Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Peltien ja haitsun mikittäminen ja miksaaminen
1
Sami_T
18.02.2010 00:17:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon nyt aika paljon kokeillu kaikenlaista ja en vaan kertakaikkiaan pääse mieleisiin lopputuloksiin.
 
Useimmiten mulla on isommissa tiloissa kaksi mikkiä peltien yläpuolella aika lähellä peltejä ja haitsumikki rumpalista katsottuna vasemman crashin alla sojottamassa kohti haitsua tai jos siellä on tungosta niin sitten oon mikitttäny haitsun sivusta tai K&M:n klampilla pistäny mikin haitsun ständiin kiinni alapuolelle. Joskus mikitän vielä riden erikseen jos sille on selkeetä tilausta.
 
En halua mitään "yleiskuvaa" setistä vaan kanavaan mahdollisimman paljon niitä peltejä ja mahdollisimman vähän mitään muuta. Keikat on suurimmaksi osaksi rockia eli lavamökää on.
 
Mikkinä on useimmiten SM81 ja en oo kyllä siihen tyytyväinen yhtään, jotenkin todella metallinen ja kirpsakka soundi, tykkäisin pehmeämmästä meiningistä ja tuohon olis kiva saada suosituksia.
 
Haitsu on pienin ongelma, virveli sieltä nyt tuppaa vähän pauhaamaan lävitse mutta oon yleensä ne "kuumimmat" virvelitaajuudet riipaissu menemään ja lopputulos on ollu riittävä. Jotenkin jääny sellainen fiilis että parhaiten toimii kun saa sen haitsumikin crashin alle.
 
Oon kokeillu mikittää peltejä alapuolelta mutta se ei jotenkin kuulosta siltä miltä pitäisi. Vuotoa tuntuisi kuitenkin tulevan tuolla tavalla vähemmän.
 
Suurin ongelma on se että virvelisoundi ja välillä tomisoundit menee kuralle kun sitä samaa kamaa tulee virvelin/tomien omien mikkien lisäksi kolmesta peltimikistä. Ja kaikki nämä luonnollisesti hieman eri aikaan mikä ei mun järjen mukaan ainakaan paranna tilannetta.
 
Niin miten kollegat on lähestyny tota hommaa. Ja olisko jaossa jotain sellaisia quick&dirty-vinkkejä peltimikkien sijoitteluun ja equttamiseen. Onko polariteetinkäännöstä mitään iloa missään tilanteessa. Entäs digivehkeiden kanavadelaysta.
 
Itse olette lihava.
eetuss
18.02.2010 00:27:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Oon nyt aika paljon kokeillu kaikenlaista ja en vaan kertakaikkiaan pääse mieleisiin lopputuloksiin.
 
Useimmiten mulla on isommissa tiloissa kaksi mikkiä peltien yläpuolella aika lähellä peltejä ja haitsumikki rumpalista katsottuna vasemman crashin alla sojottamassa kohti haitsua tai jos siellä on tungosta niin sitten oon mikitttäny haitsun sivusta tai K&M:n klampilla pistäny mikin haitsun ständiin kiinni alapuolelle. Joskus mikitän vielä riden erikseen jos sille on selkeetä tilausta.
 
En halua mitään "yleiskuvaa" setistä vaan kanavaan mahdollisimman paljon niitä peltejä ja mahdollisimman vähän mitään muuta. Keikat on suurimmaksi osaksi rockia eli lavamökää on.
 
Mikkinä on useimmiten SM81 ja en oo kyllä siihen tyytyväinen yhtään, jotenkin todella metallinen ja kirpsakka soundi, tykkäisin pehmeämmästä meiningistä ja tuohon olis kiva saada suosituksia.
 
Haitsu on pienin ongelma, virveli sieltä nyt tuppaa vähän pauhaamaan lävitse mutta oon yleensä ne "kuumimmat" virvelitaajuudet riipaissu menemään ja lopputulos on ollu riittävä. Jotenkin jääny sellainen fiilis että parhaiten toimii kun saa sen haitsumikin crashin alle.
 
Oon kokeillu mikittää peltejä alapuolelta mutta se ei jotenkin kuulosta siltä miltä pitäisi. Vuotoa tuntuisi kuitenkin tulevan tuolla tavalla vähemmän.
 
Suurin ongelma on se että virvelisoundi ja välillä tomisoundit menee kuralle kun sitä samaa kamaa tulee virvelin/tomien omien mikkien lisäksi kolmesta peltimikistä. Ja kaikki nämä luonnollisesti hieman eri aikaan mikä ei mun järjen mukaan ainakaan paranna tilannetta.
 
Niin miten kollegat on lähestyny tota hommaa. Ja olisko jaossa jotain sellaisia quick&dirty-vinkkejä peltimikkien sijoitteluun ja equttamiseen. Onko polariteetinkäännöstä mitään iloa missään tilanteessa. Entäs digivehkeiden kanavadelaysta.

 
Röde NT5 on ainakin pehmeäsoundinen ja muutenkin näppärä livemikki.
 
Ei se tästä..
Einherjar
18.02.2010 02:03:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eetuss: Röde NT5 on ainakin pehmeäsoundinen ja muutenkin näppärä livemikki.
 
No ei kyllä ole ainakaan tuohon SM81:een verrattuna, IMO... Ei siis huono, mutta ei minusta ainakaan pehmeämpi tms..
 
Mikäli lavamökä ei ole siinä rumpujen edessä mikään hirveä, niin voi kokeilla laittaa niitä overeita vähän taaemmas ja ampua ikäänkuin basarin eteen niillä. Etupuoleltakin voi kokeilla. Ideana se, että ammutaan vähän enemmän snaresta ja tomeista yli.
Joskus oli myös toimiva ratkaisu myös mikittää vasemman telineen overilla oikean puolen pellit ristiin ja toisinpäin.
Yhdellä keikalla tuli myös sellaista kokeiltua, että suoran ständin päähän heitin setin etupuolelle overin ja suuntasin suurinpiirtein suoraan rumpalin leuan korkeudella rumpalia kohti. Silloin oli tosin aika erikoinen peltisetti, eikä yläpuolelta olisi onnistunut mikittää kunnolla kaikkia peltejä.
 
Mikkivalintojakin voi toki kokeilla muuttaa, jos siltä tuntuu. Itse tosin tykkään tuosta sm81:stä, enkä varmaan sitä olisi ensimmäisenä vaihtamassa.
Mikäli niitä peltejä ei ole ihan hirveän laajalla alalla, niin ihan perus sm57:aa voi kokeilla tarjoilla. Hihat-käytössä se toimii jopa ihan hyvin. Silkkinen se ei ole, mutta kun antaa eq:lla kyytiä, niin sillä pärjää yllättävänkin hyvin.
Akg:n c-2000 on jättänyt myös vähän tummempana overina hyvän maun ainakin minun suuhun.
Roden Nt-3 oli myös Nt-5:n lisäksi ihan kiva ratkaisu, mutta Rodeissa on sellainen yläkerran kihinä, mikä ei ihan kaikille pelleille/tyylilajeille toimi.
Akg:n C451b oli myös mukava tuttavuus, mutta siitä on vain yhden keikan epämääräiset muistikuvat.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Kallekorvola
18.02.2010 09:09:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon toiminu asiassa näin erään miksaamani rokkibändin kanssa:
 
2 pikkukonkkaa setin päälle, melko lähelle peltejä (noin 60cm korkeimman pellin yläpuolella) osoittamaan riden ja crashin väliin (vas) ja hihatin ja crashin väliin (oik). Korkeuksia säätäessä pyrin pitämään tasaisen välimatkan virveliin vaihesotkujen välttämiseksi. Mallit vaihtelevat paikan mukaan (en kanna omia mikkejä mukana), ja oikeastaan kaikilla mikeillä on pärjätty. Isokalvoisista en isommalti perusta, koska noissa keikalle tuoduissa (lue: halvemmissa) on yleensä aika epätasainen yläpää, ja paljon pientä puikkoa kontrolloimattomampi vuoto-osasto...
 
Yleensä pyrin poimimaan overheadeilla vain symbaaleja, joten kanavassa leikkaan botnea (toivottavasti portaattomalla) hpf:llä overeista aika rajustikin. En geittaa tomeja, joten toi peltien matalampi pää vuotaa varmasti jokaisesta rumpukanavasta muutenkin. Seuraavaksi haen middleistä pahan kuuloiset alueet (yleensä alamiddleissä leveämpi, ja ylämideissä kapeampi), ja hyvän mikin kanssa yläpään jätän flätiksi.
 
Busskompura rumpuryhmässä "liimaa" overit hyvin muuhun rumpumateriaaliin.
 
AnttiR
18.02.2010 13:27:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Mä oon ollu tosi tyytyväinen Sennheiser MD441 mikkiin overina. Olen usein käyttänyt vain yhtä overia setin keskellä + haitsulle oma lähimikki. MD441 antaa omasta mielestäni luonnollisemman soundin koko setistä kuin monet konkkamikit.
 
Antti
 
LHU
18.02.2010 16:53:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Me päädyttiin myös yhden overin käyttöön, isokalvoinen (KSM32) keskelle settiä niin alas kuin se soittoa haittaamatta on mahdollista (ideaali on kuulemma kahden kapulan mitta virvelin yläkalvosta). Haitsu siepataan alapuolelta, sitä kun menee lähinnä korvamonitoreihin. Yksilöllisiä, bändeistä ja seteistä riippuvia asioita ovat nämä, kokeilemalla ovat ratkaisut löytyneet, onneksi.
 
http://3.bp.blogspot.com/_FG_o74fqM … njEQ/s1600/anna%2Bpuu%2Blopetus.jpg
 
Tää onkin mainio juttu, mä voin ryypätä koko ajan ja sit vaan näyttelen selvää. Eipäs oo ennen tullut mieleen.
Groovi
18.02.2010 22:49:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi kokeilemisen arvoinen juttu on mikittää pellit ja haitsut 8-kuvioisella mikillä "puolivälistä" settiä, siis korkeus-suunnassa. Tossa mun profiilissa näkyy kuva Premierin setistä jossa on kyseinen mikitys paikoillaan. Käytän tommosta setuppia oman bändin keikoilla, ja se toimii hyvin. Kuvasta sen verran, että alhaalta otettu kuva hieman vääristää perspektiiviä, ja mikit ovat pystysuunnassa selvästi lähempänä haitsua ja rideä kuin yläpuolella olevia peltejä.
 
Idea on se, että 8-kuvioinen mikki laitetaan haitsun yläpuolelle, mutta samlla crashin alle. Toisella puolella settiä mikki laitetaan vastaavasti riden päälle mutta samalla crashin alle. Tämä ei tietysti toimi kaikkien rumpusettien kohdalla, varsinkaan jos kamat ovat hajallaan pitkin ja poikin.
 
kasikuvioinen mikki kuolettaa lähes kaikki snare ja tomivuodot, koska sen suuntakuvio aiheuttaa voimakkaan vaimenemisen sivuttais-suunnassa. Toisekseen, tuollainen sijoitus on yleensäkin omiaan hävittämään muun setin aiheuttaman äänen, koska ne ovat rumpusettiin nähden ikäänkuin ulkolaidalla (eikä setin päällä).
 
Korkeudella voi sitten säätää paljonko mikki poimii suhteessa peltejä ja haitsua.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
Sir Attila
25.02.2010 10:10:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en ensimmäiseksi lähtisi etsimään vikaa mikistä, ainakin itse olen sujuvasti vetänyt SM81:sillä siinä missä muillakin (hyvälaatuisilla) konkkapuikoilla. Isokalvosia ei ole tullut käytettyä livenä lähinnä sen takia että hyvät sellaiset a)maksaa b)eivät kestä keikkaelämää c)painaa (pitäisi olla spesiaaliständit). Dynaamisetkin (esim 57) toimii overheadina, varsinkin digi-tiskien kanssa pelatessa voi olla turvallisempaakin kun ei tule kaikki transientit ihan niin terävänä läpi.
 
Mä en live-overheadeja säätäessäni lähde ensimmäiseksi etsimään "luonnollisen" kuuloisia peltejä rumpuchekissä muut kanavat mutella, ainoastaan tarkistus että ko. linja toimii ja gaini on oikealla hehtaarilla. Vasta sitten kun kaikki muut kanavat on tsekattu (mukaan lukien laulut), kuuntelen kaikki kanavat auki mitä siihen soppaan pitää lisätä. Jos on pieni lava, kovakätinen rumpali ja monta laulumikkiä, niin ei ainakaan lisää crash-peltien middleräimettä.
 
Mitään vakiopaikkoja mikeille ei ole, vaan mitä enemmän lavamökää ja vuotoa, sitä alemmas tippuu mun mikitys kohti raidia ja haitsua. Rokkiklubi-olosuhteissa etsin haitsumikin paikkaa hiha-vakioilla 45 astetta yläpuolelta, etäisyys 20 cm niin että haitsu jää mahdollisimman paljon mikin ja virvelin väliin. Toinen mikki about 40 cm päässä osoittamassa raidia, mahdollisimman kaukana kaikista muista lyöntikohteista.
 
Myös mikserin päässä, mitä enemmän möykkää&vuotoa, sitä rajummalla kädellä yleensä tulee leikattua alapäitä. Välillä niin että kaikki alle 3 kilon on leikattu pois niin paljon kuin EQ myöden antaa. Eli ainakin tässä kohtaa myönnän olevani vahvasti ns. taajuusmiksaaja-koulukuntaa.
 
Sami_T
01.03.2010 18:18:50 (muokattu 01.03.2010 18:26:31)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kaikille vastauksista.
 
Groovin ehdotus oli mielenkiintoinen, sitä pitää joskus vielä testailla kun jostain saan kasikuvioisia mikkejä kynsiini.
 
Mutta muutoin nähtävästi asia on niin että oon tehny ja kokeillu niitä samoja asioita kuin kaikki muutkin. Ja vaikka en siitä lopputuloksesta pidä niin tuolta ne livekeikan peltimikit vaan kuulostaa ja sen kanssa on elettävä. Ja nähtävästi se SM81 ei sitten ole muiden mielestä niin huono mitä mä sen ajattelen olevan. Mutta tarvii kyllä vielä joku kaunis päivä vinkua jostain parille keikalle lainaksi/vuokralle jotain tyyliin C451 / KSM137 / AT4050 ja kokeilla miltä elämä niiden kanssa tuntuu.
 
Tuosta rumpuryhmän kompuroimisesta vielä:
 
Kalle ehdotteli tota rumpuryhmän kompuroimista overhead-soundin "liimaamiseksi". Jotenkin tuo tuntuu noin äkkiseltään erikoiselta idealta ainakin rokkihommissa koska jos kompuran säätää niin että se ottaa kiinni vain pahimmissa pärskähdyksissä niin siitä ei ole overheadien soundin kannalta mitään hyötyä. Taas jos puuhailee homman niin että ryhmäkompura ottaa enemmän tai vähemmän kiinni jokaisella basarin/virpan iskulla niin ne overheadit pumppaa ylös ja alas siinä basarin/virpan mukana minkä voisi kuvitella olevan vähän erikoisen kuuloista. Mutta toisaalta taas jos se on juuri se juttu mitä haetaan niin mikäs siinä.
 
Se taas voisikin olla kokeilemisen arvoista kompuroida pelkästään ne overheadit yksistään (HPF:n ja eq:n jälkeen) tai ryhmässä, sitä en oo kokeillu.
 
Itse olette lihava.
harru
06.03.2010 12:56:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peltien huono saundi voi johtua liian suuresta gainista. Peltien peak/rms ero on 20dB luokkaa. Äänipöytien mittarit ei yleensä ehdi mukaan ja näyttävät vain osan signaalista. Gainin pudottaminen vähintään 10dB auttanee. Kannattaa kokeilla myös hyviä dynaamisia mikkejä, jotka hitautensa takia jarruttelee pellin atakkia. Esim. Senkun 609 on mainio- ja edullinen vaihtoehto.
 

 
..olen muuten sitä mieltä, että point source soi paremmin...
 
Kallekorvola
06.03.2010 22:40:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T:Kalle ehdotteli tota rumpuryhmän kompuroimista overhead-soundin "liimaamiseksi". Jotenkin tuo tuntuu noin äkkiseltään erikoiselta idealta ainakin rokkihommissa koska jos kompuran säätää niin että se ottaa kiinni vain pahimmissa pärskähdyksissä niin siitä ei ole overheadien soundin kannalta mitään hyötyä. Taas jos puuhailee homman niin että ryhmäkompura ottaa enemmän tai vähemmän kiinni jokaisella basarin/virpan iskulla niin ne overheadit pumppaa ylös ja alas siinä basarin/virpan mukana minkä voisi kuvitella olevan vähän erikoisen kuuloista. Mutta toisaalta taas jos se on juuri se juttu mitä haetaan niin mikäs siinä.
 
Se soundi on mulla se juttu. Overheadit ikäänkuin duckaa kickin ja snaren alta, ja atakit tulee tosi framille. Tuhoaa varmasti overeiden soundin (yksinään tarkasteltuna), mutta tuo koko setin sointiin haettua tiukkuutta.
 
MJ
07.03.2010 21:52:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itekki käytän ryhmäkompuraa setissä, ja toki vielä yksittäiset kompurat kanavissa. Ainaki kyseisen rumpalin kans toimii tosi hyvin, ja yhdellä överillä. Se ikäänkuin todellakin liimaa sen setin kokonaisuudeksi.. Ainoo minkä oon kompurasta jättäny pois on basarin botnemikki. Ja joskus jätin myös pellit, mutta hetijku lisäsin pellit messiin niin saundi ikäänkuin liimautu yhteen.
 
Sami_T
08.03.2010 12:09:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Se soundi on mulla se juttu. Overheadit ikäänkuin duckaa kickin ja snaren alta, ja atakit tulee tosi framille. Tuhoaa varmasti overeiden soundin (yksinään tarkasteltuna), mutta tuo koko setin sointiin haettua tiukkuutta.
 
No perkule. Pitää kokeilla ja ihmetellä tätäkin. Tattista.
 
Itse olette lihava.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «