Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Plektroista ja niiden vahvuuksista
1 2 3 4 518 19 20 21 22
pick 86
10.03.2010 19:37:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka monella on plektran paksuuden oltava just se tietty?
Itse olen monen vahvuista pyöritellyt ja ainoa mitä suosin ovat Dunlopin 1.14mm (vaaleansininen krokotiili).
Vahvuus tuossa on mulle jotenkin optimaalinen ja pysyy hyvin hionneissakin sormissa.
 
Esim saman valmistajan tummanvihreä 1.5mm on aivan liian paksu ja alle tuon ilmoittamani suosikkikoon tuntuvat liian ohuilta..
 
Tämä ajatus sai alkunsa nyt siitä kun soitinliikkeessä sain vääntää kättä siitä kuinka tärkeä ainakin itselle on plektan "se oikea" vahvuus kun kesti vähänaikaa ennenkuin myyjä löysi niitä mitä haen ja alkoi siitä nutista että ihan hyvin olisin voinu valita mediumit Fenderitkin..
 
Tande
10.03.2010 19:40:00 (muokattu 10.03.2010 19:42:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pick 86: Kuinka monella on plektran paksuuden oltava just se tietty?
Itse olen monen vahvuista pyöritellyt ja ainoa mitä suosin ovat Dunlopin 1.14mm (vaaleansininen krokotiili).
Vahvuus tuossa on mulle jotenkin optimaalinen ja pysyy hyvin hionneissakin sormissa.
 

 
Myös minä käytän kyseistää plektraa. Plektra toimii mahtavasti niin sähkökitaralla, kuin akustisella, kompatessa ja sooloissa. Myös käyttöikä on pitkä. Suosittelen kaikille vilpittömästi. Kokeilkaa edes kerran! ;)
 
En kuitenkaan koe olevani mitenkään nirso plektran suhteen. Melkeinpä kaikki perusplekut menevät.
 
In Rock.
Grugi
10.03.2010 19:40:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä ole ainakaan viel ollut niin kauhean kriittistä paksuuden suhteen, noin 1mm pintaan puolin toisin on sopinut näppeihin parhaiten. Nyt kierrossa Jazz III ja Ultex 1.14mm.
 
SDMF
Antti1
10.03.2010 19:42:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1mm tortex, tai ultex on mun valintani yleisplekuksi. Siitä paksumpaa en ole kokenut tarvetta käyttää, mutta ohuempia ja eri materiaalista tehtyjä sit taas soundieron vuoksi. Voin kyllä soittaa tarvittaessa millä vaan, kunhan siinä on jonkinlainen kärki.
 
When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside.
jpjanhun
10.03.2010 19:45:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tykkään noista 1.5mm plekuista, 1.14mm tuntuu joustavan enkä pidä siitä. Mutta mä pyrinkin näppäämään mahdollisimman lujaa ja napakasti. Mutta kullekin tyylinsä mukaan.
 
pick 86
10.03.2010 19:46:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: 1mm tortex, tai ultex on mun valintani yleisplekuksi. Siitä paksumpaa en ole kokenut tarvetta käyttää, mutta ohuempia ja eri materiaalista tehtyjä sit taas soundieron vuoksi. Voin kyllä soittaa tarvittaessa millä vaan, kunhan siinä on jonkinlainen kärki.
 
Ni tämä ultex on se sellane läpikuultava pihkanvärinen missä sarvikuonon kuva?
 
Olen sellaista myös koittanut 1.14mm kokosena ja käytinkin niitä tovin kunnes palasin taas tuohon mitä nyt käytän. Ne pitää myös hyvin käsissä.
 
Coe
10.03.2010 19:46:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen jumiutunut käyttämään Dunlopin Nylon Standardeja 0.88mm paksuisena.
 
Jotenkin tuon kohokuvion ansiosta tuntee koko ajan miten plektra on kädessä. Sileät plektrat kääntyilee välillä kummalliseen asentoon kesken soiton.
 
Ehkä joskus uskallan kokeilla uusia plektroja...
 
Miesflunssa. Sikaflunssan vakavampi muoto.
Guitaristi
10.03.2010 19:49:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen viimeiset pari vuotta käyttänyt ainostaan Dunlopin pieniä punaisia Jazz III:a. Sopivan jäykkä, ei anna periksi, ja terävä. Nämä myös kestävät kulutusta tolkuttoman kauan, ei tarvitse ihan heti olla uusia ostamassa.
 
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
pick 86
10.03.2010 19:50:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Coe: Minä olen jumiutunut käyttämään Dunlopin Nylon Standardeja 0.88mm paksuisena.
 
Jotenkin tuon kohokuvion ansiosta tuntee koko ajan miten plektra on kädessä. Sileät plektrat kääntyilee välillä kummalliseen asentoon kesken soiton.
 
Ehkä joskus uskallan kokeilla uusia plektroja...

 
Ennen mä jouduin sileisiin plekuihin raapimaan puukon kärjellä naarmuja ihan joka suuntaan että piti otteensa. Onhan nuo Dunlopin rokotiili plekutkin sileäpintaisia mutta kuitenkin vähän sellaisia "jauhoisia" jotka pitää tosi napakasti otteessa ja mitä hikisemmät sormet, sen paremmin.
 
Muuki
10.03.2010 19:53:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itelle muoto ja materiaali taitaa olla ne tärkeimmät - toki soitan kyllä suurinpiirtein saman paksusilla plektroilla yleensä. Sekin vähän riippuu että mitä tulee soitettua ja minkälaisilla vehkeillä.

Jostain syystä ei nykyään oikein pysy käsissä muut kuin Tortex-tyyppiset plektrat, näistä normaaleista siis. Kaippa sitä on semmonen hikinäppi sitten.. Ja ehdottomasti pitää olla semmonen teräväkärkinenkin vielä.
 
Keksitään kun keretään.
SiwamieS
10.03.2010 20:03:31 (muokattu 10.03.2010 20:04:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika tarkkaa tuntuu nykyään olevan jostain syystä, kai sitä vaan on niin tottunut vuosien saatossa. Sama kitaran kielten paksuuden kanssa. Plektran pitää olla keltainen Dunlop Tortex (0,73) ja kielten 10-52. Muuten ei tunnu tulevan soitosta sitäkään vähää mitä yleensä.. Höhö.
 
I wanna see movies of my dreams
aristoteles666
10.03.2010 20:16:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pick 86: Kuinka monella on plektran paksuuden oltava just se tietty?
Itse olen monen vahvuista pyöritellyt ja ainoa mitä suosin ovat Dunlopin 1.14mm (vaaleansininen krokotiili).
Vahvuus tuossa on mulle jotenkin optimaalinen ja pysyy hyvin hionneissakin sormissa.
 
Esim saman valmistajan tummanvihreä 1.5mm on aivan liian paksu ja alle tuon ilmoittamani suosikkikoon tuntuvat liian ohuilta..
 
Tämä ajatus sai alkunsa nyt siitä kun soitinliikkeessä sain vääntää kättä siitä kuinka tärkeä ainakin itselle on plektan "se oikea" vahvuus kun kesti vähänaikaa ennenkuin myyjä löysi niitä mitä haen ja alkoi siitä nutista että ihan hyvin olisin voinu valita mediumit Fenderitkin..

 
pidä mukana aina muutama niin ei tarvitse vääntää, farkuissa se pikkutasku ei muuhun käykään kuin plektra taskuksi.
 
nannne
10.03.2010 20:18:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: pidä mukana aina muutama niin ei tarvitse vääntää, farkuissa se pikkutasku ei muuhun käykään kuin plektra taskuksi.
 
Hoho, molen kans yrittäny keksiä että mikä sen pikkutaskun funktio on muu kun plektransäilytys.
 
gemisti
10.03.2010 20:18:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nannne: Hoho, molen kans yrittäny keksiä että mikä sen pikkutaskun funktio on muu kun plektransäilytys.
 
kortonkeja varten.
 
she sounds like a bag of cats
Antti1
10.03.2010 20:19:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nannne: Hoho, molen kans yrittäny keksiä että mikä sen pikkutaskun funktio on muu kun plektransäilytys.
 
Korkinavaajalle sopii, jos täytyy lasipullosta keppanaa ottaa, eikä kykene millään vippaskonstilla pulloa aukomaan.
 
When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside.
Vahooo
10.03.2010 20:20:09 (muokattu 10.03.2010 20:21:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytän 1.14 tortex plekuja ja jazz kolmosia. Ultexit menee myös kunhan vahvuus on siinä millin hujakoilla. Niitä ihmisiä en ymmärrä jotka käyttävät yli lörppöjä plekuja(siis alle 1 mm). Eihän niillä saa mitään tatsia soittoon. Eli taidan aika nirso olla ;).
 
I think this might just be my masterpiece. -Lt. Aldo Raine
Antti1
10.03.2010 20:22:14 (muokattu 10.03.2010 20:22:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ThrashRocket: Niitä ihmisiä en ymmärrä jotka käyttävät yli lörppöjä plekuja(siis alle 1 mm).
 
Mä ymmärrän: ne haluaa erilaisen soundin ja soittotuntuman. Olisi ihan hauska nähdä miten saat sellaisen 0,3mm nylonplekusta lähtevän läiskeen aikaiseksi tuolla millisellä ultexilla.
 
E: Kaikki ei soita heviä. ;)
 
When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside.
Vahooo
10.03.2010 20:25:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kait sitä paksuillakin jotain kaunista aikaan saa :D
 
I think this might just be my masterpiece. -Lt. Aldo Raine
vmak
10.03.2010 20:27:00 (muokattu 10.03.2010 20:27:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on plektran paksuudet vaihdelleet vuosien saatossa. Nykyään soittelen .73 paksuisilla Dunlopin Ultexeilla. Käytössä olleista taitaa Jazz kolmoset olla paksuimpia ja vastaavasti 0.60 milliset dunlopit ohuimpia, nämä siis sähkökitaraa soitellessa. Akustisella soitellessa tulee tosin käytettyä Fenderin thinnejä.
 
Edit. Korjattu vähän
 
quit the ratrace
Antti1
10.03.2010 20:29:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ThrashRocket: Kait sitä paksuillakin jotain kaunista aikaan saa :D
 
Saahan sitä. Kannattaa jossain vaiheessa kaikenmaailman purkkeja, elementtejä, kaappeja, nuppeja, kielisettejä, kitaroita, mikkejä yms. pyöritellessään vaan ottaa testiin myös iso läjä erilaisia ja eri paksuisia plekuja. Pahimmillaan/parhaimmillaan vaikuttavat soundiin todella paljon, riippuen käytetystä soundista.
 
When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 518 19 20 21 22

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «