Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vanhat vs. uudet fenderin Jazzarit
1 2
Valkyrian
05.03.2010 00:57:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko siis vanhojen (vaikka 70's vintageiden) ja uusien standard ja road worn -sarjojen Fenderin Jazz bassoissa suuriakin eroja? Konsepti ei ole varmaan juurikaan muuttunut mutta olen kuullut puhuttavan että vanhempien mallien mikit ovat "kuumempia", eli antavat vahvemman signaalin.
 
Itse omistan ihan uutukaisen meksikon road wornin ja olen kyllä tykännyt kovasti.
 
Aapo
05.03.2010 08:54:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on uusi 2009 American standard ja kokeilin kaverin vanhaa 70's jatsaria hiljattain.
 
Selkeä ero noissa on se, että 70-lvun vehje on todella paljon painavampi, ilmeisesti ihan eri puusta tehty.
 
Vanhemman basson soundi oli tummempi ja lämpimämpi, mun bassossa on terävämpi sondi ja enemmän "growlia". Soundivertailun vesittää kyllä lähes täydellisesti se, että testien välillä oli pari viikkoa ja vanhemmassa kitarassa oli aika vanhat kielet. Tyytyväinen olen tuohon omaani, mutta se vanhempi oli tosi hyvä myös.
 
Rämppy
05.03.2010 09:22:03 (muokattu 05.03.2010 09:37:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fenderin bassoissa on huomattavaa painon vaihtelua ihan vuosimallista riippumatta. 1970-luvun lopun ja 80-luvun alun jenkkifenkuissa oli eniten painavia yksilöitä (etenkin saarnirunkoiset), mutta kyllä uusissakin painavia löytyy. Oma '73 jazzarini taasen on suht. kevyt. Samoin soundissa on yksilökohtaisia eroja. Lisäksi 70-luvulla fenderin tuotannossa tehtiin useaan otteeseen tehostamistoimia, jotka näkyivät tuotteissa. Eli pääsääntöisesti 70-luvun alun yksilöt ovat huomattavan erilaisia kuin saman vuosikymmenen loppupuolen yksilöt. Muutokset koskivat mm. kaulaliitosta (ruuvien määrä), kaularautaa, mikkejä (mm. käämilangan laatu ja määrä), lakkausta, rungon reunaviisteitä, puutavaraa (mm. paino), kaulan profiilia,...useimpien mielestä muutokset heikensivät laatua.
Nykyiset Fenkut on tasalaatuisempia kuin 70-80-luvun taitteen synkimpinä vuosina, mutta yksilöeroja on aina ollut ja on edelleen. Lisäksi vuosikymmenten ikäisiä soittimia on usein korjailtu, viilailtu ja modailtu enemmän tai vähemmän.
 
Usa standard ja Road worn ovat jo keskenään eri henkisiä. Jälkimmäinen apinoi 50- ja 60-lukujen taitteen versioita ja USA standard on modernisoitu versio. Kumpikaan ei ole ihan samaa konseptia kuin 70-luvun fender.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Valkyrian
06.03.2010 13:28:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, siinähän tulikin kattava vastaus.
 
Tulipa tuosta vielä mieleen että omistamassani road wornissa on sellainen ongelma että mikkien volumesäätöpotikat tuntuvat vaikuttavan vasta ollessaan täysillä, eli jos vähänkin laskee vaikka tallamikkiä niin kuulostaa siltä kuin se sammuisi melkein kokonaan, eli portaaton säätö on lähes mahdotonta. Pitäisikö tämän olla näin vai omistanko susikappaleen?
 
Le Haba
06.03.2010 13:51:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämpyn ansiokkaaseen selontekoon haluaisin lisätä, että vuonna -70 takamikin paikkaa siirrettiin lähemmäs tallaa (joka myöskin siirtyi taaksepäin). Tämä luonnollisesti vaikuttaa myös soundiin. Kuka tykkää kuka ei. Marcus Miller ilmeisesti tykkää :-)
 
My name is Baron, Le Baron
2541
06.03.2010 15:21:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Le Haba: Rämpyn ansiokkaaseen selontekoon haluaisin lisätä, että vuonna -70 takamikin paikkaa siirrettiin lähemmäs tallaa (joka myöskin siirtyi taaksepäin). Tämä luonnollisesti vaikuttaa myös soundiin. Kuka tykkää kuka ei. Marcus Miller ilmeisesti tykkää :-)
 
Muistanko väärin, vai siirrettiinkö talla jossain vaiheessa alkuperäiseen paikkaan takaisin? Mikki säilyi uudessa paikassa.
poppamies
06.03.2010 19:48:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2541: Muistanko väärin, vai siirrettiinkö talla jossain vaiheessa alkuperäiseen paikkaan takaisin? Mikki säilyi uudessa paikassa.
 
Eikai tallaa voi siirtää mihinkään oikeasta paikastaan jos ei samalla modifioi koko kaulataskua. En jaksa usko että näin olisi tehty missään vaiheesa.
 
Lord Of The Strings
2541
06.03.2010 22:58:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Eikai tallaa voi siirtää mihinkään oikeasta paikastaan jos ei samalla modifioi koko kaulataskua. En jaksa usko että näin olisi tehty missään vaiheesa.
 
Onhan tallassa säädettävät tallapalat. Ei se talla kovin paljoa paikkaa vaihtanut.
poppamies
06.03.2010 23:25:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2541: Onhan tallassa säädettävät tallapalat. Ei se talla kovin paljoa paikkaa vaihtanut.
 
Jos tallaa siirrettiin niin se oli alunperinkin väärässä paikassa .
 
Lord Of The Strings
Isotalo
06.03.2010 23:58:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Eikai tallaa voi siirtää mihinkään oikeasta paikastaan jos ei samalla modifioi koko kaulataskua. En jaksa usko että näin olisi tehty missään vaiheesa.
 
Mä en nyt mitenkään ymmärrä miksi tallaa siirrettäessä pitäisi modifioida kaulataskua.
 
Visakoivu
07.03.2010 00:09:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Mä en nyt mitenkään ymmärrä miksi tallaa siirrettäessä pitäisi modifioida kaulataskua.
 
Poppis operoi kato sivuuttais, ei pitkittäis suunnassa.
 
-"Mikäs mies te oikein olette?" -"Setämies."
poppamies
07.03.2010 08:38:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Mä en nyt mitenkään ymmärrä miksi tallaa siirrettäessä pitäisi modifioida kaulataskua.
 
Minä ymmärsin että joku oli sitä mieltä että Fender olisi jossain vaiheessa oikein siirtämällä siirtänyt tallaa, siis design mielessä. Silloin tietenkin kaulaakin olisi pitänyt siirtää mukana, eikö ? Tällaista ei minun mielestä kuitenkaan ole koskaan tapahtunut. Jos sitä tallaa on siirretty muutama milli sinne tänne niin sillä taas ei ole yhtään mitään merkitystä mihinkään asiaan.
 
Lord Of The Strings
hollstro
07.03.2010 09:17:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Minä ymmärsin että joku oli sitä mieltä että Fender olisi jossain vaiheessa oikein siirtämällä siirtänyt tallaa, siis design mielessä. Silloin tietenkin kaulaakin olisi pitänyt siirtää mukana, eikö ? Tällaista ei minun mielestä kuitenkaan ole koskaan tapahtunut. Jos sitä tallaa on siirretty muutama milli sinne tänne niin sillä taas ei ole yhtään mitään merkitystä mihinkään asiaan.
 
Usein noissa talloissa loppuu E-kielen säätövara kesken. Oisko sen vuoksi siirretty muutama milli taaksepäin.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Hollström
07.03.2010 09:19:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Mä en nyt mitenkään ymmärrä miksi tallaa siirrettäessä pitäisi modifioida kaulataskua.
 
12. nauhan ja tallapalojen välinen etäisyys pitäisi pysyä samana jos mensuuri ei muutu. Eli jos tallaa siirretään pitää kaulataskun syvyys elää vastaavasti.
 
hollstro
07.03.2010 10:19:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: 12. nauhan ja tallapalojen välinen etäisyys pitäisi pysyä samana jos mensuuri ei muutu. Eli jos tallaa siirretään pitää kaulataskun syvyys elää vastaavasti.
 
No ei tarvitse. Tallapalat ja tallan peltiläpyskä on ei asia.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
okabass
07.03.2010 10:33:20 (muokattu 07.03.2010 10:43:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: 12. nauhan ja tallapalojen välinen etäisyys pitäisi pysyä samana jos mensuuri ei muutu. Eli jos tallaa siirretään pitää kaulataskun syvyys elää vastaavasti.
 
7ender bass-kirjan sivulla 59 on kaaviokuva mikkien sijainnista, ja tallan kiinnitysruuvien paikoista. Vuodesta -60 aina vuoteen -70 tai -71 (early 70's), mikkien etäisyys oli 3,6", eli noin 91 mm (sekä myös reissuet -82 eteenpäin, sekä US Standard ja Deluxe -88 eteenpäin).
 
-70 tai -71 eteenpäin tallamikkia siirrettiin lähemmäs tallaa, jolloin etäisyydeksi tuli 4", eli noin 102 mm. (-75 reissue myös 4")
 
Tallan kiinnitysruuvien paikka on kuvassa sama kummissakin tapauksissa, eli tallakin olisi samassa paikassa.
 
Mistä tieto tallan paikan siirtämisestä on peräisin? Näppituntumalla voisi olla mahdollista, että tallaa olisi voitu siirtää muutama milli (ehkä max 5 mm) ilman muita (kaulatasku) muutoksia. Muutos voisi johtua siitä, että hiomattomat kielet yleistyivät ja vaativat erilaisen hienovirityksen.
 
http://books.google.fi/books?id=KUk … page&q=fender%20bass%20book&f=false
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
J.Hollström
07.03.2010 10:43:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: No ei tarvitse. Tallapalat ja tallan peltiläpyskä on ei asia.
 
Ai? Mä luulin että noita intonaatioruuveja ei saa säätää ollenkaan jos haluu pitää basson orggiksena.
 
Rämppy
08.03.2010 09:36:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Le Haba: vuonna -70 takamikin paikkaa siirrettiin lähemmäs tallaa (joka myöskin siirtyi taaksepäin). Tämä luonnollisesti vaikuttaa myös soundiin. Kuka tykkää kuka ei. Marcus Miller ilmeisesti tykkää :-)
 
Aika yleinen vaiva 70-luvun alun jazzareissa on ollut tallan säätövarojen loppuminen ainakin tietyn tyyppisillä kieliseteillä. Soitinkorjaajat ovet sitten siirrelleet tallaa sen millimetrin eteenpäin, näin myös omassa bassossani. Onneksi tuo korjaus on helppo eikä näy päällepäin.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
poppamies
08.03.2010 10:06:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Aika yleinen vaiva 70-luvun alun jazzareissa on ollut tallan säätövarojen loppuminen ainakin tietyn tyyppisillä kieliseteillä. Soitinkorjaajat ovet sitten siirrelleet tallaa sen millimetrin eteenpäin, näin myös omassa bassossani. Onneksi tuo korjaus on helppo eikä näy päällepäin.
 
Eteenpäin? Mun 70-luvun jatsissa, missä oli flätit uutena, piti tallaa nimenomaan siirtää taaksepäin kun laitoin tuhdimmat roundwoundit. Helposti pystyi siirtää 7-8 mm ilman että vanhat ruuvinreiät näkyi. Jos olisi pitänyt tallatuhkiksen vaahtomuoveineen niin olisi tietenkin voinut siirtää niin paljon kuin olisi halunnut.
 
Lord Of The Strings
Rämppy
08.03.2010 12:22:44 (muokattu 08.03.2010 12:24:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Eteenpäin?
 
Joo. Olen itsekin bongannut 70-luvun alun jazzareita, joissa talla on silmälläkin havaittuna taaempana kuin useimmiten. Oma bassonikin oli tällainen. Kitarakorjaajan mukaan ihan tunnettu ilmiö, oli tosin sitä mieltä että 70-luvun alussa F:llä sijoiteltiin talloja bassoihin vaihtelevasti. Liekö kyse rakennusfilosofiasta vaiko suurpiirteisyydestä? Mulla oli ongelmia nimen omaan D-kielen kanssa, ihan roundwoundit. Kielisetistä riippuen tuppasi tallan reuna tulemaan vastaan ennen kuin sai kielen hienovireeseen.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «