Groovi 09.03.2004 15:15:32 | |
---|
Mikä sulle on se oikea rumpusoundi? Tykkäätkö niin soivasta tomi-soundista että soi vielä vartin verran treenien jälkeenkin, vai pitääkö olla bassarissa silakkasoundi? (..kuin mätkisi silakalla pöydän reunaan=läts). Mulle se on semmonen suhteellisen ylös viritetty tomi-soundi, ja bassarissa se soundi tulee yleensä aikalähelle kun molemmat kalvot alkavat juuri ja juuri soida. aika vähällä täytteellä, ja sillai että sointi on suht lyhyt mutta jos nuijan jättää kalvoon lyönnin jälkeen niin huomaa että se sointi katkesi. Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et. |
MoonDog 09.03.2004 15:50:28 | |
---|
Basarissa pitää olla jytisevä & lätisevä soundi, joka ei kuitenkaan saa soida pitkään, vaan sellainen jämäkkä THUMP. Tomeissa sointi saa olla hieman pidempi, mutta ei kuitenkaan mielellään viikoissa mitattava. Soundin pitäisi olla pyöreä ja melko matala + tukeva (jep, hyvin kuvailtu). Diablon uudella levyllä on hyvät rumpusoundit. Oikeastaan juuri sellaiset, mistä minä pidän. Shit just doesn't happen, it takes effort. |
dictatorsh*t 09.03.2004 15:57:19 | |
---|
Diablon uudella levyllä on hyvät rumpusoundit. Oikeastaan juuri sellaiset, mistä minä pidän.
Kyseisellä levyllä kyllä on aikaisen näpäkät rumpusoundit, juuri sellaiset mistä myös minä pidän. |
Alpha 09.03.2004 16:58:01 | |
---|
Basarissa pitää olla jytisevä & lätisevä soundi, joka ei kuitenkaan saa soida pitkään, vaan sellainen jämäkkä THUMP. Tomeissa sointi saa olla hieman pidempi, mutta ei kuitenkaan mielellään viikoissa mitattava. Soundin pitäisi olla pyöreä ja melko matala + tukeva (jep, hyvin kuvailtu). Tälleen minäkin...tomeihin tulee seuraavaksi Remon tai Evanssin 2-kerroksiset... |
eleeton 09.03.2004 17:19:10 | |
---|
Dream Theaterin kahella viimeisellä levyllä on aikalais semmoset rumpusoundit että mie tykkään ja semmosta ku sais aikaseks ite. (Rumpu)Soundiensa puolestahan tuo bändi mua kosiskeli ekana, kun livepätkän kuulin. |
Drummer666 09.03.2004 18:21:42 | |
---|
Tälleen minäkin...tomeihin tulee seuraavaksi Remon tai Evanssin 2-kerroksiset... no suurin piirtein näin itelläkin tällä hetkellä.... mutta mun rumpu saundit mistä pidän on aikas laajat, melkein kaikki on hyviä :D kunhan on vireessä jotenkin... voisi ittekin alkaa opetteleen tota virittämistä, että luonnistuis paremmin, mutta nyt pitää mennä Ruåttin kirjan kimppuun...blaa pakkoruåttii....... "" I´ve felt the hate rise up in me... kneel down and clear the stone of leaves... i wonder out where you can´t see.. Inside my shell i wait and beed... |
lkx 09.03.2004 18:33:29 | |
---|
Njoo, aikasemmin oli tomeissa pinstripet. Sitten vaihdoin ja tykästyin ambassadoreihin, rupes rockstarikin soimaan yllättävän hyvin... Bassarissa on hyväs havaittu powerstroke 3 ja pieni määrä fyllinkiä. Jytkyy hyvin ja soi silleen ihan snadisti. Pedaalissa muovinuijat ja kalvossa evanssin lätkä, niin sekin tuo oman lisänsä. Virvelin viritän suht kireelle ja demppaan ainoastaan pienellä palalla teippiä. Levyjä kun kuuntelee niin soundien toimivuushan riippuu pitkälti musatyylistä. Kuoppiksen soundit Groove Conventionin lätyillä toimii ihan jättiläishyvin, toisaalta Raatikaisen ja esim. Malmbergin soundit mätkii mukavasti vaikka onkin isosti trigatut. Portnoyn soundeista Falling into infinity -levyllä diggailen myös aika paljon, lukuunottamatta miksaaja Kevin Shirleyn bassaria (pesismailalla nahkasohvaa noin suurinpiirtein :). There is no spoon... |
miän vain 10.03.2004 10:26:26 | |
---|
No tästä on kiintoisaa kirjoittaa. Tiedä sitten jaksaako kukaan lukea. Basarisoundi on minulle tärkeä. Sen pitää kuulua hyvin, ja soundinkin on syytä ola kohdallaan. Tykkään sellaisesta Bboooom-soundista, matalasta ja soivasta. Siinä pitää olla myös karjahtava ja haukahtava atakki. Sellainen nimittäin tulee läpi ilman mikitystäkin, ja kuulostaa yleisöön asti ehdittyään melkolailla samanlaiselta kuin levyilläkin oleva perussoundi - ei siis mikään napsu. 'Ylimääräinen' sointi kuljettaa ääntä, mutta ei itse kuulu kovinkaan pitkälle - pidemmälle kuuluu pelkkä atakki. Sääli sikäli, että se matala murina on erittäin miellyttävää. Etenkin satunnaisella tuplabasarilla. Tällaista soundia käytettäessä on kuitenkin syytä tähdentää kitaristille, että kitara on kitara ja basso on basso; muuten saa tarpoa mudassa koko porukka. Tomeissa suosin kanssa samasta syystä samantyyppistä soundia: isoa, avointa ja soivaa. Ilma on paras EQ. Ja on kiva, kun filleihin voi jättää tilaa, kun sointi ei lopu heti. Seuraavan tomin atakki - ja viimeistään kitara - peittää kyllä liian soimisen. Tästä kaikesta seuraa tietenkin paljon 'turhaa' ääntä, joka aiheutta kaikenmoista häröä ja jöpinää. Ja sehän vain parastaa asioita, ainakin minun mielestäni. Olen lähtenyt siitä, että rumpusetti on yksi iso soitin, jonka pitää soida koko ajan. Eri paikkoihin lyömällä vaihdellaan tapaa, jolla se soi, mutta sointi ei saa loppua. Paitsi breikkikohdissa tietenkin. Eikä sen ole tarkoitus huutaa täysillä koko ajan, mutta soida silti. Ja tästä seuraa, että kamojen on syytä olla vireessä ja peltien toisiinsa sopivia. Virvelikin pitänee ruotia. Päävirvelissä suosin aika lyhyttä ja keskinkertaista soundia. Napakka, lämmin ja pyöreä, sopivasti mattoa mutta ei liikaa ettei mene kasariksi. Toisessa virvelissä pidän todella korkeaa ja soivaa virettä, jossa on mahdollisimman paljon sitä monia ärsyttävää teräsvirvelin boingia. Se peli on kuitenkin puuta, että se siitä. Lämpöä on. Joskus on setissä kolmaskin virveli, mutta sitä harvoin nähdään keikoilla. Siihen olen hakenut sitä kaikkein huonointa soundia - liian matala vire ja matto aivan liian löysällä. Kiva lisä sekin. Kaikki tämä on kuitenkin kuvittelua - ei tuolla minun setilläni noin kauas päästä. Melko lähelle kuitenkin. |
grooveri 10.03.2004 13:30:21 | |
---|
Red hot chilipeppers - higher ground nampsis!! ?? |
Youni 10.03.2004 15:45:28 | |
---|
Basarissa pitää olla jytisevä & lätisevä soundi, joka ei kuitenkaan saa soida pitkään, vaan sellainen jämäkkä THUMP. Tomeissa sointi saa olla hieman pidempi, mutta ei kuitenkaan mielellään viikoissa mitattava. Soundin pitäisi olla pyöreä ja melko matala + tukeva (jep, hyvin kuvailtu). Diablon uudella levyllä on hyvät rumpusoundit. Oikeastaan juuri sellaiset, mistä minä pidän. Juuri tätä mieltä minäkin olen! Malmbergi soitti muuten normaaleilla tomeilla nauhotuksissa, ei siis roto-tomeilla. |
Juuri tätä mieltä minäkin olen! Malmbergi soitti muuten normaaleilla tomeilla nauhotuksissa, ei siis roto-tomeilla. Eikse lukenu mm. Soundin jutussa, että äänittäjä "käski" soittaan normivehkeillä. :D There is no spoon... |
pasij66 10.03.2004 18:51:20 (muokattu 10.03.2004 18:51:59) | |
---|
Dave Wecklin levyllä, Hard Wired, on kyllä parhaat kuulemani rumpu "saundit". |
Paas 10.03.2004 21:07:50 | |
---|
Bassarissa minulla on aina todella matala vire . Tomeissa vire vaihtelee mielialan mukaan ja riippuen siitä mitä milloinkin haluan. Välillä suht korkeaa virettä ja joskus todella matalaa. Mukava vaihtaa virettä välillä niin on mukavampi soittaa kun ei aina kuulosta samalta. Virveleissäkin vire vaihtelee. The Mullet: Hairstyle of the Gods |
Mako 10.03.2004 22:13:52 | |
---|
Mikä sulle on se oikea rumpusoundi? Tykkäätkö niin soivasta tomi-soundista että soi vielä vartin verran treenien jälkeenkin, vai pitääkö olla bassarissa silakkasoundi? (..kuin mätkisi silakalla pöydän reunaan=läts). Mulle se on semmonen suhteellisen ylös viritetty tomi-soundi, ja bassarissa se soundi tulee yleensä aikalähelle kun molemmat kalvot alkavat juuri ja juuri soida. aika vähällä täytteellä, ja sillai että sointi on suht lyhyt mutta jos nuijan jättää kalvoon lyönnin jälkeen niin huomaa että se sointi katkesi. Semmonen aika pitkälti kun SF-blues levyn avausraidassa, soiva... Sellainen mikä sopii musaan mitä vetää, meillä saa kaikki soida komeesti paitsi semmosissa tiukoissa kompeissa missä heitänkin snadisti demppirengasta kehiin. Jatsi/bluusi soudeja! Loksahdusta virveliin ja ihan hitunen kaikua basarissakin ei mitään black sabbatheja. Enää.. Ei paska punniten parane -trad |
_TuomasK_ 12.03.2004 08:10:56 | |
---|
Mielestäni parhaimmat rumpusoundit löytyy Toton Tambulta. Simon Phillipsin rumpusoundit on kyllä muillakin äänitteillä olleet ihan hyvät. Itse viritän rummut varsin korkealle ja vältän demppausta mahdollisimman pitkälle, koska rummun pitää soida. Kalvot: tomeissa päällä coated ambassador ja alla clear diplomat virvelissä päällä coated cs tai ambassador ja alla diplomat basarissa powerstroke3 |
Quu 12.03.2004 12:58:25 | |
---|
Enpä soita rumpuja, mutta träkkerillä kun teen biisejä, niin rumpujen kanssa ollaan kuitenkin tekemisissä :) Mulle ei ole yhtä oikeaa rumpusoundia, vaan se on aina biisikohtainen. Mitään en oo koskaan ottanu! Koskaan en oo mitään ottanu! |
Epämuusikko 12.03.2004 16:28:35 (muokattu 12.03.2004 16:29:19) | |
---|
jazziin Bill Stewart/Mika Kallio-soundit, fuusioon Antonio Sanchez (Pat Metheny Group, oikeestaan Paul Werticolla oli kans hyvät) jytympään fuusioon Dennis Chambersin soundeja, ehkä tilkka Wecklin tomarisoundia (mutta varauksella! tjeu: master Plan: Sofly as a morning sunrise: YÄK!) Etnosoundit Marko Timoselta. Rockiin sitte Charles & Eddie: Would I Lie to you, täydellistä :) Taikka Ari Pethmanin soundimaailmaa uudemmilta Vilkkumailta, sekaan tujusti Bonhamia. Eiköhän se oo siinä. Edit: eli tarinan opetus on se, että a) all-round soundeja ei ole, ja b) katso kohta a) Älä pelkää: Kovan ulkokuoreni alla piilee kivisydän |
ltg 12.03.2004 17:42:28 (muokattu 12.03.2004 19:02:05) | |
---|
Tomeissa ilmava soundi, sellainen sopiva, ei kovin korkea. Kalvoina ambassador clear. Basarikin saa soida, resonanssikalvo on melko kireällä ja lyöntikalvo löysemmällä. Demppiä ei yhtään. Virveli melkoisen korkealle viritetty, ei kuitenkaan ping-soundiin asti. Matto melko löysällä, ei demppiä. Siinäpä se. EDIT Silmät kiinni, korvat tukkoon, henkitorvet kaasupulloon / ei tarvitse miettiä, mitä seuraavaksi tulloo -Avaruuspallo |
OlaVi_K 12.03.2004 22:11:07 (muokattu 15.03.2004 14:15:15) | |
---|
Mun mielestä tomi saa soida pitempäänkin muttei lähteä "vouaamaan".Virittelee tomppeleiden alakalvot säveliin ja säätää yläkalvot oman mielen mukaseks.Basarissa etukalvon viritys niin että pedaalit iskun jälkeen palautuu nopeasti takasin ja sen jälkeen jonkilainen kompromissi lyöntikalvon kanssa et lähtee läpse/jytinä jonka kuulee hyvin tulpat korvissa. Evanssin genera2 kalvot on tosi toimivat,tosin maksavat nykyään ehkä hieman liikaa. SAATANA! |
Jaakko Hyvärinen 14.03.2004 19:07:08 | |
---|
Diablon uudella levyllä on hyvät rumpusoundit. Oikeastaan juuri sellaiset, mistä minä pidän. Diablon uudessa videossa rummuissa pn ainaki 3 rototomia. Itku pitkästä ilosta, Pieru paskan jauhannasta |