Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rock, pop, alternative »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rockabilly
1 2 3 4 5
kaljataiteilija
11.03.2010 17:07:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oikein löytänyt tuoreempaa topikkia tästä jalosta musiikinlajista niin aloitetaan uusi jos kellekkään sopii ?
Eli soittamiseen ja bändeihin liittyvää jutustelua !
 
Itse olen kovasti yrittänyt kitaralla harjoitella vaihtelevin tuloksin.
Yllättävän monimutkaista kitaramusiikkia vaikka kuulostaa yksinkertaiselta.
Ja moni kun pitää metallia niin vaativana..
 
Omia suosikkeja on esim. Kim Lenz & The Jaguars, Johnny Burnette Rock n Roll Trio..
 
had a rough night, and I hate the fucking Eagles, man... The Big Lebowski
Tsugu Way
11.03.2010 17:45:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rockabilly on minulle se ensimmäinen musiikinlaji mitä fanitin aivan täysillä. Toki olin Hurriganesia (ja siinä sivuissa Abbaa sun muuta) ehtinyt muutaman vuoden kuunnella. Mutta olin jotain 13-14-vuotias Rockabillyn vyöryessä muoti-ilmiönä Suomeen. Samaan aikaanhan Punk ja Uusi Aalto tekivät tuloaan, mutta itse sekosin täysin tötterötukka-teddyboy-hommaan. Liittyihän siihen paljon naurettavaakin näin jälkeenpäin ajateltuna. Mm. etelävaltioiden kapinalipun "palvomista" ja kaikkien iskulauseiden, kuten "South Gonna Rise Again" huutelua. Mutta eipä sitä esibuberteettinen 13-vuotias rasvapää tollasia tajunnu. Mentiin vaan täysillä muotiin mukaan. Mutta anyway - musiikki oli kuitenkin aivan loistavaa. Ja on toki edelleenkin. Itse diggasin Matchboxista kaikista eniten. Samalla vanhoista pioneereistä Gene Vincent ja Eddie Cochran olivat kovimmat. Ja tietystä Elviksen Sun-aikakausi. Ja sitten tulivatkin Stray Catsit!
 
ps. Niin, ja ei aleta sitten väittelemään olivatko esimerkiksi Eddie Cochran ja Elvis Rockabillyä vai Rock`n Rollia...
 
Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
velipesonen
11.03.2010 18:05:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rockabillymusiikin - tai pitääkö se muuten kirjoittaa Rock-A-Billy - kitarakompit ovat kyllä mahtavia. Kosmisia olematta kosmisia. Samoin rumpalin junakomppi on mahtava. Hyvä rumpali kun soittaa junakomppia niin sitä jaksaa kuunnella vaikka tuntikausia.
 
Atomic Cafe
11.03.2010 18:55:10 (muokattu 11.03.2010 19:27:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

This is rockabilly Clash
http://www.youtube.com/watch?v=HoWzqcFEuec&feature=related
 
Rock-A-Billy Ramones: I Wanna Be Sedated
http://www.youtube.com/watch?v=j9e6DAQiJoY&feature=related
 
Tämä on jonkinlaista discomusiikkia mutta siinä on niin hypnoottinen rytmi että se vie mukanaan vaikka väkisin, ei auta itku markkinoilla eikä tanssilattialla: http://www.youtube.com/watch?v=TkJIqL0f50c
 
Paras kaikista on kuitenkin tämä vaikka jätkä on ihan psyko: http://www.youtube.com/watch?v=SbRxJzgOkug
 
Atomic Cafe
11.03.2010 20:27:36 (muokattu 12.03.2010 23:09:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riverman: itse sekosin täysin tötterötukka-teddyboy-hommaan. Liittyihän siihen paljon naurettavaakin näin jälkeenpäin ajateltuna. Mm. etelävaltioiden kapinalipun "palvomista" ja kaikkien iskulauseiden, kuten "South Gonna Rise Again" huutelua. Mutta eipä sitä esibuberteettinen 13-vuotias rasvapää tollasia tajunnu. Mentiin vaan täysillä muotiin mukaan.
 
