheet. NHR
Teijo K.
11.03.2010 11:32:21

Atomic Cafe:

Kannattaa myös muistaa että Hollywoodin rinnalle on melko nopeasti noussut Bollywood ja siellä sitä liukuhihna paskaa vasta tuotetaankin(800-1000 elokuvaa vuodessa), mutta se on oma tarinansa se.

Tästä tulee vähän sellainen ajatus, että "aivot narikkaan" = paskaa. Mikä ei mun mielestä pidä paikkaansa ollenkaan. Eikä sitä ykkösviestissä haettukaan. Burtonilla on mun mielestä hyviä an-leffoja. Sellaisia aikuisten satuja. Ja itelle toimii kyllä noi Avatarit ja Titanicit ja muut tommoset "isot" leffat nimenomaan tässä mielessä. Ja supersankarileffat. Eihän niissä yleensä mitään järin kummallista juonta ole, tai jos katsoisi analyyttisellä mielellä niin mitään muutakaan kovin ihmeellistä. Oikeassa mielentilassa kuitenkin ihan kelpo viihdettä vähäksi aikaa.
Atomic Cafe
12.03.2010 03:57:01 (muokattu 12.03.2010 04:06:22)
Teijo K.: Tästä tulee vähän sellainen ajatus, että "aivot narikkaan" = paskaa. Mikä ei mun mielestä pidä paikkaansa ollenkaan. Eikä sitä ykkösviestissä haettukaan.

Paska on suhteellista mutta on olemassa hyviä ja huonoja leivänpaahtimia ja on olemassa hyviä ja huonoja aivot narikkaan elokuvia.
juuso a
12.03.2010 17:52:36

Top Secret, Ford Fairlane, Top Gun, 40 year old virgin... Ja kyllä munkin mielestä melko iso osa Hollywoodin isolla rahalla tehdyistä leffoista.
One.
wil-le
12.03.2010 19:46:21

Forgetting Sarah Marshall on kanssa juurikin tällainen leffa ja myös erittäin hyvä. Suosittelen.
"What I tell you? Hot girl. Volkswagen Jetta. It's a law! Like water. Or dinosaurs."
ekikoo
12.03.2010 20:10:44 (muokattu 12.03.2010 20:12:19)
Noita 40yo Virgin & Sarah Marshall-tekijöiden leffoja olen diggailut ihan hyvin, tosin mukaan mahtuu kuonaakin. Esim. Knocked Up (Paksuna) yllätti, kuin myös Funny People (Adam Sandler-varoitus tässä, mutta yllätti tämäkin).

e: ohops, noita kahta leffaa yhdistikin vain Seth Rogen. No, kannattaa tuota miestä seurata jos otsikonmukaisia leffoja haluaa.
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
Teijo K.
12.03.2010 20:19:36

Atomic Cafe: Paska on suhteellista mutta on olemassa hyviä ja huonoja leivänpaahtimia ja on olemassa hyviä ja huonoja aivot narikkaan elokuvia.

Tästä oon samaa mieletä.
itsy
12.03.2010 20:24:41
ekikoo: Noita 40yo Virgin & Sarah Marshall-tekijöiden leffoja olen diggailut ihan hyvin, tosin mukaan mahtuu kuonaakin. Esim. Knocked Up (Paksuna) yllätti, kuin myös Funny People (Adam Sandler-varoitus tässä, mutta yllätti tämäkin).

e: ohops, noita kahta leffaa yhdistikin vain Seth Rogen. No, kannattaa tuota miestä seurata jos otsikonmukaisia leffoja haluaa.

Kaikissa mainitsemissasi leffoissa on Judd Apatow ollut mukana tekemisessä joko ohjaajana tai tuottajana. Pääsääntöisesti tulee Apatow-projekteista tykkäiltyä, poikkeuksena Step Brothers ja Drillbit Taylor mitkä olivat melkoisen huonoja.

Kevyistä komedioista I Love You, Mania ei ole vielä taidettu mainita. Ei mikään mullistava pätkä mutta ihan hauska ajoittain. Sisältää myös runsaasti Rushia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)