Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: kitaranupin inputit
1
siisti
07.03.2010 16:13:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisiko joku selventää tämän..Mikä hyöty saadaan sillä että kytketään useampikanavaisen nupin pari sisääntuloa toisiinsa jakkipiuhalla ja soitetaan sitten seuraavasta vapaasta kanavasta??
Tälläistä olen nähny eri bändien keikoilla..
 
Antti1
07.03.2010 16:40:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

siisti: Voisiko joku selventää tämän..Mikä hyöty saadaan sillä että kytketään useampikanavaisen nupin pari sisääntuloa toisiinsa jakkipiuhalla ja soitetaan sitten seuraavasta vapaasta kanavasta??
Tälläistä olen nähny eri bändien keikoilla..

 
Joissain nupeissa on esim. bright ja normal -inputit. Niissä on erilainen soundi ja tuolleen ne saadaan toimimaan yhdessä. Monesti saadaan molempien hyvät ominaisuudet käyttöön.
 
When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside.
siisti
07.03.2010 17:09:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahaa...kiitos vastauksesta. Mulla on nelikanavainen Selmer Treble n Bass jossa on normaalikanavassa 1 ja 2 sisääntulo, sekä bassokanavassa 1 ja 2 sisääntulo.
Eli miten mä voisin hyödyntää em. kanavien yhdistämistä piuhalla....? Eli onko mahdollista saada käytössä oleva kanava säröytymään helpommin tällä konstilla??
 
Keke Urlaub
07.03.2010 18:48:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

siisti: Ahaa...kiitos vastauksesta. Mulla on nelikanavainen Selmer Treble n Bass jossa on normaalikanavassa 1 ja 2 sisääntulo, sekä bassokanavassa 1 ja 2 sisääntulo.
Eli miten mä voisin hyödyntää em. kanavien yhdistämistä piuhalla....? Eli onko mahdollista saada käytössä oleva kanava säröytymään helpommin tällä konstilla??

 
Kokeileppa vaikka bassokanavan ykkösestä pistää piuha normaalin kakkoseen ja sitten kitaran piuha siihen normaalin ykköseen. Nyt näiden kanavien volumet hienosäätää keskenään soundia ja molempien kanavien vahvistusasteiden pitäisi olla käytössä. Säröytymisen pitäisi lisääntyä.
 
Hei tuota meniskö soittamaan välillä ->
Jucciz
07.03.2010 19:19:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keke Urlaub: Kokeileppa vaikka bassokanavan ykkösestä pistää piuha normaalin kakkoseen ja sitten kitaran piuha siihen normaalin ykköseen. Nyt näiden kanavien volumet hienosäätää keskenään soundia ja molempien kanavien vahvistusasteiden pitäisi olla käytössä. Säröytymisen pitäisi lisääntyä.
 
Itse asiassa särön määrä ei välttämättä lisäänny, koska kanavat ovat tällöin rinnankytkettyjä. Sarjaan kytkettäessä särö luonnollisesti lisääntyisi ja tästä syystä esim. monia Marshalleja onkin modattu ns. cascaded preamps -kytkentäisiksi, jolloin ekan kanavan vahvistusasteen perään kytketään tokan kanavan vahvistusaste ja tuloksena on huomattavasti enemmän etuastesäröä.
 
siisti
07.03.2010 19:59:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista. Lähdempä tästä kokeilemaan eri variaatioita! :)
 
Vapour
07.03.2010 20:17:00 (muokattu 07.03.2010 20:17:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Itse asiassa särön määrä ei välttämättä lisäänny, koska kanavat ovat tällöin rinnankytkettyjä. Sarjaan kytkettäessä särö luonnollisesti lisääntyisi ja tästä syystä esim. monia Marshalleja onkin modattu ns. cascaded preamps -kytkentäisiksi, jolloin ekan kanavan vahvistusasteen perään kytketään tokan kanavan vahvistusaste ja tuloksena on huomattavasti enemmän etuastesäröä.
 
Kyllä se, että yhden vahvistusasteen sijasta seuraavaa astetta ajaakin kaksi vahvistusastetta, lisää maksimisärön määrää hieman.
 
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
Jucciz
07.03.2010 20:49:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vapour: Kyllä se, että yhden vahvistusasteen sijasta seuraavaa astetta ajaakin kaksi vahvistusastetta, lisää maksimisärön määrää hieman.
 
Teoriassa varmaan joo, mutta käytännössä ainakaan mun havaintojen mukaan ero ei ole ollut mainitsemisen arvoinen: eipä tuolla kytkennällä toisaalta lisäsäröä haetakaan vaan sitä, että voidaan volume-potikoilla hakea kahden erisoundisen kanavan väliltä mukava balanssi.
 
Vapour
08.03.2010 15:59:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Teoriassa varmaan joo, mutta käytännössä ainakaan mun havaintojen mukaan ero ei ole ollut mainitsemisen arvoinen: eipä tuolla kytkennällä toisaalta lisäsäröä haetakaan vaan sitä, että voidaan volume-potikoilla hakea kahden erisoundisen kanavan väliltä mukava balanssi.
 
Olet toki oikeassa. Etenkin jo valmiiksi runsaammalla yliohjauksella ei sitä parin dB:n eroa varmaan hirveästi merkitse. Mä nyt vaan tykkään nillittää teknisistä detaljeista :D
 
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
Jucciz
08.03.2010 17:33:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vapour: Olet toki oikeassa. Etenkin jo valmiiksi runsaammalla yliohjauksella ei sitä parin dB:n eroa varmaan hirveästi merkitse. Mä nyt vaan tykkään nillittää teknisistä detaljeista :D
 
Ootkin mun vastakohta: mä en koskaan nillitä mistään.
 
Numb
08.03.2010 17:39:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vapour: Olet toki oikeassa. Etenkin jo valmiiksi runsaammalla yliohjauksella ei sitä parin dB:n eroa varmaan hirveästi merkitse.
 
Mutta sitten esimerkiksi verraten vähäsäröisessä Hiwattissa ero onkin iso...
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Zeeboo
09.03.2010 00:15:00 (muokattu 09.03.2010 11:59:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Itse asiassa särön määrä ei välttämättä lisäänny, koska kanavat ovat tällöin rinnankytkettyjä. Sarjaan kytkettäessä särö luonnollisesti lisääntyisi ja tästä syystä esim. monia Marshalleja onkin modattu ns. cascaded preamps -kytkentäisiksi, jolloin ekan kanavan vahvistusasteen perään kytketään tokan kanavan vahvistusaste ja tuloksena on huomattavasti enemmän etuastesäröä.
 
Joo, ei tuolla kanavien yhteenkytkemisellä säröjä haeta. Se, mitä kytketään rinnan määrää vähän sitä, millainen vaikutus saadaan.
 
Aikalailla tavallinen kytkentä on sellainen, jossa ensimmäinen etuasteputki on jaettu kanavien kesken. Esim JTM45:ssä - ja melkein kaikissa Fenkuissa ja Marsuissa ja niiden johdannaisissa - on kaksi tuloa/puolikas ja jokainen tulo on kytketty etusen hilalle 68k vastuksen kautta. Jos yhden kanavan tulot kytkee rinnan tulee hilan sarjavastuksen kooksi 34k, joka puolestaan muuttaa ensimmäisen vahvistinasteen ylärajataajuutta jonkin verran. 12AX7:lla 68k vastuksella ylärajataajuus on jotain 15kHz luokkaa, ja vastuksen koon puolittaminen tuplaa rajataajuuden. Noin periaatteessa tämän pitäisi tehdä soundista kirkkaampi, sikäli kun signaalissa on mitään merkittävää vahvistettavaa alkuperäisen 15kHz:n yläpuolella. Joissain hi-gain vahvistimissa tuo ekan asteen hilavastus on useampien satojen kilojen luokkaa just sen takia, että sillä saadaan hilattua tuota roll-off taajuutta alaspäin ilman suotopiirejä. Sikäli kun olen ymmärtänyt, korkeataajuiset tirinät ja iso gain ei ole mikään unelmayhdistelmä. Eli yhden kanavan inputtien yhteenkytkemisestä ei just vielä riemu repeä.
 
Sitten jos naapurikanavat kytketään yhteen, kytketään samalla ensimmäisen etuasteputken puolikkaat rinnan. Joissain vahvistimissa tämä on ihan vakiokytky sellaisenaan. Vaikka ensimmäisen asteen komponentit ovat speksattu samoiksi ja vaikka putken puolikkaiden pitäisi olla aivan identtiset, ne eivät koskaan ole ihan just samanlaisia. Niiden vahvistus eri taajuuksilla on erilainen, vastuksilla on omat toleranssinsa jne. Nyt kun kaksi astetta kytketään rinnan, saadaan aikaiseksi täyteläisempi, paksumpi - mitä laatusanaa halutaankin käyttää - soundi. Tai siis tätä alunperin sillä rinnankytkennällä on haettu. Tai siis tällä soundin "munentamisella" kovat tyypit mulle perustelivat neuvojaan, kun olin itse vielä ihan sintti. Taajuusvaste-erot & vaihekäyttäytyminen on käsittääkseni jonkin verran kiinni komponenttien toleransseista. Anodi- ja katodivastusten 10% ja katodivastuksen rinnalla olevan konkan (jopa) 20% tekee vahvistinaseelle jonkin verran pelivaraa noiden parametrien suhteen...
 
Jos nuo rinnankytketyt putket sitten biasoidaan tarkoituksella erilaisiksi, muuttuu tilanne vielä mielenkiintoisemmaksi. Putkien yhteinen kuormitussuora muuttuu kuperaksi, josta taas seuraa, että tulosignaalin positiivinen puolikas vahvistuu enemmän kuin negatiivinen. Tämä vastaa suunnilleen sitä, että signaalin parilliset harmoniset korostuvat, jo ennen leikkaantumista. Jos tulosignaalia kasvatetaan vaikka jollain boosterilla käy niin, että kuumemmaksi biasoidussa puolikkassa alkaa kulkea hilavirta ensin, ja signaalin vielä kasvaessa kylmemmässä. Kun nämä signaalit summataan, on tuloksena nätisti niiaava, kompressoitunut soundi.
 
Tai siis näin olen sen kytkyn toiminnan pähkinyt...
 
Tarttee varmaan jotain tällaista värkätä kimppatilaus Tswäng-Bojong vahvistimeen jahka pääsee perille.
 
E: öisten typojen viilausta...
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «