Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kostutin ja tislattu vesi
1 2
Jucciz
10.03.2010 11:07:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens!
 
Hommasin akustiseni (Larrivee L-03R) koteloa varten Planet Wavesin kostuttimen:
http://www.thomann.de/fi/planet_waves_pwgvh_luftbefeuchter.htm
 
Ohjeissa neuvotaan käyttämään tislattua vettä, jotta kostuttimen sisälmykset eivät mene tukkoon kuonasta, jota tavallinen raanavesi sisältää. Onko asia näin ja mikäli kyllä, mistä saa kätevimmin ja halvimmin (mielellään ilmaiseksi) riittävän puhdasta vettä kostuttimeen?
 
Kiitän vinkeistä!
 
Dr Dominant
10.03.2010 11:16:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä toistaiseksi lyhyt käyttökokemus kostuttimesta, mutta sellistivaimoni jolla taas elämänmittainen kokemus totesi samaa tislattu vesi-ohjetta ääneen lukiessani että "turhaa hifistelyä. Mato kestää aikansa ja sitten ostat uuden madon, tulee kuitenkin halvemmaksi kuin sen tislatun veden kanssa läträäminen".
 
Itse siis elelen eukkoni ohjeen mukaan. (Muutenkin tossun alla niin helposti tääkin sujuu)
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Numb
10.03.2010 11:37:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: ...mistä saa kätevimmin ja halvimmin (mielellään ilmaiseksi) riittävän puhdasta vettä kostuttimeen?
 
Itse tislaamalla maksaa veden ja käytetyn energian verran - eli next to nothing. Ei muuta kuin vettä keittelemään :)
 
Onko tarpeen, siihen en ota kantaa kun en asiaa riittävästi tunne. Mutta totta on, että hanavedessä on jonkin verran kaikenlaista kuonaa mukana.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
lxi
10.03.2010 12:11:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äkkiseltään en usko että tislatun veden kanssa puljaaminen on vaivan arvoista. Mahdollisia kalkkeutumiakin saanee liuotettua esimerkiksi etikalla.
konehes
10.03.2010 14:45:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen käyttänyt Furchin akkarissa jotain sellon kostuttajamatoa n. 1.5 vuotta ihan tavallisella kraanavedellä kostutettuna. Ei mitään ongelmia. Toisessa kitarassa taas oli tuon kaltainen Planet Wavesin kostutin, joka homehtui parissa kuukaudessa. En kastellut liikaa, paremminkin liian harvoin, joten siitä ei ainakaan ole kysymys.
 
Eli kai siinä ohjeessa saattaa olla jotain perääkin.
 
cherub with heavy metal machine
Mäci
10.03.2010 15:18:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä se tislatun veden käyttö kai hinnasta ole kiinni.Akkuvesi maksaa noin 2€/litra ja jos sitä 1-2 viikon välein ruutallisen kostuttimen laittaa,niin aika kauan se pullo kestää.
 
Among Gods creatures two, the dog and the guitar, have taken all the sizes and all the shapes, in order not to be separated from the man - Andres Segovia-
Jucciz
10.03.2010 16:46:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietin, että poistuisikohan tamperelaisesta raanavedestä pahimmat epäpuhtaudet esimerkiksi keittämällä...
 
panadol
10.03.2010 18:30:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ymmärtääkseni nuo menee aikanaan tukkoon mm. kraanaveden sisältämän kalkin takia. Sitähän ei käsittääkseni keittämällä pois saa.
Itse en jaksa läträillä; kun kostutinta saa alkaa kastella monta kertaa viikossa, on uuden oston aika.
 
padaa@dadaa!
10.03.2010 20:04:36 (muokattu 10.03.2010 23:41:08)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

panadol: Ymmärtääkseni nuo menee aikanaan tukkoon mm. kraanaveden sisältämän kalkin takia. Sitähän ei käsittääkseni keittämällä pois saa.
Itse en jaksa läträillä; kun kostutinta saa alkaa kastella monta kertaa viikossa, on uuden oston aika.

 
Ei Suomessa kraanaveden kalkkipitoisuus ole esim. kuin Keski-Euroopan maissa. Esim. Belgiassa ja Hollannissa vedestä jää ihan teevettä keittäessä aina valkoinen kalkkikerros kattiloihin joten Suomen vedet on pientä siihen verrattuna, eli itsekin äänestän että vaihtaa uuteen matoon kun vanha on tukossa.
 
EDITTIÄ: Tässä tapauksessa ei ollut kostutusmadosta kysymys, mutta jos sienen voi mitenkään vaihtaa.
 
nannne
10.03.2010 21:49:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mietin, että poistuisikohan tamperelaisesta raanavedestä pahimmat epäpuhtaudet esimerkiksi keittämällä...
 
Jos asut kerrostalossa ja pesutuvasta löytyy semmonen kuivausrumpuhärdelli niin, olen antanut itselleni kertoa että, ainakin näiden uusien myllyjen kondenssivesisäiliöön kertyvä vesi olisi ominaisuuksiltaan tislattua.
 
nannne
10.03.2010 21:49:20 (muokattu 10.03.2010 21:49:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

x2
Virhe! _Liian lyhyt tai tyhjä kirjoitus!
 
Tympee Huttunen
10.03.2010 22:02:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mietin, että poistuisikohan tamperelaisesta raanavedestä pahimmat epäpuhtaudet esimerkiksi keittämällä...
 
Se kalkki ja suolopitoisuus on itseasiassa keitetyssä vedessä suurempi. Se "tislattu" vesi juuri häipyy keittämällä ja seosaineet jää sinne pohjalle. Jos keität vaikka kattilassa veden loppuun jää kalkki ihan näkyväksi pohjalle. Jos kokisin vesijohtoveden ongelmaksi, kävisin ostamassa akkuvettä.
 
Tai hankkisin tislausvehkeet. Niille voisi olla jotain muutakin käyttöä. :D
flattopguitar
10.03.2010 22:32:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen planet waves hainevä on hyvä jossa on irroitettava kansi ja kantillinen pikkusieni sisällä. Sen pystyy vaihtamaan vaikka itse leikattuun, kun kalkki tukkii sienen. Tampereen hanaveden kalkkipitoisuudella siihen menee kokemukseni mukaan 1.5 vuotta.
 
Jucciz
11.03.2010 00:44:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos jo kaikile tähän mennessä vastanneille, hyviä vinkkejä on tullut. Lisääkin saa vielä kertoa kokemuksia ja ideoita.
 
panadol
11.03.2010 01:49:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Kiitos jo kaikile tähän mennessä vastanneille, hyviä vinkkejä on tullut. Lisääkin saa vielä kertoa kokemuksia ja ideoita.
 
No sellainen ainakin tuli mieleen että kasteltuaan kostuttimen, kannattaa se mallista riippuen joko kevyesti puristella tai ravistella pyyhkeen sisällä, ylimääräisten vesien poissaamiseksi, ja vesivahinkojen välttämiseksi.
 
Kostuttimenhan voi tehdä itsekin laittamalla vaikka pienen pesusienen minigrip-pussiin, ja tökkimällä siihen neulalla reikiä. Ei tuo Planet Wawes paljon kummoisempi härpäke ole.
 
Itse tykkään matomallista, toinen kaikuaukon sulkevalla muoviläpyskällä varustettuna kopan sisään, toinen lavan alle koteloon kostuttamaan kaulaa. Ja ensinmainittua voi pitää myös kitarassa sen ollessa ilman koteloa telineessäkin.
 
milahtee
11.03.2010 10:13:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kitaroissa Oasiksen kostuttimia, jotka ovat helppokäyttöisiä.
 
Minigrip-pussi + sieni toimii myös mainiosti.. Jos haluaa hifistellä, voi hakea kukkakaupasta kukkaistutuksissa käytettävää korkkimaista sientä. Se imee itseensä paljon enemmän vettä kuin pesusieni.
 
konehes
11.03.2010 21:09:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

milahtee: Jos haluaa hifistellä, voi hakea kukkakaupasta kukkaistutuksissa käytettävää korkkimaista sientä. Se imee itseensä paljon enemmän vettä kuin pesusieni.
 
Tuota korkkimaista sientähän on juuri noissa Planet Wavesin kostuttimissa? Onkohan se alttiimpaa homehtumiselle kuin pesusienimateriaali, jota on ainakin omassa madossani.
 
cherub with heavy metal machine
milahtee
12.03.2010 08:57:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

konehes: Tuota korkkimaista sientähän on juuri noissa Planet Wavesin kostuttimissa? Onkohan se alttiimpaa homehtumiselle kuin pesusienimateriaali, jota on ainakin omassa madossani.
 
Ei ole kokemusta homehtumisesta. Eurolla saat niin ison palan korkkimaista sientä, että riittää moniksi vuosiksi.
 
Old Guitar
13.03.2010 00:21:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

milahtee: Ei ole kokemusta homehtumisesta. Eurolla saat niin ison palan korkkimaista sientä, että riittää moniksi vuosiksi.
 
Onko kukaan kostuttanut koko huonetta tai sen osaa, jossa kitaroita säilytetään?
 
milahtee
13.03.2010 09:55:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Guitar: Onko kukaan kostuttanut koko huonetta tai sen osaa, jossa kitaroita säilytetään?
 
Tämä on tietenkin paras tapa ja mahdollistaa kitaroiden säilyttämisen muuallakin kuin koteloissa. Minulla on käytössä Ufoxin kostutin, mutta vaikutus isokoisessa olohuoneessa on minimaalinen. Toimii varmaan hyvin, jos on suht pienikokoinen soitinhuone, jonka oven pitää suljettuna.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «