Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vertailutesti eri kokoonpanoilla
1 2 3
myslique
06.03.2010 18:31:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laadukkaat vehkeet antavat paremman soundin lisäksi suurempaa toimintavarmuutta. Kun laitteet toimivat varmasti, voi unohtaa signaalitiellä olevan tekniikan ja keskittyä tekemäään musiikkia. Halpiskamoillakin hommat voivat onnistua, mutta erergiaa kuluu ylimääräiseen säätämiseen - esim. mikkietuasteen headroomin riittävyyden valvomiseen.
 
Tämä on verrannollinen vaikkapa työkaluihin: Bilteman ruuvareilla saa ruuvit kiristettyä, mutta kertaluokkaa kalliimmalla laatuvehkeellä kiristämisen voi tehdä pelkäämättä, että muoviosat halkeavat ensimmäisellä käyttökerralla.
 
Halpisvertailussa ei ole vielä otettu huomioon lähtösoundeja: halpiskamoilla halvat soittimet, pro-kamoilla pro-tason soittimet. Lähtösoundi (biisin sovitus+soittaja+soitin) on kuitenkin määräävämpi laatuun vaikuttava tekijä kuin mikrofoni, mikkietuaste, A/D-muunnin, äänitysohjelma ja plugarit yhteensä.
 
Klezberg
06.03.2010 20:10:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

myslique:
Halpisvertailussa ei ole vielä otettu huomioon lähtösoundeja: halpiskamoilla halvat soittimet, pro-kamoilla pro-tason soittimet.

 
Eihän ei ollenkaan aina mene näin. Itse ainakin olen yleensä hankkinut selvästi laadukkaampia soittimia kuin äänistyskalustoa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Teijo K.
06.03.2010 23:46:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Eihän ei ollenkaan aina mene näin. Itse ainakin olen yleensä hankkinut selvästi laadukkaampia soittimia kuin äänistyskalustoa.
 
Sama muuten pätee monesti PA/laulukamoihin. Bändin kitaristilla voi hyvin olla monen tonnin Gibson ja Marshallit, mutta laulukamoina niillä on behkun miksavahvari ja kaapit.
jannu
07.03.2010 00:25:22 (muokattu 07.03.2010 00:34:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Vuotona. Ei ehkä etuasteen ohi vielä vuoda paljoakaan, mutta varmasti jo ainakin EQ:issa tulee vaihetta peliin kun käsitelty ja käsittelemätön signaali kohtaavat kunkin EQ:n rajataajuuksilla. (Eikä muuten rajoitu halpoihin laitteisiin tää, vaan lieneepi ns fysikaalinen ominaisuus.)
 
Joo, no EQ:n aiheuttaman kampasuodatuksen mä kyllä tajuan, mutta jotenkin mä miellän vaihevirheen ennemminkin useamman eri signaalin vaihe-eroista johtuviin ongelmiin.
 
Kunhan vänkään. :)
 
Ne on kaikki kumminkin vaan laitteita, ei niitä tarvi omistaa. Sitten kun satutte studioon jossa on kivoja ja hienoja laitteita, käytätte niitä sitten. Muuten vedetään sillä mitä on, ja jos se ei onnistu, otetaan vuokralle.
 
Tämä on helvetin hyvä pointti.
 
Einherjar
07.03.2010 02:22:14 (muokattu 07.03.2010 02:27:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Sama muuten pätee monesti PA/laulukamoihin. Bändin kitaristilla voi hyvin olla monen tonnin Gibson ja Marshallit, mutta laulukamoina niillä on behkun miksavahvari ja kaapit.
 
Tämän voi jopa kärjistää omia kokemuksia kerraten... :)
Monella kitaristilla on 2000e kitara ja 2000e vahvistin. Kuitenkaan ei ole varaa ostaa yli 0.20e korvatulppia keikalle.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Teijo K.
07.03.2010 11:41:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Tämän voi jopa kärjistää omia kokemuksia kerraten... :)
Monella kitaristilla on 2000e kitara ja 2000e vahvistin. Kuitenkaan ei ole varaa ostaa yli 0.20e korvatulppia keikalle.

 
Tää on kyllä huikee asia. :) Laitetaan ensin monta tonnia kiinni kamoihin että saisi sen hunajaisen soundin. Sitten mössötetään se korvatulpilla ihan paskaksi. Kun ei kuule eikä saa selvää niin kohta on säädettynä taas sellaiset sirkkelit että hampaista putoaa paikat kaikilta joilla ei ole niitä apteekin keltaisia korvissa.
Lennu
07.03.2010 12:54:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tämmönen järkätään, mä ilmoittaudun soittajaksi. Absqua bassoon?
 
M-net halpis-spektaakkeli :D
 
My life is like an Opel-highway.
kivi
07.03.2010 14:18:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Joo, no EQ:n aiheuttaman kampasuodatuksen mä kyllä tajuan, mutta jotenkin mä miellän vaihevirheen ennemminkin useamman eri signaalin vaihe-eroista johtuviin ongelmiin.
 
Kunhan vänkään. :)

 
No mistäs kampasuodatus sitten syntyy, häh?
;-D
 
Muistuttaisin kaikkia vielä siitä, ettei ole olemassa vaihevirhettä, on vain vaihe-eroista syntyviä ilmiöitä, jotka saattavat olla hyvinkin kaivattuja. Koko kuulomme hahmottaminen perustuu vaiheisiin.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
myslique
07.03.2010 14:57:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaristit voivat olla demobändeissä kamafriikkejä, mutta basistit ja rumpalit luottavat yleensä enemmän fiilikseen kuin laitevarusteluun.
 
kivi
07.03.2010 15:28:59 (muokattu 07.03.2010 15:33:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

myslique: Kitaristit voivat olla demobändeissä kamafriikkejä, mutta basistit ja rumpalit luottavat yleensä enemmän fiilikseen kuin laitevarusteluun.
 
Höh? Mä en taida tuntea kuin yhden rumpalin sadasta, jolla on vähemmän kuin kaksi tai kolme settiä, ja vähemmän kuin kolmet eri pellit. Ja ne on kalliita kamoja, hyvän riden hinta lähtee tonnista ylöspäin. Puhumattakaan sitten siitä, että virveleitä pitää olla piccolosta 18" marssivirveliin, ja kaikki runkomateriaalit siltä väliltä.
 
Samoin basisteilla pitää olla eri hommiin presarit ja 'backerit, akkaribassot nauhattomina ja nauhoilla, ja mielellään kontra siihen päälle. Ja iso Ampegin läjä rokkikeikoille ja pikkuinen Hartke jatsiin.
 
Rumpalit ja basistit ehkä hankkii kamansa hitaammin, mutta kyllä ne ihan samalla tavalla keräilee.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
jannu
07.03.2010 18:03:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: No mistäs kampasuodatus sitten syntyy, häh?
;-D

 
No niin niin. Kuten sanoin, kunhan vänkään ja kuten itse sanoit:
 
Muistuttaisin kaikkia vielä siitä, ettei ole olemassa vaihevirhettä, on vain vaihe-eroista syntyviä ilmiöitä, jotka saattavat olla hyvinkin kaivattuja. Koko kuulomme hahmottaminen perustuu vaiheisiin.
 
:)
 
Teijo K.
07.03.2010 18:31:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Höh? Mä en taida tuntea kuin yhden rumpalin sadasta, jolla on vähemmän kuin kaksi tai kolme settiä, ja vähemmän kuin kolmet eri pellit. Ja ne on kalliita kamoja, hyvän riden hinta lähtee tonnista ylöspäin. Puhumattakaan sitten siitä, että virveleitä pitää olla piccolosta 18" marssivirveliin, ja kaikki runkomateriaalit siltä väliltä.
 
Samoin basisteilla pitää olla eri hommiin presarit ja 'backerit, akkaribassot nauhattomina ja nauhoilla, ja mielellään kontra siihen päälle. Ja iso Ampegin läjä rokkikeikoille ja pikkuinen Hartke jatsiin.
 
Rumpalit ja basistit ehkä hankkii kamansa hitaammin, mutta kyllä ne ihan samalla tavalla keräilee.

 
Väitäksä että me basistit ollaan hitaita?
 
:)
 
Jos haluaa nähdä kun kama vaihtaa omistajaa ja kauppaa käydään niin että heikompaa hirvittää niin bassopalstan "dadaketjua" kannattaa lueskella. Siinä presari vaihtaa omistajaa vähän hiton äkäseen ja jatsarit liikkahtaa kuin hauki rannasta.
 
Ja vähänkin parempi kontra kustantaa sen kolmisen tonnia hyvin äkkiä. Puhumattakaan muusta kamarumbasta kun millä viikolla pitää olla Markbeissiä ja milloin Ampegin putkikamoja jne.
kivi
07.03.2010 19:14:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Väitäksä että me basistit ollaan hitaita?
 
:)

 
En (vaikka kävihän sekin mielessä), vaan lähinnä viittasin siihen, että kitaristien maine välineurheilijoina perustuu kumminkin siihen että on useampia muutaman satasen kitaroita ja kympin pedaaleja, ja sitten niitä asteittain vaihdetaan parempiin sen mukaan kuin työelämässä ehtii tienata. Basistille taas ei jostain satasen vahvistimesta ole mitään iloa, vaan basistien hankinnat on keskimäärin kalliimpia ja kauppaa käydään laadukkaammilla soittimilla jolloin ansaitsemiseen kuluu enemmän aikaa ja päätöksiä ehkä joskus harkitaankin.
 
Rumpaleilla sama juttu, vaikka tietysti joka rumpalilla on myös muutama parillasataa löydetty 60-luvun Premier-, Ludwig-, Slingerland-, Rogers-, Gretsch- tai Yamaha-setti entisöintiprojektina todistamassa että löytöjä voi tehdä halvallakin
;-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
myslique
07.03.2010 22:28:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Rumpalit ja basistit ehkä hankkii kamansa hitaammin, mutta kyllä ne ihan samalla tavalla keräilee.
 
Tarkoitin nuorempia soittajia, joihin viittasin "demobändit"-sanalla. Vanhemmilla amatöörimuusikoilla kamat voivat olla helposti soittotaitoa paremmat.
 
Varsinainen pointtini oli se, että pitkään kasassa olleella bändillä on taidon ja tyylitajun ohella musiikkiinsa sopivat varusteet, jotka helpottavat hyvän äänityksen tekemistä. Samaa mieltä olen kuiteski sun kanssa.
 
studiokekkonen
07.03.2010 22:45:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tää keskusteluhan lähti aivan dadaksi.
 
Over and out.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «