Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Minkä takia?
1
14A03
04.03.2010 19:26:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi kaikkien vanhojen merkkibassojen hinnat on nostettu taivaisiin?
Miksi esimerkiksi made in Mexico kolmannen luokan Fenderit raavitaan tehtaalla jo valmiiksi käytettyjen näköisiksi? Ootteko panneet merkille?
Mikä vika uusissa merkkikamoissa on.
Tehtiinkö pari-kolmekymmentä vuotta sitten parempia?
Tuotanto näyttää pikkuhiljaa kuitenkin menenvän tuotantokustannuksiltaan aina vain halvempiin maihin. Entä laatu vs hinta?
 
Vanha basistin piekku, ainakin 35 vuotta soitellut eri bändeissä sitä sun tätä. Nykyisin soitto enemmän harrastuspohjalla. Mutta kyllä huonokin keikka edelleen kotiolot voittaa!
JussiKoo
04.03.2010 19:39:18 (muokattu 04.03.2010 19:43:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljon kysymyksiä, joihin saa päivittäin vastauksia dadan puolella.
 
-e- Viittasin dadaan, kun osaa noista jutuista käsiteltiin sattumalta juuri tänään. Ei ole tarkoitus olla näsäviisas.
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
nappo
04.03.2010 20:18:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkä tähden? ;)
 
JussiKoo
04.03.2010 21:11:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

14A03: Miksi kaikkien vanhojen merkkibassojen hinnat on nostettu taivaisiin?
 
Tehtiinkö pari-kolmekymmentä vuotta sitten parempia?

 
Tässä voi olla juuri syy-yhteys. 70-luvun bassoissa saattaa olla liikaa hintaa laatuun verrattuna, mutta syyt korkeaan hintaan ovat keräilyarvossa ja myös tunnepuolella.
 
Ei 1940-luvun mersu ole autona nykymallia parempi, mutta taatusti arvokas harvinaisuutensa takia.
 
Itse pidän vanhemmista soittimista.
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
ak69
05.03.2010 10:11:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä taas pidän hyvistä soittimista ikään katsomatta. Omaan makuun ei oikein istu tuo soittimien teollinen "mojoaminen" tai "relikointi",ihan miten vaan, ja sillä rahastaminen. Tuollaisen luutun mojoarvo on oikeasti yhtä rehellinen kuin hiihtoliitto.
 
absqua
05.03.2010 10:22:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ak69: Minä taas pidän hyvistä soittimista ikään katsomatta. Omaan makuun ei oikein istu tuo soittimien teollinen "mojoaminen" tai "relikointi",ihan miten vaan, ja sillä rahastaminen. Tuollaisen luutun mojoarvo on oikeasti yhtä rehellinen kuin hiihtoliitto.
 
Mun mielestä toi on samankaltainen asia kuin kivipestyt farkut. Valmiiksikulutettujahan nekin ovat ja siksi näyttävät monien silmään paremmalta. Feikkiähän se on, siitä ei mihinkn pääse.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hollstro
05.03.2010 10:25:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

14A03: Miksi kaikkien vanhojen merkkibassojen hinnat on nostettu taivaisiin?
 
Niitä ei enää tehdä: kysyntä ylittää tarjonnan, hinnat nousee
 
Miksi esimerkiksi made in Mexico kolmannen luokan Fenderit raavitaan tehtaalla jo valmiiksi käytettyjen näköisiksi? Ootteko panneet merkille?
 
Juuri tuon edellisen seikan vuoksi. Kitaratehtaille on paska jutu että vanha kama on halutumpaa kuin uusi. Ne kuitenkin elää uusien myynnillä.
 
Mikä vika uusissa merkkikamoissa on.
 
Ei mitään vikaa. Nykytuotanto on hyvälaatusta.
 
Tehtiinkö pari-kolmekymmentä vuotta sitten parempia?
 
Yleisesti ottaen ei tehty. Soittimen vanhenemiselle ei kuitenkaan voi muuta kuin antaa ajan kulua. Vanha ja vähän kulahtanut soitin on mulle paljon mieluisampi peli kuin ihan uusi.
 
Tuotanto näyttää pikkuhiljaa kuitenkin menenvän tuotantokustannuksiltaan aina vain halvempiin maihin. Entä laatu vs hinta?
 
Paras laatu maksaa edelleen paljon. Tusinatuotanto halvimman kustannustason maissa on jo 60- ja 70-luvuilta tuttu asia. Silloin esim. Saksalaiset ja Japanilaiset tuottajat olivat halpatuottajia. Myös USAssa oli omat halpismerkkinsä. Kustanustason nousua kompensoitiin laadun nostolla ja esim. 70-luvun lopun ja 80-luvun alun Japanilaiset ovat todella hyviä soittimia tänään, oiivat silloinkin. Nykytuotanto japanissa on erinomaista, muttei enää kustannuksiltaan kilpailukykyistä Indoneesian, Kiinan ja Korean kanssa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Hollström
05.03.2010 17:45:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Nykytuotanto japanissa on erinomaista, muttei enää kustannuksiltaan kilpailukykyistä Indoneesian, Kiinan ja Korean kanssa.
 
Korea alkaa olla jo ulkona halpishommista. Siellä työvoima on jo 4 x kalliimpaa kuin esim. Kiinassa.
 
molder
05.03.2010 18:42:59 (muokattu 05.03.2010 18:44:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi kaikkien vanhojen merkkibassojen hinnat on nostettu taivaisiin?
v:
Siksi kun jotkut hullut maksaa niistä tähtitieteellisiä summia ja joillain on fyrkkaa ?
Antiikkiarvoa + laadusta saa maksaa vaikka olisi tänä vuonna tehty. On niitä taivashintaisia uusiakin bassoja:
http://www.thomann.de/fi/warwick_adam_clayton_signature_reverso.htm
 
Miksi esimerkiksi made in Mexico kolmannen luokan Fenderit raavitaan tehtaalla jo valmiiksi käytettyjen näköisiksi? Ootteko panneet merkille?
v.
Onkai niitäkin tehty. Eikai niitä sen enempää ole raavittuja kuin uudenkaan näkösiä silti?
 
Mikä vika uusissa merkkikamoissa on.
v:
Ei yhtään mitään.
 
Tehtiinkö pari-kolmekymmentä vuotta sitten parempia?
v:
Sen tietää parin kolmenkymmenen vuoden päästä :)
 
Tuotanto näyttää pikkuhiljaa kuitenkin menenvän tuotantokustannuksiltaan aina vain halvempiin maihin. Entä laatu vs hinta?
v:
Laadusta saa maksaa aina enemmän. Oli sitten basso tai kitara tai tietokone tai auto.
 
"The SOUND of VOLUME"
poppamies
07.03.2010 08:46:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Korea alkaa olla jo ulkona halpishommista. Siellä työvoima on jo 4 x kalliimpaa kuin esim. Kiinassa.
 
Näin jossain joku aika sitten raportin näistä kiinan palkoista. Suurin ero ei kuulemma ole länsimaalaisten ja kiinalaisten palkkakustannuksissa vaan se merkittävin kustannusero on siellä yritysverotuksen puolella. Näin ainakin jos uskomme erästä virallista suomalaista tukimista, ja miksi emme uskoisi.
 
Lord Of The Strings
hollstro
07.03.2010 09:36:33 (muokattu 07.03.2010 09:38:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Näin jossain joku aika sitten raportin näistä kiinan palkoista. Suurin ero ei kuulemma ole länsimaalaisten ja kiinalaisten palkkakustannuksissa vaan se merkittävin kustannusero on siellä yritysverotuksen puolella. Näin ainakin jos uskomme erästä virallista suomalaista tukimista, ja miksi emme uskoisi.
 
Tietty kyseessä on kokonaiskustannus jota yritykset optimoivat. Se on monimutkainen soppa koostuen mm. seuraavista asioista:
- työllistämisen kustannukset yritykselle (palkka, sosiaaliturvamaksut, vakuutukset, työpaikkaruokailu, majoitus...)
- kansainvälisen koulutuksen ja kielitaidon omaavien johtajien saatavuus ja hinta
- voiton verottaminen ja sen "kotiuttaminen" yrityksen kotipaikkakunnalle
 
Noiden suhteen on paljon eroja, ja esim. Kiinassa useita verovapaita alueita joissa työllistäminen on tehty ulkomaiselle yritykselle normaalia edullisemmaksi, vaika johdon palkat ovat ihan länsitasoa. Intiassa palkan päälle laskettavat kulut ovat mutamia prosenteja kun taas Kiinassa helposti palkan suuruiset.
 
Se on kuitenkin selvää että mitä suurempi osuus tuotteen jalostusarvosta on työtä, on työllistämisen kustannusetu merkittävä syy siirtää tuotantoa halvan työvoimakustannuksen maihin. Kiina on jyrännyt tällä viimeiset reilu 10 vuotta. Intiassa on hullunhalvat IT työläisten palkat koulutustasoon verattuna ja nyt yritykset tutkailevat Vietnamia, Bangladeshia, Pakistania jne. Lukekaa kirja World is Flat niin ymmärrätte miksi työ siirtyy itään.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «