Aihe: Multiefektiin siirtyminen ? Onko järkee vai ei ?
1 2 3
Vladi
12.03.2010 14:36:45
Antti1: Nyt ennen muiden pätemistä: onhan säröpoljinkin etuaste, vaikkei niitä yleensä etusiksi kitarakäytössä mielletä.

Jaa no tätä en tiennykkään. Nova Systemissä tuon saa ohitettua ja jottei tarvitse pelätä ylimääräistä nappia, niin samalla nappulalla saa myös muistipaikan vaihdettua.
Kyllä se siitä.
JuSu
12.03.2010 14:39:35
aristoteles666: haluaisin multiefektin ilman mitään etuastetta

Jos ei tarvitse olla lattiamallinen, niin räkkivehkeitä on tyrkyllä vaikka kuinka, ja nimenomaan ilman etuastetta.

Yleinen esimerkki on just toi mainitsemani TC Electronic G-Major.

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
aristoteles666
12.03.2010 15:30:45

Antti1: Eipä sitä ole pakko käyttää, jos ylimääräinen säristys kiukuttaa.

ei, mutta sitten sulla on pedaalissa ylimääräisiä nappuloita joilla ei ole funktiota, joissain sentään voit ohjelmoida ne tekemään jotain muuta hyödyllistä.
JuSu
12.03.2010 15:57:47
aristoteles666: yamahan stomp box oli kanssa muuten kiva ja näppärä mutta turhat mallinnukset ja suurin puute oli midin puuttuminen.

DG Stomp? Kyllä se tukee midiä: http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA … l/ModelSeriesDetail.html?CNTID=2126

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
aristoteles666
12.03.2010 16:15:17 (muokattu 12.03.2010 16:17:20)

eikun magic stomp
senkin valmistus on lopetettu
dg stomp oli kyllä erittäin hyvä, mulla on dg vahvistin joka on painoa ja kokoa lukuun ottamatta helvetin hyvä.
lukeman
13.03.2010 12:37:11 (muokattu 13.03.2010 12:37:52)
Mulla on kotikäytössä Yamahan digitaalicombo ja erikseen vielä Boss GT-3. Toimii loistavasti. Treeni- ja keikkatilanteessa käytän pelkästään, (toistaiseksi), Vox tonelab se:ta. Toimii vähintään kiitettävästi joten varmasti myös kotona. Voxit on tosi simppeleitä käyttää.

Edit. Sananmuunnos.
Ostakkee ostakkee.
PIM
13.03.2010 16:17:24
Mä ostin joskus viime kesänä kaverilta takas Yamaha DG-100 kombon jonka olin myynut sille joskus viis vuotta sitten. Että onkin jämäkkää tekoa, kahdella 12" Celestionilla lastattu 100W kombo painaan 30 kiloa eli aivan saakelisti liikaa meikäläisen nykykäyttötarpeisiin nähden. Jos joku kaipais tollasta monsteria niin saattais lähtee suht edullisestikin.
Zeni
20.03.2010 13:24:12 (muokattu 20.03.2010 13:26:07)
Mikään multiefektillä varustettu vahvistin ei tule kyseeseen eli erillisellä laudalla mennään.

Onko noissa jossain Digitech Whammy tyyppistä pitch shifter eli jota pystyyy kontrolloimaan expressionilla ? Tuollaista Boss Eq-7 tyyppistä equa ei ilmeisesti löydy yhdestäkään.

Mites Tonelab SE ? Ilmeisesti ST/LE versioiden edeltäjä ja kahdella pedaalilla varustettuna. Ei sinänsä ihme että on supistettu yhteen pedaaliin, itse en ainakaan näin äkkiseltään keksinyt kahdelle kiikulle käyttöä.

Antti1: Niin se vaan on. Jokaisen itseään kunnioittavan kitaristin tulee ostaa "kaikki mahdollinen" ennenkuin voi karsia siitä yksinkertaisemman setin, jolla homma hoituu. Täytyy tietää mistä jää paitsi, vai jääkö ja mikä on olennaista. Tämä vieläpä oikeastaan ihan tosissaan.

Tästä plussa, paremmin kitaristin ajatusmaailmaa ei voi tiivistää. Pakko koittaa kaikkea ettei vaan jää mistään paitsi.
lukeman
20.03.2010 14:05:02
Zeni: Mikään multiefektillä varustettu vahvistin ei tule kyseeseen eli erillisellä laudalla mennään.

Mites Tonelab SE ? Ilmeisesti ST/LE versioiden edeltäjä ja kahdella pedaalilla varustettuna. Ei sinänsä ihme että on supistettu yhteen pedaaliin, itse en ainakaan näin äkkiseltään keksinyt kahdelle kiikulle käyttöä.

ST/LE versioista ei ole kokemusta, mutta kyllä ainakin mun käytössä kahdelle pedaalille on kovasti käyttöä. Vasemmalla ohjaan wahia, rotomania yms. ja toisella volumea. Mä en juurikaan käytä kitaran volumepotikkaa muuten kuin auki- tai kiinni-asennossa. Mites noissa kahdessa mallissa missä on yksi pedaali, ohjataanko sillä volumea vai efektejä, vai kumpaakin?
Ostakkee ostakkee.
Fonisoul_
20.03.2010 18:43:14
Noista multiefekteistä sen verran että soundin puolesta varmasti kaikki on ihan kelvollisia, ja sun pitäisi vain itse ja kokeilla että mikä niistä eniten miellyttää ja vastaa sun tarpeita.

Sen sijaan käyttöliittymissä on eroja. Bosseista ei ole kokemusta, mutta ainakin mun mielestä Pod XT -sarjan käyttäminen on todella helppoa ja loogista, vaikka pitääkin yleensä menujen läpi kikkailla. Ne menut on kuitenkin järjen kanssa tehtyjä.

Sen sijaan Vox Tonelab LE:n käyttö on todella rassaavaa. Esimerkiksi output moodien valinta (eli soittaako kitaravahvariin, miksauspöytään jne) on ihan arpapeliä ilman manuaalia. Se näyttö vaan on niin pieni että siihen ei mahdu riittävästi informaatiota siitä mitä ollaan tekemässä. Ja vaikka se näennäisesti onkin simppelin oloinen, niin oikeastaan minkä tahansa asian säätäminen on turhan vaikeeta.
Ei biljardikeppiä!! No Cue.
mab_
20.03.2010 20:05:09 (muokattu 20.03.2010 20:05:51)
Ihan kaikkia viestejä ei tullut tarkasti luettu läpi, joten pahoittelut jos joku on tätä ehdottanut jo...

Elikkä, itse käytän kotona soitellessa ainoastaan Line6 toneport UX2:sta kuulokkeiden kanssa. Ollut käytössä jo n. 4 vuotta ja olen ollut todella tyytyväinen.

Tietokoneelta vaan biisi soimaan ja siihen jamittelemaan päälle. Monet moittivat Toneportteja huonoista soundeista mutta kyllä sieltä säätämällä saa varmasti riittävän hyvää ulos. Ja pystyy äänittämään koneellekin tarvittaessa.

Kannattaa harkita jos kotisoitteluun riittäisi em. laitteisto.
Archferumphis
24.05.2010 23:25:12 (muokattu 24.05.2010 23:26:07)
Selittäkää joku mulle miten tämmöinen toimii. Soittotaitoa multa löytyy kyllä mutta en vaan ikinä ole perehtynyt näihin 'hienouksiin'. :) Eli mitä kaikkea voin tehdä tällä, miten se kytketään ja miten sitä käytetään? (Tuommoinen Line6 Pod esimerkiks).
kimurantti1
25.05.2010 00:18:08
Fonisoul_: Noista multiefekteistä sen verran että soundin puolesta varmasti kaikki on ihan kelvollisia--

Sen kummemmin en jaksa alkaa tarinoimaan, mutta mä olen omistanut muutamia multimuljuttimia ja mun mielestäni nimenomaan soundin puolesta kaikki ei todellakaan ole olleet kelvollisia.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Antti1
25.05.2010 00:33:44 (muokattu 25.05.2010 00:35:34)
kimurantti1: Sen kummemmin en jaksa alkaa tarinoimaan, mutta mä olen omistanut muutamia multimuljuttimia ja mun mielestäni nimenomaan soundin puolesta kaikki ei todellakaan ole olleet kelvollisia.

Päivämäärät, päivämäärät. :)

Mitä tulee tuohon uusimpaan kysymykseen, niin se selviää hienosti lukemalla mielenkiintoisten laitteiden manuaalit läpi. Ymmärrät laitteiden toiminnan todella paljon paremmin sillätavoin, kuin täältä kymmenestä aihetta sivuavasta viestistä. Kaikki laitteet toimivat eri tavalla ja ne liitetään eri tavalla riippuen halutusta kytkennästä, sekä muusta laitteistosta.

E: Mutta esim. toi pod sisältää efektejä ja vahvarimallinnuksia. Sillä voi sopivaan laitteistoon kytkemällä mallintaa vahvistimen koko signaalitien muodostamaa soundia. Siis vaikka kuulokkeisiin suoraan. Muitakin käyttötapoja on, efektipolkimena, äänikorttina jne.
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
kimurantti1
25.05.2010 00:40:57
Antti1: Päivämäärät, päivämäärät. :)

Ah, mun moka. Tai no, ei se nyt niin vanha postaus ollut, eikä asia siitä miksikään muutu. :-)
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Midrange
25.05.2010 00:53:25
sitä kun kerran löytää hyvän analogisen säröpedaalin niin digitaalisiin ei oo paluuta :)

Itse tuli ostettua puoli vuotta sitten digitechin tonedriver overdrive, ja kyllä oli kova pettymys kun huomasi että nuotit sammuu tietyistä kohdista ihan käsittämättömästi joita mun analogiset säröt ei ikinä tee.

Muut efektit on varmasti ihan kompaktissa muodossa multiefektissä mutta ne säröt niissä on aika kehnoja. Etenkin jos haluaa luoda hallittuja feedbackeja ja pitkää sustainia.
"rikoksen tunnusmerkit täyttynevät siinä kohtaa, kun viimoisen ruuvin boksiisi ruuvaat" - Klapp pedaalin kloonaamisesta.
jhh
29.06.2010 23:31:36

Itellä kävi vähän niinkuin toisinpäin. Bändihommissa tuli soiteltua multsarilla kun pystyi tarvittaessa soittaan suoraan mikseriin kun joka paikkaan ei viitsinyt styrkkaria raahata ja olihan se helppo saada tasot kohilleen muun orkan kanssa. Roudattavuuskin oli helppoa.
Kotioloissa bändihommien hiivuttua sitten kypsyin munattomiin muovisoundeihin ja hommasin erillispedaalit. Nykyään settinä Boston stagetuner - GLX octaver - VOX wah - Metal Muff - Screamin' Blues - Behringer delay - Digitech digiverb - Uraltone. Soundit parani niin, että kotivolumeillakin jaksaa soitella.
Vade retro religio
koponen
30.06.2010 00:08:41
Onpahan tuota ollut G-Majoria ja lattiamallista multiefektiä ja vaikka mitä, mutta joku niiissä aina loppupeleissä mätti. Melkolailla tyydytetty olen ollu Carl Martin Octa-Switcillä ja valikoiduilla irtopurkeilla. Tämä kombinaatio tarjoaa hyviä puolia molemmista maailmoista. Jossain vaiheessa kenties midi-ohjattava räkki-switcheri jolla saisi loopitkin haluamaansa järjestykseen, mutta multipaavoihin en enää koske.
I'm endorsed by Marshall
albert18
20.07.2010 17:42:28

Pari päivää olen soitellut uuden Zoom G9.2tt:n kanssa. Aiempaa kokemusta on Zoom 505:stä ja Korg AX5G:stä. Pitihän mun hommata parempi elektroniikka kun tuli hommattua elämäni ensimmäinen lankkukitarakin keväällä.

Kotona soittelen suoraan mikseriin ja kuuntelen kuulottimilla tai monitoreilla ( 2 x Behringer B2030A sekä subwooferina M-Audio SBX 10).

Tämä hankinta toi kyllä soittamisen iloa. On äänet toista luokkaa ja käyttöliittymä mukava. Hintakin oli kohdallaan verrattuna kilpailijoihinsa (VOX, Behringer, Line6 yms): 289,00 EUR lähimpään Siwaan Ranskasta toimitettuna.

Mulle kotisoittajana (ei ole eikä tule kitarakaappeja tai vahvistimia) tuossa multiefektissä on tärkeää sen kaikki palikat:
- etuvahvistimet
- efektit ja pedaalit
- ulostulovahvistin

Tämä on jo sitä luokkaa multiefektinä, että en tiedä kannattaako DAW:lla äänittää pelkästään märkä ääni (linjasta). Kuivasta äänestähän sais Sonarissa taivutettua haluamaansa plugareilla, mutta tuoko ne enään mitään parempaa.
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)