Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Piuhan mikrofonisoituminen
1 2
saturnzreturn
07.03.2010 14:14:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä johtuu instrumenttikaapelin mikrofonisoituminen? Eli kun kaapeli on kytketty ja sitä liikuttelee, niin ääni kuuluu kaiuttimesta. Plugien kolvaukset ok ja muutenkin kaikki on päällisin puolin niinkuin pitää.
 
my wallet's fat and so is my head
ReBeat
07.03.2010 14:19:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks näppärä tapa rakentaa instrumenttikaapelista rutiseva kaapeli on käyttää sitä kaiutinkaapelina riittävän isolla teholla.
 
saturnzreturn
07.03.2010 14:32:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Yks näppärä tapa rakentaa instrumenttikaapelista rutiseva kaapeli on käyttää sitä kaiutinkaapelina riittävän isolla teholla.
 
Tällaista ei ole kyl tapahtunut. Vituttaa vaan maksaa "kunnon piuhasta", (jolla on jenkkien maalla kymmenen vuoden takuu) aivana saatanasti käpyä ja joka kuitenkin rupee mikrofonisoituun muutaman vuoden kuluttua.
 
my wallet's fat and so is my head
jussi1976
07.03.2010 14:37:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jahas... mitkä on mielestänne parhaita piuhoja merkeiltään (sekä vahvistin että instrumentti?)
 
Itseä korpeaa, kun ne katkeilee, pätkii ja surisee, olisi aika hankkia kunnolliset niin ei tartte enää vängätä...
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
kimurantti1
07.03.2010 14:43:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Jahas... mitkä on mielestänne parhaita piuhoja merkeiltään (sekä vahvistin että instrumentti?)
 
Itseä korpeaa, kun ne katkeilee, pätkii ja surisee, olisi aika hankkia kunnolliset niin ei tartte enää vängätä...

 
Mulla on pisimpään kestäneet itse juotetut Cordial/Neutrik -piuhat. Niissä ei ole mitään vikaa ollut ikinä, mutta Thomannin vastaavat (joiden pitäisi olla täsmälleen samasta piuhasta ja liittimistä tehtyjä) on kyllä menneet mykäksi, ja ne on saanut juotella uusiksi.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
saturnzreturn
07.03.2010 14:46:58 (muokattu 07.03.2010 14:54:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Mulla on pisimpään kestäneet itse juotetut Cordial/Neutrik -piuhat. Niissä ei ole mitään vikaa ollut ikinä, mutta Thomannin vastaavat (joiden pitäisi olla täsmälleen samasta piuhasta ja liittimistä tehtyjä) on kyllä menneet mykäksi, ja ne on saanut juotella uusiksi.
 
mikä mahtaa olla cordialin metrihinta? Neutrikin plugit on varmaan 5€/2kpl?
 
edit: osaako kukaan vastata ketjun ensimmäiseen viestiin?
 
my wallet's fat and so is my head
McNulty
07.03.2010 14:48:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Jahas... mitkä on mielestänne parhaita piuhoja merkeiltään (sekä vahvistin että instrumentti?)
 
Näistä on väännetty tällä palstalla useampaankin otteeseen. Ei muuta kuin hakukonetta kokeilemaan vaikka sanoilla "Evidence Audio", "Spectraflex", "George L", "Vovox", "Klotz" jne jne.
 
Itseä korpeaa, kun ne katkeilee, pätkii ja surisee, olisi aika hankkia kunnolliset niin ei tartte enää vängätä...
 
Harkitse jotain akselilta DiMarzio-Spectraflex-Evidence-Vovox-Klotz-Cordial. Luulisi toimivan... tarjolla on pitkää, lyhyttä, kangasroikkaa, kumiletkua, kulmaplugeilla, suorilla plugeilla, kullatuilla päillä ja ilman... list goes on and on and on.
 
"Hommat hanskassa ja hanskat hukassa. Pullat hyvin uunissa, mutta uuni rikki. EI SE SIITÄ!"
jussi1976
07.03.2010 14:54:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Näistä on väännetty tällä palstalla useampaankin otteeseen. Ei muuta kuin hakukonetta kokeilemaan vaikka sanoilla "Evidence Audio", "Spectraflex", "George L", "Vovox", "Klotz" jne jne."
 
Joo, mä etsinkin, mutta noista merkeistä mä en tiennyt mitään, en mä olisi muuten kysynytkään. Mutta kiitos noista.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
kimurantti1
07.03.2010 15:33:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saturnzreturn: mikä mahtaa olla cordialin metrihinta? Neutrikin plugit on varmaan 5€/2kpl?
 
En muista enää tarkkoja hintoja. Aikanaan niitä Tampereelta elektroniikkaliikkeestä ostin, snadisti kalliimpia kun Thomannilla.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
zepeteus
07.03.2010 17:19:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saturnzreturn: Mistä johtuu instrumenttikaapelin mikrofonisoituminen? Eli kun kaapeli on kytketty ja sitä liikuttelee, niin ääni kuuluu kaiuttimesta.
 
Kaapelin suojavaipassa tapahtuvista muutoksista. Vaippa saattaa sitä taivutellessa aueta osin tai liikkua edestakaisin suhteessa kuumaan karvaan. Aukeava suojavaippa voi päästää läpi häiriöitä, vaipan liike itsessään voi aiheuttaa jännitemuutoksia (häiriöääniä).
 
Hinnakkaammissa erikoiskaapeleissa voi olla esim. kaksoisvaippa ja/tai erityinen johtava eriste vaippaa varten.
 
jussi1976
07.03.2010 17:28:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muuten noi kullatut plugit oikeasti ihan niin laadukkaita ja virheettömiä kuin niistä yleensä hehkutetaan?
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
McNulty
07.03.2010 17:39:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Onko muuten noi kullatut plugit oikeasti ihan niin laadukkaita ja virheettömiä kuin niistä yleensä hehkutetaan?
 
Mittaustuloksista en osaa sanoa, mutta korvinkuultavaa eroa tuskin on... en ainakaan ole havainnut. Tuntuu hifistelyltä ja enempi ulkonäkökysymykseltä kuin käytännön hyödyltä. Aika moni "testivoittaja" kaapeli on ihan perinteisillä plugeilla ilman kultausta.
 
"Hommat hanskassa ja hanskat hukassa. Pullat hyvin uunissa, mutta uuni rikki. EI SE SIITÄ!"
mattim
07.03.2010 17:40:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Onko muuten noi kullatut plugit oikeasti ihan niin laadukkaita ja virheettömiä kuin niistä yleensä hehkutetaan?
 
Ei. Kultauksella ei ole audiotaajuukislla mitaän merkitystä liiittimissä, joita välillä suljetaan ja avataan ( kitarapiuha), Jos piuha on staattisesti käytössä 30-40 vuotta voi kultaus parantaa kontaktia.
 
Matti
 
zepeteus
07.03.2010 17:42:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Onko muuten noi kullatut plugit oikeasti ihan niin laadukkaita ja virheettömiä kuin niistä yleensä hehkutetaan?
 
Eivät välttämättä....tosin laadukkuudesta ja virheettömyydestä hehkutusta en ole juuri kuullut. Jopa halpisplugeissa näkyy toisinaan "kultauksia", jotka kuitenkin saattavat hilseillä pois jo ensimmäisten käyttökertojen jälkeen.
 
Kultauksen vaikutuksesta kontakteissa jo tulikin.
 
jussi1976
07.03.2010 17:58:41 (muokattu 07.03.2010 18:01:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mulle yksi kaveri yritti selittää, että on ja paljon, ei ole häiriöitä jne. Vähän epäilytti. Ja monet muutkin on väittäny mm. musaliikkeissä joskus samaa. Uskon kyllä, että ei ole.
Kiitän.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Zeeboo
07.03.2010 19:25:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: No mulle yksi kaveri yritti selittää, että on ja paljon, ei ole häiriöitä jne. Vähän epäilytti. Ja monet muutkin on väittäny mm. musaliikkeissä joskus samaa. Uskon kyllä, että ei ole.
Kiitän.

 
Jotkut suhtautuvat aika intohimoisesti näihin johtojen ja liittimien vaikutukseen soundiin. Kaikenlaisia argumentteja on esitetty esim vähähappisen kuparin paremmuudesta signaalitiessä, joidenkin mielestä ei ole soundin kannalta lainkaan yhdentekevää millaista verkkojohtoa seinäpistokkeen ja vahvistimen peräseinän väliin pistetään, jne. Joillekin nämä kysymykset ovat liki uskonasioita, ja niinkuin joissain yhteyksissä itse olen huomannut, ei tosiuskovaisten käännyttämiseen kannata haaskata aikaansa.
 
Mistä muuten veikkaisit, että musiikkiliikkeiden tyypeillä on intressejä kullattujen liittimien suositteluun? Se, mihin liittimien materiaalilla on vaikutusta on liitoskohdan ylimenovastukseen, eli siihen kuinka paljon signaali vaimenee siinä liitoksessa. Se vaimennuksen ero vaikkapa kullatun ja niklatun liittimen välillä on hyvin pieni, eikä Biltema mittareilla kunnolla mitattavissa. Soundiin se kosketuspinnan materiaali ei vaikuta tuontaivaallista. Jos joku alkaa selittämään kosketuspinnan kapasitanssista jotain, niin kannattaa kaivaa fysiikan kirjat esiin ja vilkaista, mistä tekijöistä kapasitanssi syntyy...
 
Itse piuhan kannalta kitarahommissa on olennaisin ominaisuus se, että sen kumpikin johdin on ehjä, eivätkä johtimet ole kosketuksissa toisiinsa ;)
 
Lyhyesti: pidä edelleen järki mukana, äläkä hurahda audio-uskovaisten fundamentalistien kelkkaan.
 

 
Siitä mikrofonisuudesta:
 
Kitarapiuha on tyypiltään koaksiaalinen, eli signaalin kuuma karva on eristeen ja maapotentiaaliin kytketyn vaipan keskellä. Piuha toimii yhdensorttisena alipäästösuotimena, sillä suorallakin johtimella on induktanssia ja kahden johtimen välillä on kapasitanssia. Induktanssin vaikutus äänitaajuuksilla on kokolailla mitätön ja piuhan ylärajataajuuskin on sen verran korkealla, että minun kaltainen puukorva ei sen suhteen eroja piuhojen välillä just huomaa.
 
Tuo mikrofonisuus johtuu siitä, että kahden jotimen väliin muodostuu sähkökenttä, ja sähkökenttään varastoituu energiaa jonka määrä voi olla suurikin, jos piuhassa on tasasähköä. Niin kauan kuin johtimen kapasitanssi ei muutu, ei tuosta sähkökentästä ole isommin riesaa, mutta kun johdinta liikutetaan, väännetään koputetaan tms muuttuu johtimen geometria, eli kuuman karvan etäisyys vaippaan muuttuu. Tästä seuraa, että johtimen kapasitanssi muuttuu ja koska energiasisältö on vakio, niin muuttunut kapasitanssi saa aikaan jännitteen muuttumisen johtimeen. Kitaran signaalihan on vahvistimen vinkkelistä jännitteen muutoksia...
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
s8na
07.03.2010 19:38:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikä ne kullatut liittimet hifissäkään autuaaksi tee. Mulla on kullitettuja liittimiä vahvistimen ja kajarien välissä ja niitäkin saa välillä käydä rassailemassa kontaktin palauttamiseksi. No laatu on tietty noissa taattua Vivanco tms. tasoa.
 
All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
jussi1976
07.03.2010 19:53:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo joo. Ilman muuta näin on. Kyllä mä tajusin heti, kun oltiin ostamassa piuhoja, että ei kai tää nyt näin voi olla, ja sitten aina tuli esiin se laini että "tää on kullattu ja on siksi täysin hurinaton jne." Vaikka kyllä kitarakamoissa ne pahimmat hurinat tulee ihan muualta kuin piuhoista...
Kultaus oli aina "the" argumentti. En koskaan ostanu niitä, mutta sitten kyllä ne tavalliset breikkas, eli seur. kerran kyllä katson noi em. merkit että mikä kannattaa hankkia.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
ReBeat
07.03.2010 19:57:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta Sommer Spirit XXL:ää. Siinä on äijämäisesti säikeitä ja hyvää on.
 
viny
07.03.2010 20:06:24 (muokattu 07.03.2010 20:07:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976:Kultaus oli aina "the" argumentti.
 
Kulta ei hapetu. Siinä ero eli johtaa paremmin kun hapettunut/paskanen metalli(tosin ei noi kyllä juuri ruostu paitsi jos sitä piuhaa kastelee:). Ei niissä muuten juuri eroa ole.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «