Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol IV
1 2 3 4 549 50 51 52 53121 122 123 124 125
latuska90
10.03.2010 21:36:29

Tänään oli meikäläisellä hieno hetki töissä, kun pääs jamittelelmaan bluesia kunnon elämää nähneen bluesäijän kanssa. :D 12-tahtista kiertoa veivattiin ja vuoronperään vaihdeltiin sooloissa ja säestyksissä.

Ei se kaveri mikään ällistyttävä tekniikan taituri ollut, mutta ei hänen tarvinnutkaan olla, kun se BLUES vaan oli todella selkeästi tällä kaverilla hallussa. Sano mulle, että "kyl sust viel kova soittaja tulee...".
"Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen
JCM
10.03.2010 21:40:52

latuska90:
Ei se kaveri mikään ällistyttävä tekniikan taituri ollut, mutta ei hänen tarvinnutkaan olla, kun se BLUES vaan oli todella selkeästi tällä kaverilla hallussa. Sano mulle, että "kyl sust viel kova soittaja tulee...".

"...mutta BLUESMIESTÄ ei ikinä!"

Niinkö? :D
MaQ
10.03.2010 22:04:09
J.Hollström: Muutens kiva tää uus tausta, mut toi basso kuulostaa ihan norsun pierulta. Ois vaan soitettu normaalioktaavista eikä tommosesta alavirelaatikosta.

Noh noh! Taustoista ei parane valittaa:D

Kas ku ette valita siitä alun time laskennasta, ei sekään mene tahilleen ku copy pastella kiireessä kasasin jotain :) ei ole onneksi oma tausta niin en ota henk kohtaisesti.

Hieman kuitenkin kuittaan edellä oleviin keskusteluihin. Miksei anneta sen musiikin itse puhua omaa kieltä? Jokainen soittaa omalla tavallaan, kehittyy ja imee ne vaikutteet sieltä mistä parhaaksi näkee. Onnistuu tai ei, mutta antoisaa aikaa joka tapauksessa niin musiikin kuin itsensä parissa.

Turhaa vetää kenenkään personaa peliin ja koittaa olla itse parempi. Jokaisella on oma elämä ja kuviot. Juttuja tulee jos on tullakseen ja hyvä niin.

Soitajana pidän aika monesta ketä näissä skaboissa olen kuullut, ja aina hienompaa on se kun joku selvästi parantaa. Siihen minäkin koitan pyrkiä.

Tämä roots musa kuitenkin kiinnostaa ihan oikeasti ja omille juurilleni en voi mitään. Kaikki kuuluu soitossa mitä on ennen tehty. Kuitenkaan en halua oppia soittamaan kuin muut vaan soittamaan jotain omaa. Mahdoton ajatus tai matkaa kovasti...

Jos on tarkoitus että tämä skaba on tiukasti historiassa kiinni, luovuutta ja uusia ajatuksia ei sallita? Soitat kuin esikuvasi etkä edes yritä omaa? Kovin tylsää.

Antaa soitajan päättää ja lopussa kuulijat arvostelevat miten meni...
JCM
10.03.2010 22:15:36

MaQ: Kas ku ette valita siitä alun time laskennasta, ei sekään mene tahilleen ku copy pastella kiireessä kasasin jotain :) ei ole onneksi oma tausta niin en ota henk kohtaisesti.

Juu, piti ottaa bendi hyvissä ajoin ennen alun iskuja, että pääsee silleen kivasti messiin:D

Hieman kuitenkin kuittaan edellä oleviin keskusteluihin. Miksei anneta sen musiikin itse puhua omaa kieltä? Jokainen soittaa omalla tavallaan, kehittyy ja imee ne vaikutteet sieltä mistä parhaaksi näkee. Onnistuu tai ei, mutta antoisaa aikaa joka tapauksessa niin musiikin kuin itsensä parissa.

Samaa mieltä. Itse en jaksa, kun ei ole tarkoituskaan ikinä olla mikään virtuoosi millään alalla, ottaa stressiä omasta tai muiden soittamisista.

Jos on tarkoitus että tämä skaba on tiukasti historiassa kiinni, luovuutta ja uusia ajatuksia ei sallita? Soitat kuin esikuvasi etkä edes yritä omaa? Kovin tylsää.

Mulla itse asiassa ei Rootsin saralla edes ole esikuvia, kun en tunne/tiedä ketään oikeaa Roots-soittajaa. Historian saatossa mulla on ollu pari kitaristillista esikuvaa, mutta niitä en kehtaa täällä edes mainita kun nehän on mnetin mittakaavassa melkeinpäs ihan paskoja.

Mutta toki nuo omatkin jutut on kuulon perusteella kopioitu mahdollisesti moneltakin eri taholta. Soittelen vain aina fiiliksen mukaan ja sit ku kuulostaa omasta mielestä hyvältä niin soon siinä.

lopussa kuulijat arvostelevat miten meni...

Näinhän se menee. Eikä mua haittaa pätkääkään vaikka ei pisteitä tulekaan. Pääasia, että on kiva soittaa. Tänäänkin oli oikeasti miettimistä, eikä mennyt hukkaan. Tämänkertainen tausta on tyylillisesti hankala. Tää on kehittävää toimintaa joka tapauksessa.
JCM
10.03.2010 22:18:20

Teme ei tainnut lukea sääntöjä:D:D
BigPapa
10.03.2010 22:22:18

No entäpä jos se oma soitto kuulostaa toisinaan siltä esikuvalta, se on huono juttu?
Näin on alkanut tuntumaan, kun näitä joidenkin juttuja lukee. Mun mielestä täällä kyllä on kukin vetänyt ihan itse, eikä se esikuva tai keneltä vaikuttteita on matkanvarrella saatu, mikä sekin on pelkästään positiivista, nimittäin se vaikutteiden haaliminen oppimisvaiheessa. Siitä kertymästä se oma tyyli sitten muodostuu, mikä on tainnut jäädä hiukan hämäräksi joissain tapauksissa.

Stratomasterin sanoin:

sekä perinnettä ja omaa persoonaa sopivasti yhteensulautuneena.

Tämä ei pitäisi olla mitenkään vaikeasti ymmärrettävää ja minun käsittääkseni näin se suurinpiirtein menee itse kullakin vaikka mitä sanoisi. Jos on joku fakiiri jolla ei matkanvarrella ole mistään tarttunut mitään omaan soittoon niin olisi mielenkiintoista sellainen esitys kuulla.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
JCM
10.03.2010 22:31:46

BigPapa: Jos on joku fakiiri jolla ei matkanvarrella ole mistään tarttunut mitään omaan soittoon niin olisi mielenkiintoista sellainen esitys kuulla.

Pitäis löytää maailman ensimmäinen kitaristi jostain jos tommosta haluais. Ja joltain muulta soittajalta sekin ois kopioinu juttujaan.

Ei taida olla enää hengissä.
MaQ
10.03.2010 22:32:13
Hieman muokattuna

Vedoissa toivomme sekä perinnettä ja omaa persoonaa sopivasti yhteensulautuneena.

Tämän voisi lisätä vaikka skaban sääntöihin. Tuotahan se on.
Mut siis, saa lainata, saa varastaa. Kunhan pyrkii omaan ilmaisuun :)
Grugi
10.03.2010 22:32:19 (muokattu 10.03.2010 22:34:56)
Mä sanon niin että mun soitto tuskin kuulostaa kenekään kopiolta tai ainakaan en itse sitä huomaa. Se mitä taustaan tulee niin en sen kummemmin analysoinut miten taimit menee tai muutakaan vaan vetäsin ihan fiilis pohjalta sekaan oman näkemyksen asiasta. Ukkini muistolle soittelin tän vedon, veteraani joka nukkui pois rauhassa 8.3.2010 91v iässä.
SDMF
BigPapa
10.03.2010 22:35:56 (muokattu 10.03.2010 23:04:40)

MaQ: Hieman muokattuna

Vedoissa toivomme sekä perinnettä ja omaa persoonaa sopivasti yhteensulautuneena.

Tämän voisi lisätä vaikka skaban sääntöihin.

Tuskin sitä sääntöihin tarvitsee lisätä, eiköhän se ole enemmäkin se mitä täällä jokaisen soitto on. Kun sen vaan jokainen oivaltaisi. Se mua vähän hämmästyttää, että konkareita pitäsi jotenkin arvottaa sen mukaan vetääkö ne aina vaan edellistä vetoansa paremmin. Oisko tossa jotain kokemus ja ikärasismin makua. Se ainakin, jos näin on, asettaa lisäpaineita tähän hommaan ja vie osallistumisen iloa pois. Mulle on tarpeellinen tämä jokaviikkoinen juttu soiton kannalta, että saa tason pidettyä edes siinä missä se on. Välillä näyttää kyllä, ettei se ole oikein missään. Toisin olisi jos painais ihan simona keikkaa niinkuin joskus tuli tehtyä.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
JCM
10.03.2010 22:40:38 (muokattu 10.03.2010 22:41:33)

Grugi: Mä sanon niin että mun soitto tuskin kuulostaa kenekään kopiolta tai ainakaan en itse sitä huomaa. Se mitä taustaan tulee niin en sen kummemmin analysoinut miten taimit menee tai muutakaan vaan vetäsin ihan fiilis pohjalta sekaan oman näkemyksen asiasta. Ukkini muistolle soittelin tän vedon, veteraani joka nukkui pois rauhassa 91v iässä.

Itse en osaa kyllä verrata soittoani kehenkään, mutta kyllä sieltä varmasti voi poimia elementtejä moneltakin taholta.

En osaa verrata siksi, koska en oikeasti tunne Roots -kitaristeja käytännöllisesti katsoen yhtään. No, Knopflerin tiiän ja soittonsa tunnen, Claptonin toki tiiän hyvin, mutta soittoaan en oo varsinaisesti ikinä sillä korvalla kuunnellut, Rory Gallagherin tiiän ja sama pätee kuin Claptoniin. Hendrix taitaa olla ainoa Roots -henkinen soittaja, jonka soittoa olen oikeasti joskus mietiskellyt. Yhtään ainutta Hendrixin biisiä en oo ikinä soittanu. Enkä Claptonin, Enkä Gallagherin. Knopfleria tulee peräti joskus soiteltuakin, mutta ei se oo Roots siinä mielessä kuin täällä Roots mielletään.

Mää itse asiassa en oo opetellu ikinä yhtään ainutta blues, roots, rockabilly tjsp. biisiä soittamaan. Joskus penskana tuli opeteltua muutama Metallican biisi ja pari Iron Maidenin riffiä.

Paitsi toki ihan viime aikoina, nyt kun on tuo toinenkin bändi joka soittaa muutakin kuin omaa musaani. Eli covereita on kehissä ja sinne mahtuu Roots -osastoakin.

Ja toki, vaikkakaan en ole pohjimmiltani Roots -miehiä, niin pitkälti se oma musa mitä duunaan, on juurikin Roots -pohjaista.

E: Ukille rauhaisa lepo.
krk
11.03.2010 08:49:31 (muokattu 11.03.2010 09:03:54)

MaQ:
...

Mut siis, saa lainata, saa varastaa. Kunhan pyrkii omaan ilmaisuun :)

+

Alat olla MaQ asian ytimessä. Allekirjoitusainesta!

Toihan on itse asiassa lähtökohta kaikessa taiteessa, harrastuksesta nyt puhumattakaan. Opettelu-, harjoitus- ja ideointivaiheessa matkitaan, lainataan ja "varastetaan", pyrkimys omaan ilmaisuun tuo siihen sitten toivottavasti sen oman persoonan mukaan. Mutta ei se "omasta elämästä soittaminen" voi oikein toimia ilman tuota edeltävää vaihetta.

Albert Kingin ja Stevie Ray Vaughanin tavatessa Albert huomautti (leikkimielisesti) että Stevie oli varastanut häneltä lähes kaikki likit joita soitti Bowien levyllä. Stevie pyysi (leikkimielisesti) anteeksi. Miehet jatkoivat jammaillen ja nauttien toistensa soitosta. Tämä on homman nimi.

E: rekisteröityjen teosten (sävellysten, sanoitusten jne.) varastaminen ja julkaiseminen omissa nimissä on laitonta, tässä puhutaan pienemmistä palikoista ja niiden yhdistelemisestä, tietenkin.
"Son, can you play me a memory? I'm not really sure how it goes, But it's sad and it's sweet and I knew it complete, When I wore a younger man's clothes" - Billy Joel
Grugi
12.03.2010 20:29:44
Kyllä on taas niin hyviä vetoja skaba pullollaan että plääh.
SDMF
MaQ
12.03.2010 20:35:16
Mukavasti osallistujia! Vielä ehtii..

Täältä ei tosin nyt irtoa palaa jostain syytä. Kokeilin kyllä mutta tunne ei ole kohillaan?
blaekie
12.03.2010 21:00:18

Kuha: Tollasta jöötiä:
http://www.saunalahti.fi/mavartia/Kuha_roots_119.mp3

Jahas, et kai sä vaan vasiten vedä ton hullunmasan vehkeillä, (vai oliks se joku severi :) , ku kuulostaa ihan samalta ? Toudella kirkas, kristallinen saundi
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
blues guitar
12.03.2010 21:11:54

blaekie: Jahas, et kai sä vaan vasiten vedä ton hullunmasan vehkeillä, (vai oliks se joku severi :) , ku kuulostaa ihan samalta ? Toudella kirkas, kristallinen saundi

Jos ei lainata lickejä niin sitten lainataan soundia :)
Tosiaan aivan upeaa soundia taas Kuhalla. Missä sen salaisuus? (Millainen äänitysketju? )
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
JCM
12.03.2010 21:20:41

Grugi: Kyllä on taas niin hyviä vetoja skaba pullollaan että plääh.

Kuuntelin kans useamman jo.. on kyllä kovaa settiä. Tulee vaikea pisteiden jako taas:)

Aloitan urakan jossain vaiheessa iltaa.
Kuha
12.03.2010 21:54:23

blues guitar: (Millainen äänitysketju? )

Laitoin vähän paksummat kielet stratoon ja puoliaskelta alemmas vire ála severi, siittä sitten kompuraan > Tonelabiin. Kokeilin aluksi mikittää uuden Super Reverbin, mutta en saanut aivan mieleistä saundia narulle sitä kautta.
MaQ
12.03.2010 22:03:20
On kyllä komee saundi, soitosta nyt puhumattakaan. Kuhan tatsi ja time on vaan aivan upeaa, kerrassaan. Nauttii joka kerta ja tuollanen saundi vaan on kermaa kakun päällä.

Hyviä vetoja oli kyllä muillakin. Hienoja kuunteluhetkiä oli, kiitos.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)