Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kompressori
1 2
Spiridon
08.02.2004 22:33:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä yritin haulla, mutta se ei suostunut toimimaan.
 
Eli siis mitä kompressori tarkalleen ottaen tekee? En ole efekteihin pahemmin "ehtinyt" perehtyä.
 
Jos olen oikein ymmärtänyt, se tasoittaa voimakkuuksia? Siis että jos vahingossa näppää kieltä kovaa, se hiljentää sitä ja päin vastoin?
 
Niin ja mitäs kompressoreita suosittelette (siis jos oon nyt ymmärtäny oikein mitä se tekee, olis sellaselle käyttöä)? Vois käyrä koklaamassa kaupassa.
 
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
AoA
08.02.2004 22:45:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lyö soundia lyttyyn = tasoittaa dynamiikkaa
 
-Anssi
Captain Farrell
08.02.2004 22:49:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos olen oikein ymmärtänyt, se tasoittaa voimakkuuksia? Siis että jos vahingossa näppää kieltä kovaa, se hiljentää sitä ja päin vastoin?
 
Joo, näin just. Lisäksi sointiin tulee lisää sustainia, kestoa.
 
Niin ja mitäs kompressoreita suosittelette (siis jos oon nyt ymmärtäny oikein mitä se tekee, olis sellaselle käyttöä)? Vois käyrä koklaamassa kaupassa.
 
Joku tykkää Bossista, joku Danelectrosta, joku Marshallista. Kaikkien näiden tavallisten pedaalivalmistajien kompurat on ihan ok vehkeitä. Toki niissäkin eroja on, mutta ei mitään sellaista suurta, minkä heti huomaisi.
 
Mä voisin suositella ensimmäiseksi kompuraksi vaikkapa Danelectron SurfTurf -minikompuraa. Se on halpa ja hyvä.
 
Bilharzia
08.02.2004 22:50:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilman kompressoria: PII puu PuU!
 
Kompressorilla: Pii Puu Puu
 
Eli se pakkaa ääntä nimensä mukasesti tiettyyn pakettiin..
 
www.LifeofDebauchery.Com
skebajaba
09.02.2004 11:35:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onhan se semmonen hassu vempele, esim jos haluat että soundi tulee tasaisena eli soitat soinnun härän-tapposäröllä niin sieltä kuuluukin vielä kaikki äänet ja sävelet...itse juuri tykkään siitä ominaisuudesta siinä...
mul on yerasov kompressori...
 
-My Ass, your face, what's the difference??!!- hieno lause paidasta.
Insane Kane
09.02.2004 12:15:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs kompura tasoittaa dynamiikkaa.
Nostaa hiljaisia ääniä ja alentaa korkeita.
Harmina kohina tulee myös mukaan.
Puhtaalla plektraisku tulee kuuluvammaksi ja nopeat lurittelut kuulostaa selkeämmiltä.
Itse satuin löytämään todella vähäkohinaisen Yamaha CO-01 kompuran. Sisältää JRC4558D oparin ja on soundiltaan aivan järkyttävän hyvä!!
 
Lyrics. Wasted time between solos.
Pluto
09.03.2010 20:50:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 2220 päivää vanhaan ketjuun!
 
No näinpä.
 
Aloin tässä tuumailemaan seuraavaa: meikäläinen ei vajaan parinkymmenen soittovuoden aikana ole vielä ehtinyt omistamaan kompressoria. Satunnaisesti olen kyllä testaillut, ja teorian tasolla laitteen toiminta on toki tuttua.
 
Mutta entäpä käytännössä. Auttaako arvoisan raadin mielestä kompressori saavuttamaan laulavampaa soolosoundia, ilman että säröä täytyy lisätä kovasti vahvistimesta tai purnukoista? Välillä törmää sellaisiin soundeihin, joissa säröä ei tosiaan paljoa ole, mutta silti sustainia riittää. Toki kitara, mikit, vahvistin ja hikinauhan materiaali vaikuttavat myös.
 
Jos mietitään vaikka herra Timmonsin soundia, niin siinä kompressori on käsittääkseni aika suuressa roolissa. Ainakin Mesojen "ominaissoundia" demotessaan kaveri kuitenkin jättää kompuran päälle, mistä päättelen että sillä jonkinmoinen merkitys miehen soitannassa on.
 
Dillon, you son of a bitch!
Imper
09.03.2010 21:02:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pluto: No näinpä.
 
Aloin tässä tuumailemaan seuraavaa: meikäläinen ei vajaan parinkymmenen soittovuoden aikana ole vielä ehtinyt omistamaan kompressoria. Satunnaisesti olen kyllä testaillut, ja teorian tasolla laitteen toiminta on toki tuttua.
 
Mutta entäpä käytännössä. Auttaako arvoisan raadin mielestä kompressori saavuttamaan laulavampaa soolosoundia, ilman että säröä täytyy lisätä kovasti vahvistimesta tai purnukoista? Välillä törmää sellaisiin soundeihin, joissa säröä ei tosiaan paljoa ole, mutta silti sustainia riittää. Toki kitara, mikit, vahvistin ja hikinauhan materiaali vaikuttavat myös.
 
Jos mietitään vaikka herra Timmonsin soundia, niin siinä kompressori on käsittääkseni aika suuressa roolissa. Ainakin Mesojen "ominaissoundia" demotessaan kaveri kuitenkin jättää kompuran päälle, mistä päättelen että sillä jonkinmoinen merkitys miehen soitannassa on.

 
Joo, ainakin ite tulee käytettyä kompuraa 90% ajasta juurikin soolosoittoon. Käytän Analogmanin Juiceria aika kovalla, joka nostaa volumea, kompressoi ja tuo soundiin sellasen kevyen mid-boostin. Eli värittää soundia aika paljon, mutta voin kertoa, että on aika addiktoiva soundi!:) Kohinaa tulee joo paljon lisää, mutta kyllä sen kestää. Tai sit käyttää vaan straton väliasentoja niinku Knopfler.
 
Everyone is a per-son
Jucciz
09.03.2010 21:10:57 (muokattu 09.03.2010 21:11:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Imper: Kohinaa tulee joo paljon lisää, mutta kyllä sen kestää. Tai sit käyttää vaan straton väliasentoja niinku Knopfler.
 
Tai sit hommaa Suhr BPSSC:n, niin kaikki asennot ovat yhtä häiriöttömiä kuin väliasennot, suosittelen! :)
 
Kompressorihan on ihan mallista, säädöistä ja käyttäjästä riippuen esimerkiksi jotain seuraavista:
- koko soundin perusrakenneosa (ts. aina päällä)
- dynamiikkatyökalu (pahimpien piikkien tasoittaja ja aistittavan kokonaisvoimakkuuden kasvattaja)
- sustainin lisääjä
- särön määrän lisääjä (etenkin putkivahvistimen edessä suht reippailla säädöillä)
- soundin "tiukentaja" tai tukevoittaja
- "napsun" lisääjä (sopivan mittaisilla attack-ajoilla, esim country-kitaroinnissa ja varsinkin Telecasterilla)
 
... tai vielä jotain ihan muuta.
 
Ziggy Bubba
09.03.2010 21:29:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puhtailla ja pienillä säröillä tulee kompuraa (Barber Tone Press) käytettyä melkein koko ajan. Isommilla säröillä ei sille ole oikeestaan mitään käyttöä, sillä se säröhän kompressoi itessään ihan pirusti.
 
Erittäin käyttökelpoinen efekti moneen hommaan, vaikkei se yleisesti mitään kovin mullistavaa teekään soundille.
 
This Is Sonar Transistor...
h2-
10.03.2010 17:36:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itelläni ollut jonkun aikaa BOSS CS-3, suosittelen sitä jos resursseja. Ite en ole halvempia kompuroita kokeillu ja kuten aikasemminkin ehkä sanottu, kuka tykkää mistäkin.
 
Da Make
10.03.2010 18:30:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

h2-: Itelläni ollut jonkun aikaa BOSS CS-3, suosittelen sitä jos resursseja. Ite en ole halvempia kompuroita kokeillu ja kuten aikasemminkin ehkä sanottu, kuka tykkää mistäkin.
 
Halvempia?
Ei muuten, mutta perus BOSS on sieltä halvimmasta päästä mihin olen törmännyt.
 
Itellä oli myös jonkin aikaa CS-3 ja se ei kyllä oikein tyydyttänyt omaa korvaani. Liian kylmä ja napsukas, tinapeltimäinen "saundi".
 
Sen sijaan nyt inspiroisi erittäin kovasti EHX Black Finger:
http://www.thomann.de/fi/electro_harmonix_black_finger.htm
 
Sattuuko kellään olemaan laajempaa kokemusta tästä? Pikaisesti olen tyypannut ja olin erittäin vaikuttunut. Muita saman henkisiä? T-Rexiltä löytyy ainakin muutama kompura mutta niihin en ole ehtinyt vielä paneutua.
 
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
The Duke
10.03.2010 18:53:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni tällä hetkellä Dynacomp (hieman modattu) mutta en ole soundiin täysin tyytyväinen. Himottaisi Analogmanin 3-potikkainen kompura.
 
Tuolla aika paljon yleistä höpinää kompuroista:
http://www.analogman.com/rossmod.htm
 
*Brian Jones Boozing Society*
Jucciz
10.03.2010 19:35:47 (muokattu 10.03.2010 19:38:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voin suositella Retro-Sonic Compressoria, jos kolmipotikkainen kompura kiinnostaa. Käsittääkseni kyseessä on suhteellisen orjallinen Ross-klooni (en voi suorittaa vertailua alkuperäiseen), mutta oli miten oli, kyseessä on erittäin miellyttävä kompura: tarjolla on paljon sustainia ja häiriöäänien vähäisyys ilahduttaa.
 
Tässä Proguitarshop:in demopätkä, jos kiinnostaa:
http://www.youtube.com/watch?v=06LuitaTC6k
 
Music_Fighter
10.03.2010 22:22:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytän kompressoria seuraavalla tavalla:
 
A) Saadakseni samanlaisen tatsin puhtailla kuin soittaisi säröllä, kun särögainin mukana tulee myös äänen kompressointi. Eli tuntuu nopeammalta ja pull off/hammer onit toimii paremmin, jopa täppailu voi onnistua ääriasetuksilla.
 
B) Nostaakseni single coilien outputtia lähemmäs humbuckeritasoa.
 
Jucciz
10.03.2010 22:37:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Music_Fighter: Itse käytän kompressoria seuraavalla tavalla:
 
A) Saadakseni samanlaisen tatsin puhtailla kuin soittaisi säröllä, kun särögainin mukana tulee myös äänen kompressointi. Eli tuntuu nopeammalta ja pull off/hammer onit toimii paremmin, jopa täppailu voi onnistua ääriasetuksilla.
 
B) Nostaakseni single coilien outputtia lähemmäs humbuckeritasoa.

 
Mun mielestä B-kohta toteutuu yleensä onnistuneemmin oikeanlaisella boosterilla, joka vain nostaa voimakkuutta, mutta ei tasaa voimakkuuseroja soiton aikana - ellei sitten se ole nimenomaan toivottva ominaisuus. Itellä on yleensä Stratocasterin kanssa boosteri päällä keikalla, jotta se ei jää jalkoihin humbucker-kitaran kanssa (yleensä 355 tai Les Paul).
 
Ziggy Bubba
10.03.2010 22:44:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mun mielestä B-kohta toteutuu yleensä onnistuneemmin oikeanlaisella boosterilla, joka vain nostaa voimakkuutta, mutta ei tasaa voimakkuuseroja soiton aikana - ellei sitten se ole nimenomaan toivottva ominaisuus.
 
Ainakin oma Barber toimii tarvittaessa myös kliiniboostina, eli kompuraa ei ole pakko lykkiä messiin.
 
This Is Sonar Transistor...
McLeach
10.03.2010 23:19:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

- "napsun" lisääjä (sopivan mittaisilla attack-ajoilla, esim country-kitaroinnissa ja varsinkin Telecasterilla)
 
tuosta syystä vihdoin luovuin omasta kompurastani (CS-3). Liikaa napsua omaan makuun eikä cleaneilla sustainia tullut tarpeeksi ilman häiritsevän kovia hurinoita.
Tulevaisuudessa olisi kyllä jokin miellyttävä kompura kiva saada... nyt tyydyn ihan vain boosteriin, se kun polkimen alkuperäinen käyttötarkoituskin oli, tuppasi vain matkanvarrella unohtumaan ;)
 
duc
10.03.2010 23:25:20 (muokattu 10.03.2010 23:25:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omassa Marshallin ED-1 -kompurassa pystyi mielestäni säätämään tuota naksuntaakin niin ettei se häirinnyt. Aika harvoin tuota kyllä käytän, lähinnä puhtailla soitettaessa tasoittamaan dynamiikkaa, niin että nuotti kerrallaan näppäilyt ja sointujen räimiminen eivät ole äänen voimakkuudeltaan liian kaukana toisistaan.
padaa@dadaa!
11.03.2010 00:08:40 (muokattu 11.03.2010 00:11:01)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieman filosofoiden niin hyvä kompressori ei tee juuri mitään. Se vain pakkaa ääntä ja varsinainen efekti on siinä miten korva sen aistii.
Itselläni MXR Dynacomp. Sain mitä halusin. Napakkaa näppäilysoundia ja perkussiivista rytmimattoa. Ongelma ehkä on suhina yksikelaisten mikkien kanssa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «