Aihe: Mnetin Finale-forum
1 2 3 4 521 22 23 24 2534 35 36 37 38
Dr Dominant
04.02.2010 09:21:44

baron: Apua! Kun tehdään First ja Second Ending ja viimeisestä nuotista ennen endingejä on "tie" endingin ekaan nuottiin niin miten saadaan tehtyä niin että Finale piirtää ja soittaa sen "tien" myös second endingiiin?

Kun sulla on ne nuotit ja maalit tehtynä sinne lappuun (ja toimiakseen sulla täytyy olla ekan maalin lopusta kertausmerkki taaksepäin, muuten ei toimi!), tee seuraavasti:

1) jos käytät speedy entry-työkalua, vaihda sille, aktivoi toka maali ja vie kursori ekan nuotin päälle. Sitten valitse speedy-valikosta alavalikko 'speedy edit commands' ja sieltä 'tie/untie to previous note'. Sille on näppäinkomentokin, mäkissä se on joko shift + t tai alt + =, veikkaisin että PC:ssä shift + t tai ctrl + =.

2) jos käytät simple entry-työkalua, valitse tokan tahdin ensimmäinen nuotti ja sitten shift + t tai ctrl + =.

Huomio: Jos oot tekemässä sellaisen ykkösmaalin jonka lopussa ei ole kertausmerkkiä taaksepäin (esim. teet segnohypyn siitä ekan maalin lopusta), ja haluat saada sekä playbackin että visuaalin toimimaan niin että yhdyskaari menee myös toiseen tahtiin, sun pitää tehdä taaksepäin oleva kertausmerkki siihen ekan maalin loppuun ja piilottaa se. Tähän sun pitää luoda uusi 'staff style', jonka vaihdat siihen ekan maalin viimeiseen tahtiin. Jos 'staff style' on sulle vierasta, niin kysy siitä uudestaan erikseen, nyt ei ehdi kirjoittaa.
"Dr. Dominant, I presume?"
baron
04.02.2010 10:34:03

Kiitti, simple entry ja klikkaamalla yhdyskaarisymbolia sitten jälkimmäiseen nuottiin Shift T ja siinähän se: Yhdyskaari ilmaantui ja Finale ottaa sen soitossakin huomioon.

Aina sitä viisastuu kun viisaammilta kysyy!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
18.02.2010 16:47:26

Mulla on Finale 2009 ja olin kovin tyytymätön kun sen pisti soittamaan mun väkerryksiäni niin kursori eteni progressiivisesti nopeammin kuin soitettavat nuotit ja oli joskus 40-50 tahdin jälkeen tahdin edellä.

Nyt ilman että tietoisesti olen tehnyt sille yhtään mitään kursori on alkanut liikkua juuri soiton tahdissa ja tarve päivittää 2010 versioon on huomattavasti vähentynyt.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Dr Dominant
19.02.2010 07:49:08

baron: Mulla on Finale 2009 ja olin kovin tyytymätön kun sen pisti soittamaan mun väkerryksiäni niin kursori eteni progressiivisesti nopeammin kuin soitettavat nuotit ja oli joskus 40-50 tahdin jälkeen tahdin edellä.

Nyt ilman että tietoisesti olen tehnyt sille yhtään mitään kursori on alkanut liikkua juuri soiton tahdissa ja tarve päivittää 2010 versioon on huomattavasti vähentynyt.

Ohhoh - aika ihmeellistä. Mulla joskus ruudun päivitys playbackin aikana saattaa hetkellisesti tökkiä, mutta sivunkäännön kohdalla menee takaisin ruotuun. 2009 on versio, oiskohan sukulaisoire?! Mulla on tosin mäkkiversio joten mene ja tiedä ...
ppisara
02.03.2010 23:59:15
Miten saisin kirjoitettua ns. pikkunuotteja? Esim. melodia normaalikokoisilla nuoteilla ja sen yläpuolella kulkeva stemma pienemmillä nuoteilla.

Ja miten tiedoston saa muutettua sellaiseen muotoon, että sen voi avata jollain muulla ohjelmalla kuin finalella?
MrShaft
03.03.2010 00:45:27
Mä olen yhäti v.2006d:ssä. Olen tässä pohdiskellut uusimpaan versioon siirtymistä.
Sanokaapa ammattikäyttäjät, mitä käytännöntarpeita palvelevaa uutta on tuoreemmissa versioissa?

Teen noin suunnilleen:
- Lead sheettiä 75%
- BB / 10-piece / jousi- ym. sälä 15%
- elokuvajuttua lähinnä jousia ja puhaltimia 5%
- vaihtelevaa opetusmatskua 5%

Onko esim. stemmojen ja partituurin yhdessä editoimista saatu ajan tasalle tms.?

Kiitos

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
baron
03.03.2010 01:26:10

ppisara: Ja miten tiedoston saa muutettua sellaiseen muotoon, että sen voi avata jollain muulla ohjelmalla kuin finalella?

Yksi tapa on tallentaa midifileksi. Mikä tahansa ohjelma osaa avata sen nuoteiksi mutta kaikki hienoudet kyllä häviävät.
baron
03.03.2010 01:35:56

ppisara: Miten saisin kirjoitettua ns. pikkunuotteja? Esim. melodia normaalikokoisilla nuoteilla ja sen yläpuolella kulkeva stemma pienemmillä nuoteilla.

Ainaskin kirjoittamalla "grace noteja" jollain toisella layerilla.
Dr Dominant
03.03.2010 10:16:06

ppisara: Miten saisin kirjoitettua ns. pikkunuotteja? Esim. melodia normaalikokoisilla nuoteilla ja sen yläpuolella kulkeva stemma pienemmillä nuoteilla.

Haluatko stemman siten, että sulla on sekä melodia että stemmaääni samassa nuotinvarressa kiinni ja vain stemman nuotinpäät pienempinä, vai siten että melodia on varret alaspäin normaalikoossa ja stemma varret ylöspäin pienempänä?

Jos edellinen vaihtoehto, kirjoita melodia ja stemma samoihin nuotinvarsiin, valitse resize-työkalu (se prosentin kuva siellä työkalupaletissa) ja sitten klikkaat stemman nuotinpäätä ja aukeavaan dialog-boxiin syötät prosentteina pienennyssuhteen. Tässä joudut klikkailemaan ne stemmaäänten nuotinpäät yksitellen.

Jos taas jälkimmäinen versio, kirjoita ensin stemma layer 1:seen, sitten mass edit-työkalu päällä aktivoit kaikki ne tahdit missä on stemmaa, sitten edit-valikosta change --> note size ja sieltä pienennysprosentti. Tämän jälkeen kirjoitat melodian layer 2:een niin saat sen alapuolelle normaalikoolla.

Ja miten tiedoston saa muutettua sellaiseen muotoon, että sen voi avata jollain muulla ohjelmalla kuin finalella?

File - MusicXML - Export

XML on tiedostomuoto joka on tehty nuotinnusohjelmien väliseen tiedostonsiirtoon. Siinä muodossa voi siirtää finale-tiedostoja esim. vanhempiin finale-versioihin (uusin finale ei koskaan tallenna suoraan vanhempiin finale-tiedostomuotoihin, mutta lukee kyllä kaikkia vanhempia finale-versioita) tai esim. Sibeliukseen. Finale sekä lukee että tallentaa xml-formattiin, Sibelius ainoastaan lukee xml:ää. Mikäli haluat tallentaa Sibeliuksella xml-formaattiin avataksesi tiedoston Finalella, tarvitset Sibeliukseesi maksullisen "dolet"-pluginin.
Dr Dominant
03.03.2010 10:22:33

MrShaft:
Sanokaapa ammattikäyttäjät, mitä käytännöntarpeita palvelevaa uutta on tuoreemmissa versioissa?

Teen noin suunnilleen:
- Lead sheettiä 75%
- BB / 10-piece / jousi- ym. sälä 15%
- elokuvajuttua lähinnä jousia ja puhaltimia 5%
- vaihtelevaa opetusmatskua 5%

Onko esim. stemmojen ja partituurin yhdessä editoimista saatu ajan tasalle tms.?

Lead-sheet-hommiin uudessa Finalessa ei ole oikeastaan mitään mitä ehdottomasti tarttet.

Partituurin ja stemmojen tekoon sen sijaan on. Uusittu mass edit-työkalu (joka korvaa vanhan mass moverin) on tosi paljon parempi kuin vanha, nyt voit aktivoida keskeltä tahtia juuri ne kaksi kahdeksasosaa jotka haluat kopioida muille viivastoille ja voit myös hiirellä raahaamalla kopioida keskelle tahtia pienen siivun. Perus copy-paste-metodi toimii myös nyt ihan niinkuin vaikka tekstinkäsittelyssä. Nopeuttaa partituurielämää.

Uusittu harjoituskirjain/numerosysteemi on oikeasti iso parannus. Klikkaat vaan tahtia ja siihen tulee järjestyksessä haluamasi harjoituskirjain tai numero, ja jos lisäilet tai poistat tahteja tai harjoituskirjaimia/numeroita, ne päivittyvät automaattisesti.

Uuden Finalen mukana myös paketoitu Garritanilta kohtuullinen samplekirjasto joilla saa erittäin riittävät demotukset tehtyä. Hifistelyt tietty erikseen.

Stemmojen ja partituurin välillä on nyt synkka, molemmat ovat läsnä samassa tiedostossa ja jos korjaat jotain stemmaan, partituuri päivittyy ja päinvastoin. Muutama juttu pitää alusta alkaen tehdä eri tavalla kuin ennen kun stemmat oli eri tiedostoissa, mutta siitä vastailen sitten vaikka erikseen jos ei selviä muuten.

Itsellä nyt 2009b, ja en ihan vielä päivitä. Ehkä sitten 2011-versioon ...
baron
08.03.2010 20:08:24

Mä ratkaisin ihan itse Finale-ongelman mutta siltä varalta että joku muukin joutuisi painiskelemaan saman ongelman kanssa niin:

Courtesy accidentals! (Mitä se muuten on suomeksi?)

Finalen manuaalin mukaan speedy entryllä valitaan oikea tahti, klikataan haluttua nuottia ja painetaan *.
Mutta ei toimi suomalaisella keyboard layoutilla.
Pitää pistää jenkki * ja se on shift/8
Dr Dominant
08.03.2010 20:32:27

baron:
Courtesy accidentals! (Mitä se muuten on suomeksi?

Tilapäisetumerkit. (Oli muuten tän käännös jäänyt tohtorista pois, nyt huomasin...)

Finalen manuaalin mukaan speedy entryllä valitaan oikea tahti, klikataan haluttua nuottia ja painetaan *

Numeronäppiksen asteriskista pitäis tulla suomalaisellakin layoutilla. Ainakin mäkkiversiossa tulee.

Mutta ei toimi suomalaisella keyboard layoutilla.
Pitää pistää jenkki * ja se on shift/8

Juu, mäkkiversiossa etuheleet ei tuu suomalaisella layoutilla, pitää vaihtaa amerikaksi ja sitten halutun nuotin kohdalla 'ö'.
baron
08.03.2010 20:42:58 (muokattu 08.03.2010 20:48:25)

Dr Dominant: Tilapäisetumerkit. (Oli muuten tän käännös jäänyt tohtorista pois, nyt huomasin...)

Ei kai?
Tilapäisetumerkki on se joka vaikuttaa vain yhden tahdin ajan.
Tää "courtesy accidental" ei oo välttämätön mutta se muistuttaa että edellisen tahdin tilapäisetumerkkiä ei enää huomioida vaan palataan normaaliin sävellajin etumerkkeihin.

Edit: Mä löysin netistä sellaisen suomennoksen kuin "muistuttava etumerkki"?
Onko se yleisessä käytössä?
Dr Dominant
08.03.2010 20:46:43

baron: Ei kai?
Tilapäisetumerkki on se joka vaikuttaa vain yhden tahdin ajan.
Tää "courtesy accidental" ei oo välttämätön mutta se muistuttaa että edellisen tahdin tilapäisetumerkkiä ei enää huomioida vaan palataan normaaliin sävellajin etumerkkeihin.

Eiku anteeks, sekoilin. Olet oikeassa. En tiedä mitä noi on suomeksi. Sori, ei pitäis väsyneenä vastailla.
Qsine
11.03.2010 16:04:14

Hitsiläinen kun olisi niin mukava pystyä pitämään Finalen kanssa samaan aikaan auki ohjelmaa, josta voi kuunnella/plockata musiikkia, esim. VLC, WavePad, SoundForge. Niin, että myös Finalen ääniulostulo pelittäisi. Mutta äänikortti ei salli. Se on vain joko audiota ulos, tai Finalen midiaudio ulos.

Miten pystyisi Finaleitse pulhaamaan, että saisi molemmat audioinformaatiot ulos? Liekö mahdollista? Onko edessä tuskaisa reitityshelvetti?
"Asko oli kolme kertaa kummelissa ja mie huppelissa ja Asko söi lihiksen ja hilliksen ja mie taas kolme hattaraa... ja Asko oli sitten etupenkillä menomatkalla, mie taas tulomatkalla, Asko oksensi lihapiirakan ja minä sitten taas kolme hattaraa."
Dr Dominant
11.03.2010 17:39:07

Qsine: Hitsiläinen kun olisi niin mukava pystyä pitämään Finalen kanssa samaan aikaan auki ohjelmaa, josta voi kuunnella/plockata musiikkia, esim. VLC, WavePad, SoundForge. Niin, että myös Finalen ääniulostulo pelittäisi. Mutta äänikortti ei salli. Se on vain joko audiota ulos, tai Finalen midiaudio ulos.

Miten pystyisi Finaleitse pulhaamaan, että saisi molemmat audioinformaatiot ulos? Liekö mahdollista? Onko edessä tuskaisa reitityshelvetti?

Hmm, onkos sulla PC-versio? Itselläni MAC ja pystyn kyllä käyttämään mitä tahansa audiosoftaa, mp3-playeriä, Spotifytä ja Transcribea päällä yhtä aikaa Finalen kanssa ja kaikista saa audion ulos yhtäaikaisesti ilman eri reitityksiä ...
ujulaala
28.05.2010 15:11:17
Mullakin mäkki ja siinä Print Music 2010. Midit saa kuulumaan vain ohjelman ollessa aktiivinen. Tunesia ja Spotifya (varmaan muitakin soittimia) voi onneks operoida taustalla näppäimistössä olevilla play/pausella ja skipillä, mut kelaamaan niillä ei vissiin pysty, en ainakaan oo löytäny. Kertokaa ihmeessä jos tiiätte kelauksesta? PC:ssäki saattaa olla vastaavia näppisoperointimahollisuuksia.

Sitten kysymys:

Tietääkö joku kuinka Print Musicissa saa rhythmic notationin varret käännettyä? nyt ne sojottaa alaspäin ja on lyriikoiden tiellä.
Jos vaihtaa speedy entryyn ja valitsee k.o. tahdin, nuottipäät muuttuu tavallisiksi ja varret kyllä kääntyy L-komennolla, mutta kun valinta siirtyy seuraavaan tahtiin, rhytmic notation ottaa vallan ja taas on varret kohti lattia. Olen kokeillu myös simple entryssä L:llä, ei mitn vaikutusta. Nuotin korkeudellakaan ei oo väliä, sillä rhythmic notation on vaan siinä viivaston keskellä, oli alkuperäinen "normaali" nuottipää millä tahansa korkeudella. En keksi enempää mitä kokeilla, oisko kellään ideaa?
Paisu
07.07.2010 21:25:11
Tervehdys,

Muutama kysymys olisi tietäjille. Näihin saattaa olla jo vastaus olemassa, mutta en tähän hätään kerkeä lukemaan kaikkea 23 sivua tästä mainiosta threadista.

1. Saako sointumerkiksi B:n tilalle H:ta? Suomalaisena tottunut tuohon merkintätapaan, ja B sekoittaa minua, vaikkei se Bb:n kanssa sekaisin teoriassa menekään.
2. Saako partituurista tulostettua omille lapuilleen tietyt stemmat? Esim. harmonikkatriolle kolmet kappaleet, joissa jokaisessa sama basso, ja eri diskanttistemmat.
3. Onko olemassa näppäintä, jota pohjassa pitämällä saan valittua useita tahteja eri paikoista? Vrt. Windows-käyttöjärjestelmän Ctrl. (kyseessä siis Windows-versio)
4. Jos kerrattava maali on pitkä, niin siitä kertova suora viiva katkeaa jossain kohdin. Miten tästä saa jatkuvan, maalin alusta loppuun?

Jos yhteenkin saisi apuja, niin se olisi aina harrastamisessa eteenpäin. Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista.
baron
07.07.2010 22:09:32

Paisu: Tervehdys,

Muutama kysymys olisi tietäjille. Näihin saattaa olla jo vastaus olemassa, mutta en tähän hätään kerkeä lukemaan kaikkea 23 sivua tästä mainiosta threadista.

1. Saako sointumerkiksi B:n tilalle H:ta? Suomalaisena tottunut tuohon merkintätapaan, ja B sekoittaa minua, vaikkei se Bb:n kanssa sekaisin teoriassa menekään.

Tähän hätään vastaus vain ekaan:

1. Valkkaa chord styleksi Scandinavian, kirjoita B ja se tulostuu H:na.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)