Aihe: Päättömät hintapyynnöt laitteista vol 4
1 2 3 4 5118 119 120 121 122 123 124 125 126
bluebook
08.03.2010 08:57:45 (muokattu 08.03.2010 09:16:00)
Raist: Ehkä ihmisillä ei ole niin suurta hinkua luopua kaikesta tavarastansa omasta mielestä halvalla hinnalla. Myyjä saa pyytää mitä huvittaa.

Eihän herranjestas kitaroita tai muita musakamoja voi missään tapauksessa
ostaa tai myydä minkään laskukaavan mukaan.
Esim kaksi samanlaista tavaraa voivat olla täysin erihintaisia vaikka olisivat saman ikäisiä.
Toista kitaraa on pidetty kuin kukkaa kämmenellä ja toista paiskottu sekä kolhittu
ympäri Suomenmaan keikkalavoja ja sen jälkeen roiskastaa jääkylmään Transittiin
ja nokka kohti uusia seikkailuja.
Vahvareissa sama juttu, toisesta huudatettu putket loppuun ja toinen käytetty juuri huollossa ja vaihdatettu ne loppuunajetut putket uusiin.
Sitten viellä materiaali erot kyllä se leppäpuu soundaa hiukan paremmin kuin esim. poppeli tai Haapa.(Saati sitten vaneri).
Kitaran kauloissa suuria eroja, löytyy vitivalkoista huonompilaatuista tai sitten todella komeeta ja kestävää ns. linnunsilmä kuviota (tuota sanaa vihaa moni) joka on huomattavasti kovempaa ja pitkäikäisempää.
Kautta aikojen tummempaa ja kuviollista puuta käytetty kirvee-vasaroiden ja lekojenvarsina kun ne kestää, saahan tarjoustalosta 1 eurolla Kiinalaisen vaalea vartisen vasaran jolla ehkä hakkaat sen toisenkin naulan.Kunnes varsi poikkeaa.
Että tälläkertaa näin.
Tympee Huttunen
08.03.2010 09:24:32 (muokattu 08.03.2010 09:32:17)
bluebook: Kitaran kauloissa suuria eroja, löytyy vitivalkoista huonompilaatuista tai sitten todella komeeta ja kestävää ns. linnunsilmä kuviota (tuota sanaa vihaa moni) joka on huomattavasti kovempaa ja pitkäikäisempää.

Keskustelu asiasta kuuluisi varmaan jonkun toisen topicin alle, mutta itse olen ymmärtänyt, että linnunsilmä- ja loimukuviollinen puu on itseasiassa alttiimpaa halkeamille yms. muutoksille, mitä ihan "normaali" puu. Komeaa se kyllä on. Kyseinen ilmiö on ymmärtääkseni jonkinlainen virhe puun kasvussa. Värityksiin en ota sen enempää kantaa, puita nyt on erivärisiä vaikka kuinka paljon ja esimerkiksi tavallinen vaaleanvärinen vaahtera on kovaa. Jos sinulla on jotain faktaa heittää, että linnunsilmäkuviollinen on huomattavasti kovempaa, niin jaa ihmeessä tietosi.
naavanka_
08.03.2010 09:43:11 (muokattu 08.03.2010 09:44:07)
Mäkrö: Keskustelu asiasta kuuluisi varmaan jonkun toisen topicin alle, mutta itse olen ymmärtänyt, että linnunsilmä- ja loimukuviollinen puu on itseasiassa alttiimpaa halkeamille yms. muutoksille, mitä ihan "normaali" puu. Komeaa se kyllä on. Kyseinen ilmiö on ymmärtääkseni jonkinlainen virhe puun kasvussa. Värityksiin en ota sen enempää kantaa, puita nyt on erivärisiä vaikka kuinka paljon ja esimerkiksi tavallinen vaaleanvärinen vaahtera on kovaa. Jos sinulla on jotain faktaa heittää, että linnunsilmäkuviollinen on huomattavasti kovempaa, niin jaa ihmeessä tietosi.

Niinhän se on.
Linnunsiltä ja loimu on sairasta (ei tervettä) puuta, molemmat ovat herkempiä vääntyilemään ja halkeamaan kuin perus (terve) vaahtera.
Tämä on totta koska aikaisempi tieto+muutaman minuutin googlaus.
Eipä mulla muuta...
aristoteles666
08.03.2010 10:28:37 (muokattu 08.03.2010 10:36:51)

kyllä, mitä tiheämmässä ja suoremmassa syyt ovat, sitä kovempaa, kestävämpää puuta se on.

edit, kerran tuli yhdessä kitara + vahvistin setissä fenderin custom shopissa niin loimuvaahteraa oleva kaula että se vääntyili jo valmiiksi joka suuntaan, ja oli muutenkin niin pehmeä kaula ettei toista ole, sitä ei edes höyryttämällä saanut suoraksi, ja maksoi ihan älyttömästi koko setti, monta vuotta se notkui kunnes meni kaupaks (halvalla)i ja silloinkin ostajalle kerrottiin kaulan ongelmat, eikä siihen auttanut mikään muu kuin kaulan vaihto.
bluebook
08.03.2010 10:41:27
Mäkrö: Keskustelu asiasta kuuluisi varmaan jonkun toisen topicin alle, mutta itse olen ymmärtänyt, että linnunsilmä- ja loimukuviollinen puu on itseasiassa alttiimpaa halkeamille yms. muutoksille, mitä ihan "normaali" puu. Komeaa se kyllä on. Kyseinen ilmiö on ymmärtääkseni jonkinlainen virhe puun kasvussa. Värityksiin en ota sen enempää kantaa, puita nyt on erivärisiä vaikka kuinka paljon ja esimerkiksi tavallinen vaaleanvärinen vaahtera on kovaa. Jos sinulla on jotain faktaa heittää, että linnunsilmäkuviollinen on huomattavasti kovempaa, niin jaa ihmeessä tietosi.

eli ns. linnunsilmä kuvio tuleen puunsisältä,eli jos katsotaan sahattua puupölkkyä
ja vuosirenkaita niin paras ja vahvimmat kaulat tehdään puun keskeltä eli ympyrän keskipisteestä,siitä johtuen kaulassa on näkyvillä paljon vuosirenkaita eli näitä ns.linnunsilmä kuviota. (puu on sitkeintä keskeltä).
Tämän asian voi vaikka tarkistaa ja todeksi todeta vaikka pirauttamalla, M. Nevalaiselle tai Ruokangaalle.
Olen keskustellut kummankin herran sekä muutaman muun soitinrakentajan kanssa
asiasta ja ollut paikanpäällä katsomassa kun Kallion Petri SOUND TRADE OY:stä on "veistellyt" esim Varrelle muutaman kaulan.
bluebook
08.03.2010 10:52:56
aristoteles666: kyllä, mitä tiheämmässä ja suoremmassa syyt ovat, sitä kovempaa, kestävämpää puuta se on.

edit, kerran tuli yhdessä kitara + vahvistin setissä fenderin custom shopissa niin loimuvaahteraa oleva kaula että se vääntyili jo valmiiksi joka suuntaan, ja oli muutenkin niin pehmeä kaula ettei toista ole, sitä ei edes höyryttämällä saanut suoraksi, ja maksoi ihan älyttömästi koko setti, monta vuotta se notkui kunnes meni kaupaks (halvalla)i ja silloinkin ostajalle kerrottiin kaulan ongelmat, eikä siihen auttanut mikään muu kuin kaulan vaihto.

kunnon sitkeä loimu ei höyryttämällä suoristu, ollaan jopa jätetty sauna yöksi päälle
ja annettu lämmetä ja höyrystyä.Sitten prässiin.
mutta nämä harvat tapaukset on sahattu jo tekohetkellä kieroiksi tai väännetty hieman ronskemmin kaularautaa, saahan sillä tyylillä vaikka kaulan poikki.
aristoteles666
08.03.2010 10:57:17 (muokattu 08.03.2010 10:57:35)

se kaula vääntyi joka suuntaan, hyvän potkurin siitä olisi saanut, jollei se olisi ollut myös taipunut pitkittäin samaan aikaan.
eikä sitä missään saunassa höyrytetty, vaan oikeassa höyryprässissä.
bluebook
08.03.2010 11:01:50
naavanka_: Niinhän se on.
Linnunsiltä ja loimu on sairasta (ei tervettä) puuta, molemmat ovat herkempiä vääntyilemään ja halkeamaan kuin perus (terve) vaahtera.
Tämä on totta koska aikaisempi tieto+muutaman minuutin googlaus.
Eipä mulla muuta...

linnunsilmä kuviolla tarkoitetaan puun syitä eli vuosirenkaita ,loimuvaahtera on tätä komeaa "sairasta" puuta jota ei missään tapauksessä käytetä kitaran kaulaosaan vaan kitaran rungon eli bodyn pinta koristeena antamaan kitaralle sen komean ulkonäön.
näin.
bluebook
08.03.2010 11:07:58
aristoteles666: se kaula vääntyi joka suuntaan, hyvän potkurin siitä olisi saanut, jollei se olisi ollut myös taipunut pitkittäin samaan aikaan.
eikä sitä missään saunassa höyrytetty, vaan oikeassa höyryprässissä.

saunassa kaula kostuu hitaasti ja lämpenee myös hissunkissun ja sen jälkeen höyryprässiin, anteeksi kun unohdin edellisestä kirjoituksesta höyry sanan pois
kirjoitin vain prässiin.Eli toistetaan viellä saunan jälkeen HÖYRYPRÄSSIIN.
bluebook
08.03.2010 11:14:08

Loimu on pehmeää ja herkkää halkeamaan ja sitä käytetään ainoastaa bodyn pintamateriaalina esim mahonki body loimuvaahtera kannella.
linnunsilmä kuvio on taas aivan eri juttu se tulee vuosirengaista ja mitä enemmän sen sitkeämpää puu on.
fox
08.03.2010 11:16:10

bluebook: linnunsilmä kuviolla tarkoitetaan puun syitä eli vuosirenkaita ,loimuvaahtera on tätä komeaa "sairasta" puuta jota ei missään tapauksessä käytetä kitaran kaulaosaan vaan kitaran rungon eli bodyn pinta koristeena antamaan kitaralle sen komean ulkonäön.
näin.

Ei näin. Katso vaikka haulla "birdseye maple".. Ei sillä oo vuosi- eikä muitten renkaitten kanssa mitään tekemistä.
Täällä nyt tuntuu olevan hakusessa sahaukset ja puut muutenkin. =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
lotjauuno
08.03.2010 11:17:08
bluebook: kunnon sitkeä loimu ei höyryttämällä suoristu, ollaan jopa jätetty sauna yöksi päälle
ja annettu lämmetä ja höyrystyä.Sitten prässiin.
mutta nämä harvat tapaukset on sahattu jo tekohetkellä kieroiksi tai väännetty hieman ronskemmin kaularautaa, saahan sillä tyylillä vaikka kaulan poikki.

Itse lämpö ei niinkään vaikuta puuhun vaan kosteus,sen lisääntyminen ja poistuminen,siksi puu muuttaa muotoaan esim.ulkoa sisälle lämpimään tuotaessa.Puiden taivutukseen käytetään vesihöyryä,joka ei ole kovinkaan lämmintä.Höyry ohjataan putkia pitkin "padasta"tilaan jossa puutavara on.Sauna sinällään on kuiva tila,ainoastaan löylynheitto hetkellä ilmassa on kosteutta.
Mutta tämähän ei sinänsä vaikuta päättömiin hintapyyntöihin....
aristoteles666
08.03.2010 11:20:39

fox: Ei näin. Katso vaikka haulla "birdseye maple".. Ei sillä oo vuosi- eikä muitten renkaitten kanssa mitään tekemistä.

olin juuri laittamassa linkin
http://en.wikipedia.org/wiki/Bird's_eye_figure

viimeinen rivi kertoo oleellisen
Also the more "eyes" there are in lumber, the weaker the wood tends to be.
nannne
08.03.2010 11:23:21

bluebook: Loimu on pehmeää ja herkkää halkeamaan ja sitä käytetään ainoastaa bodyn pintamateriaalina esim mahonki body loimuvaahtera kannella.
linnunsilmä kuvio on taas aivan eri juttu se tulee vuosirengaista ja mitä enemmän sen sitkeämpää puu on.

Keskity autokauppaan.
McNulty
08.03.2010 11:27:31
Hei... luulo se on harhaluulokin :)
"Znanija ne imeet nikakogo znachenija, esli vy polozhite ego na praktike." -Anton Pavlovich Chekhov
bluebook
08.03.2010 11:33:01 (muokattu 08.03.2010 11:34:51)
fox: Ei näin. Katso vaikka haulla "birdseye maple".. Ei sillä oo vuosi- eikä muitten renkaitten kanssa mitään tekemistä.

no olen jokatapauksessa erimieltä ja ollut paikanpäälä kun kauloja on tehty.
Se on taas kuka tuon sanan on suomentanut ei ainakaan soitinrakentaja, mutta
antaa olla.
ei jaksa näpytellä enään,kiitti.
pirauta vaikka Nevalaisen Matille ja kysy häneltä.
mä en jaksa enään.
aristoteles666
08.03.2010 11:59:47

onks ne pellavakitarat farkunsinisiä vai saaks niitä kivipestyinä?
bluebook
08.03.2010 12:00:01
nannne: Keskity autokauppaan.

anteesi mutta en myy autoja,mistäs tuo tuli?
bluebook
08.03.2010 12:01:35
bluebook: anteeksi mutta en myy autoja,mistäs tuo tuli?
vai autokauppias johan pomppas.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)