Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Neuvoja MAC aloittelijalle ohjelmistoista
1
lammas99
07.03.2010 17:09:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikomuksessani on ostaa uusi Imac (se 21,5" 8gigan ram muistilla).. Lienee riittävä kotistudiokoneeksi? Tarkoituksenani on nauhoittaa, vain yhtä raitaa kerralla (kitara/basso/laulu). Kaikki kulkee koneelle Presonuksen FP10 kautta firewirellä.
 
PC:n kanssa oon käyttänyt Sonaria.
 
Mitä ohjelmia tuolle tulevalle Macille kannattaisi hommata, että saisin levyn nauhoitettua kitara/basso osuuksien puolesta ihan kotona? Olen nyt kiinnostunut nimenomaan omista kokemuksistanne.
 
Rumpuraidat nauhotetaan studiossa, nauhoittajalla Sonar 7 käytössä. (kai sen voi siirtää macille vaikka onkin pc:llä nauhotettu.. ehkä tyhmä kysymys, mutta en ole macia nähnytkään kuin kaupassa tähän mennessä)
 
Guitar Rig 4:sta sain suosituksia soundeja varten.. Onko siitä kokemuksia vai olisiko Macille jotain muuta/parempaa? Mikä ns. studio-ohjelma on käytössä havaittu loistavasti toimivaksi? Cubase toimii ainakin Macilla, mutta uskoisin, että mac-asiantuntijat osaavat parempia suositella.
 
Ihan aitoina nuo ohjelmat ostan, että saa ehdottaa ihan kunnon ratkaisuja. Pääasia, että ohjelmat toimii kunnolla ja jälki sen mukaista. :) Sikäli ku soitto kulkee :D
 
JPQ
07.03.2010 17:36:40 (muokattu 07.03.2010 17:41:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loppumiksauksen voi ainakin mitä Sonar tekee siirtää. Ja lisäksi sanon että Logicia (tuolla varmaan tekis aika lailla kaikenkin ja Garageband 09 löytyy kun koneen mukana tuli mutta 2-3 selitämätöntä kaatumista tekee sen etten uskalla suositella sitä kenellekkään)
ovat minulle suositelleet en ole vielä ehtinyt ostaa tai voinut kun rahat pitää olla ensin itsekin entinen Sonar mies mutta kiitos WIndowsin tahmeuden jne meni hermot pcheihin olisinpa vain ostanut suorilta mäkin varmaan olisinkin jos olisin tiennyt että ne pc ongelmat todellakin tulee vähitellen.... ja kitara soundeihin kannattaa tarkistaa myös: Ik Multimedian Amplitube tuote perhe. En ole itse kitaristi (joten omaa mielipidettä ei ole syntynyt en ole testaillut kitaran kanssa mutta toki oma näkemys hyvästä kitara soundista) mutta tämä ja tuo Guitar Rig (ainakin sen vamhemmat versiot) taitaa olla useiden softalla kitara efektejä tekevien käytössä. ps. uskon että kone riittää tuohon loistavasti koska selvästi hitaampi pceekin riittää ja minun tämä mac mini (se nopeampi nykyisistä kpssa vain 4gigaa ja 2.53Ghz olikohan tuo sun kertoma malli jopa neliytiminen ei vain kaksi ja 3ghz en muista tarkemmin itse) on selvästi notkeampi kuin pc joka minulla on tuossa (vielä lähtee pian pois heti kun saan materian talteen siltä ja lisäksi Logic ja äänikortti mäkkiin on musahommat sen jälkeen täysmääräisenä helppo aloittaa) vaikka tehoeroista ei uskoisi varsinkin kun mäkissä graafista tavaraakin enempi käyttöjärjestelmässä. Mä en vaan ymmärrä miten Windows pc noin sössitty (ihan kun en no totuus on että pohjalla huonoa koodia isot pinot silti on nuo jotkut mäkinkin ohjelmat isoja kun on tottunut pienempiin käytännössä samaan kykeneviin no jotain eroja on muttei megatavujen oikeuttamia..).
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Janie Jones
07.03.2010 17:44:08 (muokattu 07.03.2010 17:50:41)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nauhoitusohjelmistoista: Logic Studio, Logic Express, Pro Tools, Cubase, Reaper... Tästä aiheesta on monessa ketjussa. Katso nyt vaikka "Apple, Mac OS ja muusikot" -ketju. Ei ehkä viittittäis taas yhtä ketjua aiheesta aloittaa. Tai samahan se mun puolesta, mutta näistä tosiaan on puhuttu ennenkin.
 
Kitaramallintavista: Guitar Rig 4, Amplitube 3, Waves GTR, PodFarm, Studio Devil... Muutamasta löytyy ilmainen demo tai jokin versio rajatuin ominaisuuksin, siitä vaan testailemaan.
 
Tee hakua täällä ja vaikka Googlellakin vähän. Logicista löytyy kattavat selostukset Applen sivuilta.
 
Garageband tulee Macin mukana. Logicissa on kitaramallinnuspuolta niin, että alkuun ainakin pääsee.
 
edit: niin ja tuo kone riittää hyvin.
 
(JPQ: ettei olis se sun GB on kaatunut ilmaisten plugarien takia? ne ei välttämättä ole yhteensopivia.)
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
M.i.k.key
07.03.2010 17:46:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen Logiccia. Sen omat vahvistinmallinnukset ovat erittäin hyviä, kyllä niillä kitaroita ja bassoja äänittelee. Guitar rig 4:sta ei kokemuksia. Amplitube 2:een olen ollut myös erittäin tyytyväinen, kolmonen tuli juuri mutta siitä ei vielä kokemuksia.
 
Sonarista siirtää varmasti helposti raidat erikseen Logicille, tai sitten tekee niistä stereobouncen. Samoin valmiit raidat bouncaa helposti miksausta varten.
 
möllisty
JPQ
07.03.2010 18:02:50 (muokattu 07.03.2010 18:14:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janie Jones: Nauhoitusohjelmistoista: Logic Studio, Logic Express, Pro Tools, Cubase, Reaper... Tästä aiheesta on monessa ketjussa. Katso nyt vaikka "Apple, Mac OS ja muusikot" -ketju. Ei ehkä viittittäis taas yhtä ketjua aiheesta aloittaa. Tai samahan se mun puolesta, mutta näistä tosiaan on puhuttu ennenkin.
 
Kitaramallintavista: Guitar Rig 4, Amplitube 3, Waves GTR, PodFarm, Studio Devil... Muutamasta löytyy ilmainen demo tai jokin versio rajatuin ominaisuuksin, siitä vaan testailemaan.
 
Tee hakua täällä ja vaikka Googlellakin vähän. Logicista löytyy kattavat selostukset Applen sivuilta.
 
Garageband tulee Macin mukana. Logicissa on kitaramallinnuspuolta niin, että alkuun ainakin pääsee.
 
edit: niin ja tuo kone riittää hyvin.
 
(JPQ: ettei olis se sun GB on kaatunut ilmaisten plugarien takia? ne ei välttämättä ole yhteensopivia.)

 
ettei olis toi katsos kun mulla mielikuva tuolloin oli asennettuna vain kovalevyllä valmiina oleva osuus garage bandistä ja jäänyt noihin kahteen kertaan. joten saattaa olla toisen tapauksen kaatajana eräs jo poistettu rompun poltto ohjelma. (käyttiksen työkalut riittää yleensä hommaan ja muutama muukin ilmainen löytyy tuo yksi ei enään ollutkaan ilmainen yritin nauttia moniajon joka toimii (kolmas tietokoneeni jossa se toimii hyvin siis nykyisistä)).
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
lammas99
07.03.2010 18:15:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro! Kiitos vastauksista! Todella nopeeta tuli apua!
 
Joo kyllä mä noita aiempia ketjuja selasin aika kauankin. :) Ja osaan googlata ohjelmia, enemmänkin haen näkemyksiä sellaisilta käyttäjiltä joilla on jo käytössään joku edellä kuvatun kaltainen toimiva paketti... esim. just imac + guitar rig + jotain.
 
Itse jo kokeilin pc:llä guitar rigin demoa ja loistavaltahan se vaikutti... mutta se on sitte eri asia, kun rupeaa levyn biisejä nauhotteleen ja miksaus/masterointivaiheessa lopputulosta kuunteleen, että onko se vieläkin yhtä hyvää jälkeä.
 
Ja koska en ole koskaan macia käytössä nähnyt, niin ajattelin, onko jotain nauhoitussoftaa, joka just Macillä on loistava. Sonaria ei ymmärtääkseni saa macille, niin vaihtamaan joutuu. Hyviä ohjelmia on varmasti monia, mutta ne omat käytännön kokemukset kiinnostaa kovasti tässä vaiheessa.
 
Janie Jones
07.03.2010 18:27:47 (muokattu 07.03.2010 18:40:27)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lammas99: Moro! Kiitos vastauksista! Todella nopeeta tuli apua!
 
Joo kyllä mä noita aiempia ketjuja selasin aika kauankin. :) Ja osaan googlata ohjelmia, enemmänkin haen näkemyksiä sellaisilta käyttäjiltä joilla on jo käytössään joku edellä kuvatun kaltainen toimiva paketti... esim. just imac + guitar rig + jotain.

 
No joo, mä vähän ehkä hätäilin googletuskehotuksessa :) Parhaaseen hintalaatu-suhteeseen pääset, kun ostat eboy.co.uk:sta Logicin (versio 9). Voit ostaa ensin vaikka vain Logic Expresssin, ja jos se miellyttää, päivittää Logic Studioon (Studiolle Applen oma hinta on sama päivityksen kautta mentäessä ja suoraan ostettaessa). Mä ostaisin ebaysta Logic Studion kyllä samantien.
 
Logicin freeze-funktio takaa, että tehot ei lopu iMacista kesken.
 
Tämä on sikäli objektiivinen suositus, että käytän itse enemmän Pro Toolsia kuin Logicia ja jopa pidän siitä enemmän... mutta jos nyt aloittaisin ja kahdesta pitäisi valita, niin opettelisin Logicin workflow'n. Logicin ominaisuudet ovat sen verran runsaammat ja se tulee pitemmän päälle halvemmaksi, varsinkin jos äänikortti jo on ennestään.
 
Ps. Amplitubestakin muuten löytyy demo: http://www.ikmultimedia.com/amplitube/download/
Ja halvin reitti tuon saamiseksi löytynee tällä hetkellä täältä (live + upgrade, 215 dollaria, download): http://www.audiomidi.com/cust_search/nobrainer_upgrades.aspx
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
JPQ
07.03.2010 18:30:11 (muokattu 11.03.2010 19:44:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lammas99: Moro! Kiitos vastauksista! Todella nopeeta tuli apua!
 
Joo kyllä mä noita aiempia ketjuja selasin aika kauankin. :) Ja osaan googlata ohjelmia, enemmänkin haen näkemyksiä sellaisilta käyttäjiltä joilla on jo käytössään joku edellä kuvatun kaltainen toimiva paketti... esim. just imac + guitar rig + jotain.
 
Itse jo kokeilin pc:llä guitar rigin demoa ja loistavaltahan se vaikutti... mutta se on sitte eri asia, kun rupeaa levyn biisejä nauhotteleen ja miksaus/masterointivaiheessa lopputulosta kuunteleen, että onko se vieläkin yhtä hyvää jälkeä.
 
Ja koska en ole koskaan macia käytössä nähnyt, niin ajattelin, onko jotain nauhoitussoftaa, joka just Macillä on loistava. Sonaria ei ymmärtääkseni saa macille, niin vaihtamaan joutuu. Hyviä ohjelmia on varmasti monia, mutta ne omat käytännön kokemukset kiinnostaa kovasti tässä vaiheessa.

 
Arvasin että käytännön kokemusta hait se joskus ärsyttää kun haluaa jotain tarkempaa kuin tiedon että se ja se käyttää ja ikävä tosiaan ei Sonaria saa mäkille. Se onkin Sonarin suurin yksittäinen heikkous. ps. sanoin sen mitä mulle suositeltiin siksi jos kukaan muuta ei eksyisi tähän ketjuun kuin minä.:) ps. osa meistä ei jaksa kerrata sanomaansa montaa kertaa minä yritän jaksaa.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «