Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran erilaiset kielitystavat?
1 2
Tommittaja
09.03.2010 14:54:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin juuri uudet kielet tuolta Beatmanista. Ernie Ballin Super Slinkyt. osaan kyllä laittaa kielet, mutta on kokemusta siitä, että 1. kieli on katkennut mutkan takia virittimen ympärillä. miten kannattaisi kielittää? ensin läpi ja ympäri muutaman kerran ja läpi taas, vai ympäri ja läpi vai se kielen ali homma yms? auttakaas vähän :)
 
http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php
ReBeat
09.03.2010 15:02:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä laitan sähkikseen noin kuin tässä: http://www.fretnotguitarrepair.com/stringing.htm
 
Jos virittimen reiän reunat on terävät niin siitä kohtaa saattaa kieli katketa, mutta hiomalla reunoja voi toki vähän pyöristää.
 
Tommittaja
09.03.2010 15:03:23 (muokattu 09.03.2010 15:05:23)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eiku se on siitä kun oon laittanut huonosti niin on tullut niitä kulmia... tai no voi se siitäkin olla. okei
 
Voiko ton muka tehdä ei punotuille kielille? :D
 
http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php
Krice
09.03.2010 15:25:56 (muokattu 09.03.2010 15:26:26)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita kieli virittimen läpi, jätä vähän väliä ja ala pyörittämään viritintä, niin että kieli menee tiukasti tapin ympärille pari kertaa. Kaikki solmut ym. ihmeviritykset kannattaa unohtaa. Niillä ei ole mitään merkitystä jos viritin on laadukas ja toimii niinkuin pitääkin.
 
sedative
09.03.2010 16:47:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen lämpimästi jäsen ReBeat:in linkittämää tapaa punomattomille kielille. Ja mikä omituisinta, mulla on jopa syy tähän mielipiteeseeni. Mitä enemmän kieltä ruuvaat viritystapin ympärille, sitä enemmän siihen on mahdollista jäädä löysää, joka taas kiristäessä tai venyttäessä aiheuttaa vireen heittelyä. Ja punomattomat kielet helposti luistavat tapin ympärillä, ellei niitä kierroksia ole tarpeeksi. Siksi siis tuo "ihmeviritykseksi" mainittu tapa. Punotuille kielille tuosta ei mun mielestä ole merkittävää hyötyä, koska ne tuppaavat pysymään punoksien avulla ihan itsekin paikallaan.
Tämä siis todettu hyväksi esim. keikkaolosuhteissa, kun on tarve saada kieli vaihdettua nopeasti ja niin, että se pitää vireen seuraavan setin ajan, eikä elä. Millään tällä ei tietenkään ole hevonhelvetin vertaa merkitystä, jos himmaillaan sängynlaidalla ja koska tahansa voi keskeyttää virittelyn ajaksi...
Ja muista venyttää kielet virityksen yhteydessä ja vilkase, ettei niissä tapeissa tosiaan oo niitä teräviä kulmia. Kulma siihen kieleen tulee joka tapauksessa, kun se sieltä tapin reiästä tulee ulos. Ei sen siitä pitäisi vielä katketa.
 
Always remember to pillage BEFORE you burn.
Juicy
09.03.2010 16:50:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Laita kieli virittimen läpi, jätä vähän väliä ja ala pyörittämään viritintä, niin että kieli menee tiukasti tapin ympärille pari kertaa. Kaikki solmut ym. ihmeviritykset kannattaa unohtaa. Niillä ei ole mitään merkitystä jos viritin on laadukas ja toimii niinkuin pitääkin.
 
Kerrankin voi kompata Kricea, näin teen itsekin aina. Joskus on tullut vastaan kitaroita ties millaisilla umpisolmuvirityksillä tappien päissä, niitähän on sitten todella mukava repiä irti kärkipihdeillä ym.
 
Juicylle jallua juotetaan, sairasauton paareilla kannetaan. Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä, Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä
-Cale
09.03.2010 17:08:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin suosin mahdollisimman yksinkertaista lähestymistapaa, kahdestakin syystä. Yksi on tuo mitä Juicykin sanoi. Joskus on tilanteita ettei käytössä ole pihtejä tms., ja on mukava sitten sormet verillä kiskoa irti noita solmuvirityksiä. Toinen on se, että mitä vähemmän kieltä on tapin ympärillä, ja mitä tiukemmin se on kierrettynä siinä, sitä vähemmän sieltä tulee myös "löysiä". Joillakin solmuvirityksillä saattaa mennä hetkikin ennenkuin alkaa pitämään virettä. Joskus käytin myös tuota Kricen tapaa, kieli reijästä kireälle ja muutama sentti päästetään takaisinpäin ja virittimellä kiertäen tapin ympärille. Nykyään kierrän vaan pari kierrosta kädellä ja kieli reijästä läpi kireälle, ja kiristys virittimestä. Tämä siksi että uskon lisääväni tällä virittimien käyttöikää, kun ei tarvitse niin paljoa pyöritellä niitä. En tosin tiedä onko tuolla mitään muuta kuin psykologista vaikutusta.
 
Juicy
09.03.2010 17:40:35 (muokattu 09.03.2010 17:41:31)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä kyllä tykkään vetää vähän ylimääräistä tappien ympärille, mutta lähinnä vaan noissa floikkakepeissä jolloin sillä tapin ympärillä olevalla "löysällä" ei ole vireenpidon kannalta mitään merkitystä.
 
Tämä sen takia että jos jokin kieli katkeaa, niin se yleensä menee tallan päästä, jolloin tapin ympärillä on sitten varaa löysätä uudelleenkiinnitystä varten.
 
Juicylle jallua juotetaan, sairasauton paareilla kannetaan. Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä, Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä
Tommittaja
09.03.2010 18:05:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

no, mä laitoin ne jo, tuskaa oli 1. kieli :D mutta pihdeillä siitä selvittiin. laitoin näin: ensin tapista läpi, sitten ympäri ympäri aina ali kuitenkin ja lopussa taas läpi. ei voinut kuin punomattomilla.
 
nyt on vaan pieni ongelma: säädin kaularautaa rämisemisen vähentämiseksi, auttoikin, mutta pitäisi satulan koloja kohottaa, kun niitä olen viilaillut, miten se käy?
 
http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php
Juicy
09.03.2010 18:08:32 (muokattu 09.03.2010 18:09:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nyt on vaan pieni ongelma: säädin kaularautaa rämisemisen vähentämiseksi, auttoikin, mutta pitäisi satulan koloja kohottaa, kun niitä olen viilaillut, miten se käy?
 
Ostamalla uuden satulan. Tietty jos vahingossa viilalla hieman liikaa tulee otettua punomattomien uralta, voi sitä hiontapölyä koittaa sekoittaa pikaliimaan ja hieman täyttää koloa sillä tavalla, mutta jos jokainen ura on liian matala niin uuden satulan joudut hommaamaan.
 
Juicylle jallua juotetaan, sairasauton paareilla kannetaan. Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä, Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä
Tommittaja
09.03.2010 18:12:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eikun 3 paksuinta on liian matalia. miten satulan sitten voi vaihtaa. en itse kyllä uskalla :D
 
http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php
-Cale
09.03.2010 18:18:03 (muokattu 09.03.2010 18:25:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tommittaja: eikun 3 paksuinta on liian matalia. miten satulan sitten voi vaihtaa. en itse kyllä uskalla :D
 
Jos satulaa ei paljoa tarvitse nostaa, voi sen alle taitella myös vaikka paperinpalan. Ei ehkä paras vaihtoehto, mutta toimii jos satula on muuten hyvä. Sain tämän vinkin täältä joskus.
 
Edit: Jos satulan aikoo vaihtaa, kokemuksesta voin sanoa että vie ammattilaiselle. Säästää hermoja ja aikaa, eikä tule loppupeleissä paljoa sen kalliimmaksi että pilaa monta satulaa ja mahdollisesti vielä kitaraakin. Ja tulee kerralla kunnollinen. Ellet sitten välttämättä halua opetella hommaa itse ja tehdä niitä vastaisuudessakin. Ja hankkia kalliita välineitä, viilasarjaa jne, toki ilmankin noita onnistuu. Tuota hommaa kun harvemmin tarvitsee tehdä ellei ole soitinrakentaja/huoltaja.
 
Tommittaja
09.03.2010 18:25:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

en mä nyt sitä satulaa irrota, ilman ammattilaista.
 
http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php
Fonisoul_
09.03.2010 18:28:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en kyllä keksi mitään syytä solmuille tai edes tuolle linkitetylle tavalle. Aina on kitarat pysynyt vireessä ihan sillä että kieli reiästä läpi ja virittimen ruuvilla muutama kierros kiertämällä kieli kireälle. Ohuimmat kielet voi mennä pari-kolme kierrosta tapin ympärille, paksulle e:lle riittää vaikka yksikin kierros.
 
Hyviä biisejä, hyvä laulaja, hyvä meininki muutenkin: No Cue.
-Cale
09.03.2010 18:31:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tommittaja: en mä nyt sitä satulaa irrota, ilman ammattilaista.
 
Ei se itse irroittaminen niin hankala homma ole, riippuu miten satula on kiinni. Jos siellä on koko uran täydeltä liimaa, voi olla kovakin työ, mutta pitäisi lähteä kevyesti "väsyttämällä", eli pikkuhiljaa koputella ja nierata. Mutta jos tuntuu ettei homma onnistu niin kannattaa ehdottomasti jättää tekemättä. Silloin Juicyn ehdotus on paras vaihtoehto.
 
Grugi
09.03.2010 18:38:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fonisoul_: Mä en kyllä keksi mitään syytä solmuille tai edes tuolle linkitetylle tavalle. Aina on kitarat pysynyt vireessä ihan sillä että kieli reiästä läpi ja virittimen ruuvilla muutama kierros kiertämällä kieli kireälle. Ohuimmat kielet voi mennä pari-kolme kierrosta tapin ympärille, paksulle e:lle riittää vaikka yksikin kierros.
 
Mä olen samaa mieltä, mitään solmuja en ole ikinä käyttänyt ja oikein hyvin on homma pelittänyt. Makuasia kai tämäkin.
 
SDMF
Tommittaja
09.03.2010 19:23:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla on sittenkin vaan 4. kielen kolo liian matala. käykö pelkkä liima :D okei vaihdatan sen f-musassa synttäreiden jälkeen ens kuussa :D
 
http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php
Antroid
09.03.2010 19:48:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tommittaja: mulla on sittenkin vaan 4. kielen kolo liian matala. käykö pelkkä liima :D okei vaihdatan sen f-musassa synttäreiden jälkeen ens kuussa :D
 
En tiedä missä asut, mutta harkitsisin jotain muuta mestaa kuin F-musiikkia. Voisit päästä halvemmalla ja ehkä jopa saada parempaa työnjälkeä. Riippuu tosiaan missä päin Suomea asut. Jengi täällä osaa varmaa suositella jotain hyvää jälkeä tekevää tyyppiä melkein mistä päin vaan.
 
Tommittaja
09.03.2010 20:14:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mikä vika f-musassa on :( pitäisikö sitten lähteä musamaailmaan?
 
Kyllä nuo f-musiikin porukat osaa ihan hyvin. se riippuu HENKILÖSTÄ ei KAUPASTA! ne vaihto mulle mikitkin pimeesti niin sain halvemmalla.
 
http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php
Grugi
09.03.2010 20:16:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tommittaja: mikä vika f-musassa on :( pitäisikö sitten lähteä musamaailmaan?
 
Kyllä nuo f-musiikin porukat osaa ihan hyvin. se riippuu HENKILÖSTÄ ei KAUPASTA! ne vaihto mulle mikitkin pimeesti niin sain halvemmalla.

 
Tai niin sun anettiin ymmärtää että sait halvemmalla :)
 
SDMF
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «