Aihe: Mikä sointu tämä on/ Miten soitan X soinnun?
1 2 3 4 515 16 17 18 1944 45 46 47 48
Zeeboo
10.03.2010 18:13:55
Tonski: ... mut kiinnostas ihan tietää...

Joskus pähkäilin harmonisen duurin soinnuttamista (eka kerran tutustuin >10V sitten, eikä vieläkään ole "sanavarastossa"), ja haasteelliseksi havaitsin. 4. moodissa törmäsin sitten hyväsoudiseen sointuun: F, G, C, E (in C). OK, tälle on oikeampiakin nimiä, mutta itse ristin tämän Fmaj7sus2. (joo, se "oikea" lydian b3 mMaj9#11 tai jotain...). Mutta ei mulla naama käy nykimään tuon maj7sus2:kaan kanssa.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Tonski
10.03.2010 18:34:33

Zeeboo: Joskus pähkäilin harmonisen duurin soinnuttamista (eka kerran tutustuin >10V sitten, eikä vieläkään ole "sanavarastossa"), ja haasteelliseksi havaitsin. 4. moodissa törmäsin sitten hyväsoudiseen sointuun: F, G, C, E (in C). OK, tälle on oikeampiakin nimiä, mutta itse ristin tämän Fmaj7sus2. (joo, se "oikea" lydian b3 mMaj9#11 tai jotain...). Mutta ei mulla naama käy nykimään tuon maj7sus2:kaan kanssa.

Harmoninen duuri oli duuriasteikko, jonka kuudes sävel on alennettu, eiks? Onko muuten olemassa jazz-duuriasteikkoa?

Kiitti, tää on perkeleen kätevä triidi, nopeesti tulee vastausta. +
ihku
Zeeboo
10.03.2010 18:44:09
Tonski: Harmoninen duuri oli duuriasteikko, jonka kuudes sävel on alennettu, eiks? Onko muuten olemassa jazz-duuriasteikkoa?

- Kyllä
- En ainakaan tunne moista, ellei sitten sellaiseksi lue be-bop asteikoita.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
baron
10.03.2010 18:47:42 (muokattu 10.03.2010 18:48:38)

Zeeboo: Joskus pähkäilin harmonisen duurin soinnuttamista (eka kerran tutustuin >10V sitten, eikä vieläkään ole "sanavarastossa"), ja haasteelliseksi havaitsin. 4. moodissa törmäsin sitten hyväsoudiseen sointuun: F, G, C, E (in C). OK, tälle on oikeampiakin nimiä, mutta itse ristin tämän Fmaj7sus2. (joo, se "oikea" lydian b3 mMaj9#11 tai jotain...). Mutta ei mulla naama käy nykimään tuon maj7sus2:kaan kanssa.

Anteeksi nyt mutta eikö C-harmonisen duurin neljännen asteen sointu ole
Fmmaj7?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zeeboo
10.03.2010 18:48:43 (muokattu 10.03.2010 19:06:11)
baron: Anteeksi nyt mutta eikö harmonisen duurin neljännen asteen sointu ole
Fmmaj7?

Joo, mutta estääkö mikään laajentamasta?

E:

Saahan siitä samasta moodista muutakin aikaiseksi:

Fm6, Fm(add9), Fm/#11, Fm9/#11(omit5), Fm6/9, Fm6/#11, Fm6/9/#11, FmMaj7/6, FmMaj7/#11, FmMaj7/#11/13

E2:

Ne terssittömät:
Fsus2 = F, G, C
F maj7sus 2 = F, G, C, E

Jotkut on kieltämättä aika riipivän kuuloisia, mutta nämä sain kuitenkin joskus pähkättyä.
Tonski
10.03.2010 19:07:09

Zeeboo:
Ne terssittömät:
Fsus2 = F, G, C
F maj7sus 2 = F, G, C, E

Jotkut on kieltämättä aika riipivän kuuloisia, mutta nämä sain kuitenkin joskus pähkättyä.

Toi Fmaj7sus2 on muuten hyvän kuulonen neljällä ylimmällä kielellä, kun g- ja e-kielet vapaana, c-nuotti h-kieleltä ja f-nuotti d-kieleltä: nuotit tulee vielä tuossa järjestyksessä, ja otetta voi siirrellä kaulalla ylöspäin.
ihku
baron
10.03.2010 20:48:17 (muokattu 10.03.2010 20:51:08)

Zeeboo: Joo, mutta estääkö mikään laajentamasta?

F maj7sus 2 = F, G, C, E

Mut saahan tuon soinnun muodostettua vaikka F-duurin ekalle asteelle, ei tarvitse mennä harmonisen duurin moodeihin.
Ja yhtä hyvin tekee sitten samalle asteikolle Tonskin kysymän F Bb C E.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
10.03.2010 21:24:49 (muokattu 10.03.2010 21:29:16)

Zeeboo: Saa toki, mutta niinkuin aikaisemmin sanoin. tämä tuli vastaan kun funtsasin harm. duurin soinnutuksia.

OK, tuo homma on mulla vielä edessä.

E: Mä en oo joutunut harmonisen duurin moodeihin muulloin kuin joskus etsiessäni soinnulle läheisintä asteikkoa mutta useimmiten kyseessä on ollut sävellajin vaihdos ja vähemmän eksoottisetkin aseikot ovat tulleet kysymykseen.
Zeeboo
10.03.2010 21:32:45
baron: ... Mä en oo joutunut harmonisen duurin moodeihin muulloin kuin joskus etsiessäni soinnulle läheisintä asteikkoa mutta useimmiten kyseessä on ollut sävellajin vaihdos ja vähemmän eksoottisetkin aseikot ovat tulleet kysymykseen.

Samma här. Enempi ollut tuo kiinnostus akateemista sorttia. Omassa soitossa ei ole ollut edes hipuja harm. duuriin. Kunhan tuon jazz-mollin nyt ekaks saisi kämmenettyä... ;)
Tonski
10.03.2010 22:47:33

Missä harmonista duuria pääasiassa sitten käytetään?
ihku
baron
10.03.2010 23:04:10 (muokattu 10.03.2010 23:14:30)

Tonski: Missä harmonista duuria pääasiassa sitten käytetään?

Herbie Hancock käytti sitä tahdissa 36 piisissään "Dolphin Dance"!
Kun näet soinnun Ebmaj7b6 voit alkaa epäillä harmonista duuria:-)

http://ethesis.siba.fi/ethesis/showrecord.php?ID=39943
Sibiksen kirjastossa on oheinen mutta sitä ei lainata, pitää vaivautua paikan päälle lukemaan.

http://docs.solfege.org:81/3.14/C/scales/ham.html
Tuolta mä oon luntannut kun oon kaivannut sen moodeja
Schnowotski
12.03.2010 00:43:35
Käytetäänkö missään Maj7sus-sointuja? Millasissa paikoissa/miks ei?

Vihjasin viimeksi, että tätä voisi käyttää tilanteessa, jossa on pidätys monessa äänessä yhtä aikaa. Törmäsin sitten sattumalta hauskaan esimerkkiin.

http://img28.imageshack.us/img28/6262/beethv.jpg

Beethovenin ensimmäisestä pianosonaatista. Sävellaji on Ab-duuri, joten tuossa on siis kyseessä palaaminen toonikasoinnulle. Bassossa on toonika, ylimmässä äänessä on appogiatura 9-8, keskimmäisissä äänissä sivusävelillä koristellut pidätykset - tai itse asiassa tuo alempi on myös appogiatura - oikealla kädellä 4-3 ja vasemmalla 7-8 (näköjään unohdin kirjoittaa sinne stemmaan sen kohdesävelen eli ab:n). Aika tavanomaisiahan tuollaiset ovat. Abmaj7sus4sus2. Tai Absus2sus5sus7. Tai Eb7/ab.
Lainausmerkit, nuo kirjotetun kielen "kondomit" - väärinymmärrysten "ehkäisyvälineet".
Tonski
12.03.2010 11:57:36

Schnowotski: Vihjasin viimeksi, että tätä voisi käyttää tilanteessa, jossa on pidätys monessa äänessä yhtä aikaa. Törmäsin sitten sattumalta hauskaan esimerkkiin.

http://img28.imageshack.us/img28/6262/beethv.jpg

Beethovenin ensimmäisestä pianosonaatista. Sävellaji on Ab-duuri, joten tuossa on siis kyseessä palaaminen toonikasoinnulle. Bassossa on toonika, ylimmässä äänessä on appogiatura 9-8, keskimmäisissä äänissä sivusävelillä koristellut pidätykset - tai itse asiassa tuo alempi on myös appogiatura - oikealla kädellä 4-3 ja vasemmalla 7-8 (näköjään unohdin kirjoittaa sinne stemmaan sen kohdesävelen eli ab:n). Aika tavanomaisiahan tuollaiset ovat. Abmaj7sus4sus2. Tai Absus2sus5sus7. Tai Eb7/ab.

Eiks tuolla klasaripuolella löydä ihan järkiään noita kolmoispidätyksiä ennen toonikaan palaamista? En mä sitten tiedä onko tollasia enää järki kirjoittaa reaalisointumerkeillä, helpommin vois sormet löytää paikkansa nuottien kanssa. Mutta joo noissa Maj7sus-soinnuissa aika jännä soundi, pitääpä alkaa leikittelemään noiden kanssa. Kiitos taas +
ihku
Schnowotski
12.03.2010 12:58:37
Tonski: Eiks tuolla klasaripuolella löydä ihan järkiään noita kolmoispidätyksiä ennen toonikaan palaamista? En mä sitten tiedä onko tollasia enää järki kirjoittaa reaalisointumerkeillä, helpommin vois sormet löytää paikkansa nuottien kanssa. Mutta joo noissa Maj7sus-soinnuissa aika jännä soundi, pitääpä alkaa leikittelemään noiden kanssa. Kiitos taas +

Se on tosiaan melko yleistä. Reaalisointumerkinnöistä varman käytännöllisin olisi tuo kauttamerkintä, koska se ilmaisisi hyvin senkin puolen, että siinä on niitä dominanttisoinnun säveliä yhdistyneenä toonikabassoon, mutta kaikesta eleganttiudesta huolimatta se ei olisi niin eksplisiittinen kuin vaikkapa kaikille tutut kolmisointumerkit vaan vaatisi soittajalta tietämistä tästä erikoistilanteesta. Ja mikäs sen kamalampaa. Toisaalta ei kai reaalisointumerkeillä olekaan tarkoitus lähteä merkkailemaan äänenkuljetusta noin tarkkaan.
Lainausmerkit, nuo kirjotetun kielen "kondomit" - väärinymmärrysten "ehkäisyvälineet".
Tonski
12.03.2010 13:50:37

Schnowotski: Se on tosiaan melko yleistä. Reaalisointumerkinnöistä varman käytännöllisin olisi tuo kauttamerkintä, koska se ilmaisisi hyvin senkin puolen, että siinä on niitä dominanttisoinnun säveliä yhdistyneenä toonikabassoon, mutta kaikesta eleganttiudesta huolimatta se ei olisi niin eksplisiittinen kuin vaikkapa kaikille tutut kolmisointumerkit vaan vaatisi soittajalta tietämistä tästä erikoistilanteesta. Ja mikäs sen kamalampaa. Toisaalta ei kai reaalisointumerkeillä olekaan tarkoitus lähteä merkkailemaan äänenkuljetusta noin tarkkaan.

Ei varmana, jos nyt on nuottiviivasto melodialle ja sen yllä näkyy kaikki sointumerkit niin mieluummin vilkasen äkkiä mitkä nuotit otetaan otelaudalta, kun alan funtsimaan millä otteella saadaan Absus2sus4sus7 vai mikälie. Ehkä vähän käytännöllisempää kuitenkin. Toi Eb7/Ab olis senkin takia käytännöllisin, ettei sitä as-nuottia oo pakko itse soittaa, jos se bändissä tulee bassosta: pääsee Eb7-soinnulla yksinkertasimmin huitomaan.
ihku
Jony-o
14.03.2010 16:58:13
Soinnut H ja Hm on mulla kaites ja mistään en löydä niitä nii kertokaa nyt joku miten ne menee? (olen vasuri)
baron
14.03.2010 18:11:21

Jony-o: Soinnut H ja Hm on mulla kaites ja mistään en löydä niitä nii kertokaa nyt joku miten ne menee? (olen vasuri)

http://www.8notes.com/guitar_Chord_chart/B.asp
H ja Hm on englanniksi B ja Bm
vasili
17.04.2010 00:54:09
Tonski: Missä harmonista duuria pääasiassa sitten käytetään?

Ihan tavallisessa tonaalisessa musiikissakin harmoninen duuri on tosi käyttökelpoinen.

Viides moodi (mixo b9) toimii tosi hienosti 7b9:n tai 13b9:n päälle. Duurisoinnulle purkautuva dominantti laajenee useimmiten juuri näin. Jos kyseessä on sävellajin dominantti (esim. F-duurissa C7), on mixob9 lähempänä tonaliteettia kuin esimerkiksi alt-asteikko tai dominanttidimi.

Vastaavasti duurisävellajin toisen asteen m7b5-sointuun toimii hienosti.

Kolmannen asteen moodi on todella lähellä alt-asteikkoa. Erona on se, että alennetun kvintin sijasta asteikosta löytyy palautettu kvintti. Toimii yleensä hyvin mollisoinnun dominanteille ts. siellä, minne yleensä soitettaan alt-asteikkoa tai harmonisen mollin viidettä astetta.

Harmonisesta duurista saa muodostettua mielenkiintoisia sointusoundeja. Esim. pelkästään alennetulta kuudennelta asteelta löytyy vaikka mitä herkkuja: Ylinouseva, dim7, dim6, mmaj7b5, maj7#5, maj7b5, maj7#5#9, molli- ja duurikolmisoinnun terssikäännökset...
vasili
17.04.2010 01:23:14 (muokattu 17.04.2010 01:28:21)
Tonski: Käytetäänkö missään Maj7sus-sointuja? Millasissa paikoissa/miks ei?

Maj7sus on tosi hyvä soundi. Perusmuoto ja kvinttikäännös toimii hyvin ahtaassa asettelussa (äänet matalimmasta korkeimpaan):

c-f-g-b (kokeile kielillä 2,3,4,5)
g-b-c-f (kielet 1,2,3,4)

kvartti- ja septimikäännös kanssa tosi hyvän kuulosia. Hankalia vaan soittaa kitaralla, noh, tuo cmaj7sus4 onnistuu kun hyödyntää vapaata b-kieltä.

Drop kakkosista kaikki muut paitsi perusmuoto soundaa hyvältä. Drop kolmosista oikeastaan kaikki toimii.

Tää menee vähän erikoissoundien kategoriaan. Ei tällä ehkä mitään tavallista maj7-sointua tai ekan asteen sus4-sointua kannata yleensä korvata. Mutta on harkitusti käytettyna tosi hieno. Periaattessahan tässä on vähän sekoitettuna dominantti- ja toonika sävyjä yhteen sointuun. Kaikkein parhaalta kuulostaa nuo kvarttikäännökset mun mielestä.

Edit: Dominanttiseiskan korvauksenahan tää toimii aika hienosti. Kvinttikäännöshän on itse asiassa G7add11(omit5).
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)