Tuohan on aika jännä ilmiö sikäli että koko homma lähti liikkeelle Keravalta, olemattoman pienestä kaupungista jossa sitäkin pienempi kaveriporukka ryntäsi erään elokuvan jälkeen vanhempien vaatekaapille (osa eksyi aina ullakolle saakka). Samasta kaveripiiristä löytyi kolme heppua jotka juoksivat muiden mukana parturiin, vaihtoivat bändinsä nimen ja Hurriganes apinoinnin hikotteluun ja loppu on silkkaa historiaa. Homma paisui ihan hetkessä kun pullataikina ja puolet nuorisosta hikotteli kesät ja talvet.
 
Hienoa musiikkia rockabilly on ja mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän opin tätä musiikityyliä arvostamaan. Niille joiden mielestä rockabilly on helposti soitettavaa paskaa kerrottakoon että mikään ei ole helppoa jos sen tekee hyvin, eikä mikään ole paskaa jos siitä pitää tarpeeksi paljon.
 
Punkkarina tuli juostua tötteröpäitä karkuun aika monta kertaa koska ne tulivat yleensä päälle 30-50 hengen ryhmissä eikä siinä pesäpallomailastakaan paljon apua ollut mutta en minä katkera ole.
 
Teddy Boy Boogie
http://www.youtube.com/watch?v=RMASX2NF8rY&feature=related
 
rheinone
11.03.2010 20:45:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Atomic Cafe: Tuohan on aika jännä ilmiö sikäli että koko homma lähti liikkeelle Keravalta, olemattoman pienestä kaupungista jossa sitäkin pienempi kaveriporukka ryntäsi erään elokuvan jälkeen vanhempien vaatekaapille (osa eksyi aina ullakolle saakka). Samasta kaveripiiristä löytyi kolme heppua jotka juoksivat muiden mukana parturiin, vaihtoivat bändinsä nimen ja Hurriganes apinoinnin hikotteluun ja loppu on silkkaa historiaa. Homma paisui ihan hetkessä kun pullataikina ja puolet nuorisosta hikotteli kesät ja talvet.
 
Mikä leffa oli kyseessä? The Girl Can't Help It?
 
No nonsense
Tsugu Way
11.03.2010 21:16:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Atomic Cafe: Tuohan on aika jännä ilmiö sikäli että Punkkarina tuli juostua tötteröpäitä karkuun aika monta kertaa koska ne tulivat yleensä päälle 30-50 hengen ryhmissä eikä siinä pesäpallomailastakaan paljon apua ollut mutta en minä katkera ole.
 
Juu kyllähän se näin taisi vissiin olla, että diinarit niitä väkivaltaisenpia kuitenkin sitten olivat? Silloin kyllä mummot sun muut ajattelivat, että punkit ovat paljon pelottavampia, kun niillä oli hakaneulat poskissa, vihreät irokeesit ja sylkivätkin vielä päälle. Toista se oli ne kiltit naapurinpoika-fiftarit, jotka olivat hyvätapaisia, kuuntelivat Elviksen joululauluja ja näyttivätkin kaikki Cliff Richardeilta. Mutta totuus on tarua ihmeellisempää.
 
Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
Atomic Cafe
11.03.2010 22:25:02 (muokattu 12.03.2010 23:05:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riverman: Toista se oli ne kiltit naapurinpoika-fiftarit, jotka olivat hyvätapaisia, kuuntelivat Elviksen joululauluja ja näyttivätkin kaikki Cliff Richardeilta. Mutta totuus on tarua ihmeellisempää.
 
Ei siinä Cliff Richardin hymy paljon lohduta jos niitä mummon pikkukultia on ympärillä 20-30 ja ne kaikki lupaa vetää punkkaria turpaan niin että hakaneulat tärisee.
Aika paljon se oli myös paikkakunnasta kiinni. Tampereella ottavana osapuolena oli yleensä pikku-elvikset ja Helsingissä pikku-rottenit mutta löytyi sellaisiakin paikkakuntia missä punkit ja diinit käveli jos nyt ei ihan käsi kädessä niin jonkinlaisessa sovussa kuitenkin, mitä nyt vähän vittuiltiin puolin ja toisin.
 
Teddy Jive
http://www.youtube.com/watch?v=Wf55iBy3r_Q&feature=related
 
Atomic Cafe
11.03.2010 22:56:13 (muokattu 12.03.2010 23:00:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rheinone: Mikä leffa oli kyseessä? The Girl Can't Help It?
 
En muista yksityiskohtia vaikka ex. keravalaisena olen kuullut tämän tarinan liiankin monta kertaa. Teddy and the Tigers (ex.Fancy Dan) nappasi nimensä Amerikan Graffitista.
 
http://www.youtube.com/watch?v=mUets_3k-_U
 
kaljataiteilija
12.03.2010 06:44:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rockabilly on kyllä monesta koottua musaa. On swingiä, countrya, bluesia jne...
Ja itse "pikkaus" on aika vaativaa , ainakin meikäläiselle. En kyllä pääse vieläkään ytimeen miten se tehään...
 
had a rough night, and I hate the fucking Eagles, man... The Big Lebowski
Atomic Cafe
12.03.2010 08:43:28 (muokattu 12.03.2010 23:10:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rockabillyn kuningas Lemmy Kilmister
http://www.youtube.com/watch?v=J5U2alrzeDE
 
Ace Of Spades
http://www.youtube.com/watch?v=xMPVaey312E&feature=related
 
kaljataiteilija
13.03.2010 17:56:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se mikä kiehtoo rockabillyssa on se hauskuus ja ei niin ryppyotsaisuus kuten metallissa on. Pikku kikkailut jne. on osana rockabillyssa.
 
had a rough night, and I hate the fucking Eagles, man... The Big Lebowski
rheinone
13.03.2010 18:35:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riverman: Rockabilly on minulle se ensimmäinen musiikinlaji mitä fanitin aivan täysillä. Toki olin Hurriganesia (ja siinä sivuissa Abbaa sun muuta) ehtinyt muutaman vuoden kuunnella. Mutta olin jotain 13-14-vuotias Rockabillyn vyöryessä muoti-ilmiönä Suomeen. Samaan aikaanhan Punk ja Uusi Aalto tekivät tuloaan, mutta itse sekosin täysin tötterötukka-teddyboy-hommaan. Liittyihän siihen paljon naurettavaakin näin jälkeenpäin ajateltuna. Mm. etelävaltioiden kapinalipun "palvomista" ja kaikkien iskulauseiden, kuten "South Gonna Rise Again" huutelua. Mutta eipä sitä esibuberteettinen 13-vuotias rasvapää tollasia tajunnu. Mentiin vaan täysillä muotiin mukaan. Mutta anyway - musiikki oli kuitenkin aivan loistavaa. Ja on toki edelleenkin. Itse diggasin Matchboxista kaikista eniten. Samalla vanhoista pioneereistä Gene Vincent ja Eddie Cochran olivat kovimmat. Ja tietystä Elviksen Sun-aikakausi. Ja sitten tulivatkin Stray Catsit!
 
ps. Niin, ja ei aleta sitten väittelemään olivatko esimerkiksi Eddie Cochran ja Elvis Rockabillyä vai Rock`n Rollia...

 
Tötterötukka-teddyboy-jengi oli erikseen ja rokkarit erikseen - siis se jengi jolla oli nahkarotsit ja Emmauksesta skaffatut spittarit. Me rokkarit ei voitu sietää tota teennäistä "south's gonna raise again"-meininkiä. Digattiin just noita 5-köötluvun staroja, muttei Matchboxia ja Teddy & Tigersia.
 
Mutta joo, silloin muodissa ollut "kielimatka" kesällä Enkkuihin ja siellä vierailut paikallisella teddy-boys-klubilla avasi silmiä siihen suuntaan että samaa rokänröylia tässä diggaillaan, on sitten jaloissa läskärit tai vaarin spittarit. Ja Stray Cats sekoitti pakan joo. Oli siinä vaan niin kova meininki verrattuna niihin sen ajan brittitissiposkibändeihin.
 
No nonsense
Atomic Cafe
13.03.2010 18:58:53 (muokattu 13.03.2010 19:17:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rheinone:Mutta joo, silloin muodissa ollut "kielimatka" kesällä Enkkuihin ja siellä vierailut paikallisella teddy-boys-klubilla avasi silmiä siihen suuntaan että samaa rokänröylia tässä diggaillaan, on sitten jaloissa läskärit tai vaarin spittarit. Ja Stray Cats sekoitti pakan joo. Oli siinä vaan niin kova meininki verrattuna niihin sen ajan brittitissiposkibändeihin.
 
Niitä ihan tyylipuhtaita rokkareita taisi olla pääasiassa Stadissa, muualla tyylit meni enemmän tai vähemmän sekaisin, osittain kai ihan vahingossakin. Maksaisin aika paljon rahaa jos voisin matkustaa aikakoneella Grazy Cavanin 70-luvun keikoille. Onhan ne tullut myöhemmin nähtyä montakin kertaa mutta ei se ole sama asia kun tämä: http://www.youtube.com/watch?v=w7eEvbLPyRI&feature=related
 
rheinone
13.03.2010 19:27:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Atomic Cafe: Niitä ihan tyylipuhtaita rokkareita taisi olla pääasiassa Stadissa, muualla tyylit meni enemmän tai vähemmän sekaisin, osittain kai ihan vahingossakin. Maksaisin aika paljon rahaa jos voisin matkustaa aikakoneella Grazy Cavanin 70-luvun keikoille. Onhan ne tullut myöhemmin nähtyä montakin kertaa mutta ei se ole sama asia kun tämä: http://www.youtube.com/watch?v=w7eEvbLPyRI&feature=related
 
Toi Cavan-hiustyyli, siis kummaltakin sivuilta ylös ja sitten otsalle kammattu tötsä, näytti meistä rokkareista huvittavalle.
 
No nonsense
Atomic Cafe
13.03.2010 19:36:52 (muokattu 13.03.2010 19:46:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rheinone: Toi Cavan-hiustyyli, siis kummaltakin sivuilta ylös ja sitten otsalle kammattu tötsä, näytti meistä rokkareista huvittavalle.
 
Vähemmän huvittavaa on että tässä maassa ei tuohon aikaan voinut mennä lähellekään Grazy Cavanin keikkapaikkaa jos päässä ei ollut samanlaista tötteröä :) Cavan fanejahan löytyi jo tuohon aikaan niin punkkareiden kun hippienkin joukoista mutta oli helpompiakin tapoja tehdä itsemurha kun mennä diggailemaan Cavania ja kumppaneita.
 
rheinone
13.03.2010 19:45:29 (muokattu 13.03.2010 19:47:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Atomic Cafe: Vähemmän huvittavaa on että tässä maassa ei tuohon aikaan voinut mennä lähellekään Grazy Cavanin keikkapaikkaa jos päässä ei ollut samanlaista tötteröä :) Cavan fanejahan löytyi jo tuohon aikaan niin punkkareiden kun hippienkin joukoista mutta oli helpompiakin tapoja tehdä itsemurha kun mennä diggailemaan Cavania ja kumppaneita.
 
Ai se oli niin diskriminoivaa touhua. Yks frendi diggaili noita. Muistelen että keikat oli just Keravalla tai Mäntsälässä, ei siis Stadissa. Mäntsälässä se ramppas joo jossain ladossa tsekkaamassa Cavania ja ties mitä Ray Campeja, joita pulpahteli suomeen ku sieniä sateella.
 
No nonsense
Atomic Cafe
13.03.2010 19:59:57 (muokattu 13.03.2010 21:24:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rheinone:Mäntsälässä se ramppas joo jossain ladossa tsekkaamassa Cavania ja ties mitä Ray Campeja, joita pulpahteli suomeen ku sieniä sateella.
 
Mäntsälän Seurojentalo oli monta vuotta tötteröpäiden paratiisi ja läskikenkien ihmemaa.
 
Edit. Tämä mies on keravalainen: http://sites.google.com/site/happot … 2886/Home/Happojen%20levynkansi.JPG
 
rheinone
13.03.2010 20:15:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Atomic Cafe: Mäntsälän Seurojentalo oli monta vuotta tötteröpäiden paratiisi ja läskikenkien ihmemaa.
 
No sitä mä muistelin.
 
Kyllä täytyy tunnustaa, että ton teddy-boy-frendin kautta tuli meikän levylautaselle muutama tosi kova juttu: Robert Gordon, jota diggaan edelleen ku hullu puuroa, ja Sonny Fisher, jonka Texas Rockabilly albumi on kerrassaan mainio. Hankkikaa ihmeessä jos osuu kohdalle!
 
http://www.youtube.com/watch?v=pSTK-dJ1zRI
 
No nonsense
Landola59
13.03.2010 23:30:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lasketaanko Nekromantix Rockabillyksi? Kova, erittäin kova bändi.
 
Tässä talossa ei juoda viinaa muuten kuin kalaruokien kanssa. Kalaruuiksi laskettakoon kaikki ruoka joka maistuu yhtä hyvältä kuin kala. Näitä ovat mm. Punainen liha, broileri, viljatuotteet ja joissakin tapauksissa myös olut. Alkoholin käyttö kielletään
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «