Aihe: FAQ kitaran säätämisestä?
1 2 3 4 547 48 49 50 5182 83 84 85 86
samalos
17.02.2010 14:03:28
ibnz: Mikäs siinä on tarkalleen vikana? Saat vireeseen mutta ei pysy (kovin pitkään)? Pysyy, mutta kammella sohiminen vie epävireeseen? Viritys ei onnistu?

Hieman tarkennusta pitäisi saada.

Saan vireeseen mutta ei pidä kauaan. Ja viritäminenkin on tosi vaikeaa sillä virittäessä kun saan jonkun kielen vireeseen toinen löystyy sillä aika välillä. Apuja ois kiva saadan.
Numb
17.02.2010 14:10:17

samalos: Saan vireeseen mutta ei pidä kauaan.

Onko satulan lukot kunnolla kiinni ja lukkopalat paikoillaan? Oletan tässä, että kitarassa sellaiset on.

Ja viritäminenkin on tosi vaikeaa sillä virittäessä kun saan jonkun kielen vireeseen toinen löystyy sillä aika välillä. Apuja ois kiva saadan.

Tämä on ihan ostettu ominaisuus. Eli kun floikkakitaraan vaihtaa kielet, viritetään kitara ensin lukot auki virittimistä. Sitten se viritetään uudelleen lukot auki virittimistä niin monta kertaa, että vire pysyy. Sitten laitetaan lukot kiinni, ja viritetään lopullisesti tallan hienovirittimillä.
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
samalos
17.02.2010 17:01:49
Numb: Onko satulan lukot kunnolla kiinni ja lukkopalat paikoillaan? Oletan tässä, että kitarassa sellaiset on.

Tämä on ihan ostettu ominaisuus. Eli kun floikkakitaraan vaihtaa kielet, viritetään kitara ensin lukot auki virittimistä. Sitten se viritetään uudelleen lukot auki virittimistä niin monta kertaa, että vire pysyy. Sitten laitetaan lukot kiinni, ja viritetään lopullisesti tallan hienovirittimillä.

Tottakai ne on kiinni ja kyllähän vireen pitäisi pysyä vaikka ne olisi auki kun on sentään tonnin kitara. Mutta ei pysy vire vaikka ne on kiinni ja ei pysy alkuunkaan kun ne on auki. Pitäisi varmaan säätää niitä ruuveja takana että saisi vireen pysymään?
Numb
17.02.2010 19:03:06

samalos: Tottakai ne on kiinni ja kyllähän vireen pitäisi pysyä vaikka ne olisi auki kun on sentään tonnin kitara.

Hinta ei ole vireen pysymisen tae.

Mutta ei pysy vire vaikka ne on kiinni ja ei pysy alkuunkaan kun ne on auki.

Toistan siis kysymykseni siitä, että ovatko lukkopalat kohdallaan? Jos ne eivät ole, kieli ei lukitu lainkaan tai ei lukitu kunnolla.

Pitäisi varmaan säätää niitä ruuveja takana että saisi vireen pysymään?

Mihin näillä tarkalleen ottaen viittaat? Siellähän on pikavirittimet, intonaation säätöruuvit ja kielen kiinnitysruuvit. Näistä ainoastaan kielten kiinnitysruuvit vaikuttavat vireen pysymiseen, ja nekin vain sen lyhyen aikaa ennen kuin kieli irtoaa kokonaan paikaltaan.

Vaihdoitko kenties kielten paksutta tai muuttiko talla kulmaansa? Jos, niin tallan palautumisessa voi olla ongelmia.

Onko kyseessä uusi vai käytetty laite? Käytetyssa talla voi kulua niin ettei se palauta kunnolla.
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
GuitarDemon
18.02.2010 11:46:06
Noista kielien vaihdosta vain tuli mieleen noin yleisesti, että mikä on "oikeaoppinen" tapa vaihtaa kielet. Otat kaikki kerralla pois ja sitten tunget uudet tilalle vai otat kieli kerrallaan? Paljon vain juttua että kaikki kielet kerrallaan olisi oikea tapa. Itse ainakin olen kuullut että jos ottaa kaikki kerralla pois niin saattaisi kaula kärsiä ajan myötä sen takia, että kielet kun on kaikki irti niin kaula ei olisi enää jännityksessä ja sitten kun laittaa uudet kielet takaisin niin kaula menisi taas jännitykseen. Tai jotenkin sinne päin :D
Rock 'n Roll
Grugi
18.02.2010 11:58:22 (muokattu 18.02.2010 11:58:50)
GuitarDemon: Noista kielien vaihdosta vain tuli mieleen noin yleisesti, että mikä on "oikeaoppinen" tapa vaihtaa kielet. Otat kaikki kerralla pois ja sitten tunget uudet tilalle vai otat kieli kerrallaan? Paljon vain juttua että kaikki kielet kerrallaan olisi oikea tapa. Itse ainakin olen kuullut että jos ottaa kaikki kerralla pois niin saattaisi kaula kärsiä ajan myötä sen takia, että kielet kun on kaikki irti niin kaula ei olisi enää jännityksessä ja sitten kun laittaa uudet kielet takaisin niin kaula menisi taas jännitykseen. Tai jotenkin sinne päin :D

Ihan sama otatko kaikki kielet kerralla veke ja laitat uudet tilalle, ei se kaula siitä miksikään mene kun tuo operaatio on niin lyhytkestoinen. Asia erikseen jos jätät kitaran lojumaan pitkäksi aikaa ilman kieliä.
SDMF
Numb
18.02.2010 12:00:47 (muokattu 18.02.2010 12:02:14)

GuitarDemon: Noista kielien vaihdosta vain tuli mieleen noin yleisesti, että mikä on "oikeaoppinen" tapa vaihtaa kielet. Otat kaikki kerralla pois ja sitten tunget uudet tilalle vai otat kieli kerrallaan?

Tune-o-matic -vehkeestä ja tavan akustisesta otan kaikki irki saman tien, ja putsaan otelaudan- Jatsilootasta otan ensin neljä keskimmäistä ja vaihdan ne, ja sitten e-kielet. Tämä siksi, ettei irtonainen talla lähde käveleskelemään.

Itse ainakin olen kuullut että jos ottaa kaikki kerralla pois niin saattaisi kaula kärsiä ajan myötä sen takia, että kielet kun on kaikki irti niin kaula ei olisi enää jännityksessä

No ei se kyl näin... :)

Grugi: Ihan sama otatko kaikki kielet kerralla veke ja laitat uudet tilalle, ei se kaula siitä miksikään mene kun tuo operaatio on niin lyhytkestoinen. Asia erikseen jos jätät kitaran lojumaan pitkäksi aikaa ilman kieliä.

Ei pitäisi siitäkään miksikään mennä. Tehtaillakin ovat kaulat saattaneet lojua vuosia ennen kuin ne laitetaan paikalleen. Kaularautaa tietty voi vähän löystää, jos tietää että kitara on pitkään ilman kieliä.
GuitarDemon
18.02.2010 12:08:06
Olen kaiketi sitten saanut väärää tietoa, mutta kiitos tiedosta ettei mene kaula miksikään.
Taidan kuitenkin jatkaa yksi kieli kerrallaan menetelmää kun koko ikäni niin tehnyt. Onnistuu silleenkin kitaran putsaus oikeilla välineillä.
Rock 'n Roll
ibnz
19.02.2010 08:55:38
samalos: Ja viritäminenkin on tosi vaikeaa sillä virittäessä kun saan jonkun kielen vireeseen toinen löystyy sillä aika välillä.

Tämä on kelluvan tallan ominaisuus. Jotta talla on suorassa ja tasapainossa, täytyy kielten vedon olla yhtä kova kuin kitaran alta löytyvien jousien. Yhden kielen pienikin kiristys tai löysäys jo aiheuttavat epätasapainon, joten:
-yhtä kieltä löysätään -> muiden vire kohoaa
-ja päinvastoin.

Tallan kulma kannattaa säätää vasta kun kaikki kielet ovat vireessä. Virittämiseen ohjeita onkin tuolla threadin alussa, mutta perusperiaate olisi virittää ensin kaikki kielet vireeseen alkaen ala-E:stä. Sen jälkeen katsotaan ovatko kielet ylä- vai alavireessä kauttaaltaan. Jos ylävireessä, viritetään (paksuimmasta alkaen) kyseinen kieli tietoisesti alavireeseen (ja päinvastoin, jos aluksi alavireessä). Itse väännän sitä enemmän korjausliikettä, mitä paksumpi kieli. H-kieltä tarvitsee korjata enää ihan vähän, ja e-kieli viritetään täsmälleen vireeseen. Luultavasti täytyy käydä useampikin kierros, mutta samaa kaavaa noudattaen.

Toisella kotimaisella http://www.floydrose.com/originaltremolo.html#basic_topic_2
samalos
19.02.2010 14:48:40
Numb: Hinta ei ole vireen pysymisen tae.

Toistan siis kysymykseni siitä, että ovatko lukkopalat kohdallaan? Jos ne eivät ole, kieli ei lukitu lainkaan tai ei lukitu kunnolla.

Mihin näillä tarkalleen ottaen viittaat? Siellähän on pikavirittimet, intonaation säätöruuvit ja kielen kiinnitysruuvit. Näistä ainoastaan kielten kiinnitysruuvit vaikuttavat vireen pysymiseen, ja nekin vain sen lyhyen aikaa ennen kuin kieli irtoaa kokonaan paikaltaan.

Vaihdoitko kenties kielten paksutta tai muuttiko talla kulmaansa? Jos, niin tallan palautumisessa voi olla ongelmia.

Onko kyseessä uusi vai käytetty laite? Käytetyssa talla voi kulua niin ettei se palauta kunnolla.

Kyllä tommone kallis kitara pitää virettä paremmin kun joku parinkympin käytetty. Ja viittasin kitaran takata löytyviin tallan säätöruuveihin. Vaihdoin kielten virettä E->D koska kokemattomana en tiennyt että sitä ei voi tehdä iniin. Olin tottunut normaali tallaiseen.
oiva tumpeloinen
19.02.2010 15:04:35
samalos: Kyllä tommone kallis kitara pitää virettä paremmin kun joku parinkympin käytetty.

Kuten sanottu, ei hinta ole lähtökohtaisesti mikään suora mittari. 300 euron hyvin säädetty ritsa pitää pomminvarmasti vireen paremmin kuin tonnin keppi, minkä säädöt on täysin päin persettä.

Ja viittasin kitaran takata löytyviin tallan säätöruuveihin. Vaihdoin kielten virettä E->D koska kokemattomana en tiennyt että sitä ei voi tehdä iniin. Olin tottunut normaali tallaiseen.

Mikä on normaali talla? Kiinteäkö?

Jos ajattelet ihan mitä tahansa tallaa, mikä kelluu kielten ja jousien välissä, niin aika luonnolliselta kuulostaa, että jos toisen puolen veto muuttuu, talla liikkuu johonkin suuntaan. Ja vastaavasti toisen pään vetovoimaa muuttamalla sen saa tasapainotettua.
Vladi
05.03.2010 14:31:11
Hello!

Kuinkahan saisin tallan blokattua tuosta Atlaksestani? Siis sillä lailla, että pystyisin lennosta heittämään vaikka droppi D:n ilman, että pitää kaikkia kieliä virittää hemmetisti. Tossahan on siis stratotyyppinen kahteen suuntaan toimiva tremolo, omakuvista näkee kitaran. Unelmatilanteessa talla toimis vain alaspäin, jolloin saisin best of both worlds. ;)
Kyllä se siitä.
Insane Kane
05.03.2010 14:53:31
Vladi: Hello!

Kuinkahan saisin tallan blokattua tuosta Atlaksestani? Siis sillä lailla, että pystyisin lennosta heittämään vaikka droppi D:n ilman, että pitää kaikkia kieliä virittää hemmetisti. Tossahan on siis stratotyyppinen kahteen suuntaan toimiva tremolo, omakuvista näkee kitaran. Unelmatilanteessa talla toimis vain alaspäin, jolloin saisin best of both worlds. ;)

Askartelet levyn palan tallablokin ja rungon väliin.
Sitten vaan jouset piukeelle ja rock rock.
Mittaile mikä olis optimaalinen tallan asento sulle ja sovita tuo välilevy sitten sen mukaan.
Kiinnittäisin sen levyn runkoon esim ohuella 2-puoliteipillä tahi pikku tipluilla pikaliimaa.
Isänsä poika.
Vladi
05.03.2010 14:58:27
Insane Kane: Askartelet levyn palan tallablokin ja rungon väliin.
Sitten vaan jouset piukeelle ja rock rock.
Mittaile mikä olis optimaalinen tallan asento sulle ja sovita tuo välilevy sitten sen mukaan.
Kiinnittäisin sen levyn runkoon esim ohuella 2-puoliteipillä tahi pikku tipluilla pikaliimaa.

Tämmöistä operaatiota olin itekki miettiny, aattelin varmistaa että onko muitakin tapoja. Kiitos tästä! :)
Kyllä se siitä.
Insane Kane
05.03.2010 15:00:07
Vladi: Tämmöistä operaatiota olin itekki miettiny, aattelin varmistaa että onko muitakin tapoja. Kiitos tästä! :)

Oishan noita tremstoppereita olemassa.
Mut tuo on vain yksi vaihtoehto.
Isänsä poika.
Juicy
06.03.2010 16:00:43

kitarafanaatikko: mulle on käyny toi juttu kuule ja on aika paska homma... floikkas on kulunu eli jos sitä on käytetty paljon ja niin ni se ei palauta virettä ja mä jouduin ostamaan uuden tallan kokonaan kitaraani makso vaan n. 450 euroo (siihen tehtiin kyl perus huolto päälle) eikä kannata käydä laittamassa vanhaa kuntoon koska se saattaa tehdä saman korjauksen jälkeen...

Hymiöt perään, muuten joku ottaa tämän vielä todesta.
Juicylle jallua juotetaan, sairasauton paareilla kannetaan. Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä, Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä
Mad-Mike
19.03.2010 19:57:56
Todella suuri kiitos tästä palstasta. Jouduin itse säätämään kitarani kaularautaa tässä ja nyt pienen varovaisen mutta varman säädön jälkeen taas on mukavampi soitella kun kielet sain halutulle korkeudelle. En ymmärrä mitä olen aiemmin pelännyt tuossa kaularaudan säätämisessä kun kaiken tekee varoen ja vain vähän kääntämällä (1/8-kierrosta) rautaa kerrallaan niin vahinkoa ei pääse syntymään. Enpä olisi uskaltanut koskea koko rautaan ilman näitä neuvoja, kiitos vielä kerran!!
-Ei se nopeus vaan se taito-
Kim_Johannes
20.03.2010 15:33:23
Nyt on kyllä sellanen ongelma että oikein itkettää. Vaihdoin viikko sitten uuteen ostamaani kitaraan (epiphone les paul) uudet kielet (10-46) ja vanhat olivat 9-?. Kumminkin, huomasin viritystä (normaalivire) katsoessani että 4 kieli (D) olikin mittarin mukaan oktaavin ylempänä kuin 6 ja 5 kieli, no ei se vielä mitään, viimeinen kieli näytti olevan 2 oktaavia ylempänä! Kamalan kuuloista koko soitto nykyään noin korkealta kun tuntuu ottavan, mikä avuksi? Kieletkin särisevät mutta taitaa johtua vain kun ovat uudet.
Antti1
20.03.2010 15:53:34 (muokattu 20.03.2010 15:53:56)
Kim_Johannes: Nyt on kyllä sellanen ongelma että oikein itkettää.

Joo niin itkettää muakin, toi sun sekoilusi meinaan. Otas ihan rauhassa alusta uudestaan ja löysää ne kielet. Viritä uudestaan ne sillä mittarilla ja mene soittamaan.
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)