Aihe: Ajatuksia täppäämisestä
1 2 3 4 5
Vladi
06.11.2009 09:51:59
John Titor:

Soitin taannoin kitarat Kupiaisen Riston pyynnöstä Lapuan kesäteatterin Housut Pois -musikaalin taustanauhoihin, oli pyyntönä saada vähän hevimpää saundia perus-Broadway-tyylin sijaan. Ei muuta ku kitara johon droppi-ö-vireeseen ja menoks. Hommasta teki mielenkiintoisen se, että mistään ei ollut mitään lappuja, vaan kaiken joutui poimimaan korvalla. Lead-kitara tuplaa varsin paljon torvia, joita ei näissä demoissa vielä ollut. Eivät todennäköisesti ole kovin pitkään kuunneltavana:

http://personal.inet.fi/koti/perttuvanska/The_Goods_lyhyt.mp3
http://personal.inet.fi/koti/perttuvanska/Let_it_go_lyhyt.mp3
http://personal.inet.fi/koti/perttuvanska/Jordan_lyhyt.mp3

Nää tais olla tän vuoden teatteriin? On nimittäin tutun kuuloisia pätkiä ;)
Kyllä se siitä.
John Titor
06.11.2009 10:57:42

Vladi: Nää tais olla tän vuoden teatteriin? On nimittäin tutun kuuloisia pätkiä ;)

Jjep. En ikinä kuullut valmiita nauhoja, enkä kerennyt Pohojammaalle. Oliks hyvää settiä?
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Vladi
06.11.2009 11:01:21
John Titor: Jjep. En ikinä kuullut valmiita nauhoja, enkä kerennyt Pohojammaalle. Oliks hyvää settiä?

Ei ne kyllä tainnu mitenkään hirveän paljon näistä pätkistä poiketa. Olin kenraaliharjoituksia kattomassa, kun oli kaveri siellä näyttelemässä ja pääsin ilmatteeks. Muistaakseni varsin kelpo materiaalia ja sopi tuollaiseen vähän räväkämpään ja muutenkin moderniin näytelmään(tai ainakin tuo versio oli). Hyvin ne musat siinä toimi. :)
Kyllä se siitä.
dyydfromhell
06.11.2009 13:08:17
John Titor
06.11.2009 13:56:48 (muokattu 06.11.2009 14:02:45)

dyydfromhell: Miten noi on äänitetty? Sooloskaba 157 aika namu saundi... kuten myös muissa

DI ja plugareita persiiseen. Kuulostais siltä, ja muistelisin myös, että tossa 157:ssa oli varmastikin Guitar Suite käytössä, edessä varmaannii pikku kompura ja gate, lopussa eq, perässä nelivaiheinen stereodilsa, todennäkösesti joku plate vielä rinnalla.
Samaa osastoa muissakin, vahvistinmallinnokset on vaan eri, Nick Crown Wagner kaappi-impulssien läpi. Bangkokissa saattaa tosin olla liidissä myös Guitar Suite.

Ja kitarana Ruokankaan kustomi.

EDIT: Tsekkasin, Bangkokissa on tosiaan tube screamerillä buustattu JCM900.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Krice
10.11.2009 20:11:59

Huomasin tuossa, että Ynkän Rising Force -kappaleen soolon ensimmäinen osa on hauska täppäysharjoitus, sen siis voi soittaa täppäämällä. Myös helpompi soittaa niin.
laakeri
17.11.2009 18:29:16 (muokattu 17.11.2009 18:33:38)
Täppäys on kyllä perustekniikaltaan hämmentävän helppoa. Aloin täppäilemään vasta hiljattain, kun joskus aloitellessa se oli muka liian vaikeaa. Jo muutaman minuutin harjoittelulla sekuntiin sai ahdettua enemmän nuotteja kuin on tarpeen, ja pienellä treenillä tilutuksen sai vielä pidettyä mukavasti kasassa. Jännä juttu, että niin hankalalta kuulostava tekniikka on helpointa mitä kitaralla voi tehdä. Muissa tekniikoissa olenkin aivan paska. Ei sillä, että olisin mikään täppäyksen ammattilainen, monimutkaiset täppäyskuviot ovat sitten asia erikseen.
Jermakki
17.11.2009 18:33:27
Kyllähän se täppäys (joskus) saa sooloihin mielenkiintoisia pikkujuttuja aikaseksi, kunhan sitä ei käytetä liikaa (riippuu tosin genrestä)
aalataur
25.02.2010 13:32:57

Heitetääs tänne nyt saman tien jos jotain huvittaa reenata Romeo-tyylistä string skipping -täppäystä, tein Guitar Pro 5:llä tollasen pikkusen treenin:

http://dl.dropbox.com/u/3086523/String%20skipping%20_oma.gp5

Mun mielestä ihan ok kuulonen pätkä jossa tulee muutamia eri muotoja käytyä läpi. Tempoahan voi lisätä tai vähentää mielen mukaan.
N33m0
25.02.2010 18:29:31

Toivottavasti ei mee asian vierestä mutta tuli mieleen toi kitaran setuppi...

Eli miten säädätte kitaranne optimaaliseks täppäämiselle? Oon huomannu ainaki itellä et eri kitaroiden erot tulee vielä korostuneemmin esille ku rupee täppäilee muutamia kuvioita. Sinänsä hankalaa löytää sellanen kultainen keskitie kun korkea action vähentää häiriöääniä ja pidentää sointia mutta matalalla actionilla on mukavampi toisaalta täpätä kun ei tarvitse niin paljon voimaa laittaa painalluksiin.

Oletteko eri mikeillä tai niiden korkeudella huomannu vaikutusta täppäilysoitteluun?
"Distortion always starts with the amp. Pedals just sit on top of the sound. They don't feel like a full part of it, just some fuzz on top."
- James Hetfield
aalataur
25.02.2010 19:33:09

N33m0: Toivottavasti ei mee asian vierestä mutta tuli mieleen toi kitaran setuppi...

Eli miten säädätte kitaranne optimaaliseks täppäämiselle? Oon huomannu ainaki itellä et eri kitaroiden erot tulee vielä korostuneemmin esille ku rupee täppäilee muutamia kuvioita. Sinänsä hankalaa löytää sellanen kultainen keskitie kun korkea action vähentää häiriöääniä ja pidentää sointia mutta matalalla actionilla on mukavampi toisaalta täpätä kun ei tarvitse niin paljon voimaa laittaa painalluksiin.

Oletteko eri mikeillä tai niiden korkeudella huomannu vaikutusta täppäilysoitteluun?

Mulla ainakin on semmoinen meininki, että action niin alas kuin saa ja vähän siitä vielä alemmas. 12. nauhaa ylempää on ikävä täppäillä jos kielet on korkealla. Myöskin vireeseen nähden ohuet kielet auttanee legato/tap-tyylisessä pitemmässä lurittelussa. Uskoisin että mikin hyvä olla aika lähellä kieliä, täpätyt äänet helposti jäävät heikommiksi kuin pikatut. Joku muistaakseni väitti aktiivimikkien helpottavan täppäilyä, itse en ole kokeillut ikinä, passiiveilla mennään. Häiriöääniä voi täppäyksen osalta poistaa muteamalla oikean käden peukalonsyrjällä turhat kielet. Studio-oloissa voisi kait laittaa vaikka teippiä/hiuslenkin 1. nauhalle muteamaan vapaat kielet. Itse en ole koskaan tämmöisiä käyttänyt.
tender.insanity
25.02.2010 20:08:55
N33m0: Toivottavasti ei mee asian vierestä mutta tuli mieleen toi kitaran setuppi...

Eipä nyt tuota ole tullut erikoisemmin mietittyä. Action sellainen hitusen vajaa 2mm 12. nauhan kohdalta ja mikit siten, että kun viimeiseltä nauhalta painaa, niin 2mm rakoa.

Harjoituksen puutetta, jos action pitää olla .5mm ja mikit kielissä kiinni.
Kontiak
09.03.2010 15:18:51
Mitä tuo jätkä syö, juo, laittaa sormiinsa tai tekee, että se saa noi täppäykset kuulostamaan noin äänekkäiltä? Kertokaa, jos tiedätte.

http://www.youtube.com/watch?v=ZF5ra8N1ndw
Ambitus
09.03.2010 15:51:39

Kontiak: Mitä tuo jätkä syö, juo, laittaa sormiinsa tai tekee, että se saa noi täppäykset kuulostamaan noin äänekkäiltä? Kertokaa, jos tiedätte.

http://www.youtube.com/watch?v=ZF5ra8N1ndw

Kiinalaisia pikkulapsia, auringon energiaa ja kosmista avaruuspölyä.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
Kontiak
09.03.2010 15:58:26
Ambitus: Kiinalaisia pikkulapsia, auringon energiaa ja kosmista avaruuspölyä.

Mä tuun käymään siinä kohta. 10 rock.
aalataur
10.03.2010 07:30:43

Alaspäin itsekin. Tavallaan loogista koska myös pull-offit ja hammerit tehdään koukistamalla, mulle ainakin helpompi koukistaa voimakkaasti sormea kuin ojentaa. Plektralla täppäämistä vältän koska siinä on eri soundi kuin sormissa, toki semmonen hervottoman nopea naputus onnistuu vaan plekulla.
tender.insanity
10.03.2010 15:48:33 (muokattu 10.03.2010 15:48:59)
Mä olen jonkin aikaa soitellut esim. tällaisia kuvioita.

http://www.aijaa.com/v.php?i=5881230.jpg

Eli ei plektraa käytössä ollenkaan. Peukalolla avoin kieli tarvittaessa soimaan. Sitten etusormi, keskisormi ja nimetön käyttöön.

Toimii kivasti kaikilla kielillä erikoisemmilla soinnuilla myös. Tuo nimettömän venytys on välillä vähän hankalaa, mutta treenillä sekin varmaan alkaa ajan myötä sujumaan.

Tykkään itse tuon kaltaisia juttuja soitella ja varsinkin cleanilla on hauskan kuuloista. Kompuraa vaan pikkasen kehiin, että äänet tasoittuvat.
Tonski
10.03.2010 15:52:11

Mites tyypit tuetteko peukulla kaulan laitaan? Ite päädyin tähän soittaessa ilman plekua, kun peukku ikään kuin hakeutu siihen itestään huomaamatta niin ajattelin sen olevan sit se luonnollisin soittoasento, mutten sit tiedä liekö siitä mitään hyötyä..
ihku
Tommittaja
10.03.2010 16:31:02

Kyllähän se peukalo ihan mukavasti tukee sormin täpättäessä.

PS: ei ylöspäin napauttaessa ojenneta sormea, vaan melkein suoralla sormella vedetään se sillein sivuttain sormi pyörivällä liikkeellä- -.- hankala selittää..
http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)