Aihe: Ihme ääni Ibanezissa..
1
t1amatti
10.03.2004 17:23:06
Ostin tänään uuden RG2550:n. Aikani virittelin ja säädin tallaa, kunnes sain sen kuntoon. Sitten hetken aikaa soiteltuani huomasin kitaran pitävän outoa ääntä ylemmillä nauhoilla. Ääninäytteessä on esimerkki, soitettuna ala-E:n nauhoilta 15-20 tjsp. Sama ilmiö toistuu muillakin kielillä, mutta tällä kielellä se on voimakkain.

Onkohan kellään ratkaisua pulmaan? Pitäisikö tässä harkita nauhojen hiotuttamista vai mistä apu? Kaikki, mitä kitaralle on tehtaan jälkeen tehty, on kielien vaihto (GHS Boomers 10-52), yhden jousen lisäys ja tallan säätö kohdilleen sekä vireeseen.

-Antti

Ääninäyte: http://www.uta.fi/~am75943/ihmeaani.mp3
no näinhän se on.
peto
10.03.2004 17:27:31
Säriseekö kielet ku soitat ilman vahvistinta tai cleanilla?
t1amatti
10.03.2004 17:39:09
Säriseekö kielet ku soitat ilman vahvistinta tai cleanilla?

Itse asiassa eivät juurikaan. Nyt kun kysyit, niin nostin kieliä jonkin verran, ja äänen "väpätys" väheni jonkin verran, mutta edelleen se on kuultavissa. Normaaliahan tuollainen ääni ei ole(?). Tai ainakaan toinen kitarani ei sitä tee.

-Antti
no näinhän se on.
Zammy
10.03.2004 17:46:08
Ostin tänään uuden RG2550:n.

Siis tuota. Upouuden? Älä nyt ihmeessä uutta kitaraa minnekään nauhojen hiontaan vie vaan takaisin liikkeeseen.
sarkjan
10.03.2004 18:05:05
Hmm... Aika pahalta kuulosti. Oletko tsekannut mikkien korkeus-säädöt? Joskus mikkien voimakkaat magneetit saattavat aiheuttaa epämääräisiä värinöitä ääneen ollessaan liian lähellä kieliä.
Ota kaksi, maksa kolme
Lauri666
10.03.2004 18:08:32
Vaihdoitkos kenties paksumman setin kieliä?
Osta räkki pois! (JMP-1, efekti, pääteaste..)
t1amatti
10.03.2004 18:14:53
Vaihdoitkos kenties paksumman setin kieliä?

Kyllä joo, 9-43 tai jotain -> 10-52.
Kuis niin?
no näinhän se on.
Lauri666
10.03.2004 18:16:41
Kyllä joo, 9-43 tai jotain -> 10-52.
Kuis niin?

No intonaatio pitää säätää uudelleen ja kaularaudan säätö on pakollinen. Veikkaanpa että noista löytyy se "vika".
t1amatti
10.03.2004 18:20:47
No intonaatio pitää säätää uudelleen ja kaularaudan säätö on pakollinen. Veikkaanpa että noista löytyy se "vika".

Jees, tota kyllä vähän "pelkäsinkin". Tarvii varmaan ettiä joku joka osaa homman paremmin kuin minä. Kiitos!
no näinhän se on.
skebajaba
10.03.2004 18:22:00
ja mikithän vois olla kans vähän turhan lähellä kieliä jolloin se sit vois tehä tommosta ääntä...
-mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitys?-
skebajaba
10.03.2004 18:22:23
Hmm... Aika pahalta kuulosti. Oletko tsekannut mikkien korkeus-säädöt? Joskus mikkien voimakkaat magneetit saattavat aiheuttaa epämääräisiä värinöitä ääneen ollessaan liian lähellä kieliä.

hups...=)
-mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitys?-
toxic
10.03.2004 18:28:02
Mä tiiän mikä siinä on vikana, se on ibanez :-D

Ne mikit ei miun tietääkseen vaikuta tuolleen. Siinä on varmaan floikka joten se johtuu kielistä. (paksuudesta)
Lauri666
10.03.2004 18:30:22
Kerran vielä. Ostitko liikkeestä? Jos on liikkeestä, uusi tai käytetty niin vie sinne säädettäväksi. Kyllä täytyy kuulua kitaran hintaan, että sen saa säädettynä haluamansa paksuiselle kielisetille.

Kieltämättä samaa mieltä!
t1amatti
10.03.2004 18:42:07
Kyllä täytyy kuulua kitaran hintaan, että sen saa säädettynä haluamansa paksuiselle kielisetille.

Kyl joo, tuota menen peräämään heti huomenna.

Kiitos ja kumarrus kaikille.
no näinhän se on.
Ziggy Bubba
12.03.2004 18:39:53

Ai pakollinen kaularaudan säätö, hä? Mä vaihdoin ton mun RG570:n alkuperäset kielet 10-58 settiin (tommonen oma customi :)), ja kaula ei liikkunu tai kääntyny mihinkään suuntaan. Vire mulla on vähän alkuperäistä löysempi (drop-C), mutta silti "vääntöä" kieliin oli paljon enemmän.

Ihmeen hyvin tommonen pyykkilauta pysyy suorassa :)
Invader
12.03.2004 19:28:04
Ai pakollinen kaularaudan säätö, hä? Mä vaihdoin ton mun RG570:n alkuperäset kielet 10-58 settiin (tommonen oma customi :)), ja kaula ei liikkunu tai kääntyny mihinkään suuntaan. Vire mulla on vähän alkuperäistä löysempi (drop-C), mutta silti "vääntöä" kieliin oli paljon enemmän.

No onko sitä vääntöä nyt sittenkään enempää? Kerran alkuperäiset kielet olivat (oletettavasti) E-vireessä ja nyt nuo paksummat on viritetty huomattavasti alemmaksi.
Taitaa olla kaulaan kohdistuva jännitys tuon operaation jälkeen suunnilleen samaa luokkaa mitä alkuperäiskielillä E-vireessä, ellei vähemmänkin.
Öerlr!!
Ziggy Bubba
15.03.2004 09:47:42

No onko sitä vääntöä nyt sittenkään enempää? Kerran alkuperäiset kielet olivat (oletettavasti) E-vireessä ja nyt nuo paksummat on viritetty huomattavasti alemmaksi.
Taitaa olla kaulaan kohdistuva jännitys tuon operaation jälkeen suunnilleen samaa luokkaa mitä alkuperäiskielillä E-vireessä, ellei vähemmänkin.

Itseasiassa mä vaihdoin tohon eka 10-52 setin ja viritin sen ihan normaalivireeseen, eikä ollu mitään ongelmia kaulan kanssa.

Tossa mun nykysetissä on alapään kielet kokoa 58-44-32.. Kyllä se jonkun verran luulis jännitystä syntyvän, vielä kun vaihtelen jatkuvasti tota paksuinta kieltä C:n ja D:n välillä.

Toi 58-kieli on muuten paksumpi kuin tehtaalta tulevan 7-kielisen Ibanezin B-kieli.

Kyllähän noita ongelmia saattaa vielä ilmaantua, ei ole vaan vielä mitään ollu. Tossa mun SG:ssä saa taas koko ajan olla kaularaudan kimpussa (onkos se mahonki sitten niin pehmeetä vai mitä, en tiiä). Pikkusäätöjähän noi tietty vaan on..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)