Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Multiefektiin siirtyminen ? Onko järkee vai ei ?
1 2 3
Zeni
12.03.2010 11:19:40 (muokattu 12.03.2010 11:28:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahoitteluni heti alkuun jos oikea nimitys noille Boss GT jne. laitteille ei ole multiefekti. Eräänlaista psykiatrian istuntoa pidän itselleni ja olisi kiva laajentaa keskustelu ryhmäterapiaksi :) Eli:
 
Olen useamman vuoden soitellut samalla laitteistolla johon kitaroiden lisäksi sisältyy mm.
Epiphone Valve Jr
Marshall JCM600 kombo
Keinokuorma
2x12" Greenback kaappi
 
Pedaaleita:
Ibanez CF7 Flanger
Boss Metal Zone
Boss TR-2 tremolo
Line6 Echo Park
Big Muff
Sansamp GT kopio
jotain erinäisiä säristimiä
Boss PSM-5 jakamassa virtaa ja looppina
 
Ikävä kyllä, bänditouhujen loputtua setupin käyttö on jäänyt hyvin vähäiseksi. Marsulla olen soitellut varmaan 10-20h viimeisen vuoden aikana, Epillä hieman enemmän mutta vähän silläkin. Suurimmaksi osaksi tulee näpytettyä sähkäriä akustisesti. Viime talven pimeinä iltoina päähän on hiipinyt ajatus vahvistin arsenaalin luopumisesta ja vaihtamisesta yhteen joka paikan höylään. Nykyiset sälät vie turhan paljon tilaa ja on joko levällään tai kaapissa, sellaista johtoviidakkoa ei kuitenkaan koko ajan viitsi lattialla pitää. Pedaaleista suurin osa jää käyttämättä, osittain siksi että en ole saanut aikaiseksi tehdä kunnollista pedaalilautaa johon vain pistäisi virrat kiinni ja signaalipiuhat päihin.
 
Tälläisessä vaihdoksessa tulee ensimmäisenä mieleen idean järkevyys. Erilliskamoilla on pysyvämpi jälleenmyyntiarvo ja ainakin oman kokemuksen mukaan parempi kestävyys. Multiefektistä taas tuskin paljoa saa vuoden tai kahden jälkeen (jos sen myynti tulee eteen). On noissa tietynlainen tunnearvokin, tosin ei mitenkään niin mittava kuin kitaroissa.
 
Miten noissa multilankuissa kestävyyden laita ? Hienoa elektroniikkaa poljettavassa muodossa kuulostaa aina pahalta. Lähinnä mietityttää, että miten herkkiä nuo ovat hajoamaan, elektroniikalla on kuitenkin aina ikänsä jonka yli mentäessä laite kuolee. Hajotessaan ei liene muuta tehtävissä kuin uuden osto.
 
Tarkoituksena olisi jatkossa soitella suoraan stereoiden kautta, eikö nuo multiefektit sovellu myös sellaiseen käyttöön eli sisältävät vahvistinmallinnuksia (tyyliin pod/vamp) ? Ja mahdollisesti myös koneelle. Erillinen etuastekin löytyy, mutta sitä tuskin tarvitsee tälläisessä käytössä. Toisaalta taas koneellekin löytyy Reaper ja siihen kasa mallinnoksia ja plugeja eli periaatteessa voisi senkin kautta soittaa sitten suoraan. Jotenkin olen onnistunut uskottelemaan itselleni, että tuollaisella multilankulla säätäminen olisi helpompaa ja soundit parempia (?) En ole mikään kultakorva soundien suhteen. Säröjen pitää kuulostaa luonnolliselta, mutta esim. eri delay-pedaalien hiuksen hienoja eroja en kuule. Jos se toistaa signaalia syömättä niin on hyvä.
 
Eli hyvät ja monipuoliset säröt ja wahi olisi tärkeimmät. Loput extraa. Tremoloa ja delayta tulee käytettyä, mutta se on enemmän kokeilullista kuin soittamista.
 
Boss GT-10/8 katselin kunnes tajusin, että onhan niitä muitakin vaihtoehtoja olemassa. Vox Tonelab ST/LE kiinnostaa kovasti. Vaikuttaisi siltä että ST olisi sopiva ihmiselle joka haluaa soittaa enemmän kuin säätää ? Tarjonta on sen verran laaja, että kuulisin mielelläni käyttäjien kommentteja, kokemuksia asiasta ja ehdotuksia eri lankuista.
 
Auttakaa harhautunutta selvittämään ajatuksia.
 
tender.insanity
12.03.2010 11:41:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep jep... Mä olen käyttänyt multiefektejä miltei ainoastaan kymmenen vuotta. On erillispedaalejakin ollut iso kasa, mutta jotenkin mua viihdyttää se, että on vain yksi laite, mikä hoitaa asiansa. Bänditouhut ovat vähemmällä nyt, mutta usein siellä mennään kitara -> Boss DS-1 -> vahvari -asetelmalla. Lähinnä en ole vain jaksanut säätää multiefektiä vahvarin kanssa toimimaan, laiska kun olen.
 
Tällä hetkellä mulla on Boss GT-8. Ollut aktiivisessa kotikäytössä (ja kyllä treenikselläkin) ilmestymisestään lähtien. Sitä ennen oli GT-6 pari vuotta. Kestäviä ovat, ei voi valittaa. GT-10:iin en koske pitkällä tikullakaan. Hieno ulkokuori ja uudet ominaisuudet hämäävät tuon romukasan. Katsoo sitten, kun uutta tulee, mikä se on.
 
GT-8:n saa 200e:lla, mikä ei ole paha sijoitus. Älä siis myy pois irtopedaaleja, vaan pidä sekä että. GT-8:n vahva puoli on hyvät efektit, panssarivaunun kestävyys ja säätömahdollisuudet. Säätäjän unelma oikein. Toisaalta, vie aikaa, että oppii kunnolla käyttämään.
 
Mitäs muita tässä on ollut,... Zoomeja (kalliimman pään, G9.2.tt ja useampi halpa), ToneLab SE, Digitech RP500, M-Audio Black Box, Digitech GNX3.
 
Vahvistinmallit ovat parhaimmat IMO Digitech RP500:ssa ja ToneLab SE:ssä. Jälkimmäinen aika rajoitteinen kuitenkin. Jotenkin itse olen aina päätynyt takaisin käyttämään GT-8:a, kun se on tuttu ja turvallinen ja saan siitä irti mitä tahdon.
 
Nauhoitan suoraan GT:n ulostulosta äänikorttiin ja muuten soittelen aktiivikaiuttimien kautta kotona. Ääni on omaan korvaani riittävän miellyttävä.
 
Pistä vaikka pikaviestiä, jos tahdot ääninäytteitä.
 
JuSu
12.03.2010 12:01:14 (muokattu 12.03.2010 12:06:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Auttakaa harhautunutta selvittämään ajatuksia.
 
Ok. Hyvää pohdintaa sulla tuossa jo itselläsikin.
 
Mulla oli ihan sama tilanne, bändihommat meni jäihin ja kamaa oli ylitse tarpeen. Tarvitsin jonkun vaimo/lapsi/kerrostaloystävällisen setin kotiin ja satunnaisiin jammailuihin.
 
Ihan ekaksi mun mielipide noihin mallintaviin lankkuihin sun muihin. Ne ei mun mielestä korvaa 'oikeaa' kitaravahvistinta edes kotikäytössä. Toki soundit on monipuoliset ja ominaisuuksia riittää kaikille käsille ja jaloille, mutta mä oon aina noiden kanssa jäänyt kaipaamaan sitä oikean kitarakaiuttimen (vaikka pienenkin)responssia, mitä ei mallinnuksilla stereoiden tai PA:n kanssa saa. Joku muu varmasti kokee toisin, mutta mun kokemus on näin.
 
Efekteistä... Kotikäytössä voi olla kiva, että on säädöt mukavasti framilla nupikoissa, eikä valikkojen takana. Kun ei ole tarvetta nopsasti päästä monimutkaisesta yhdistelmästä toiseen, niin siinä ehtii vähän steppaillakin ja säädellä nappuloita. Siksikin multivatkaimet voi olla vähän turhan hankalia. Jälleen mielipide, your mileage may vary. Valintaasi voi myös vaikutaa, oletko innokas efektien kanssa pelaaja, vai riittääkö sulle parit perusjutut.
 
Itse päädyin hankkimaan monipuolisen ja hiljaisellakin volumella ihan kivasti toimivan putkicombon, josta löytyy mulle riittävä perussoundipaletti eli kolme kanavaa, clean-crunch-lead, reverb ja solo boost löytyy vahvistimesta myös, toki viimeisellä ei kotona juuri tee mitään. Tuon kanavanvaihtimen kaveriksi kasasin tarvitsemani erillispolkusimet lautaan (wah, chorus, delay). Riittävä ja toimiva setuppi.
 
Mutta mutta, kuitenkin tuo lankku oli sitten olohuoneen lattialla tai vahvistimen päällä, ja piuhaa kulki ees taas kohtuullisesti, eli ei välttämättä vaimo/lapsiystävällisin ratkaisu. Laitoin laudan kaappiin jemmaan, ja otin käyttöön uskollisen TC Electronic G-Major -räkkivatkaimen. Kampe vaihtaa myös vahvistimesta kanavia, joten tein laitteen muistiin muutamia itselleni olennaisia yhdistelmiä. G-Majorin etupaneelista patchia vaihtelemalla nyt sitten haen aina tilanteeseen ja mielialaan sopivaa soundia. Systeemi on kätevä, lattialla ei ole mitään ja G-Major majailee räkissään vahvistimen päällä. Räkin voi sulkea, jolloin kampe on myös piilossa katseilta ja näppäriltä pikkusormilta. Tarvittaessa voin kytkeä G-Majorin persiiseen midipolkimen, jolloin voin vaihtaa patcheja muutenkin kuin käsikopelolla.
 
Kuva setistä: http://muusikoiden.net/dyn/users/70452.jpg
 
Eli mun suositus sulle olisi hankkia hyvä, perussounditarpeesi täyttävä (combo)vahvistin, joka toimii kotivolumeilla, ja sen kaveriksi G-Major tai vastaava räkkilaite. Jos et koe, että vahvistimen kanavien pitää vaihtua efektin patchien mukana, on efektissä vaihtoehtoja enemmän, mutta musta tuo optio on ainakin kiva olemassa. Tarvittaessa sitten setti taipuu midipolkimen kanssa bänditouhuunkin, riippuen vahvistimen tehoreservistä.
 
JuSu
 
Mitäs sulle kuuluu?
Antti1
12.03.2010 12:12:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän samankaltaisten ongelmien kanssa on tullut painittua ja koitan käydä läpi mun ratkaisuja mahd. lyhyesti.
 
Jaloissa on pyörinyt mallintavia etuasteita Line6 Pod XT & X3:n verran lähimenneisyydessä. Ne lähti kiertoon aika hätäseen, kun ei vaan miellyttäneet puolen vuoden roplaamisenkaan jälkeen.
 
Olen omistanut myös muutaman mallintavan pikkucombon. Viimeaikaisimmat mallit on olleet Vox AD30VT & AD50VT, sekä Peavey Vypyr 30. Kaksi viimeisintä ehdottomasti parhaat, Vypyr vie isoilla säröillä ja Vox miedommilla soundeilla. Kumpikaan ei kuitenkaan oo mikään graalin malja, vaikka Vypyr vielä löytyykin. Se toimii kuitenkin bändikontekstissa hyvin, joten sillä on käyttöä.
 
Noiden lisäksi mulla on putkinuppia ja kaappia, sekä taas uusi putkinuppi tulossa. Näistä löytyy aina vaan loistavia soundeja kotikäyttöönkin tarpeeksi ruuvaamalla, mutta efektien nälkää ne ei tietenkään taltuta.
 
Tietokoneelta multa löytyy pari kaupallista mallinnussoftaa (Guitar Rig 3 & 4, ehkä hankin vielä jotain muutakin joskus) ja näillä tuleekin kotona jauhettua eniten ehdottomasti. Vaatii miellyttävät kajarit kavereikseen ja silleen, mutta iloa on riittänyt kaikkia noita muita enempi jostain syystä.
 
Kaikenkaikkiaan mä sanoisin noihin ja muihin kokemuksiini viitaten, että kotona ei oo mikään mahdottoman kivaa, jos ei pääse luukuttamaan. Sikäli mä pitäytyisin mahdollisimman monipuolisessa kattauksessa, jolla pärjäisi myös tulevissa bändihommissakin. Toinen vaihtoehto on mennä tähän mun malliin ja ostaa monipuolisen laitteen sijaan monenlaisia kamoja. Määrä ei ehkä korvaa laatua, mut jos on paljon laatua... :)
 
When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside.
jussimus
12.03.2010 12:37:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edelleenkin, Line6 Spider Valve on yks parhaimmista ja samalla myös huokeimmista ratkaisuista: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=401991
 
Toimii kotona aivan jumalaisen hyvin, ja tehot riittää helposti myös pändikäyttöön.
 
Zeni
12.03.2010 12:38:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä ketjussa tulee hyvin ilmi muusikon perustarve eli Petri Nygårdia lainaten "Kaikkee pitää olla" :D
 
Mielenkiintoisia ajatuksia kyllä. Marshallista luopuminen tapahtuu pitkin kynsin, mutta ehkä tuon vaihtamista johonkin samanhintaiseen voisi harkita. Esim. TSL60 tai 6100LM ja pitää tuo vanha kaappi. Marsu-soundit on lähellä sydäntä, vaikken muita olekaan omistanut.
Taitaa käydä loppujen lopuksi niin, että tavara määrä vain lisääntyy...
 
Kuulisin mielelläni lisää miksi GT-10 on huono&huonompi kuin 8 ? Haulla katselin ketjuja läpi, mutta ainut moite tuntui olevan muovinen ulkonäkö.
 
JuSu
12.03.2010 12:57:19 (muokattu 12.03.2010 13:00:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeni: Marsu-soundit on lähellä sydäntä, vaikken muita olekaan omistanut.
 
No. Marshall JVM 215C + räkkiefekti + midipoljin. Simppeli, kompakti ja soundeissa löytyy. Keinokuorma sulla onkin jo, jos ei muuten meinaa kotivolumeilla toimia.
 
Tai tietty voisi räkkiefektin ja midipolkimen korvata vaikka just GT-8:lla. Koska Marshallista vaihtuu kanavat midillä, saisi kanavanvaihdotkin toimimaan GT-8:lla nätisti. Mutta piuhaa joutuisi sitten vetämään runsasti, GT-8 kannattaisi kuitenkin kytkeä neljän piuhan systeemillä + midipiuha.
 
JuSu
 
Mitäs sulle kuuluu?
Antti1
12.03.2010 12:59:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeni: Tässä ketjussa tulee hyvin ilmi muusikon perustarve eli Petri Nygårdia lainaten "Kaikkee pitää olla" :D
 
Niin se vaan on. Jokaisen itseään kunnioittavan kitaristin tulee ostaa "kaikki mahdollinen" ennenkuin voi karsia siitä yksinkertaisemman setin, jolla homma hoituu. Täytyy tietää mistä jää paitsi, vai jääkö ja mikä on olennaista. Tämä vieläpä oikeastaan ihan tosissaan.
 
Pähkinänkuoressa: kokeile mitä kokeilet, kaikki se on kuitenkin eteenpäin oman näkemyksen muodostamisessa. Rahalla saa lisää romuja, ei ne maailmasta katoa tulevaisuudessakaan varmaan ihan heti.
 
When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside.
nahkahuppu
12.03.2010 13:13:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pähkinänkuoressa: kokeile mitä kokeilet, kaikki se on kuitenkin eteenpäin oman näkemyksen muodostamisessa. Rahalla saa lisää romuja, ei ne maailmasta katoa tulevaisuudessakaan varmaan ihan heti.
 
Äärimmäisen hyvin sanottu. Itse vaihdoin pari kuukautta taaksepäin spedut pois ja tilalle valitsin Voxin tonelab ST:n. Vaihtoon olen enemmän kuin tyytyväinen, mutta on muistettava ettei se ole pysyvä tila. Omalle soundille asetetut vaatimukset kun pukkaa kasvamaan aikaa myöten. Mainittakoon että tämän hetken kokoonpano on Schecter hellraiser solo-6, Fender Hot Rod + 1X12 kaappi (Hot Rodin omansa)
sekä tuo tonelab ST.
 
Numb
12.03.2010 13:33:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Makuasioitahan nämä. Itse en ottaisi multiefektiä, ihan siitäkään syystä, etten ole kokenut käyttöliittymiä miellyttäviksi - valikkosysteemit eivät ole minun teekuppini. Toinen syy on se, että mistään multiefektistä ei ole löytynyt kattavasti miellyttäviä soundeja. Kolmas se, että tykkään vaihdella efektejä.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Jungleman
12.03.2010 13:40:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeni: ...
Kuulisin mielelläni lisää miksi GT-10 on huono&huonompi kuin 8 ? Haulla katselin ketjuja läpi, mutta ainut moite tuntui olevan muovinen ulkonäkö.

 
Samaa minäkin ihmettelin. En ole GT-8:aa koskaan edes kokeillut, mutta GT-10 minulla on ollut runsaan vuoden käytössä, shoegaze/dreampop/triphop -henkisessä bändissä. Puhtaahkot ja kevyesti rupsuttavat särösoundit toimivat hyvin (minulle vintage-Marsusoundit alkavat olla käyttökelpoisen äärirajoilla, hi-gain soundeille en löydä mitään käyttöä). Kaikki efektit eivät ehkä ole kaikkein hienostuneimpia mahdollisia lajinsa edustajia (esimerkiksi tremolo on luokattoman surkea), toisaalta monenlaisia käyttökelpoisia ja erittäin muokattavia outoefektejä riittää: Ring Modulator, Sitar Simulator, Wave Synth, Guitar Synth jne. Kokonaisuutena GT-10 on ihan kätevä, bändikäyttöön riittävän hyväsoundinen ja helposti säädettävä paketti.
 
Vain kunnolliset fuzz-soundit (ja reverse reverb) puuttuvat. Ja mahdollisuus useamman särön/reverbin/minkälie käyttöön yhtäaikaa: vaikka laitteella voi tuottaa yhtäaikaisesti älyttömän monta delayta, kolme chorusta, neljä pitch shiftiä jne, ei kuitenkaan ole mahdollista ketjuttaa vaikkapa treble boosteria ja fuzz facea. Tai jousi- ja hallikaikua.
 
Kotona tuolla ei voi soittaa. Kaikki vekottimen kanssa vietetty aika kuluu soundien rakentelemiseen. Näin meilläpäin.
 
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
varakeef
12.03.2010 13:45:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos rojua on liikaa, en ratkaisisi ongelmaa hankkimalla lisää rojua eli multiefektiä. Organisoi efektisi lautaan, ja myy tarpeettomat purkit ja vahvistimet pois.
 
Jätä esimerkiksi Epiphone. Sillä voi soittaa myös hiljaa.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
aristoteles666
12.03.2010 13:54:31 (muokattu 12.03.2010 13:55:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

se on nykyisten multi efektien suurin ongelma minulla, kun haluaisin multiefektin ilman mitään etuastetta, kuitenkin joudun ohittamaan sen ja silloin mulla on ylimääräisiä nappuloita pedaalissa joita ei sitten painella.
hyvää niissä on juuri että kun olet ohjelmoinut laitteen kuin haluat, soundi on aina sama ja säädöt.
 
Vladi
12.03.2010 14:00:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: se on nykyisten multi efektien suurin ongelma minulla, kun haluaisin multiefektin ilman mitään etuastetta, kuitenkin joudun ohittamaan sen ja silloin mulla on ylimääräisiä nappuloita pedaalissa joita ei sitten painella.
hyvää niissä on juuri että kun olet ohjelmoinut laitteen kuin haluat, soundi on aina sama ja säädöt.

 
Tähän on olemassa ratkaisu ja sen nimi on Tc Electronic Nova System. Bossin GT-10:n omistaneena osaan verrata noiden kahden soundeja ja Nova System pyyhkii GT:llä lattiaa miten päin vain. Se ei ehkä sisällä ihan kaikkia juttuja mitä boss, mutta enpä ainakaan itse ole niitä tarvinnutkaan. Soundiero näin samanhintaisissa laitteissa on yllättävän suuri. Nova System on myös mielestäni helppokäyttöisempi ja jotenkin näppärämpi. Ainut miinus on pieni näyttö. Jos kokee tarvitsevansa hieman enemmän kaikkea niin sitten katse G-systemin puoleen. ;)
 
Kyllä se siitä.
aristoteles666
12.03.2010 14:04:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edelleen etuaste, mulla on kaikki säröt mitä tarvitsen triampissa.
 
Vladi
12.03.2010 14:08:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: edelleen etuaste, mulla on kaikki säröt mitä tarvitsen triampissa.
 
Ainakaan Nova Systemissä ei mitään etuastetta ole.
 
Kyllä se siitä.
aristoteles666
12.03.2010 14:25:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Ainakaan Nova Systemissä ei mitään etuastetta ole.
 
?
 
"Genuine, Analog Drive Circuit
What makes Nova System so remarkably different is the NDT - Nova Drive Technology - a unique, new drive and distortion circuit that gets you the best of both worlds: World-class analog distortion and overdrive with digital control. This is the real deal no modeling."
 
Antti1
12.03.2010 14:26:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: ?
 
Eipä sitä ole pakko käyttää, jos ylimääräinen säristys kiukuttaa.
 
When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside.
Vladi
12.03.2010 14:32:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: ?
 
"Genuine, Analog Drive Circuit
What makes Nova System so remarkably different is the NDT - Nova Drive Technology - a unique, new drive and distortion circuit that gets you the best of both worlds: World-class analog distortion and overdrive with digital control. This is the real deal no modeling."

 
Laite sisältää 2 kpl säröpurkkeja jotka on analogisia, mutta niiden ohjaaminen tapahtuu digitaalisesti. Etuasteita siellä ei ole. On muuten varsin kelpoja säröjä molemmat.
 
Kyllä se siitä.
Antti1
12.03.2010 14:34:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Etuasteita siellä ei ole.
 
Nyt ennen muiden pätemistä: onhan säröpoljinkin etuaste, vaikkei niitä yleensä etusiksi kitarakäytössä mielletä.
 
When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «